נתניהו שוב עובד על גנץ

נתניהו נתן לגנץ ג'וב פיקטיבי, מנכ"ל משרד רה"מ החליפי, וקיבל את מה שרצה - חשב כללי באוצר ● גנץ לא העז לתבוע תמורה רצינית יותר, כי ידע שאין לו סיכוי אצל נתניהו ● גם ועדת הבדיקה חסרת השיניים בפרשת הצוללות שמינה אתמול לא שינתה את דימוי גנץ המתקפל ● בכחול-לבן רותחים, וסכנת הפילוג שם לא חולפת לרגע ● "אנחנו בדרך לבחירות", מודים בסביבת גנץ ● פרשנות

בני גנץ ובנימין נתניהו בביקור במכון הביולוגי בנס ציונה, ב-7 ביוני 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
עמוס בן גרשום/לע"מ
בני גנץ ובנימין נתניהו בביקור במכון הביולוגי בנס ציונה, ב-7 ביוני 2020

כחול-לבן מתפרקת בזול. ראש הממשלה בנימין נתניהו קונה את שר הביטחון בני גנץ במחירי רצפה. בסוף השבוע הוא נתן לו ג'וב פיקטיבי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה החלופי, וקיבל את מה שרצה – מינוי חשב כללי באוצר. את תפקיד המנכ"ל למשרד שלא קיים נתן גנץ לראש המטה שלו הוד בצר, אולי האיש היחידי שעליו הוא סומך במערכת. גם לבצר מגיע חוזה בכירים, נהג, ולשכה בעלות של מיליונים לציבור. למה לא?

גנץ לא העז לתבוע תמורה רצינית הרבה יותר, כי ידע שאין לו סיכוי אצל נתניהו. הוא לא יכול לדרוש את העברת תקציב המדינה כי נתניהו לא רוצה תקציב; ראש הממשלה רוצה לפוצץ את התקציב. הוא רק מחפש את העיתוי שנוח לו.

הוד בצר עושה סלפי בערב החתימה על ההסכם הקואליציוני בין כחול-לבן והליכוד, ב-20 באפריל 2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של הוד בצר)
הוד בצר עושה סלפי בערב החתימה על ההסכם הקואליציוני בין כחול-לבן והליכוד, ב-20 באפריל 2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של הוד בצר)

גנץ לא יכול לדרוש בתמורה מינוי מנכ"ל למשרד המשפטים כי נתניהו רוצה לקבוע מי יהיה המנכ"ל הזה, שהוא חבר בוועדה לאיתור פרקליט המדינה. גנץ לא יכול כמובן לדרוש מנתניהו מינוי פרקליט מדינה או מפכ"ל משטרה, או כל מישהו אחר שיש לו נגיעה לגורלו המשפטי.

אולי משום כך גנץ לא תבע אפילו את מינוי הנציב לשירות בתי הסוהר, כי גם כאן יש נגיעה אפשרית לנתניהו.

היינו כבר בסרט הזה.

הבדיחה מספרת על סיור משותף שערכו נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר האוצר בסוף 2006. השלושה הגיעו לבתי ספר, שמעו על מצוקת המורים והתלמידים, אבל סירבו להעניק תקציב בגלל מצב המשק. הם סיירו בבתי חולים, ראו את בעיות האשפוז, אבל לא הוסיפו מיטה אחת.

בסוף הסיור הם הגיעו לבתי הסוהר, ראו מקרוב את הצפיפות ואת תנאי האסירים והחליטו להעניק תקציבים ביד רחבה. "תבינו, אנחנו חייבים לדאוג לעתיד שלנו", הסבירו השלושה – הנשיא משה קצב, ראש הממשלה אהוד אולמרט ושר האוצר אברהם הירשזון.

משה קצב ואהוד אולמרט באוקטובר 2006 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
משה קצב ואהוד אולמרט באוקטובר 2006 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

על הכניעה הזו של גנץ לנתניהו רותחים בכחול-לבן, ושני שרים – אבי ניסנקורן ויועז הנדל – החרימו את ישיבת הממשלה שאישרה את המינויים. גם ועדת הבדיקה הממשלתית חסרת השיניים לחקר פרשת הצוללות – שאותה מינה אמש בני גנץ – לא שינתה את הרושם המתקפל.

המשמעות של הוועדה הזו מוגבלת, העדים אפילו לא חייבים להגיע, ואם כבר – הוועדה רק מקדמת את הבחירות כמו שנתניהו רוצה. בעקבות ההחלטה של גנץ הודיע גם השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה שהוא עשוי למנות ועדת בדיקה לפרשת הממד החמישי, מה שרק הגביר את ההמולה לקראת הקלפי.

בעניין הזה רק צריך להזכיר כי גנץ לא נלחם בכל הכוח עד היום להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות, כפי שהבטיח במהלך כל מערכות הבחירות שניהל. כאשר עלו הצעות כאלה בכנסת, כחול-לבן לא התייצבה לתמוך בהן בטענה שאין לכך רוב קואליציוני וחבל על הזמן.

בישיבת שרי כחול-לבן אתמול (ראשון) בצהריים, שהתנהלה דרך הזום, הטיח גנץ בניסנקורן והנדל כי הם מוחים נגד נתניהו, אבל בציבור זה נראה כמו מרד נגדו. גנץ הבטיח לשרים שלו שהוא לא הולך לוותר על אף מינוי ממלכתי בכיר, אבל כולם יודעים כבר מה שווים האיומים וההבטחות שלו.

בני גנץ ואבי ניסנקורן בפגישת כחול-לבן במרץ 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בני גנץ ואבי ניסנקורן בפגישת כחול-לבן במרץ 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

אביגדור ליברמן דיבר אתמול על עסקה אפלה שרקמו נתניהו וגנץ: נתניהו יישאר ראש הממשלה וגנץ יוותר על הרוטציה. תסריט אחר מדבר על עסקה שחורה מסוג אחר: נתניהו יהיה נשיא המדינה בתמיכת גנץ שיהפוך בנובמבר הבא לראש הממשלה.

בשני התסריטים הללו עסקנו כאן לא פעם. אמרנו כי מה שמעניין את נתניהו זו לא הרוטציה אלא המשפט שלו, שעליו הוא יכול להתגבר/לבטל/לדחות רק באמצעות בחירות ורוב בכנסת לחוק הצרפתי.

סיפור הנשיאות של נתניהו מורכב יותר. יש לו רוב בכנסת מול כל מועמד אחר, אבל השאלה היא האם בג"ץ יאפשר לנאשם בפלילים להיות האזרח מספר אחת.

אתמול, בתשובה לשאלה, הכחיש גם גנץ את קיומן של שתי האופציות הללו וטען בנחרצות באמצעות דובריו ש"אכן, אנחנו בדרך לבחירות". בכחול-לבן מזהים בכל זאת היסוס גדול אצל גנץ מול נתניהו ובכלל. לא כולם סומכים על המילה שלו, ועל טיב היחסים עם נתניהו. אומרים לי שהוא עדיין לא איבד את התקווה ברוטציה. המשבר בכחול-לבן לא פשוט, החשדנות בסיעה גדולה וסכנת הפילוג לא חולפת לרגע.

שאלתי אתמול בכיר בכחול לבן, איך תצאו לבחירות אם הסקרים נותנים לכם רק תשעה או עשרה מנדטים?. הבכיר ענה ש"היום אנחנו 14 חברי כנסת, אז זה לא נורא. עם קמפיין הצוללות נוכל להשיג אפילו יותר".

בעוד חודש בדיוק מהיום, ב-23 בדצמבר, נדע אם יש תקציב או שאנחנו בדרך לקלפי במרץ 2021.

עוד 632 מילים
סגירה