עימות חריף בקבינט הקורונה בין נתניהו וגנץ; רה"מ מסתייג מהמשך פתיחת בתי הספר

נתניהו ביקר בחשאי בסעודיה - כך חשף גורם ישראלי ● גנץ: חשיפת הטיסה הנסיעה - צעד חסר אחריות ● ראש הממשלה תקף את שר הביטחון על הקמת ועדת בדיקה לרכש הצוללות - "בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי לניגוח פוליטי" - וטען שהוועדה "תפורה" ● דרעי: יושב ראש כחול לבן חצה קו אדום; ספק אם יש הצדקה להמשך השותפות הפוליטית ● הכנסת ביטלה את העלאת שכר חבריה

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה ב-28 ביוני 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה ב-28 ביוני 2020
07:06 עריכה

אוסנת מארק על אלימות נגד נשים:

07:11 עריכה

בכאן רשת ב' מדווחים כי דיוני ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות יהיו פתוחים לציבור. 

07:13 עריכה

בני גנץ בראיון לידיעות אחרונות: 

"אני לא מוכן לשאת באחריות של ממשלה לא מתפקדת. המדינה עובדת היום על אש קטנה כי נתניהו עסוק בנושאים אחרים. נתניהו חושב קודם על המשפט. יאללה פאודה"

על ועדת הבדיקה לצוללות אמר גנץ: "שוחחתי על זה קודם עם ראש הממשלה, אמרתי לו שאני לא רודף את הראש שלו אלא את העניין עצמו". גנץ לא הכחיש כי ישנו מניע פוליטי: "אני שוקל את ההחלטה כבר חודש וחצי-חודשיים. אין ספק שבסופו של דבר ניתן למצוא לזה הקשר פוליטי, אבל יותר מההקשר הפוליטי זהו נושא חמור מאוד שראוי שייבדק".

שר הביטחון התייחס לאמירתו שלא יקים ועדה שכזאת "מכיוון שאפילו היועמ"ש לא מצא לנכון לפתוח בחקירה" וציין: "מאז קראתי חומרים וחשבתי שצריך לבדוק את העניין הזה".

חלק מהראיון פורסם ב-ynet 

07:23 עריכה

השר אקוניס התראיין לכאן רשת ב' ואמר שכחול לבן החליטה לדרדר את ישראל לבחירות המיותרות בתולדותיה. אקוניס טוען שבכל הנוגע לתקציב, הליכוד מתפקד בצורה עניינית ןהגיוניות. "אני אומר בצורה הכי ברורה", הוא מתעקשף "אנחנו עומדים בפשרת האוזר. עד חודש מרץ 2021 יש לנו את היכולת החוקית להעביר את התקציב. לאן הם ממהרים? אנחנו רוצים להעביר את התקציב כי ישראל צריכה תקציב. ישראל לפני הכל? פוליטיקה קטנה לפני הכל. נתניהו צריך לומר לכחול לבן – עד כאן! אתם פרקתם את הממשלה. שכל מי שמאזין לנו ידע שהם פירקו את הממשלה. יש פה צבר של הפרות יומיומיות". 

07:24 עריכה

צבי האוזר משתף את הפתרון של בריטניה לבידודים:

07:26 עריכה

השר מיכאל ביטון: נפילת הממשלה קרובה.

על חקירת הצוללות אמר:

07:29 עריכה

בצלאל סמוטריץ' חושב שראש הממשלה לשעבר ומי שהיה מנכ"ל שלום עכשיו מנותקים.

07:31 עריכה

בנט מספר על היועץ שלו לשעבר שתרם כלייה:

07:33 עריכה

ח"כ רם שפע מכחול-לבן על סוגיית המינויים וכמובן – האשמת הליכוד בהליכה לבחירות.

07:54 עריכה

עמיר פרץ על ועדת הבדיקה לנושא הצוללות שהקים גנץ: "החלטה נכונה ומתחייבת. אסור בשום פנים ואןפן להשאיר את שאלת רכש הצוללות ללא מענה. אם מישהו טוען שזה עלול להוביל לבחירות אז זה סימן שיש מה להסתיר".

שר הכלכלה שהתראיין בכאן רשת ב' אמר שבמפלגת העבודה נערכים לבחירות אפשריות, וכל האופציות פתוחות לגבי ההחלטה עם מי לרוץ. לדבריו "קודם צריך לחזק את מפלגת העבודה מבפנים. אני מקיים שיחות עם אנשים ששותפים לדרכנו וחלקם יצטרפו אלינו".

07:56 עריכה

ברשת ב' מדווחים על פגישה מתוכננת בין גנץ לניסנקורן בנסיון ליישר את ההדורים לאחר שניסנקורן החרים אתמול את ישיבת הממשלה.

08:08 עריכה

משה בוגי יעלון על ועדת הבדיקה שהקים גנץ: זו ועדה חשובה אבל הבעיה העיקרית היא לא במשרד הבטחון. כל סביבתו הקרובה של נתניהו עם כתבי אישום אז זה מה שצריך להיבדק – צריך להקים ועדת חקירה ממלכתית. אני מציע לציבור לקרוא את העתירה של התנועה לאיכות השלטון כדי להבין את נתיבי הכסף בדרך לנתניהו.

יעלון שהתראיין לערוץ כנסת סיפר כי הוא ולפיד הזהירו את גנץ לפני הכניסה לממשלה בדיוק ממה שקורה עכשיו וקורא לו "צא עכשיו מהממשלה".

יעלון ממליץ לחברי הוועדה להיזהר מהמתקפות:

08:37 עריכה

פרשת הצוללות, גינזבורג נגד קרעי:

קרעי גם הטיל ספק במהיימנותו של השופט סטרשנוב:

08:50 עריכה

שר המודיעין אלי כהן בראיון לתכנית הבוקר של ערוץ 12: "גנץ – תשתחרר מהכבלים של ניסנקורן, תוותר על הרוטציה ותישאר כשר ביטחון בממשלה".

לדברי כהן, "ההתנהגות של גנץ מוכיחה שהוא לא מתאים להיות ראש ממשלה. במהלך החצי שנה האחרונה גנץ חזר ואמר שצריך להתעסק עכשיו רק בקורונה. עוד הוא אמר בראיון שאין מקום לבוא ולפתוח בוועדת חקירה לצוללות אז מה השתנה? אותה ועדת בדיקה צריכה להיות מאושרת בממשלה לפי סעיף 8א', ברור שהיא לא תאושר. הוא מקים ועדה בלי שיניים".

את הקריאה לויתור על הרוטציה נימק כהן במצבו הפוליטי של גנץ, "המפלגה של גנץ מתפוררת. אסף זמיר מתפטר מהממשלה, מיקי חיימוביץ' מפגינה, ניסנקורן לא מגיע לישיבת הממשלה. גנץ לא שולט במפלגה. מזכיר שבאותו ראיון הוא אמר שאם הוא יחליט על המלצה לוועדת חקירה – פניו לבחירות, אז כנראה שהוא מוביל לבחירות וזאת במקום להתעסק בקורונה שהיא הדבר החשוב".

בהמשך הראיון העריך השר כהן כי הבחירות הבאות ייערכו במחצית הראשונה של 2021.

08:59 עריכה

חבר ימינה מתן כהנא משתף את הקמפיין להסדרת יישובים בשטחים של ארגון בשם "פורום ההתיישבות הצעירה":

09:03 עריכה

השערה: למיקי זוהר לא באמת משנה איזה תקציב יעבור.

מיקי זוהר גם שלח אולי איום מרומז לגנץ:

09:05 עריכה

מסקרן: טיסה יצאה מישראל לסעודיה.

09:18 עריכה

עפר שלח אישר בגלי צה"ל את הפרסום שהוא כבר לא בקבוצת וואטסאפ של יש עתיד, אבל מבחינתו זה לא העניין. מבחינתו "נכון לעכשיו התוצאה של בחירות היא ממשלה בראשות נתניהו עם ימינה והחרדים ורוב מוצק. המחנה שרוצה אלטרנטיבה צריך לקיים בחירות פנימיות. כל העניין הוא לא יחסים אישיים אלא התכלית". לטענת שלח "7-8 מנדטים של המרכז חונים אצל בנט".

09:20 עריכה

נתניהו טס לסעודיה:

09:25 עריכה

אורנה ברביבאי עוקצת את אשכנזי:

09:32 עריכה

שלמה קרעי תוקף את חברותו של השופט סטרשנוב בוועדצת הבדיקה לצוללות.

הטור המלא כפי שהופיע ב-ynet.

09:37 עריכה

במשרד הבטחון עצרו סיוע בדיור לחיילים בודדים. באופוזיציה זועמים:

09:58 עריכה

ניצן הורוביץ מדווח על מה שהוא מכנה "מחטף" בוועדת החוץ והבטחון:

10:00 עריכה

יובל שטייניץ פונה לנשיא לבנון בנוגע לגבולות הימיים.

10:10 עריכה

גורם בכיר מסר לוואלה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא עדכן את שר הביטחון בני גנץ ואת שר החוץ גבי אשכנזי על נסיעתו לערב הסעודית.

10:16 עריכה

גנץ הנחה למצוא פתרון שיאפשר את הזרמת התקציב לסיוע בשכר דירה לחיילים הבודדים.

10:28 עריכה

קארין אלהרר מזכירה שזו לא הפעם הראשונה שנתניהו לא מעדכן או שיש חריקות בפעולת הממשלה:

אעידה תומא סלימאן רואה תמונה רחבה יותר:

 

10:40 עריכה

שר החינוך יואב גלנט מבטיח שידרוש הערב חזרת תלמידי ז', ח', ט', י' בשבוע הבא.

10:47 עריכה

קרעי משתף את שער ידיעות אחרונות עם גנץ שפחות טוב לו עם היוודע נסיעת נתניהו לסעודיה.

10:52 עריכה

משה יעלון מציין בדבריו על הפגישה בסעודיה שהערוץ החשאי כבר היה קיים.

11:18 עריכה

תמר זנדברג רוצה שגנץ יצביע נגד הממשלה ואומרת אודרוב למרות שהמצב הוא יותר בוקרה פיל משמש.

11:25 עריכה

זאב אלקין מאשים את אעידה תומא-סלימאן שהיא תומכת במשטר האיראני:

תומא-סלימאן עונה:

"נתניהו וטראמפ מתנגדים להסכם הגרעין שמטרתו מניעת גרעין איראני ועצירת מירוץ החימוש הגרעיני באזור שישראל שותפה לו. הם מתנגדים להסכם בניגוד לקונצנזוס בינלאומי. ההתנגדות להסכם והצעדים האגרסיביים שמתכנן נתניהו יחד עם שליטי המפרץ בחודשיים הקרובים – מסכנים את אזרחי ישראל ואת עמי האזור".

11:32 עריכה

יאיר לפיד על הנסיעה של ראש הממשלה לסעודיה:

במילים "יד על ההגה" מתכוון לפיד לדבריו של אשכנזי במרץ שעבר.

11:47 עריכה

נגיד בנק ישראל בוועדת הכספים: אנחנו במצב טוב יחסית למשבר העולמי. אמיר ירון אמר כי בתרחיש האופטימי הגרעון יעמוד על 8% ב-2021, ובתרחיש הפסימי על 11% – לעומת 13% ב-2020.

לעניין יחס החוב תוצר ציין הנגיד כי בתרחיש האופטימי זה יעמוד בשנת 2020 על 73% ובשנת 2021 על 76%, בתרחיש הפסימי יעמוד השיעור על 75% ב-2020 ו-83% ב-2021. שיעור האבטלה הצפוי לדבריו ב-2021, יעמוד על 13.9 אחוז בתרחיש הפסימי ו-7.8 אחוז בתרחיש האופטימי.

ירון הציג עוד כי הצריכה הפרטית גדלה באופן מידי עם הסרת המגבלות, ומנגד כי סקרים של הלמ"ס, מראים כי הרחבת ההגבלות מקשה על העסקים להחזיק מעמד ללא פעילות תקופות ארוכות.

לעניין האבטלה ציין הנגיד: "לאחר הסגר הראשון הצלחנו לחזור לקצת פחות מ-12 אחוזים, החדשות הרעות שלא הצלחנו לרדת עוד. ככל שנכנסו חזרה לסגר השני, רואים חזרה את העלייה באבטלה, שמתחילים שוב לצאת, שוב רואים ירידה, ככל שנמשיך לצאת, השאלה כמה מהר נוכל לחזור לשיעורים הקודמים. זה נושא מאוד מאוד חשוב, אם לא נדאג דרך הכשרות להחזיר אותם לעבודה, אנחנו מאבדים 20 שנות עבודה פוטנציאליות.

מודל החל"ת התאים עם כניסתנו לסגר, היום צריך להגמיש את היכולת לחזרה לשוק העבודה, חזרה גמישה לשוק העבודה, מי שרוצה ויכול לחזור בחצי משרה ולקבל חצי דמי אבטלה, מצבו יוטב וגם הנטל על הממשלה והתקציב. יש לא מעט מעסיקים שלא יחזרו ב-100 אחוז לפעילות וזה יכול לסייע להם. זה גם יסייע במודל שימור התעסוקה".

לעניין תפקוד הבנק הציג הנגיד כי "התפקיד הראשון שלנו כבנק היה לייצב את השווקים, קודם כל הזרמנו נזילות בשקלים לגופים המוסדיים, בשוק המת"ח בעסקאות החלף, פעלנו עם היתרות שלנו בצורה נחושה, כך ייצבנו את השווקים בצורה מאוד מהירה ומאז הם פועלים באופן תקין. לצד כך, הודענו על רכישת אג"ח ממשלתיות של עד 50 מיליארד ₪, פי 3 ממה שנעשה קודם. הפחתנו את הריבית, כל אלה נעשו עד אמצע מרץ".

"לגבי הייעוץ הכלכלי לממשלה, היינו מעורבים לאורך כל הדרך. אנחנו לא ב-2008, זה אירוע שונה, אירוע שובר שווקים, לכן הסיוע היה צריך להתבצע ולא לחכות עד לסוף האירוע, וזו הייתה תובנה חשובה. היינו גם מעורבים, הקופסה הראשונה נסגרה ב-1 בלילה באחד הימים".

לעניין תחום האשראי ציין הנגיד: "בכל הקטגוריות בתחום האשראי, למעט האשראי הצרכני, אין ירידה השנה לעומת השנה שעברה", וכי מרבית החברות במשק אינן מדווחות על קושי משמעותי בגיוס אשראי, אך הקושי עדיין גדול יותר מבערב המשבר.

לעניין ההלוואות במסגרות המדינה, הציג הנגיד כי לעניין קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים במסלול הרגיל (15% ערבות) הוגשו 95,974 בקשות ואושרו 55,362, כאשר היקף הבקשות עמד על 60.884 מיליאד ₪ ואושרו 19,076 מיליארד ₪.

עוד הציג הנגיד, כי ברוב מדינות אירופה שיעור הערבות הממוצע גבוה מ 80%, כאשר בישראל המסלול בעל שיעור הערבות הגבוה ביותר, עומד על 60% בלבד: "זו החלטה של האוצר בסופו של דבר, אנחנו משקפים להם מה שנראה כמגבלות מסוימות שלא בהכרח מאפשרות למערכת הזו לעבוד בצורה הכי חלקה, חלק מהחסמים ירדו ואני מצפה שבתקופה הקרובה, יותר ויותר עסקים יוכלו להיכנס".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "חלק גדול מהבקשות, בעיקר עסקים בסיכון לא מקבלים את ההלוואה ואת האשראי ואת הדרך להתמודד, אנחנו מדברים על 2020, שהקורונה בעיצומה, ולאנשים אין אוכל להביא הביתה לילדים. מישהו צריך לשקף את זה לאוצר".

ירון השיב: "היו לא מעט חסמים, אנחנו עבדנו עם החשכ"ל היוצא וגם הגדלתם את ההיקף וגם חלק מהחסמים הורדו. אנחנו עדיין כל הזמן יושבים ומנסים להוריד את החסמים כדי שיותר עסקים יהיו זכאים".

לשאלת יו"ר הוועדה לעמדתו לעניין הסגר, השיב פרופ' ירון: "אני לא אפידמיולוג ולא בכדי הראיתי לכם את שרידות העסקים וחשיבות השימור של העסקים והם צריכים פעילות כלכלית רציפה לצד העניין הבריאותי. אנחנו חייבים לפתוח כמיטב יכולתנו כמה שאפשר בלי שהתחלואה תעלה, יש להמשיך לפתוח את הביג והקניונים ואת שאר הדברים כדי שהנזק הכלכלי ימוזער, זאת לצד השמירה של הצד הבריאותי, הדרך הזו תאפשר להם להיות יציבים ולחזור לפעילות".

11:51 עריכה

בוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, שדנה הבוקר באי פתיחת מוסדות הלימוד עבור חטיבות הביניים והימשכות הלמידה מרחוק, אמרו נציגים מארגוני בתי הספר והמועצה לשלום הילד כי ההתעכבות בפתיחת הלימודים הפרונטליים פוגעת קשה רגשית וחברתית בילדים והעלתה את אחוזי הנוער בסיכון.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "דנים בסוגיות של פתיחת המסחר וזה חשוב אבל בפתיחת חטיבות הביניים אין תכנית ואין אופק. אף אחד לא מדבר על היכולות להחזיר גם את הכיתות הגבוהות וגם אחרי שמונה חודשים בתוך המשבר, אנחנו לא רואים שיח רוחבי. לדרוש פתיחה של מסגרות החינוך, זה לא מספיק. צריך החלטה שהתלמידים האלו יחזרו ללמוד ולאחר מכן לקבוע תכניות מעשיות באלו משמרות ומסגרות זה יקרה. נוסף לכף, מתוך ראיה שבגלל סיבות שבגלל הגילאים בתחלואה, תלמידי חטיבות הביניים הם האחרונים בתור, הם גם צריכים צורת חינוך אחרת בלמידה מרחוק ומבט על מיומנויות הלימוד שלהם".

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות במשרד הבריאות: "כל הדיונים נוגעים לכל שכבות הגיל ועושים מאמצים לראות איך פותחים לאורך זמן. לא חכמה לפתוח ולמחרת לסגור. אם מערכת החינוך במקום הראשון, אז משרד הבריאות תומך בכך. זו החלטה של קבינט הקורונה. אבל הכל זו החלטה של הריבון כי אם פותחים את זה, אי אפשר לפתוח דברים אחרים. בתחלואה של גילאי 6-10 אנחנו רואים עלייה קלה, עלייה שבשליטה. וממחר כיתות א' וב' חוזרות לכיתות מלאות וגם חורף שמתחיל. אז הכל חשוב אבל צריך קצת לחכות עם כיתות ז'-י'. יש עלייה בכיתות א' –ד' – לא אומר שלא עשינו נכון. ההיפך: הכל נפתח בצורה בטוחה וגם העלייה קלה. עדיין יש שליטה. אם נפתח הכל, לא תהיה שליטה. אפשרנו מפגשים בשטח הפתוח ואנו לא קופאים על השמרים, אבל אנחנו לא רוצים שלא יהיו הדרגתיות ולרוץ ולפתוח את הכל".

11:52 עריכה

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ עפר שלח בפתח הדיון על עצירת מינויי הבכירים בשירות המדינה: "אם השרים ימשיכו בסירוב לעלות לדיון, אנעל את הישיבה. לא מנהל דיון עם פקידים על החלטות של פוליטיקאים".

11:53 עריכה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון הציג בפני הוועדה את המלצתו: לאשר בהקדם תקציב לשנת 2021 וכי בשנים הבאות יש להתכנס למסגרות פיסקליות רב-שנתיות שייצבו את יחס החוב לתוצר.

כך קורא ירון לאמץ את העקרונות הבאים:

  • בשנת 2021: ההוצאות הרגילות יופרדו מההוצאות הישירות הנובעות מההתמודדות עם נגיף הקורונה, וע"פ כלל ההוצאה.
  • לא יקבע יעד גירעון לשנת 2021 אך לא יופחת שיעור המס ללא הפחתה מקבילה של ההוצאות.
  • לא יבוצעו התאמות לשנים הבאות אך "ייחסמו" החלטות המגדילות אותן.
    המסגרת התקציבית הרב-שנתית לשנים שאחרי 2021 תיקבע בעת אישור תקציב 2022 -בקיץ 2021.
  • בתקציב 2022 יעוגן מתווה הפחתת החוב באמצעות תקרת "הוצאה מותאמת" כתחליף למגבלת ההוצאה הקיימת.

12:03 עריכה

בש"ס הודיעו כי היום בשעה 15:15 ימסור השר אריה דרעי, הצהרה פוליטית חשובה.

12:34 עריכה

הרב חיים קנייבסקי, המנהיג הבכיר של הזרם הליטאי, הורה לפתוח את מוסדות החינוך לבנות החל ממחר ולא להמתין לאישור הממשלה.

ב-ynet מדווחים כי החלטת הרב פורסמה במכתב שהוציאה בתו הרבנית לאה קולדצקי, למנהלות המוסדות. בו נכתב בין השאר כי "ישנן כיתות שעדיין לא נפתחו והבנות יושבות בבית ומשתעממות, וכידוע השיעמום מביא… (לידי חטא), והמצב של הרבה מהבנות גובל ממש בפיקוח נפש".

ליברמן:

12:43 עריכה

דיווח: ההצהרה של דרעי היא האשמת גנץ.

13:30 עריכה

שני יועצים בכירים בממשל הסעודי אישרו בפני "וול סטריט ג'ורנל" על הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. לדבריהם, "המנהיגים דנו בכמה נושאים, כולל נרמול יחסים בין המדינות ועל סוגיית איראן". אחד היועצים, שלפי הדיווח מעורה בפרטי הפגישה שנמשכה כמה שעות, ציין כי "לא הושגו הסכמות מהותיות".

13:52 עריכה

דו"ח איגוד מרכזי הסיוע הוצג בועדה לקידום מעמד האישה וחשף את גודל המשבר בעת תקופת הקורונה: "עלייה של 33% במקרי גילוי עריות"

יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "חייבים למנות גם פרויקטור מיוחד לנפגעי אלימות במשפחה ואלימות מינית בזמן הקורונה". מנכ"לית האיגוד: "את המחיר האדיר של המגפה נשלם לאורך שנים רבות. מסה קריטית מהדיווחים לאיגוד על פגיעות מיניות היו מקטינים".

נפגעת אונס סיפרה בוועדה: "עברתי אונס מאוד אכזרי שכמו תהום הפיל אותי לעולם הפוסט טראומה. אין פה הרגשה של הבנה והכלה. אנחנו נמצאים במצב של כאוס אבל תחשבו איזו בדידות אנשים במצבי מרגישים. הרגשתי שהמדינה מפנה לי עורף".

ח"כ סגלוביץ': "50 אחוז מהמאושפזים הפסיכיאטריים יש להם עבר של פגיעה מינית".
ח"כ ברק: "מדינת ישראל היא גן עדן לפדופילים"

הוועדה לקידום מעמד האישה דנה הבוקר (ב') בדו"ח השנתי של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בנושא: "צל מגפה: השלכות משבר הקורונה על נפגעות ונפגעי אלימות מינית. יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר אמר בפתח הדיון: "לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שכאשר סוגרים אנשים אנשים בבית בסגר, כשמיליון עובדים הולכים לאבטלה, כאשר עסקים קורסים –  סף הלחץ והרגישות מדרדרים ומובילים לאירועים שבשגרה פחות היינו פוגשים ויש העצמה של כל האירועים בעיקר לאלימות בתוך המשפחה. אמרנו מההתחלה שתהיה עליה באלימות במשפחה. הנתונים שנראה היום הם רק חלק קטן מהמציאות – יש עוד מקרים רבים שלא יודעים עליהם בין ארבע קירות. הייתי מצפה מהממשלה לייצר חוצץ שיגיד בתוך השנה הזו אנו מונעים פגיעה מינית בתוך המשפחה".

אורית סוליציאנו מנכ"לית מרכזי הסיוע סיפרה לוועדה כי מסה קריטית בדיווחים לאיגוד על פגיעות מיניות היו מקטינים עם נתון בלתי נתפס של 62%. "יש עלייה מאוד גדולה של 33% בפגיעות מיניות וגילוי עריות בתוך המשפחה ואת המחיר האדיר של המגפה נשלם לאורך שנים רבות. 47% אחוז מהפגיעות טרם הקורונה היו במגורים משותפים. רואים ש-42% אחוז ממי שפנו למשטרה לא הכירו את הפוגע ולמרכזי הסיוע הרוב שפונים הם דווקא מהכרות של המעגל המשפחתי. חייבים להקים בתי דין ייעודיים לעבירות מין כי אחרת המציאות לא תשתנה. היה גידול בפניות לאיגוד באמצעות הווצאפ. בריאות הנפש הוא צורך השעה. אנחנו מבקשות להגדיל את התקציבים ל-12 מיליון שקל כי אנחנו קורסים".

סוליציאנו הוסיפה: "אני קוראת למנות תחת פרויקטור הקורונה יועצת מיוחדת לטיפול בצרכים של נשים וגברים נפגעות ונפגעי אלימות מינית שהן בסיכון אדיר היום לקריסה נפשית-כלכלית-משפחתית. אסור להשאיר רבבות ללא מענה, השלכות המגיפה ימשיכו להשפיע וחייבים למנוע התדרדרות נוספת".

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "האמת זה מעורר כעס ותדהמה לראות שוב ושוב שבמקום שנצליח לשפר את המצב אנחנו רואים שהאחוז מהתיקים שנסגרים רק עולה. בזמנו נאבקנו בהגדרת התיק מחוסר עניין לציבור שהשתנה למושג אחר וכדאי לחזור ולכתוב חוסר עניין לציבור כי ככה זה היה מגלה את הפנים האמתיות של הטיפול בתיקים האלה. הציבור אומר שזה כן מעניין אותנו! סגירה של 96% מהתיקים כן מעניינת אותנו ואולי באמת רוב התלונות הן תלונות שווא? כאשר סוגרים את התיק שיכתבו שזאת לא תלונת שווא".

ח"כ סונדוס סאלח: "מי שחשב שהמגפה תעצור פוגע מיני מלפגוע בנשים או ילדות הוא פשוט טועה. הפוגע המיני ימשיך למרות הקורונה פשוט ישתמש בכלים שונים. אנחנו רואות ירידה בכמות כתבי האישום. 70 אחוז מהתיקים נסגרים תוך פחות מחצי שנה וזה נובע מכך שאין החמרה בענישה, וזה מוביל לעוד ועוד פגיעות מיניות".

ח"כ יואב סגלוביץ': "הטיפול הכולל בנפגעות  סובל מפגיעה מערכתית כאשר 50 אחוז מהמאושפזים הפסיכיאטריים יש להם עבר של פגיעה מינית. מה קורה בטיפול הכולל? הנושא נמצא בשוליים. משרד הבריאות לא עושה מספיק. אין טיפול כולל בטראומות של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית וזה משליך על דורות קדימה".

ח"כ קארין אלהרר אמרה: "משנה לשנה אנו עדים לסיסמאות מרגשות של הנה באה התוכנית והנה בא התקציב ובפועל לא קורה כלום. אני קוראת לכל מקבלי ההחלטות -במקום הטקסים תפנו משאבים למקומות הנכונים שיכולים לתת מזור לכל הנשים".

טוהר שני זייתון נפגעת אונס חשפה בפני הוועדה את סיפורה הקשה: "עברתי אונס מאוד אכזרי שכמו תהום הפיל אותי לעולם הפוסט טראומה. זה שהעולם עצר מלכת ושצריך לשים מסכה, שאי אפשר לצאת זה קצת ממה שנפגעות ונפגעי פוסט טראומה מרגישים. בעקבות המצב סבלתי הפרעת אכילה שהחמירה לי, חוויתי הרגשה של חוסר ביטחון וחוסר שליטה – המון שירותים של בריאות הנפש צומצמו. אני פניתי להמון מרכזים והיתה בהם המתנה ארוכה. הייתה אי וודאות כפולה. אם בנאדם סביר בתקופת הקורונה מרגיש סוג של טראומה אז לי הוסיפו עוד סלע גדול על התרמיל שאני סוחבת. במה אני שונה מחולים במחלקות אונקולוגיות? אני שונה כי העין לא רואה את הפגיעה שלי? סבלתי מהתקף דיסוציאטיבי מאוד קשה והגעתי למצב שאני לא גאה בו עם חתך מאוד עמוק – שסיכן את חיי. אין פה הרגשה של הבנה והכלה. אנחנו נמצאים במצב של כאוס אבל תחשבו איזו בדידות אנשים במצבי מרגישים. הרגשתי שהמדינה מפנה לי עורף ותיקים נסגרים בשל חוסר ראיות. המסכה שחוסמת לי את הפה ואומרת לי שאני צריכה לשתוק. כשרע מבפנים ורקוב – הכל חסר ערך בעינייך".

ח"כ תהלה פרידמן: "בפדופיליה כשמדובר בפעוטות אין כמעט העמדה לדין ואסור לנו לקבל זאת כגזרת גורל".

ח"כ תמר זנדברג: "הישיבה הזאת ממשיכה לקומם כל שנה מחדש והשנה זה חטא על פשע. המציאות היא שמתרחשים במדינה פשעים מיניים ללא צדק. בשנת 2020 נוסף משבר הקורונה והוא השאיר את הנשים מאחור באלימות המינית, בפיטורים, בהתמודדות הנפשית. כל תופעה ממוגדרת השאירה מאחוריה קורבנות ולכן ההתמודדות עם המשבר מצריכה מחשבה מחודשת עליו כמשבר נשי. מחקר שהתפרסם לאחרונה ציין כי המשבר החזיר את הנשים מאה שנים אחורה".

עו"ד אושרת שוהם עומדת בראש פורום עבירות מין בפרקליטות המדינה: "הנתונים שלנו הם לא נתונים זהים לדו"ח שקיבלנו ממרכזי הסיוע. 86 אחוז מהתיקים נסגרים וזה לא -92%. זה דומה מאוד לנתונים בכלל התיקים. מרבית התיקים נסגרים לצערנו מחוסר ראיות מספיקות והמיעוט נסגר מחוסר אשמה. נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין זה לא חוסר עניין לציבור. זה יכול להיות בתיקים של קטינים שביצעו את העבירה והם נסגרים בשל הליכים אחרים שמתאימים יותר או כאשר מתלוננת מבקשת לא לנהל את התיק ולעיתים המתלוננות מבקשות לא להמשיך את ההליך ואני נאלצת לסגור את התיק לא בגלל חוסר העניין הציבורי אלא בגלל שהנסיבות לא מאפשרות לי לנהל אותו".

עו"ד שהם הוסיפה: אנחנו מבקשים לשפר את החקירות אבל התלונות מגיעות הרבה פעמים בשלב מאוחר ולמצוא ראיות מחזקות או דיגיטליות על דברים שהתרחשו לפני עשור זה מאוד קשה אבל אנחנו עושים כל מאמץ להכשיר את החוקרים. תיק לא עובר ככה ונגנז. אנחנו עושים השלמות וראיונות עם המתלוננות אבל אחוזי הסגירה נובעים בגלל המבחנים המשפטיים".

ח"כ קרן ברק: "אותי המספרים לא הפתיעו. ברגע שהתחילה הקורונה ראיתי שזה מה שיקרה ופניתי לשר לביטחון פנים. אמרתי לו שנשים וילדים יהיו כלואים בבתים ושם יקרו הדברים הכי גרועים. פנינו גם לשר החינוך וביקשתי שמערכת החינוך תרים טלפונים לבתים שבהם יודעים שיש בעיות. לא היה צריך לימודים בזום אלא טלפונים ולצערי כל מה שחשבתי שיקרה באמת קרה. גם בנושא פדופיליה יש משהו בלתי נסבל ביכולת של הפרקליטות לדאוג לזכויות הנאשם. מדינת ישראל היא גן עדן לפדופילים כי שומרים עליהם ודואגים לזכויות הנחקר ולא זכויות הנפגע".

ח"כ אורנה ברביבאי: "הפארסה היא שיש תוכניות גדולות והמימוש שלהם הוא אפס, זה חמור. נשים נפגעות יום יום ומסתכלות למדינה ואף אחד לא סופר אותן. החידלון של הבית הזה כמחוקק מחייב שינוי מידי".

ח"כ קטי שטרית: "גם ככה המענים לנפגעות קטנים ולצערי הרב המענים הותירו את הנפגעות עם אפשרויות מעטות לטיפול. הגשתי הצעת חוק לשמירת ערכות האונס  – זורקים את הערכות והן לא נשמרות לנצח. יש נשים שעד שפותחות את הנושא הזה לוקח להן זמן ואז בשל העובדה שאין ערכת אונס בית המשפט זורק אותן. כל נפגעת היא נשמה ולא רק מספר".

היו"ר פורר סיכם את הדיון: "מלבד פרויקטור הקורונה חייבים למנות פרויקטור מיוחד לנפגעי אלימות במשפחה ואלימות מינית. התייחסות של כל החלטה בקבינט הקורונה חייבת לקחת את המצב הזה בחשבון. שירותי בריאות הנפש חייבים להיות מורחבים בתקופה הזאת ולא מצומצמים כפי שקורה. הוועדה קוראת לשר העבודה והרווחה ולשר הפנים לתת לנפגעות והנפגעים מענק מיוחד מסל חירום. כשיהיה תקציב למשרד האוצר אולי בשנת 2025, הוא חייב לכלול גידול בתקציב מרכזי הסיוע, ברמת תקציב מדינה זה סכום פעוט אבל האימפקט שלהם הוא ענק".

14:18 עריכה

ח"כ אורלי פורמן משתפת את הסיפור המוזר של כ"ץ ושמולי:

14:22 עריכה

ראש הממשלה ורעייתו השתתפו באירוע לרגל היום הבינלאומי למיגור האלימות נגד נשים.

נתניהו –

נשים זה לא בעל חיים שאתה יכול להכות בו. והיום אנחנו אומרים שגם בעל חיים אתה לא מכה. אנחנו מבינים שיש תובנה, יש אינטליגנציה, יש קוגניציה ויש רגשות גם לבעלי חיים – אז אנחנו חומלים בצדק. נשים וילדים הם בעלי חיים עם זכויות. הדבר הזה צריך לעבור מהעולם.

אורלי לוי:

14:31 עריכה

משלחת ישראלית יצאה לביקור בסודן לדון בשיתופי הפעולה בין המדינות.

14:36 עריכה

שר האוצר, ישראל כ"ץ בדיון הקמת ועדת המשנה לצמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז: "אנחנו הולכים להביא תקציב, יש תקציב 2021, אנחנו עובדים עליו בשיא העוצמה והרצינות, כל משרד האוצר. קיימתי לפחות 30 ישיבות בנושא הזה, גם לגבש את התקציב. אנחנו מביאים תקציב מותאם. לא נחרוג מתקרת ההוצאה. חברות הדירוג הותירו לנו את הדירוג החיובי מאוד. אנחנו בונים קיר גבוה בין התקציב לבין הוצאות הקורונה, זה דבר מאוד חשוב. לכן נביא תקציב, נביא עשרות חוקי הסדרים כדי שתוכלו להוביל אותם".

14:37 עריכה

ריבלין מודה לגפני:

14:37 עריכה

ניסנקורן הגיע לפגישה עם גנץ:

15:06 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לדיון של ועדת המשנה לנושא צמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז ואמר שבמדינה קטנה כמו ישראל אין הצדקה לקיומה של פריפריה. ראש הממשלה אמר שצמצום הפריפריה מושג בשני אפיקים: פיתוח התחבורה ושיפור קווי התקשורת. לדבריו, באר שבע, עפולה ויקנעם אינן עוד חלק מהפריפריה.

15:09 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ תקף את הדלפת המידע על טיסתו החשאית של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסעודיה היא צעד חסר אחריות.

גנץ אר שמדינת ישראל צריכה ממשלה מתפקדת, מגובה בתקציב, שמתבססת על שיתוף פעולה. עוד אמר שאינו חושש מבחירות – "אני פשוט לא חושב שהן הדבר הנדרש למדינת ישראל, ואמשיך לפעול ככל שאוכל למען הממשלה הזאת".

"לאחר שבחנתי מחדש את נושא הצוללות ועדכנתי את ראש הממשלה החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית לרכש ספינות המגן והצוללות". גנץ אמר שלכאורה, ראש הממשלה צריך היה להיות מעוניין יותר מכל אדם אחר בוועדת הבדיקה הזו. אם, כפי שטוענים הוא ואנשיו – הנושא נסרק במסרקות ברזל ואין בו רבב – הרי שכל אדם אחר המשוכנע בחפותו היה שמח על ההזדמנות להוכיח לעיני כל את צדקתו.

"הדלפת הטיסה החשאית של ראש הממשלה הינה צעד חסר אחריות. לא כך אני נוהג. מעולם לא נהגתי כך ומעולם לא אנהג כך, ואני חושב שבהקשר הזה אזרחי ישראל צריכים להיות מוטרדים", אמר.

15:16 עריכה

שר החוץ של סעודיה מכחיש את הדיווחים, שלפיהם מוחמד בן סלמאן נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

15:26 עריכה

יושב ראש ש"ס, השר אריה דרעי, ביקר בחריפות את ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שהודיע אתמול על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לרכש הצוללות וכלי השיט. "שר הביטחון חצה קו אדום בגלל אינטרס פוליטי. אני קורא לגנץ, חזור בך מהקמת הוועדה. לשמור את מערכת הביטחון מחוץ למשחק הפוליטי". עוד אמר דרעי: "אני בספק אם עדיין יש הצדקה להמשך השותפות הזו" בהתייחס לממשלה של הליכוד וכחול לבן.

15:39 עריכה

ראש הממשל בנימין נתניהו סירב להתייחס בישיבת סיעת הליכוד לדיווחים, שלפיהם, ביקר אתמול בסעודיה.

נתניהו נדרש בישיבה לוועדת הבדיקה שהקים גנץ לפרשת הצוללות וכלי השיט. "בושה שגנץ משתמש בצה"ל ככלי ניגוח פוליטי", אמר.

נתניהו בישיבת הסיעה –

אחרי שכל גורמי האכיפה קבעו פעם אחר פעם שלראש הממשלה נתניהו אין שום קשר לפרשת הצוללות, גנץ מינה "וועדה תפורה" בראשות מי שאמר לפני שנה ש"ראש הממשלה צריך להתפטר". מעניין לחכות ולראות מה תהיה מסקנתו. אי אפשר לשער. הוועדה התפורה הזאת נועדה להביא מסקנה תפורה ולקושש קולות. זאת בושה גדולה. אף שר ביטחון לא עשה שימוש פוליטי כל כך בוטה בצה"ל כפי שעשה גנץ. אני מקווה שגנץ יתעשת מהפאודה הזאת ויחזור לעבוד ביחד, זה מה שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו.

16:06 עריכה

בכחול לבן תקפו את ראש הממשלה בנימין נתניהו על התנגדותו לוועדת בדיקה ממשלתית.

17:23 עריכה

הושג סיכום בין משרד החוץ הישראלי למשרד החוץ האמיראתי: ישראלים יוכלו לטוס לאמירויות כבר בימים הקרובים.

משרדי החוץ של ישראל והאמירויות סיכמו על הסדר ביניים במסגרתו חברות התעופה הישראליות יסדירו בהליך ייעודי אשרה אלקטרונית לכלל הנוסעים הישראלים על טיסותיהם.

שר החוץ גבי אשכנזי, שוחח עם עמיתו האמירתי בניסיון לאפשר לישראלים להגיע לאמירויות עוד בטרם ייכנס ההסכם הרשמי לתוקף. בעקבות הנחיית השר, פנו אנשי האגף הקונסולרי במשרד החוץ לעמיתיהם באבו דאבי במטרה למצוא פתרון ביניים עד לכניסת ההסכם לתוקף. משרד החוץ פועל בימים אלו להביא למימוש הסכם הפטור מוויזות לישראלים המבקשים להגיע לאמירויות.

היום העביר משרד החוץ איגרת רשמית למשרד החוץ האמירתי ובו הודעה על אישרור הסכם הפטור מאשרות לתיירים ואנשי עסקים. על פי ההסכם, מרגע העברת האיגרות ההדדית, נספרים 30 יום עד לכניסת ההסכם לתוקף.

17:37 עריכה

באופוזיציה תוקפים את ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר ש"נשים הן בעלי חיים".

17:49 עריכה

חבר הכנסת אסף זמיר לועג לטענתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך ששר הביטחון בני גנץ עושה שימוש פוליטי בצה"ל.

17:53 עריכה

שר הפנים, אריה דרעי: "אני מתכוון הערב בקבינט הקורונה לקרוא לחזרת כל התלמידים בכל הכיתות ללימודים באופן מיידי. ביחד עם ידידי שר החינוך יואב גלנט, ננסה לשכנע את חברי הקבינט כי כל התלמידים חייבים לשוב ללימודים. אסור לנו לאבד דור שלם של ילדים".

18:25 עריכה

ישיבת קבינט הקורונה, שאמורה הייתה להיערך בשעה 18:30, נדחתה לשעה 19:00.

18:34 עריכה

ב-28 יישובים אדומים וכתומים – ששיעורי התחלואה בהם גבוהים – לא ייפתחו מחר הלימודים בכיתות ה'-ו'.

20:02 עריכה

הרמטכ"ל אביב כוכבי לא עודכן בנסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול לסעודיה, שמוגדרת כמדינת אויב. כוכבי גם לא ידע שמזכירו הצבאי של נתניהו, תת אלוף אבי בלוט, לקח חלק בנסיעה.

נתניהו נמנע מלמנות ממלא מקום בעת נסיעתו.

20:16 עריכה

לפחות חמישה חברי כנסת מכחול לבן – מיקי חיימוביץ', אסף זמיר, רם שפע, עינב קאבלה ותהלה פרידמן – מתנגדים להמשך ישיבת המפלגה בממשלה, אם לא יועבר תקציב ב-2020, כך דיווח הערב רביב דרוקר בחדשות 13, על סמך דבריו של אחד מחברי הסיעה. החמישה עשויים לפרוש מכחול לבן ולהקים סיעה עצמאית, אם בני גנץ יחליט להישאר עם בממשלת נתניהו.

עוד דיווח דרוקר שאם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יזומן להעיד בפני ועדת הבדיקה לרכש הצוללות – הוא לא יסרב להזמנה.

20:34 עריכה

קבינט הקורונה אישר פה אחד את תקנות הקורונה העדכניות, שלפיהן, התפוסה המותרת של האוטובוסים תוגדל ל-75%. התקנה, שתיכנס לתוקף תוך יממה, תובא לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

20:57 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להקמת מאגר של מספרי טלפון, שלגורמים מסחריים, המעוניינים למכור מוצרים ולהציע שירותים בתשלום – אסור יהיה לצלצל אליהם.

21:01 עריכה

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להקפאת שכרם של חברי הכנסת ב-2021. 39 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק, לא היו מתנגדים.

ח"כ איתן גינזבורג הסביר את הצעת החוק –

מטרת ההצעה היא למנוע את העדכון אוטומטי של שכר חברי הכנסת שכר שמשתנה מדי חודש ינואר בכל שנה באופן אוטומטי לפי השינוי בשכר הממוצע במשק בשנה הקודמת. השנה בשל משבר הקורונה שהוביל לעליה חדה במספר המובטלים ואנשים המצויים בחופשה כפויה ללא תשלום צפויה הייתה להיות עליה חריגה בשכר הממוצע במשק דבר שיכול היה להוביל לאווירה חדד גם בשכר חברי הכנסת ושם מקבלים המשרה הבכירים בשירות המדינה.

נראה לי שברור לכולם כי בעת הזו בהעלאת שכר לנציגי ציבור ולשאר נושא המשרה הבכירים בישראל, לא רק שהיא לא סבירה היא גם לא ראויה. כשאזרחי ישראל מצויים תחת משבר כלכלי כל כך קשה שלצערי הרב עלול ללוות אותנו עוד זמן רב, וכשאנשים מאבדים את מקור פרנסתם ולא יודעים כיצד יסגרו את החודש, הדבר האחרון שצריך לקרות הוא שמשכורתנו תעלה, ודאי כשעליה המדוברת היא חסרת פרופורציות.

21:47 עריכה

לפני כשנתיים וחצי, לאחר שמפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך טען שחוקרים פרטיים אספו מידע על קציני משטרה שעסקו בחקירת נתניהו – התכנס צוות מצומצם, שכלל את חוקרי נתניהו, בכירים באגף החקירות והמודיעין ואלשיך ויחד הם בחנו האם ראש הממשלה וסביבתו עומדים בפרמטרים של ארגון פשע, זאת כחלק מתרגיל מתודי שערכו – כך דיווח הערב עומרי מניב בחדשות 13.

כחלק מהדיון עסקו השוטרים בשאלות האם ישנה היררכיה פנימית, שבה לכל חבר יש תפקיד שניתן לו על ידי ראש הארגון, מה מידת המידור של החברים, עד כמה הם נכונים להירתם למען ראש הארגון – בדומה לפרמטרים שנבדקים לגבי ארגוני פשיעה. בסוף הדיון קבעו המשתתפים שסביבת ראש הממשלה מתנהלת כארגון פשע.

מקורבים לנתניהו מסרו בתגובה: "תתביישו, אין גבול לטירוף. כעת ברור איך לפי תפיסת העולם המעוותת של אלשיך וריטמן הם תפרו לראש הממשלה תיקים תוך שימוש בשיטות עברייניות, לרבות סחיטת עדי מדינה באיומים והשתקת חקירות".

22:43 עריכה

עימות בקבינט הקורונה: ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי התעמתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטענה שמתקיים דיון שאורך שעות – אך בסופו לא מתקבלת החלטה. לפי שורה של דיווחים בתקשורת, הוויכוח התנהל בצעקות. נתניהו הביע הסתייגות מפתיחה של מערכת החינוך, הזהיר מפני עלייה בתחלואה ואמר שקבלת החלטה בשלב זה תהיה צעד פוליטי.

סגירה