אנרגיה סולארית, אילוסטרציה (צילום: Andrey Moisseyev istockphoto)
Andrey Moisseyev istockphoto

המדינה עודדה התקנת גגות סולאריים בבתים פרטיים ואז התברר שהיא לא ערוכה לזה

לאחר שהתקינו מערכות סולאריות על חשבונם הפרטי, גילו להפתעתם ישראלים רבים שחברת החשמל לא מתכוונת לחבר אותם לרשת החשמל ● בחברה טוענים שהתשתיות בחלק מהאזורים בארץ עמוסות וחלשות ● תושבי הערבה הדרומית, הנגב המערבי והגליל המערבי יצטרכו לחכות בסבלנות עד 2023

אודי טנג'י לא האמין שזה קורה לו. חודשים ארוכים הוא מחכה שמערכת הפאנלים הסולאריים שהתקין על גג ביתו תחובר לרשת החשמל. הקמפיין הוויראלי של רשות החשמל ומשרד האנרגיה, שהזמין את הציבור הישראלי להצטרף בהמוניו למהפכת אנרגיית השמש, הלהיב אותו, והגג רחב הידיים – 200 מטרים רבועים – שעל ביתו, בהרחבה של מושב ניר עקיבא, ליד נתיבות, נראה מתאים מכל הבחינות.

הוא יצר קשר עם חברה שמתקינה מערכות סולאריות על גגות פרטיים, שילם 6,000 שקלים על החשבון, ואחרי שהמערכת הותקנה המתין שחברת החשמל תחבר אותו לרשת.

רק שהתשובה שהגיעה מחברת החשמל הייתה שלילית. התשתית באזור מגוריך עמוסה וחלשה, נאמר לו, ולכן כרגע אי אפשר לחבר יצרנים חדשים לרשת. זמן המתנה משוער: עד 2023.

במקרה של משה יוסף, ממושב רַנֵן הסמוך לאופקים, השוקת השבורה עמוקה עוד יותר. הוא השקיע כ-15 אלף שקלים בהתאמת גג בית האריזה שלו ובהתקנת מערכת של פאנלים סולאריים, וגם הוא קיבל, לתדהמתו, תשובה, שלפיה, רשת ההולכה של חברת החשמל לא יכולה כעת להכיל חיבורים נוספים. הבטיחו לו שחשמל ירוק הוא השקעה מצוינת עם תשואה מובטחת לטווח הארוך, אבל כרגע יש לו אוברדראפט.

שני החקלאים מהדרום לא לבד. ישראלים רבים, בעיקר מהנגב המערבי, הערבה הדרומית וגם מהגליל המערבי, שמבקשים בימים אלה להצטרף למעגל יצרני האנרגיה הסולארית ואף הכניסו לשם כך את היד לכיס, קיבלו בתקופה האחרונה תשובות דומות מחברת החשמל.

כמו שקורה לא פעם בישראל, מתברר שיש פער מדאיג בין החזון השאפתני של משרד האנרגיה והשר יובל שטייניץ, שהכריזו על יעד של 30% אנרגיות מתחדשות עד סוף העשור, לבין המציאות בשטח שנסמכת על תשתיות ההולכה של חברת החשמל.

ישראלים רבים, בעיקר מהנגב המערבי, הערבה הדרומית וגם מהגליל המערבי, שמבקשים בימים אלה להצטרף למעגל יצרני האנרגיה הסולארית ואף הכניסו לשם כך את היד לכיס, קיבלו בתקופה האחרונה תשובות שליליות

המצב שנוצר מתסכל ומטריד בשני מישורים: הפרטי והציבורי. במישור הפרטי, באזורים הבעייתיים יש תושבים שנגרם להם נזק כספי, והם חשים שהמדינה הוליכה אותם שולל. משרד האנרגיה ורשות החשמל פנו אל הציבור עם הזמנה מפורשת להקים מערכות סולאריות, הצליחו לשכנע ולסחוף רבים, אבל לא לקחו בחשבון שהתשתיות מפגרות אחרי הכוונות הטובות, והביקוש עולה על ההיצע.

בחברת החשמל אומרים שבאתר החברה מצוין במפורש, שלפני שנכנסים להשקעות כספיות צריך לברר היתכנות של חיבור לרשת, אבל איתן פרנס, יושב ראש איגוד חברות האנרגיה המתחדשת, אומר שזה לא מעשי, משום שההמתנה לתשובה אורכת חודשים ארוכים, ולכן רוב המצטרפים – שלא העלו על דעתם שיש בעיית תשתית – מעדיפים לעשות את ההכנות הפיזיות במקביל להליך הפרוצדורלי.

פאנלים סולריים, ארכיון; למקום אין קשר לדיווח (צילום: חן לאופולד, פלאש 90)
פאנלים סולריים על גג בית פרטי (צילום: חן לאופולד, פלאש 90)

רק לאחרונה, אחרי בקשות חוזרות ונשנות, חברת החשמל העלתה לאתר שלה רשימת יישובים ואזורים שבהם יש כרגע קושי לחבר יצרני חשמל חדשים. אם הרשימה הזו הייתה זמינה לציבור מוקדם יותר – היא הייתה יכולה לחסוך לא מעט עוגמת נפש ונזקים כספיים.

הדאגה העמוקה יותר היא במישור הלאומי: במשרד האנרגיה כבר מודים שהיעד של 10% אנרגיה מתחדשת ב-2020 לא יושג עד סוף השנה, ומאשימים בכך את ההאטה במשק ובהתקנות המערכות החדשות בגלל הקורונה והסגרים.

כדי לעמוד ביעד השאפתני שהוצב עד סוף העשור, וכדי שישראל אכן תעבור מהפכה של אנרגיית שמש, צריך להתקדם בקצב מהיר בכל המסלולים האפשריים, ולגגות של בתים פרטיים ומבנים חקלאיים כמו לולים, רפתות ובתי אריזה אמור להיות חלק משמעותי בתהליך. עיכוב של שנתיים-שלוש בהתקנות בגלל תשתית לא מוכנה עלול להיות הרבה יותר ממכה קלה בכנף.

יש תושבים שספגו נזק כספי, והם חשים שהמדינה הוליכה אותם שולל. הרשויות הזמינו את הציבור להקים מערכות סולאריות, ואף הצליחו לסחוף רבים, אבל לא לקחו בחשבון שהתשתיות מפגרות, והביקוש עולה על ההיצע

לזכותה של חברת החשמל ייאמר שיש נסיבות מקלות. מערכת ייצור החשמל עוברת תמורות דרמטיות בזמן קצר. ממערכת ריכוזית מאוד, שבה מספר קטן של תחנות כוח מזרים חשמל אל כלל הציבור, עוברת ישראל למצב שבו יש רבבות יצרני חשמל קטנים ומבוזרים שמזרימים חשמל אל תוך המערכת.

תשתיות חשמל הן מערכות כבדות שמתקשות לבצע תפניות מהירות. לכאורה מדובר בצרות של עשירים: ההיענות של הציבור לקמפיין הגגות הסולאריים הייתה מרשימה, רק השנה התווספו יותר מ-1,000 מגה-ואט אנרגיות מתחדשות, אבל מתברר שבאזורים מסוימים המערכת לא עומדת בהצפה.

יש לכם גג פנוי ובא לכם לעשות ממנו כסף? הפוסט הזה בשבילכםהיום התקיים מפגש מקוון בנושא התקנת מערכות PV במבנים תעשייתיים…

Posted by ‎משרד האנרגיה‎ on Tuesday, November 17, 2020

בחברת החשמל אומרים שרשת ההולכה עוברת שדרוג בהשקעה של ארבעה מיליארד שקלים, שמדובר בפרויקט ענק, ושהוא יסתיים בתוך שלוש שנים לכל היותר. זה היה יכול להיות סביר, אלמלא ישראל מלכתחילה נכנסה למהלך הזה באיחור של שנים רבות.

האם ייתכן שלחברת החשמל, בהיותה מונופול, לא דחוף לקדם ייצור חשמל סולארי על ידי צרכנים פרטיים? קשה להוכיח זאת, אבל יש גורמים במשרד האנרגיה שמביעים חוסר שביעות רצון מהקצב שבו מתקדמים הדברים.

יחד עם זאת, אודי אדירי, מנכ"ל המשרד, לא רואה בעיכובים הנוכחיים איום אסטרטגי על החזון ולא מתחרט על ההזמנה הגורפת שיצאה לציבור להצטרף למהפכת השמש. גם היום הוא דבק בהמלצתו החמה (תרתי משמע) לקחת חלק במהלך ולהתקין פאנלים סולאריים על גג הבית – אבל רק אחרי בדיקה מראש של היתכנות לחיבור באזור המגורים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
1. חובה לקבל אישור עקרוני מראש מחברת החשמל לפני כל התחייבות. 2. אלה שכבר התחייבו - תחברו את צרכי הבית לשימוש בחשמל המיוצר במערכת החדשה, ותמחרו את עלות המערכת החדשה בעלות החיסכון מאי תשל... המשך קריאה

1. חובה לקבל אישור עקרוני מראש מחברת החשמל לפני כל התחייבות.
2. אלה שכבר התחייבו – תחברו את צרכי הבית לשימוש בחשמל המיוצר במערכת החדשה, ותמחרו את עלות המערכת החדשה בעלות החיסכון מאי תשלום שוטף לחברת החשמל. תמצאו שכך אתם לא מפסידים דבר עד לאישור המצופה לחיבור עוד כשנתיים. חיי מערכת סולרית היא 25 שנים, כך ששנתיים עיכוב עם פתרון כנ"ל יאפשר מימון זמני. תצטרכו במקביל לייצר פתרון אגירת חשמל לשימוש בשעות בהן אין טעינה [לילה]. יש פתרונות מצויינים במחירים סבירים מאוד.

עוד 736 מילים ו-2 תגובות
סגירה