• מפגינים בלאהור שבפקיסטן שורפים את דגלי ישראל וארצות הברית, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, 13 בדצמבר 2017 (צילום: K.M. Chaudary, AP)
    K.M. Chaudary, AP
  • מלון שרתון קהיר, 1988 (צילום: Makram Gad el-Karim, AP)
    Makram Gad el-Karim, AP
  • מפגינים בקראצ'י שבפקיסטן מוחים נגד תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 31 בינואר 2020 (צילום: Fareed Khan, AP)
    Fareed Khan, AP
  • הריסות של בית בפרברי דמשק, שלפי דיווחים בסוריה, הותקף על ידי ישראל, 27 באפריל 2020. נטען כי בהפצצה נהרגו לוחמים איראניים (צילום: SANA via AP)
    SANA via AP
  • תומכי מפלגת השלטון בפקיסטן מפגינים בקראצ'י נגד כינון היחסים בין איחוד האמירויות וישראל, 16 באוגוסט 2020 (צילום: Fareed Khan, AP)
    Fareed Khan, AP

בריאד עוד לא מוכנים לצאת מארון היחסים עם ישראל, אך מעודדים את פקיסטן לעשות כן

למרות מאמצי ישראל, איראן ממשיכה להתבסס בסוריה ● איש משרד החוץ ביקש לברר למה תמונה של זמר מצרי עם עומר אדם מסעירה את המדינה: "ממה אתם כל כך מפחדים?" ● באיחוד האמירויות עשויים להקדים את חגיגות היום הלאומי השנה, לאחר ששרה בממשלה נבחרה על ידי ה-BBC לאחת ממאה הנשים המשפיעות בעולם ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

טיסת לילה לריאד במקום רכבת לילה לקהיר

לא בפעם הראשונה, אך עדיין מרגש. השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא לביקור פתע בריאד, בירת הערב הסעודית, ונפגש שם עם יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן.

באופן לא מפתיע, כל צמרת השלטון בישראל – מלבד מקורבי ראש הממשלה שהתלוו לנסיעה – ידעה על הביקור מהדיווחים העיתונאיים ולא הייתה שותפה לפגישה הלילית בסעודיה. כבר לפני שנים החליט נתניהו שגם הוא יכול להתנהג כמו בן מלוכה, שלא חייב דין וחשבון לאיש, ומאז הוא ממדר באופן שיטתי את שריו, ואף את רמטכ"ליו ממידע חשוב ואסטרטגי.

הוא לבדו יקבע באיזה אופן ישראל תשתף פעולה עם ההנהגה הסעודית בנושאים הביטחוניים והמדיניים, לרבות הנושא האיראני והיחסים עם הממשל האמריקאי החדש.

אך אם נעבור מהרזולוציה הישראלית לרזולוציה האזורית, אי אפשר, כמובן, להתעלם מגודל התמורות שחלו בשנים האחרונות במזרח התיכון ומחשיבותן. סעודיה אמנם מציעה לישראל שלום בצורה כזאת או אחרת עוד משנות השמונים (יוזמת פהד לשלום באה לעולם בשנת 1981), אך הלך הרוח בממלכה השמרנית היה במובהק אנטי-ישראלי, ובמקרים רבים אף אנטישמי.

התפנית שחלה בערב הסעודית מאז שמוחמד בן סלמאן התמנה ליורש העצר היא מרשימה למדי: הדרשות האנטישמיות כבר לא נשמעות במסגדי ג'דה וחייבר, התקשורת מסקרת את חדשות ישראל כדבר שבשגרה וקוראת לה בשמה, ויורש העצר נפגש עם ראש ממשלת ישראל (גם אם הפגישה הזאת מוכחשת לאחר מכן על ידי שר החוץ הסעודי).

היחסים מתפתחים ומתקדמים, והדבר משמח במיוחד לאור מצבם העגום של היחסים בין ישראל למצרים. השבוע הזמר הפופולרי מוחמד רמדאן מצא את עצמו במרכזה של סערה תקשורתית אדירה לאחר שהצטלם בדובאי עם הזמר הישראלי עומר אדם ועם הכדורגלן דיא סבע.

هل الصورة المشتركة لمحمد رمضان والفنان الاسرائيلي تثير القلق او الخوف لديكم؟ انتوا خايفين من ايه؟ احنا في سنة ٢٠٢٠. فوقوا. اصحوا. ايه النوم في العسل دا؟

Posted by ‎إسرائيل تتكلم بالعربية‎ on Wednesday, November 25, 2020

לפני 41 שנים חתמה מצרים על הסכמי שלום עם מדינת ישראל, אך תמונה עם אזרח ישראלי, יהודי או ערבי, עדיין מעוררת סלידה, שנאה וסערה בארץ הנילוס. איש משרד החוץ ליאור בן דב פנה אל המצרים בקריאה נרגשת בניב המצרי ושאל אותם שאלה פשוטה "ממה אתם מפחדים כל כך? אנחנו כבר לא ב-1956, אלא ב-2020".

התשובות לא איחרו לבוא – הרבה מאוד שנאה הייתה שם. ישראל מקיימת קשרים ביטחוניים מעולים עם מצרים, ובמהלך שנים רבות מתעלמת מהסנטימנט האנטי-ישראלי החזק שנודף מכל מקום. מזרח תיכון חדש זה עדיין לא.

2

איראן ממשיכה להגביר את השפעתה בסוריה

למרות המהלומות הצבאיות של ישראל והמתח ביחסים עם רוסיה, בעלת הבית האמיתית בסוריה, איראן, ממשיכה לחזק את נוכחותה במדינה. אתר Deir Ezzor 24 – המנוהל על ידי עומר אבו-לילה, גולה סורי המתגורר בברלין – דיווח השבוע על גיוס נרחב של תושבי דיר א-זור לשורות המיליציות הפרו-איראניות פאטימיון וזיינביון.

"הם משלמים למתגייסים הטריים 200 דולר לחודש, ותושבים רבים כבר הצטרפו למיליציות הללו", דיווח אבו-לילה. איראן נחושה לשמור על שליטה בגבול האסטרטגי בין סוריה לעיראק, וזה כנראה מסביר את מאמצי הגיוס בקרב המקומיים, שמצטרפים ללוחמים אפגניים ופקיסטניים, שנלחמים למען משטר אסד ואיראן בסוריה.

גם בדרום סוריה, באזור רמת הגולן, מנהלת איראן פעילות ענפה באמצעות חיזבאללה. המידע על כך שחיזבאללה מקים בשטח זה אתרי שיגור חדשים פורסם לאחרונה על ידי עלמא, מרכז מחקרי חינוכי לאתגרי הביטחון בצפון. המרכז חשף שכ-58 אתרים חדשים לשיגור ירי הוקמו על ידי חיזבאללה באזור קונייטרה ודרעא.

הריסות של בית בפרברי דמשק, שלפי דיווחים בסוריה, הותקף על ידי ישראל, 27 באפריל 2020. נטען כי בהפצצה נהרגו לוחמים איראניים (צילום: SANA via AP)
הריסות של בית בפרברי דמשק, שלפי דיווחים בסוריה, הותקף על ידי ישראל, 27 באפריל 2020. נטען כי בהפצצה נהרגו לוחמים איראניים (צילום: SANA via AP)

בעבר אמר נתניהו מספר פעמים שישראל "לא תסבול את נוכחותה של איראן בסוריה", אך נראה שלאיראנים יש תוכניות אחרות. בעשור האחרון של מלחמת האזרחים בסוריה הם השקיעו הון תועפות במלחמה שבה הם לוקחים חלק ובהקמת תשתיות במדינה, והם ממשיכים לפעול באופן נחוש וממוקד על מנת להרחיב את השפעתם.

ישראל תצטרך לעשות מאמץ כביר על מנת להסביר את הסכנה בהימצאות של איראן בסוריה לאדמיניסטרציה האמריקאית החדשה ולנסות לגבש תכנית פעולה משותפת על מנת לבלום את המגמה המסוכנת הזאת.

3

בפקיסטן מבהירים: לא נכונן יחסים עם ישראל

ראש ממשלת פקיסטן עימראן חאן הכחיש בתוקף את השמועות על כך שארצו עומדת לנרמל את היחסים עם ישראל ואמר שארצו תעשה זאת רק לאחר מציאת פתרון לסוגיה הפלסטינית.

לפני כחודשיים דווח בכלי תקשורת בישראל ובעולם שפקיסטן עשויה להיות המדינה הבאה שתנרמל את יחסיה עם ישראל, ומאז גורמים פקיסטנים מספרים על לחץ כבד לכונן יחסים עם ירושלים מכיוון המפרץ – בראש ובראשונה מאבו-דאבי שכבר חתמה על הסכמי אברהם, אך גם מבת בריתה העיקרית במזרח התיכון, ערב הסעודית.

מפגינים בקראצ'י שבפקיסטן מוחים נגד תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 31 בינואר 2020 (צילום: Fareed Khan, AP)
מפגינים בקראצ'י שבפקיסטן מוחים נגד תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בינואר האחרון (צילום: Fareed Khan, AP)

למעשה, כבר ב-2005 דווח בישראל שפקיסטן מעוניינת להדק את הקשרים עם ישראל, ולאחר פגישה פומבית בין שר החוץ דאז סילבן שלום ומקבילו חורשד קסורי רבים האמינו ששתי המדינות נמצאות בדרך לנרמול היחסים

אך השלום מיאן להגיע. פקיסטן, הידועה בריבוי ארגוני הטרור האיסלמיסטיים והקיצוניים שבה, איננה איחוד האמירויות או בחריין. הרוב המוחלט של הפקיסטנים מתנגד לנרמול היחסים עם ישראל' והפוליטיקאים הפקיסטניים חששו מפגיעה אלקטורלית, גם כשהובטחו להם הרים וגבעות על ידי ארצות הברית או מדינות ערביות.

פרט מעניין – השוט שאיתו ניסו המדינות המפרציות ללחוץ על איסלמבאד הוא גם כלכלי-מדיני. מדינות ערביות עשירות כגון איחוד נסיכויות המפרץ מסוגלות לגרש בבת אחת את כל העובדים הפקיסטניים ולהחליפם בעובדים אחרים, למשל, מבנגלדש או מסין. המדינות הללו גם עלולות לחמם את היחסים עם הודו, יריבתה המרה של פקיסטן.

אך נראה שבשלב הנוכחי גם האיום הזה אינו מספיק על מנת להשפיע על עמדתה של פקיסטן. ככל הנראה, גם המדינה הזאת הייתה ברשימת חמש המדינות, שאותן סימן הנשיא דונלד טראמפ כמועמדות אפשריות לנורמליזציה עם ישראל.

4

שרה אמירתית ברשימת 100 הנשים המשפיעות של ה-BBC

בשבוע הבא תחגוג איחוד האמירויות את היום הלאומי, אך, על פי הגורמים הרשמיים במדינה, החגיגות השנה יתחילו מוקדם מהרגיל בגלל הישג חסר תקדים למדינה מפרצית – סארה אמירי, השרה האמירתית למדעים המתקדמים, נכנסה לרשימת מאה הנשים המשפיעות בתבל של ה-BBC.

השליט של דובאי, שייח' מוחמד בן ראשד אל-מקטום, בירך את אמירי בחשבון הטוויטר שלו וכתב ש"אין דבר שנשים אינן יכולות להשיג". אמירי, מהנדסת מחשבים במקצועה, מובילה בשנים האחרונות את פרויקט הדגל של איחוד נסיכויות המפרץ – גשושית מחקר למאדים.

כשנזכרים בכך שלפני 60-50 שנים מרבית הנשים האמירתיות כלל לא ידעו קרוא וכתוב – אי אפשר שלא להתפעל מההישג הזה שיצא לפועל בזכות ההחלטה של שייח' זאיד בן סולטאן אאל נהיאן, אבי המדינה האמירתית, לקדם את נושא ההשכלה לכלל האוכלוסייה – גברים ונשים, ובזכות ההחלטה של יורשו, שייח' מוחמד בין זאיד, יורש העצר האמירתי, לקדם את הנשים במקומות העבודה ובמשרדי הממשלה.

5

49 שנים לרצח ראש ממשלת ירדן

ב-28 בנובמבר 1971 – היום, לפני 49 שנים – בלובי המפואר של מלון שרתון קהיר נרצח ראש ממשלת ירדן וספי א-תל.

א-תל היה איש צבא ופוליטיקאי ירדני בולט, ממשפחה בדווית גדולה ומשפיעה. הוא כיהן פעמיים בתור ראש ממשלת ירדן ונודע בשל מאבקו בארגוני פדאיון פלסטיניים, שניסו להשתלט על הממלכה, ובמלחמתו נגד שחיתות. א-תל פעל רבות לסילוק של כוחות אש"ף ופדאיון מהמדינה. המתנקשים בראש הממשלה השתייכו לארגון הפלסטיני ספטמבר השחור.

מלון שרתון קהיר, 1988 (צילום: Makram Gad el-Karim, AP)
מלון שרתון קהיר, 1988 (צילום: Makram Gad el-Karim, AP)

הנקמה לא איחרה לבוא. במהלך ההתנקשות, כשא-תל הפצוע שכב על גבו ונשם את נשימותיו האחרונות, אחד המחבלים כרע ברך ושתה מדמו. מילותיו האחרונות של א-תל היו "הם הרגו אותי. הם מאמינים רק בדם והרס".

גופתו של ראש הממשלה הוטסה לעמאן, וב-29 בנובמבר הוא הובא לקבורה במסגד מרכזי בבירה.

במחנות הפליטים הפלסטיניים חגגו את מותו של א-תל, אך בערי הגדה המערבית חששו מהדרדרות ביחסים בין ירדן לפלסטינים. מעשה הרצח נתפס גם כפגיעה משמעותית באחדות הערבית.

כשנתיים לאחר מכן יאסר ערפאת הודיע שארגונו נוטל אחריות לרצח הזה. זאת הייתה הפעולה הראשונה של ספטמבר השחור, שהיה אחראי גם לרצח של הספורטאים הישראלים באולימפיאדה במינכן.

עוד 1,095 מילים
סגירה