חיסול פחריזאדה לא יגרום לאיראן לוותר על הפצצה

חיסולו שלשום של מי שכונה אבי הפצצה האיראנית מגיע בעיתוי מורכב, כשכל השחקנים במזה"ת ממתינים לחילופי השלטון בארה"ב ● ההתנקשות מציבה את ביידן בנקודת פתיחה שונה ממה שתיכנן - ואי אפשר שלא לתהות האם רק הזדמנות מבצעית נדירה היא שגרמה להחלטה לחסל את פחריזאדה, או שמא מישהו רצה לטרוף את הקלפים לפני לכתו של טראמפ ● פרשנות

זירת החיסול של אבי תוכנית הגרעין האיראני, מוחסן פאחריזאדה, בטהרן. 27 בנובמבר 2020 (צילום: Fars News Agency via AP)
Fars News Agency via AP
זירת החיסול של אבי תוכנית הגרעין האיראני, מוחסן פאחריזאדה, בטהרן. 27 בנובמבר 2020

על פי השלטונות האיראנים, מוחסן פחריזאדה היה פרופסור לפיסיקה גרעינית באוניברסיטת האימאם עלי בטהרן. זו הסיבה שבמשך שני עשורים מסרב שלטון האייתולות  לאפשר לפקחי האו"ם לחקור אותו. שלשום, בעיירת הנופש אבסרד, סמוך לטהרן, הוא חוסל בעת שישב ברכבו על ידי שני אלמונים חמושים.

במכתב ששלח אתמול למועצת הביטחון שגריר איראן באו"ם, מאג'ד טקאט רבאנצ'י, נטען כי "מדובר בפעולת טרור על אדמת איראן, שכן פרופ' פחריזאדה עסק לאחרונה בפיתוח ערכות בדיקה מהירות לנגיף קורונה". העובדה שהפרופסור לווה בשומרי ראש חמושים ובשיירה מאובטחת, לא נכללה במכתב.

אבי תוכנית הגרעין האיראני, מוחסן פאחריזאדה (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
אבי תוכנית הגרעין האיראני, מוחסן פאחריזאדה (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

חיסולו של פחריזאדה מגיע בעיתוי מורכב מבחינה בינלאומית. כל השחקנים במזרח התיכון ומחוצה לו נמצאים לאחרונה בתקופת המתנה, כשהנקודה הארכימדית הוא חילופי הממשל בארצות הברית ב-20 בינואר 2021.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן אותת לא פעם כי הוא רוצה לחזור להסכם כלשהו עם איראן – הדגש הוא על כלשהו, לאו דווקא להסכם הקודם שנחתם ב-2015. מכאן נגזרות הפעולות של כל הצדדים.

איראן

עוד הרבה לפני החיסול אתמול, טהרן מקשיחה עמדות במישור ההצהרתי, מעשירה טונות של אורניום ומשמישה את כור המים הכבדים באראק. כל זה נובע מההכרה שכללי המשחק אולי ישתנו בקרוב, ולצורך כך צריך לצבור כמה שיותר קלפי משא ומתן.

חיזוק לכך ניתן לראות בנסיעה הדחופה של בכיר במשמרות המהפכה לעיראק, ובקשתו מראשי המיליציות השיעיות לרסן את פעילותם נגד מטרות אמריקניות במדינה. בעשרה החודשים האחרונים, מאז חיסולו בבגדד של מפקד משמרות המהפכה הקודם, קאסם סולימאני, מופגז מתחם השגרירות האמריקנית בבגדד באופן תדיר.

אלא שכל הנתונים הללו היו נכונים עד אתמול בצהריים. עכשיו הכדור נמצא במגרש האיראני ומנעד האפשרויות רחב מאד – מהבלגה ועד פריצה מהירה לפצצה.

האופציות הקיצוניות של פריצה מהירה לפצצה או ניסוי גרעיני קטן אפשריים והם בהישג יד, אבל זה מהלך מסוכן מבחינת טהרן, שכן זה יכול לצופף שורות מולה ולהביא להסכמות בין סין, רוסיה וארצות הברית, עד כדי אור ירוק לתקיפה צבאית אמריקנית.

נשיא איראן חסן רוחאני נשבע לנקום על חיסולו של מוחסן פחריזאדה, ב-28 בנובמבר 2020 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
נשיא איראן חסן רוחאני נשבע לנקום על חיסולו של מוחסן פחריזאדה, ב-28 בנובמבר 2020 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)

לכן נראה שהאיראנים יבחרו כרגיל באמצע, באופציית השליח – מישהו שיעשה עבורם את העבודה. כך בדיוק קרה בניסיון חיסול נציג משרד הביטחון הישראלי בהודו ב-2012, והניסיונות שסוכלו לפגיעה בבית חב"ד ובנציגים הישראלים בבנגקוק. גם אז, זו הייתה תגובה ישירה לחיסול מדעני גרעין איראנים.

למרבה האבסורד, החוליה של משמרות המהפכה שנתפסה בהודו, שוחררה שלשום בעסקת אסירים סיבובית. תמורת האיראנים, שוחררה אזרחית אוסטרלית שנשפטה למאסר של 10 שנים באשמת ריגול למען ישראל.

תגובה אפשרית נוספת במישור הדיפלומטי יכולה להיות השהיית פעולת פקחי האו"ם באיראן והקשחת עמדות באשר לבקשות של הסוכנות לבדיקה אתרים חשודים.

למרבה האבסורד, החוליה של משמרות המהפכה שנתפסה בהודו, שוחררה שלשום בעסקת אסירים סיבובית. תמורת האיראנים, שוחררה אזרחית אוסטרלית שנשפטה למאסר של 10 שנים באשמת ריגול למען ישראל

ארצות הברית

בוושינגטון פועלים שני כוחות מנוגדים בימים אלה. אמנם לשניהם מטרה משותפת ברורה – למנוע מאיראן יכולת גרעינית – אבל על הדרך הדעות חלוקות באופן משמעותי.

הדלפת הדיון המיוחד לפני שבועיים בבית הלבן, שבמהלכו ביקש הנשיא דונלד טראמפ לתקוף את מתקני הגרעין האיראנים, מעידים על רצון שלו לפעול בחלון הזמנים המתקצר עד לסיום כהונתו.

התקיפה הרחבה נמנעה בשל לחץ כבד שהפעילו שר החוץ מייק פומפאו, סגן הנשיא מייק פנס וסוללת יועצים, אבל לא מן הנמנע שהתקבלה החלטה על מערכה שקטה וקטלנית.

שר החוץ מייק פומפאו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וסגן הנשיא מייק פנס בארוחת צהריים אחרי החתימה על הסכמי אברהם, ב-15 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
שר החוץ מייק פומפאו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וסגן הנשיא מייק פנס בארוחת צהריים אחרי החתימה על הסכמי אברהם, ב-15 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

האבן שנזרקה למים בממשל טראמפ,  תגרום לגלי הדף שיכו קשה בממשל הבא. חיסול פחריזאדה מציב את ביידן בנקודת פתיחה שונה לגמרי ממה שתיכנן, גם אם ידה של ארצות הברית לא הייתה בהתנקשות.

גם כאן מנעד האפשרויות רחב – מעמידה אמריקנית קשוחה על כך שאיראן תחזיר את פרויקט הגרעין וכמויות האורניום להבנות 2015, ועד מחווה של רצון טוב בהקלות כלכליות מסוימות כדי לחזור לשולחן המשא ומתן.

ישראל

באופן אוטומטי מופנית האצבע המאשימה לישראל. היא מודאגת מצבירת טונות של אורניום מועשר שמוחזקים ללא פיקוח נשכני, לפי דיווחים בעולם היא בעלת החדירה המודיעינית הטובה ביותר באיראן ובעיקר היחידה שהוכיחה יכולת מבצעית מתוחכמת בכל הקשור למתקנים, אישים ונכסים של פרויקט הגרעין בתוך איראן עצמה. מה שישראל ידעה, הוכח לעולם במסמכי הארכיון הגרעין שנגנב לישראל.

פחריזאדה הוא האיש שבנה את הממשק הסודי בפרויקט הגרעין האיראני. הוא חיבר בין המסלול הגלוי תחת הכותרת "מחקר מדעי" למסלול הנסתר שאמור להוביל לפצצת גרעין. לא בכדי הוא כונה בישראל אבי הפצצה האיראנית – מושג שאול מהכינוי שהודבק לד"ר עבד אל קאדיר חאן, מפתח הפצצה הפקיסטנית שבעצמו תרם רבות (תמורת מיליוני דולרים) לפרויקט הגרעין האיראני.

פחריזאדה הוא האיש שבנה את הממשק הסודי בפרויקט הגרעין האיראני. הוא חיבר בין המסלול הגלוי תחת הכותרת "מחקר מדעי" למסלול הנסתר שאמור להוביל לפצצת גרעין. לא בכדי הוא כונה כאן אבי הפצצה האיראנית

לא בכדי פחריזאדה תפס מקום של כבוד במצגת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהציג את ארכיון הגרעין האיראני באפריל 2018. בעצם חשיפת שמו, תמונתו ותפקידו הוא הפך אוטומטית בעיני האיראנים והעולם למטרה לחיסול.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את תוכנית הגרעין האיראנית ב-30 באפריל 2018 (צילום: צילום מסך)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את תוכנית הגרעין האיראנית ב-30 באפריל 2018 (צילום: צילום מסך)

כאן נשאלת השאלה האם רק הזדמנות מבצעית נדירה היא שגרמה להחלטה לחסלו, או שמא מישהו רצה לטרוף את הקלפים, לנוכח אי הוודאות בהקשר מדיניות ארצות הברית ושאר המעצמות כלפי איראן.

מה הלאה

השאלה עתה היא מה תהיה ההשפעה של החיסול על פרויקט הגרעין האיראני? על פניו, חיסולי מדענים בעבר לא עצרו את הפרויקט, במקרה הטוב הם רק האטו אותו. בנוסף, איראן הצליחה להתגבר בעבר על נזקים טכנולוגיים משמעותיים – כמו תולעת הסטוקסנט ופיצוץ מתקן הצנטריפוגות בנתנז.

בנוסף, המקטרגים יטענו כי חיסול כזה מעיד שהמדיניות הקשוחה של טראמפ כלפי איראן בארבע השנים האחרונות, לא הצליחה להביא אותה לוותר על הגרעין. בהרבה מקרים התרחש תהליך הפוך: איראן הפכה נחושה יותר, מסוכנת, לא צפויה. כך, למשל, סדרת הפיצוצים והדלקות שאירעו לאחרונה במתקני הגרעין ברחבי איראן, גרמו לה לפנות לבנייה מואצת של מתקנים תת-קרקעיים בעומק של עשרות מטרים.

המקטרגים יטענו כי חיסול כזה מעיד שהמדיניות הקשוחה של טראמפ כלפי איראן בארבע השנים האחרונות, לא הצליחה להביא אותה לוותר על הגרעין. בהרבה מקרים התרחש תהליך הפוך

לכן, חיסולו של פחריזאדה הוא אולי פגיעה מורלית קשה, אבל לא מהלך משנה משחק שיביא את טהרן להחלטה אסטרטגית לוותר על הפצצה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 884 מילים ו-1 תגובות
סגירה