האמת על אסון לוקרבי עדיין לא נחשפה במלואה

רק אדם אחד הורשע בהפצצת טיסת פאן אם 103 מעל לוקרבי ב-21 בדצמבר 1988 - פיגוע הטרור הקשה ביותר שבוצע אי פעם בבריטניה ● עבד אל-באסט אל-מגרחי מת ב-2012 כשהוא טוען שהוא חף מפשע ● כעת משפחתו מנסה לטהר את שמו בבית משפט בסקוטלנד ● אבל יש מי שמתעקש להמשיך להסתיר עדויות מהותיות הקושרות את הפיגוע לאיראן ולחזית העממית לשחרור פלסטין

מטוס הבואינג 747 של חברת פן אם שהתרסק בלוקרבי, סקוטלנד, ב-21 בדצמבר 1988 (צילום: AP Photo)
AP Photo
מטוס הבואינג 747 של חברת פן אם שהתרסק בלוקרבי, סקוטלנד, ב-21 בדצמבר 1988

הפצצת טיסת פאן אם 103 מעל לוקרבי, סקוטלנד, ב-21 בדצמבר 1988, נותרה פעולת הטרור הקשה ביותר שבוצעה אי פעם בבריטניה. יותר משלושים שנה לאחר הפלתו של מטוס הבואינג 747, שגבתה את חייהם של 259 בני האדם שהיו על המטוס ושל עוד 11 על הקרקע, השאלה מי היה אחראי מעולם לא קיבלה מענה מלא ומספק.

רק אדם אחד הורשע בתיק, סוכן מודיעין לובי בשם עבד אל-באסט אל-מגרחי, שנידון ב-2001 בבית משפט סקוטי למאסר עולם באשמת 270 מקרי רצח, שוחרר ב-2009 בעקבות סרטן סופני, ומת ב-2012.

בית המשפט קבע שמגרחי רכש בגדים במלטה, שנארזו במזוודת הסמסונייט שבה הוטמנה הפצצה – מטען נפץ בעל מרעום לחץ ברומטרי שהותקן בתוך רדיו-טייפ טושיבה – ושהוא העלה את המזוודה על טיסה שיצאה ממלטה לפרנקפורט, ומשם הועברה לנמל התעופה הית'רו בלונדון.

צוות מחיל האוויר הבריטי בוחן את זנב הבואינג 747 של טיסת פאן אם 103 שהתפוצצה מעל לוקרבי בסקוטלנד, ב-21 בדצמבר 1988צוות מחיל האוויר הבריטי בוחן את זנב הבואינג 747 של טיסת פאן אם 103 שהתפוצצה מעל לוקרבי בסקוטלנד, ב-21 בדצמבר 1988 (צילום: AP Photo/Peter Kemp)
צוות מחיל האוויר הבריטי בוחן את זנב הבואינג 747 של טיסת פאן אם 103 שהתפוצצה מעל לוקרבי בסקוטלנד, ב-21 בדצמבר 1988צוות מחיל האוויר הבריטי בוחן את זנב הבואינג 747 של טיסת פאן אם 103 שהתפוצצה מעל לוקרבי בסקוטלנד, ב-21 בדצמבר 1988 (צילום: AP Photo/Peter Kemp)

בהית'רו המזוודה הועברה לטיסת פאן אם שיצאה לניו יורק, ומטען הנפץ התפוצץ קצת יותר מחצי שעה לאחר ההמראה. שותפו לכאורה, הלובי אל-אמין פחימה, זוכה במשפט ב-2001. איש מעולם לא הורשע בהכנת המטען הרצחני.

מגרחי הלך אל קברו כשהוא טוען לחפותו, ומשפחתו ממשיכה להיאבק לטיהור שמו. בשבוע שעבר התקיים בבית המשפט הפלילי הגבוה של סקוטלנד שימוע בערעור האחרון של קרוביו על הרשעתו, לאחר שבדיקה עצמאית קבעה כי ייתכן שהיה קורבן לעיוות דין.

מגרחי מת כשהוא טוען לחפותו, ומשפחתו ממשיכה להיאבק לטיהור שמו. בשבוע שעבר התקיים שימוע בערעור האחרון של קרוביו על הרשעתו, לאחר שבדיקה עצמאית קבעה כי ייתכן שהיה קורבן לעיוות דין

עקבתי אחרי פרשת לוקרבי מאז פיצוץ המטוס, אז עבדתי בשליח הג'רוזלם פוסט בלונדון, וכך הגיעו לידיי חומרים מהשלבים המוקדמים של החקירה, שלא הצביעו על לוב של מועמר קדאפי כמי שעמדו מאחורי הפיגוע, אלא דווקא על איראן ועל ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין – המפקדה הכללית.

ניסוי של רשות התעופה שנערך בלסטר, אנגליה,ב-17 במאי 1997 שמטרתו מציאת חומרים שימנעו פיצוץ מטוס כמו שארע באסון לוקרבי (צילום: AP Photo/David Jones)
ניסוי של רשות התעופה שנערך בלסטר, אנגליה,ב-17 במאי 1997 שמטרתו מציאת חומרים שימנעו פיצוץ מטוס כמו שארע באסון לוקרבי (צילום: AP Photo/David Jones)

מוקדם יותר ב-1988, סיירת טילים מונחים יו-אס-אס וינסנס של הצי האמריקאי הפילה מטוס איירבוס של איראן אייר במפרץ הפרסי, מקרה טרגי של טעות בזיהוי שבו נהרגו כל 290 הנוסעים ואנשי הצוות. ארצות הברית טענה כי זיהתה בטעות את מטוס הנוסעים כמטוס קרב של חיל האוויר האיראני. איראן נשבעה לנקום את מותם של הקורבנות. אייתוללה ח'ומייני הבטיח שהשמים "ימטירו דם".

הסברה הייתה שארגון החזית העממית לשחרור פלסטין קיבל 10 מיליון דולר כדי לבצע את הפיגוע בלוקרבי; ללא ספק הייתה לו המומחיות בהכנת פצצות, היות שבשנות ה-70 הוא נודע לשמצה בשורה של תקיפות מטוסים.

שבועות ספורים לפני אסון לוקרבי, ארבעה מטעני נפץ דומים להפליא לזה ששימש מאוחר יותר להפלת טיסה 103 נמצאו ברשותם של פעילי החזית העממית שנתפסו בפרוור של פרנקפורט.

שבועות ספורים לפני אסון לוקרבי, 4 מטעני נפץ דומים להפליא לזה ששימש להפלת טיסה 103 נמצאו ברשותם של פעילי החזית העממית שנתפסו בפרוור של פרנקפורט

באותו הזמן דווח כי אותו תא של החזית העממית תכנן לפוצץ מטוסים שעושים את דרכם לארצות הברית ולישראל. מטעני הנפץ שלו, בדומה לאלה שארגון החזית העממית השתמש בהם בעבר, ובדומה לפצצה של לוקרבי, צוידו במרעום זמן ולחץ ברומטרי, המופעל כאשר המטוס מגיע לגובה מסוים. נאמר כי פצצה חמישית שהייתה ברשותו של תא הטרור בפרנקפורט נעלמה; ההשערה הייתה כי אותה פצצה היא זו שהפילה את טיסה 103.

האנדרטה לזכר ההרוגים באסון לוקרבי (צילום: AP Photo/Scott Heppell)
האנדרטה לזכר ההרוגים באסון לוקרבי (צילום: AP Photo/Scott Heppell)

החקירה של פרשת לוקרבי התמקדה בתחילה בקו הזה; לאחר מכן המוקד עבר ללוב. ב-2003 קדאפי קיבל את האחריות לפיגוע – אף על פי שהכחיש כי הוא זה שהזמין אותו – ושילם פיצויים למשפחות הקורבנות, בהתאם לדרישות האו"ם בתמורה להסרת הסנקציות מעל ארצו.

לפני כמעט שבע שנים, עמית שלי מהטיימס אוף ישראל גילה כי אדם בשם מרואן ח'ריסאת, אזרח ירדני, מנהל עמוד פייסבוק בשפה הערבית, שבו הוא העלה תמונות מהפיגוע בלוקרבי.

ח'ריסאת היה מכין הפצצות הראשי של החזית העממית, מי שהכין לכאורה את אותם מרעומי לחץ ברומטרי. הוא היה אחד הפעילים שנעצרו על ידי הרשויות הגרמניות בפרנקפורט, אך הוא שוחרר באופן תמוה זמן קצר לאחר מכן. כעת הוא הבטיח לחשוף את האמת על לוקרבי – "לכתוב על פאן אם 103", ובכלל זה "מי היה על הטיסה ונסיבות התקרית".

ח'ריסאת היה מכין הפצצות הראשי של החזית העממית, מי שהכין לכאורה את אותם מרעומי לחץ ברומטרי. הוא היה אחד הפעילים שנעצרו על ידי הרשויות הגרמניות בפרנקפורט, אך הוא שוחרר באופן תמוה זמן קצר לאחר מכן

בפוסטים שהעלה, ח'ריסאת גם קשר את עצמו לפיצוץ במטוס אל על שעשה את דרכו מרומא לתל אביב ב-1972, ותיאר את הפיגוע כ"קריאת תיגר על סוכני המודיעין הישראלים שאחראים על בדיקת הכבודה וכל מה שעולה למטוס".

في مثل هذا اليوم نعم في مثل هذا اليوم بتاريخ 21-12-1988مساء اقلعت طائرة البان امريكان من مطار هيثرو باتجاه امريكا وكانت…

Posted by ‎المناضل مروان خريسات‎ on Saturday, December 21, 2013

הפצצה במטוס אל על ב-1972 – שגם היא צוידה במרעום לחץ ברומטרי – הוטמנה בתוך מכשיר פטיפון שנמסר לשתי נוסעות בריטיות תמימות על ידי שני גברים ערבים, שנעצרו מאוחר יותר. אף על פי שהמטען התפוצץ, הטייס הצליח לבצע נחיתת חירום, ואיש לא נהרג.

"זו הייתה מתקפה מוצלחת נגד האויב הישראלי", כתב ח'ריסאת ב-14 במרץ 2014 בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, שבו גם סיפר על הזמן שבילה ברומא עם מנהיג החזית העממית, אחמד ג'יבריל, לקראת הפיגוע.

בכמה פוסטים שהעלה ב-2014-2013 בנוגע לפרשת לוקרבי, ח'ריאסת הזכיר את מעצרו חודשיים לפני הפיגוע. הוא העלה תמונות של תא הטייס ההרוס של הבואינג 747 לאחר הפיצוץ, של חלקי המטוס ששוחזרו בקפדנות מתוך ההריסות ושל רשמקול כמו זה שהוטמנה בו הפצצה. הוא גם העלה שורה של שאלות שמעולם לא זכו למענה לגבי הפיגוע.

אחמד ג'יבריל (מימין) עם האייתולה עלי חמינאי בטהרן, ב-26 בינואר 2015 (צילום: AP Photo/Office of the Iranian Supreme Leader)
אחמד ג'יבריל (מימין) עם האייתולה עלי חמינאי בטהרן, ב-26 בינואר 2015 (צילום: AP Photo/Office of the Iranian Supreme Leader)

"מי ביצע את הפעולה?", הוא תהה בפוסט שכתב ביום השנה ה-25 לפיצוץ. "ישראל? איראן? לוב? מי נשא את מכשיר הנפץ של טושיבה [שבו הוטמנה הפצצה]?… האם מכשיר הנפץ הגיע מנמל התעופה של מלטה כפי שטוענים סוכני המודיעין האמריקאים?… מתי ייפתרו התעלומות האלה?".

השימוע בערעור של משפחת מגרחי בשבוע שעבר קיבל אור ירוק מוועדת ביקורת התיקים הפליליים הסקוטית, בחלקו בגלל "אי-חשיפת" הראיות בפני צוות ההגנה במשפט המקורי.

השימוע בערעור של משפחת מגרחי בשבוע שעבר קיבל אור ירוק מוועדת ביקורת התיקים הפליליים הסקוטית, בחלקו בגלל "אי-חשיפת" הראיות בפני צוות ההגנה במשפט המקורי

דווח כי אותן ראיות מתועדות סופקו על ידי חוסיין מלך ירדן המנוח, וכי לא זו בלבד שהן קושרות את החזית העממית לזוועת לוקרבי, הן אף מצביעות על ח'ריסאת עצמו כמי שהרכיב את הפצצה.

עבד אל-באסט אל-מגרחי (צילום: AP Photo/Crown Office)
עבד אל-באסט אל-מגרחי (צילום: AP Photo/Crown Office)

אולם ב-20 בנובמבר, ראש מערכת המשפט הסקוטית, לורד קרלווי, פסק כי על המסמכים להישאר חסויים מסיבות של ביטחון לאומי.

קרלווי, שאישר צו חיסיון שנחתם בידי שר החוץ הבריטי דומיניק ראב, הסביר כי "עמדתו הברורה [של ראב] היא ש[שחרור המסמכים] יגרום נזק ממשי לביטחון הלאומי של בריטניה, משום שהוא יפגע בקשרים לסיכול טרור ובאיסוף המודיעין בין בריטניה למדינות אחרות.

"המסמכים נמסרו לממשלה בתנאי סודיות", המשיך קרלווי. "חשיפתם תצמצם את נכונותה של המדינה שסיפקה את המסמכים למסור מידע ולשתף פעולה עם בריטניה".

תיאוריות קונספירציה שונות אופפות את פרשת לוקרבי, חלקן אינן שוללות את מעורבותם של לוב ומגרחי, רובן מצביעות על העובדה כי איש לא הועמד לדין על הכנת הפצצה, ורבות מהן מתמקדות בחזית העממית ובמרואן ח'ריסאת.

תיאוריות קונספירציה שונות אופפות את פרשת לוקרבי, רובן מצביעות על העובדה כי איש לא הועמד לדין על הכנת הפצצה, ורבות מהן מתמקדות בחזית העממית ובח'ריסאת

במהלך השנים נקרו לי כמה הזדמנויות להעלות את שאלת לוקרבי בפני בכירים לשעבר במודיעין הישראלי, ששירתו בתפקיד בזמן האירוע והיו בקיאים בפעילותה של החזית העממית באותו הזמן. שניים מהם התעקשו מבלי להרחיב ש"לוב עשתה את זה", ודחו שאלות נוספות.

מרואן ח'ריסאת
מרואן ח'ריסאת

שלישי אמר לי שבחודשים שקדמו לאסון לוקרבי ישראל "האזינה" לחזית העממית בנוגע ל"מה שחשבנו שהוא תוכנית לפגוע במטוס ישראלי", ושהיה "ברור שג'יבריל תכנן את הפעולה".

הייתה "כוננות אדירה" בממסד הביטחוני הישראלי בעקבות הסימנים לכך שהחזית העממית עומדת לתקוף, הוסיף אותו מקור. "סיפרנו לבריטים ולאמריקאים את מה שידענו, שיש כוונה לפגוע במטוס ישראלי … לא התרענו לגבי מטוס בריטי או אמריקאי, כי לא ידענו על כך", הוא אמר.

בישראל הייתה "כוננות אדירה" מחשש שהחזית העממית עומדת לתקוף. "סיפרנו לבריטים ולאמריקאים את מה שידענו, שיש כוונה לפגוע במטוס ישראלי … לא התרענו לגבי מטוס בריטי או אמריקאי, כי לא ידענו על כך"

השימוע הנוכחי בערעור הסתיים ביום חמישי האחרון, ופסק הדין אמור להינתן במועד מאוחר יותר. "נטען בתיק זה כי שום חבר מושבעים סביר, שהודרך כיאות, לא יכול היה לקבוע את פסק הדין הזה, כלומר הרשעתו של מר מגרחי", אמרה לשופטים עורכת הדין מטעם ההגנה קלייר מיטשל בשבוע שעבר.

אבל יהיה קשה לה יותר לשכנע בטיעוניה ללא אותם מסמכים "ירדניים", שלדברי ההגנה הם מרכזיים לערעור. אם קרובי משפחתו של מגרחי לא יצליחו להביא לביטול הרשעתו, טענתם לעיוות דין תישאר תלויה ועומדת.

מרואן ח'ריסאת מת ב-2016. עמוד הפייסבוק שלו עדיין קיים.

אבל הוא מעולם לא סיפר את האמת על לוקרבי.

במלאת 30 שניה לאסון לוקרבי, התושבים עומדים במקום ההתרסקות עם 21 דגלים המייצגים את 21 המדינות שאיבדו אזרחים בהתפוצצות מטוס פאן אם 103. 21 בדצמבר 2018 (צילום: Jane Barlow/PA via AP)
במלאת 30 שניה לאסון לוקרבי, התושבים עומדים במקום ההתרסקות עם 21 דגלים המייצגים את 21 המדינות שאיבדו אזרחים בהתפוצצות מטוס פאן אם 103. 21 בדצמבר 2018 (צילום: Jane Barlow/PA via AP)
עוד 1,295 מילים
סגירה