מנדלבליט לנתניהו וגנץ: פעלו מהר להעברת תקציב

עורכי דינו של נתניהו לבית המשפט: המציאו עבירה, לבטל את כתב האישום ● הפרקליטות: רוב הטענות מוכרות ● מנדלבליט עצר את ועדת הבדיקה לצוללות ● בג״ץ נתן ארכה לפינוי חן אל-אחמר ● ניצחון לפרץ: יוכל לנהל מו"מ על ריצה עם כחול לבן ● משרד הבריאות: יתכן שאפשר יהיה לחסן 150 אלף ישראלים לקורונה עוד השנה ● יועמ״ש הליכוד קיבל שכר של 14 מיליון שקל בחמש שנים

בנימין נתניהו ובני גנץ בכנסת, אוגוסט 2020 (צילום: Oren Ben Hakoon/POOL באמצעות פלאש90)
Oren Ben Hakoon/POOL באמצעות פלאש90
בנימין נתניהו ובני גנץ בכנסת, אוגוסט 2020
07:23 עריכה

בוקר טוב! כ-400 אלף תלמידי תיכון חוזרים היום ללימודים ביישובים ירוקים וצהובים. הלמידים תימשך לפחות חצי שבוע בחצאי כיתות. מנהלי בתי הספר מותחים ביקורת על מתווה החזרה וטוענים שהוא לא ישים. עוד הם קוראים לצמצם את בחינות הבגרות.

מתווה הקניונים יימשך אך ייבחנו צעדים להקטנת ההתקהלויות, כך הוחלט בדיון אמש, שבו השתתפו ממונה הקורונה ונציגי הבריאות והאוצר. ראש שירותי בריאות הציבור, שרון אלרעי פרייס, קראה להפסיק את הניסוי.

בטהרן מפנים אמצבע מאשימה לעבר ישראל בחיסול ראש תכנית הגרעין האיראנית, מוהסן פחריזאדה, ובנציגויות ישראל בחו"ל מתגברים את האבטחה מחשש לנקמה.

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר הבוקר לכאן ב' "שכמו תמיד האיראנים מאשימים את ישראל, הם מגששים באפילה ואין להם מושג, גם לי אין מושג מי עשה את הפעולה הזאת. חיסול כזה עשה אותו מי שעשה אותו משרת לא רק את ישראל, האמריקאים, האירופאים, מדינות ערב המתונות, סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות, קטר ובחריין.

"אנחנו צריכים להיות בכוננות, האיראנים תמיד מנסים לפגוע בנו על ידי פרוקסיז, חיזבאללה וגם חמאס בעזה וצריך להתכונן לאפשרויות נוספות … בלי להתייחס לחיסול הזה שאני מודה, אין לי מושג מעבר למה ששמעתי בתקשורת, הדבר הכי קריטי לשגשוגה של ישראל הוא למנוע נשק גרעיני מאיראן. אלמלא בנימין נתניהו שם את איראן ומניעאת ההתגרענות שלה בראש מעייניו לאיראן היתה פצצת אטום לפני 6-7 שנים.

"… אם אתה שואל אם יש מחליף באותה רמה של אפקטיביות התשובה היא לא … אני לא חושב שהמטרה היתה למנוע מביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן … זה תלוי בהתנהגות האיראנית.

בהקשר לקריאה של אלוף וראשי מוסד לשעבר לפתוח ועדת חקירה ממלכתית בפרשת כלי השיט:

"שכחת להזכיר שני אנשים נוספים האלוף יעקב עמידרור ופרופ' יעקב נגל. אצל חלק זה פוליטי אצל חלק זו טעות בהבנת הנקרא. יש בישראל יועמ"ש שהוא ראש התביעה והוא הודיע מספר פעמים שלגבי נתניהו לא נמצאה שום סיבה לחקירה. היתה חקירה פלילית מקיפה שנמשכה שנתיים שכללה מאות עדים.

"אני מאוד מקווה שאנחנו לא בדרך לבחירות רביעיות שיכולות להביא לבחירות חמישיות ושישיות. בשבוע הבא שר האוצר יביא תקציב לאישור הממשלה והכנסת. בלתי אפשרי לסיים הכל בשלושה שבועות. אפשר לסיים הכל בסוף ינואר או תחילת פברואר … מבחינה טכנית מאחר שהכנסת דורשת 7 שבועות לדון בתקציב אז דרוש לפחות חודשיים מהיום. אני מקווה שאף אחד לא רוצה להוביל אותנו לבחירות ואני מקווה שגם לא בכחול-לבן. אנחנו על סוף תהום, עברנו את האלף נדבקים, צריך להכריז מצב חירום אם לא רוצים סגר שלישי צריך להטיל עוצר לילה.

07:31 עריכה

ראש המל"ל לשעבר, יעקב נגל, נשאל הבוקר בכאן ב' אם יש מקום לוועדת חקירה ממלכתית בפרשת כלי השיט. "אני לא מבין בוועדות חקירה אלא בעובדות … אני מדבר על רכש הצוללות החדשות שכבר עכשיו אנחנו באיחור, לא נפל שום פגם ברכש, 3 צוללות יסיימו את שירותם בסוף העשור ואנחנו כבר באיחור בהזמנה של החדשות".

07:45 עריכה

בכחול-לבן החליטו לתמוך בהצעה של יאיר לעתיד לפיזור הכנסת, שתעלה להצבעה ביום רביעי. לפי דיווח בגלי צה"ל, גנץ לא יגיש הצעה משלו לפיזור הכנסת, כך שלא הוא יתפס כמי שיזם את סוף דרכה של הממשלה. למרות זאת, ועדת השרים לענייני חקיקה תתכנס היום ובליכוד הסכימו לאשר בוועדה מספר הצעות חוק, בהן כאלה של כחול-לבן.

08:36 עריכה

שר המדע יזהר שי אומר הבוקר לגלי צה"ל שהוא עדיין בעד פתיחת הקניונים. "יש חצי מיליון איש בישראל שתעסוקתם תלויה בקניונים. ברור שצריך לאפשר את חזרתם לתעסוקה. נכון שביום שישי זה לא נראה טוב אבל מכאן ועד סגירה … מה שלמדנו ביום שישי לא מועיל הרבה לאפשרות לבחון את זה.

"צריכים להסיק מסקנות לראות איך בכל זאת פותחים באופן מסודר. צריכים להעמיק את ההסברה והאכיפה במקומות שבהם יש תחלואה. משתלדים לעשות את זה בשיתוף ראשי יישובים ומועצות. נכון שיש הבדלים במגזרים. מנסים להבין את זה.

"יש מעין אפקט של חיסון עדר. זה נושא רגיש ואנחנו לא יודעים בדיוק. במגזר החרדי יש תחלואה נמוכה. לא רואים שם תת בדיקות יש היענות יפה לבדיקות. במגזר הכללי 90% יישובים ירוקים.

"ביחס להצבעתו בהצעת האי אמון שתעלה ביום רביעי אמר שי כך: "אני לא מצביע בכנסת כי אני שר נורווגי. הייתי מנסה למצות את האפשרויות הקיימות אבל הסיכוי שנצביע בעד פיזור הכנסת הם לא רעים. אני לא חושב שכתוצאה מהבחירות האלה תהיה תוצאה טובה יותר, הפוליטיקאים משני הצדדים צריכים למצוא פתרון בצורה של ממשלה מתפקדת. כנציג המרכז-שמאל אני רוצה לראות שהגוש הזה מקבל ייצוג הולם בכנסת ובממשלה.

"אינטרסים פוליטיים צרים של אדם אחד גורמים לא לנו לא לשתף פעולה … יש לנו כוח פוליטי מוגבל ובו אנחנו מנסים למנוע את המשך ההתעללות הזו.

08:48 עריכה

ח"כ מנסור עבאס, (רע"מ, המשותפת), הבהיר הבוקר בגלי צה"ל שהמגעים לו מול הליכוד וראש הממשלה נעשים בשקיפות ואם דרישותיו ייענו הוא ישקול בחיוב את דרישות הליכוד.

"אין דיל ואין דרישה מראש הממשלה לתמיכה בנושא מסויים. מי שבא לקראתנו נבוא לקראתו. אם יציע משהו ראוי, אבל בינתיים אף אחד לא דרש משהו. מי שבא לקראת החברה הערבית ועונה לדרישות הצודקות שלנו, דברים בסיסיים. לא אשקול בחיוב חוק צרפתי, כל הצעה שתבוא נבחן אותה ונחליט בהתאם לאינטרס של החברה הערבית. אני מבקש דברים ראויים ואם הם מבקשים דברים ראויים מאיתנו, אז נשקול בחיוב.

"הרשימה המשותפת הכי טובה לרוץ בה אבל אנחנו לא רק רוצים מנדטים אלא להשיג דברים לטובת החברה הערבית … הדרך של המשותפת צריכה לשרת השגת מטרות לא להיות בעמדה חלשה … לא נהיה בכיס של אף אחד והעמדה הזאת תאפשר לנו דלתות חדשות כדי שנוכל להשיג דברים לטובת החברה.

"באתי למפלגה בדרישה לקיים דיון פוליטי על הדרך והגישה שלנו בחודשים הקרובים. צריכים לשקול את הדרך שלנו אחרת נאבד את התמיכה של החברה הערבית כי החברה מחפשת מי יוציא אותה מהבוץ, גם קורונה, גם פשיעה גם מצוקת דיור. המשותפת צריכה לתת מענה ולהשתחרר משיטת הפעולה הישנה שלא הביאה לבשורה.

על הביקורת לראיון שלו בערוץ 20:

"הדרך והגישה של מנסור זה לדבר עם כולם, אני מופיע בכל אמצעי התקשורת גם ימין גם שמאל וזו גישה נכונה שכל אזרחי ישראל יבינו את הציבור הערבי ויקבלו מסרים חיוביים שאנחנו רוצים את טובת הכלל והחברה הערבית.

"יש ראש ממשלה אחר? אנחנו במגע עם ראש הממשלה. אני לא במגע עם יו"ר הליכוד כי אני רוצה במגעים עם הליכוד. הם מופקדים על הנהגת המדינה. אני עושה את זה בשקיפות מלאה. לא ישבנו בחדר סגור אלא מול הקהל מנהלים את זה בצורה שקופה ללא דילים ובצורה שקופה. אפילו ראש הממשלה אמר שאלה זכויות בסיסיות של האזרחים הערבים.

09:29 עריכה

השמאל מפסיד לנתניהו בכך שהוא לא מצליח לכרות בריתות פוליטיות, לפי פרשנות של איציק אלרוב בערוץ כנסת.

"גוש השמאל פוסל את הציונות הדתית, לא ממש שש לשתף פעולה עם החרדים ועכשיו הוא מפחד לשתף פעולה עם הערבים ובזמן שהם מנסים להיות צודקים בא נתניהו וכורת עוד בריתות פוליטיות, הציבור החרדי, גוש הימין, והקבוצה הכי מודרת שהיא ערביי ישראל, בא נתניהו ואומר הם לגיטימיים למרות כל הקמפיינים שהוא עשה".

09:33 עריכה

אמיר אוחנה משתף ידיעה על הריגת חשוד בפריצה לבנק ואומר שזה במסגרת מאמציו לסמן את גביית דמי החסות ביעד מרכזי של המשטרה. לא לגמרי ברור הקשר בין השניים.

09:53 עריכה

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) מביע תקוה שכחול-לבן יתמכו בהצעה של מפלגתו לפזר את הכנסת ושוב הציע להם לשתף פעולה להחליף את הממשלה. בהקשר להריגתו של ראש תכנית הגרעין האיראנית, בן ברק אמר שהוא מוטרד מההדלפות על כך שישראל אחראית והוסיף שנתניהו מתייעץ בנושאים האלה רק עם המקורבים אליו.

10:06 עריכה

ביום ג', ה-1.12, תכנס לתפקידה כמנכ"לית מפלגת 'כחול לבן' יעל רון בן משה. היא תחליף בתפקידה את המנכ"ל היוצא, אגאי יחזקאל.

רון בן משה הינה בת 42, נשואה ואם ל-3, מתגוררת בגליל המערבי וב-6 השנים האחרונות ניהלה את אשכול רשויות הגליל המערבי, אשכול הרשויות הראשון בארץ.

בתפקידה האחרון ניהלה תקציב שנתי של מעל 80 מיליון ש"ח, שהתחלק בין 13 ערים ורשויות מקומיות, בהן מתגוררים כ-250 אלף תושבים, מכל המגזרים והדתות. במסגרת תפקידה כמנהלת אשכול רשויות הגליל המערבי, עבדה באופן צמוד עם ראש העיר מעלות-תרשיחא לשעבר מר שלמה בוחבוט, ועם ראש העיר עכו מר שמעון לנקרי.

יעל רון בן משה (צילום: דוברות כחול-לבן)
יעל רון בן משה (צילום: דוברות כחול-לבן)

יו"ר המפלגה ושר הביטחון ח"כ בני גנץ בירך על כניסתה לתפקיד: "אני שמח על הצטרפותה של יעל להנהלת המפלגה, היא כוח חשוב ומשמעותי ואני בטוח שתסייע למאמץ של כולנו בעבודה המאומצת עבור אזרחי ישראל. אני גאה בכניסתה של עוד אישה לתפקיד בהנהגה אצלנו, זאת לצד ייצוג נשי בולט למפלגה גם בכנסת ובממשלה".

מנכ"לית המפלגה הנכנסת יעל רון בן משה: "אני מודה ליו"ר המפלגה בני גנץ על האמון. מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים גדולים ביותר ועל כן, אני שמחה על הזכות להיות חלק מהנהגת מפלגה אחראית, ערכית וממלכתית שהיא האלטרנטיבה השלטונית הראויה היחידה".

10:38 עריכה

המחלקה לחקירות שוטרים הגישה לבית משפט השלום בראשון לציון כתב אישום נגד סגן ניצב ניסו גואטה, קצין משטרה ממרחב ציון בירושלים בגין תקיפה של מפגין וצלם עיתונות בהפגנה אשר התקיימה ביום 22.8.20.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד שקד דהן, ביום 22.8.20 בשעות הערב, התקיימה תהלוכת מפגינים, אשר לא אושרה קודם לכן על ידי משטרת ישראל, מגשר המיתרים אשר בכניסה לירושלים ועד לרחוב בלפור.

במהלך התהלוכה, הגיעו חלק מהמפגינים אשר השתתפו בה לרחוב בצלאל, תוך שהם מתכוונים להמשיך לצעוד לכיוון כיכר פריז. הכוח המשטרתי, אשר ביקש למנוע את התקדמות התהלוכה, הורה למפגינים לחזור על עקבותיהם וחסם את התקדמותם.

אותה עת עמד על הכביש הנאשם יחד עם כוחות משטרה נוספים. בשלב מסוים פנה אחד המפגינים, א.מ.ג, אל הנאשם והלין בפניו על התנהגותם של השוטרים כלפי המפגינים במקום. בתגובה, הדף הנאשם בחוזקה את א.מ.ג בשתי ידיו בפניו, פעמיים. במהלך הדיפתו השנייה את א.מ.ג, אחד המפגינים, אשר השתתף אף הוא בתהלוכה, הסיט את מסכת הפנים של הנאשם והחל להימלט מהמקום. הנאשם החזיר את מסכת הפנים למקומה והחל לדלוק אחר המפגין על מנת לבצע את מעצרו. בסיועם של שוטרים נוספים, הצליח הנאשם לבצע את מעצרו של המפגין.

לאחר ביצוע מעצרו, אחז הכוח המשטרתי בידיו וברגליו של המפגין והוביל אותו למקום צדדי, הרחק מההפגנה. את הובלתו של המפגין ליוו, בין היתר, הנאשם וצלם העיתונות וסרטי התעודה י. ג אשר תיעד את ההפגנה מתוקף תפקידו.
במהלך ליווי המפגין, ומבלי שהייתה כל אינטראקציה בין י.ג לבין הנאשם, הדף הנאשם בחוזקה את י.ג בחלק גופו העליון אחורנית, והכה בו בעוצמה בצד פניו, בעודו אוחז בידו המכה מכשיר קשר. כתוצאה ממעשיו של הנאשם, משקפיו של י.ג נפלו והוא סבל מכאבים בצד ימין של פניו ובאוזנו הימנית.

עו"ד שקד דהן, המחלקה לחקירות שוטרים: "המחלקה לחקירות שוטרים הגישה כתב אישום נגד סגן ניצב ניסו גואטה בגין תקיפת מפגין וצלם עיתונות במהלך הפגנה בירושלים. כתב האישום מבטא את עמדת מח"ש לפיה מצופה מכל שוטר לנהוג במקצועיות ולהימנע מנקיטת אלימות גם כאשר מדובר במצבים מורכבים, בוודאי כאשר מדובר בקצין ובמפקד אשר ראוי שישמש דוגמא לפקודיו"

11:24 עריכה

ועדת בטחון לאומי בפרלמנט האיראני מפנה אצבע מאשימה לישראל בהקשר לחיסול מוהסן פחריזאדה. הוועדה הגיע למסקנה זו בעקבות חקירה ראשונית והודיעה שבידיה מידע ראשוני חשוב בנוגע לחיסול, לפי דיווח בכלי תקשורת באיראן. "ישראל עשתה טעות אסטרטגית כאשר יצאה מהנחה שאיראן לא תגיב", נאמר שם עוד.

11:47 עריכה

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) חושבת שההחלטה לפתוח מספר מצומצם של קניונים רק הגבירה את ההתקלות וההדבקה באלה שכן נפתחו.

12:24 עריכה

נתניהו משתף סרטון של ילד שאותו פגש בחוף הים.

12:30 עריכה

תושבי ההתנחלויות הלא חוקיות הגיעו למחות מול משרד ראש הממשלה וח"כ עומר ינקלביץ יצאה אליהם כדי להודיע שבני גנץ תומך בהסדרתם.

"הגעתי לתמוך בכם ולעמוד לצדכם במאבקכם הצודק. שר הבטחון וראש הממשלה החליפי תומך ונותן גיבוי מלא למיכאל ביטון, בצעד החשוב הזה שלו. וצריך לשים סוף לשיח האיבה כלפי המתיישבים ביהודה ושומרון ואין סיבה שתחיו בתת תנאי. מפלגת כחול-לבן זו מפלגת מרכז שאכפת לה מכל התושבים ואין סיבה שלא תחיו בכבוד, נעשה הכל כדי לסייע לכם.

12:49 עריכה

ח"כ ניצן הורביץ תומך בחזרת ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן ומקווה שהוא ישופר. לטענתו, זו גם עמדת מערכת הבטחון.

12:53 עריכה

מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ יסיים השבוע את תפקידו בהתאם לסיכום בינו לראש הממשלה. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, יכהן במקביל גם כמ"מ מנכ"ל משרד רה"מ.

13:36 עריכה

בני גנץ היה רוצה שהתקציב יעבור ונתניהו מזהיר מבלימת ההקלות. גנץ אמר בישיבת הממשלה ש"חבל שגם השבוע התקציב לא נדון". נתניהו אמר באותה ישיבה ש"יש עליה בתחלואה. אם יהיה צורך נעצור את ההקלות ונהדק את אלה שכבר נתנו. מבקש מהאזרחים להמשיך לשמור על הכללים ולהישמע להוראות משרד הבריאות".

13:55 עריכה

ברק משתף את סרטון המפגינה שנגררה בתחתונים על ידי השוטרים, ואומר שהמשטר פעלה כך בהשראת רוח בלפור.

14:04 עריכה

נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן יצא מרמאללה לעקבה לפגישה עם מלך ירדן עבדאללה השני. זו תהיה יציאתו הראשונה מהארץ מתחילת הקורונה. הערב ימשיך אבו מאזן לפגישה עם עבד אל פתח אסיסי שתתקיים מחר בקהיר.

14:37 עריכה

חברי ועידת העבודה מצביעים היום על השאלה האם לבחור את ראש המפלגה בקרב חברי הוועידה (כפי שרוצה עמיר פרץ) או בקרב כלל המתפקדים, (כפי שרוצה מרב מיכאלי).

14:53 עריכה

אעידה תומא-סלימאן על דברי ינקלביץ' על המסר של גנץ.

הביקורת של יאיר גולן:

אם חשבתם שכחול לבן לא יכולים לרדת נמוך יותר, השרה עומר ינקליביץ' תפתיע גם אתכם. בהפגנה מול הכנסת, ינקלביץ' נאמה מול…

Posted by ‎Yair Golan – יאיר גולן‎ on Sunday, November 29, 2020

מרב מיכאלי:

15:00 עריכה

אורלי לוי אבקסיס שמחה לבשר על מרכז לניטור שימוש בסמים ואלכוהול:

15:14 עריכה

ב-ynet חושפים את תקציב המדינה שיוצג מחר לממשלה. התקציב כולל כ-50 רפורמות חדשות, בארבעה תחומים: תחרות בתחום הפיננסי, חדשנות והשקעות בתשתיות ובהיי-טק, הכשרות לעבודה של יותר ממאה אלף עובדים ורפורמות בתחום הייבוא.

בתשובה לשאלה בדבר האפשרות שתקציב המדינה לא יאושר עד ל-31 במרץ ויביא להכרזה על בחירות רביעיות בשנתיים, אמר שר האוצר כץ כי "אנחנו את שלנו עושים. הבטחתי להביא את התקציב לאישור הממשלה וכך ייעשה באמצע דצמבר. אני מקווה שהשותפות בקואליציה יסייעו לנו לאשר את התקציב".

15:26 עריכה

בני הזוג אלוביץ' הגישו בקשה לביטול ההליכים נגדם במסגרת תיק 4000. לטענתם "הגשת כתב האישום וניהול ההליך הפלילי עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית". איריס אלוביץ הגישה בקשה נפרדת בטענה כי כתב האישום שלה איננו שוויוני לאור סגירת התיק נגד שרה נתניהו.

15:37 עריכה

ראש הממשלה חנך אנדרטה לפורצי הדרך לירושלים.

 

דברי ראש הממשלה נתניהו בטקס:

"אני מבקש להודות לכל השותפים בשיקום חאן שער הגיא. זה לקח הרבה שנים, אבל התוצאה נפלאה. אני נרגש, קודם כל משום שהמבנה הזה מלווה אותי מילדות. אני חלפתי על פניו אינספור פעמים. תמיד הסתכלתי עליו מבחוץ, ושאלתי את עצמי – מה יש בתוכו. עכשיו אני תכף אדע מה יש בתוכו, זו תהיה הפעם הראשונה שאני אדרוך בין כתליו. אני אדע מה יש בתוכו כי החלטתי להפוך אותו – במסגרת פרויקט אתרי מורשת שיזמתי לפני הרבה שנים, שמטרתו לשקם אתרים מתקופה קדומה, תקופתנו בתנ"ך ואחריה והתקופה החדשה ומה שביניהן – החלטתי להפוך את האתר הזה לאתר לאומי חשוב בתולדות ישראל שמנציח את גבורתם של פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים.

אבל זה לא תמיד היה כך. כל האזור הזה – משער הגיא, באב אל וואד, ועד ירושלים – נראה היה לפני עשרות שנים אחרת לחלוטין. הכביש היה אז צר מאוד, מפותל מאוד. אני זוכר את אבא שלי, פרופ' בנציון נתניהו ז"ל, מסיע את משפחתנו – את אמי, את אחיי ואותי במכונית הקטנה מדגם 'הנרי ג'יי'. כשנכנסנו מכיוון השפלה לצוואר הבקבוק של שער הגיא, המכונית טיפסה באיטיות במעלה הכביש. הנוף השלו של ההרים עטף אותנו מכל צד – אבל כשאבי הפרופסור נהג, הייתי קצת פחות שלו. אני חייב להגיד לכם, הוא היה בהיר מחשבה, חד ניתוח ורואה למרחוק – אבל בענייני יום-יום כמו נהיגה הוא לפעמים היה פרופסור מפוזר.

אני זוכר שבצידי הכביש בלטו השלדים של המשוריינים, לא אלה שנמצאים כאן סמוך לכביש, אלא בתוואי המקורי, גבוה יותר, פזורים לאורך הדרך, מדי פעם צבעו אותם כדי שישתמרו. עד היום אני מתרגש לראות את שרידי הברזל עטופים בדגלי ישראל, מעוטרים בזרים לפני יום הזיכרון ויום העצמאות.

אבל בצומת הזה שמוביל גם לצומת נחשון, ובהמשך לבית שמש, תמיד בלט לעין חאן שער הגיא. הוא עורר זיכרונות מדורות עברו, החל בתקופת שלטון התורכים. כולם עברו ליד החאן: אצילים, מצביאים, הזכרת את מונטיפיורי, עולי רגל, סוחרים – ואיתם עוברי אורח פשוטי עם. חלקם התארחו בפונדק. אצל ש"י עגנון, בספרו 'תמול שלשום', יש תיאור מאוד צבעוני של הצפיפות והדוחק בחאן. עגלונים שנהגו בדיליז'נסים, בכרכרות הרתומות לסוסים, הכריזו בצעקות על זמני הנסיעה, כשבמקביל עובדי הפונדק אצים ורצים להגיש קפה בידיהם לאורחים. לא פעם קרה שהקפה הרותח נשפך על מי שישנו באולם הדחוס – והדבר הזה רק הוסיף לרעש וההמולה.

אבל מעבר לכל זאת, בשבילנו, בדורות התקומה, החאן הוא נקודת ציון מרכזית במאבק על הדרכים. יש כאן אמירה יפה באנדרטה שמתארת את הרשמים של אחד מהחוקרים הצרפתים של ארץ ישראל שמתאר כמה המקום הזה צר, והוא אומר: מספיק אדם אחד או שניים שיבלמו את העלייה לירושלים. זה בדיוק מה שהיה.

מכאן לכיוון הבירה התנהלו קרבות עזים בחודשים שקדמו להקמת המדינה. הם החלו אחרי 'החלטת החלוקה' באו"ם, בכ"ט בנובמבר 1947 – היום בדיוק לפני 73 שנים. ההחלטה ההיסטורית, שפירושה היה הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל, הוציאה המונים לרקוד ברחובות. אבל כבר למחרת פרצו פעולות האיבה של הכנופיות הערביות. התקפות הדמים פה, במקום הזה, התבססו על תכנית להפוך את שער הגיא למלכודת מוות. הפורעים הציבו מחסומי אבנים, ירו על השיירות לירושלים מנקודות שולטות ואחר כך נמלטו בחזרה אל הכפרים. ידענו הרבה קורבנות, ידענו הרוגים ופצועים וזה חייב שינוי תפיסה: לא עוד אבטחת השיירות בתוך הגיא, אלא השתלטות על השטחים השולטים מעל ומסביב לגיא.

לוחמי תש"ח פילסו בנחישות נתיבים לירושלים הנצורה, שנזקקה למזון ולציוד. הם תפסו את הרכסים השולטים, כולל הקסטל, והדפו את האויב – וזה דרש אין סוף של הקרבה, של מסירות ושל גבורה. היו לוחמים עייפים ופצועים שבאו אל יצחק רבין ז"ל, מפקד חטיבת 'הראל' של הפלמ"ח, הם שאלו אותו: 'מדוע אין תחמושת? למה עלינו להיות חשופים לכדורים?' כל מי שעבר פה היה חשוף לממטרי אש, אש תופת. ורבין ענה להם: 'מי שאינו רוצה, לא ילווה עוד שיירות'. אבל – הוא סיפר לימים: 'איש לא ויתר על הזכות להילחם בהבטחת הדרך לירושלים. האויב נסוג לבסוף, כי מנצח תמיד הצד שיש לו יותר נשמה ויותר נשימה'. זה היה נכון אז – וזה נכון גם היום.

אני גדלתי ברחוב הפורצים, בשכונת קטמון בירושלים. בקירות הבית עדיין טבועים סימני כדורים מקרבות מלחמת העצמאות, ואף בידית הדלת של הבית. אני ספגתי את הסיפורים על ההקרבה והגבורה של לוחמינו מגיל צעיר מאוד. זה לא רק 'רחוב הפורצים' שבו גרתי, כל הרחובות מסביב נקראים בשמות מתקופת מלחמת הקוממיות: רחוב הל"ה, רחוב מחלקי המים, רחוב הפלמ"ח, רחוב המשוריינים, רחוב הטייסים. לפני שלוש שנים הייתה לי זכות גדולה לסגור מעגל: פגשתי בלשכתי את ותיקי הפלמ"ח. עמוס, אתה היית שם, למיטב זיכרוני עם שייקה גביש, צבי זמיר וחיים גורי ז"ל. איתנו היו גם בני משפחתו של רחבעם זאבי, גנדי המנוח. חשבנו תחילה להנציח כאן את גנדי, שאף הוא היה לוחם פלמ"ח ואלוף בצה"ל. לבסוף הגענו להחלטה מוסכמת שגנדי יונצח בשומרון שהיה קרוב ללבו, ואילו חאן שער הגיא ינציח את מבקיעי הדרך ומלווי השיירות לירושלים.

אני תמיד אזכור את הפגישה הזאת, היא עוררה בי התרגשות עצומה. חיים גורי דיבר מהנשמה שלו, מהלב שלו, בצורה שאני אף פעם לא אשכח. הוא דקלם מהזיכרון את כל השיר של אלתרמן 'דבר מבקיעי הדרך'. מבקיעי הדרך, הוא התעקש על המונח הזה – לא הפורצים, המבקיעים. ראיתי שהוא ממש חי את הזיכרון ההיסטורי, שנצרב באש, בעופרת ובדם. גורי כבר איננו איתנו, אבל אני שמח שחברים אחרים זוכים לברך על המוגמר. המורשת שהותרתם – מאבק בחירוף נפש של מעטים מול רבים, הרי זו היא מורשת המכבים, המורשת הזאת תלווה אותנו לדורות.

אני רוצה לומר לכם שעשינו עוד דבר חשוב: הפכנו את הכבישים שמובילים אל שער הגיא ומשער הגיא, לכבישים חדשים, חדישים, רחבים, רבי-נתיבים. גם הרכבת המהירה, שטסה בין הרים ובין סלעים – יותר נכון לומר: טסה בתוך ההרים, ומתחת לסלעים, במנהרות – גם הרכבת מקרבת את ירושלים להמוני בית ישראל, והרי זו הייתה המטרה הראשונה של המערכה בדרך שער הגיא.

מכ"ט בנובמבר ההוא, לכ"ט בנובמבר הזה, הבאנו את מדינת ישראל להישגים כבירים. חצי שנה אחרי כ"ט בנובמבר 1947 קמה מדינת ישראל. ממדינה עוברית, שמדינות-ערב איימו לנתק את פתיל חייה, הפכנו את ישראל למעצמה אזורית, שמדינות-ערב כורתות עימה בריתות שלום. יתר על כן, הפכנו את ישראל למעצמה טכנולוגית עולמית, שכל מדינות העולם מכבדות אותה.

על בסיס מורשת העבר, אנו מוסיפים לטפח את העוצמה הלאומית שלנו: בביטחון, בשלום, בכלכלה, בבניין הארץ, בתחבורה, באנרגיה, במדע, כן גם בבריאות – עם מיליוני החיסונים שאנו מביאים לקורונה.

הרוח של פורצי הדרך לירושלים, הרוח של לוחמי הפלמ"ח, של מבקיעי הדרך עזי הנפש – הרוח הזו שאיפשרה לנו להתמודד עם כל קושי ואתגר, הרוח הזו ממשיכה לפעם בנו. ומהיום, הרוח הזו תשכון בין קירות האבן הללו – בחאן המשוקם. כל מי שיראה את התצוגה – ילמד, יחכים, ובעיקר ישאב השראה מהפרק המפואר הזה בתולדות עמנו ומדינתו".

ראש הממשלה נתניהו הוסיף לאחר דבריו המרגשים של נציג הפלמ"ח האלוף במיל' עמוס חורב:

"אי אפשר שלא להתרגש עד עמקי הנשמה מהדברים שלך, עמוס. הבקשה שלי, שאול, יכול להיות שעשיתם את זה כבר, היא להקליט את האנשים ולהכניס את זה לכאן (למוזיאון) וגם להכניס את זה לתכנית הלימודים. התיעוד החי של האנשים שעדיין איתנו הוא הדבר החזק ביותר שניתן לעשותו כדי להנציח את מה שקרה ואת מה שהם עשו.

שלוש הערות קצרות מאוד: אחד, פנו אל בן גוריון בזמן מלחמת העצמאות ואמרו לו: 'למה אנחנו משקיעים כל כך הרבה משאבים וכל כך הרבה קורבנות בציר הזה?', והוא אמר: 'מדובר בירושלים' הוא אמר 'מדובר בירושלים, אם לא נלחם על ירושלים, על מה נלחם?'. זה הדבר הראשון.

הדבר השני, הידעת? בליווי השיירות השתתפו נשים בתפקידים שונים ביניהן לוחמות קשריות וחובשות. אנחנו יודעים, ואני מקווה שהדבר הזה מובלט פה, ואם לא – תבליטו אותו.

והדבר השלישי, זה דבר מדהים, כל פעם שאני שומע את 'באב אל וואד' – ותודה לך על הדרך הנפלאה ששרת את השיר – אני מתרגש מאוד. "לנצח זכור נא את שמותינו". אנחנו זוכרים ואנחנו מנציחים".

16:12 עריכה

אחמד טיבי מגיב על כתב האישום נגד ניסו גואטה וטוען בנוגע למקרה מתועד אחר: גואטה לא נחקר כי הקורבן פלסטיני.

16:17 עריכה

השר אלון שוסטר במסר ליום החגיגי – היום בו הצביעה עצרת האו"ם על תכנית החלוקה.

16:24 עריכה

לוחמי פלמ"ח לא הוכנסו לטקס לפתיחת חאן המוקדש לפורצי הדרך לירושלים. כולל לוחם ששיחרר את הדרך לירושלים.

16:33 עריכה

חדשות 12: עמיר פרץ פנה ליועמ"ש בדרישה לבדוק מדוע ישראל ויתרה לטיסנקרופ על רכש גומלין בעסקת הצוללות.

16:47 עריכה

גם רפי פרץ נאם בחאן פורצי הדרך:

17:00 עריכה

חוק מתווה הסיבים עבר בוועדת השרים.

החוק יבטיח הקמת תשתיות אינטרנט מהיר במקומות בהם אין כדאיות כלכלית לפרוס סיבים אופטיים בעזרת קרן ממשלתית שתוקם מכספי חברות התקשורת.

השר יועז הנדל אמר: "תשתיות תקשורת הן מנוע צמיחה אדיר לשוק התעסוקה ולתמ"ג. הן מאפשרות עבודה ולימודים מרחוק ומאפשרות תנאי חיים מתקדמים בפריפריה. בדגש על האזורים המרוחקים והמאתגרים ביותר – גבולות המדינה. מעוטף עזה, חולות חלוצה, גבול מצרים, הערבה, הבקעה, ים המלח,עמק הירדן, רמת הגולן וגבול הצפון. קו המחרשה וקו הסיב הם קו הגבול".

דברי הנדל:

אחרי מאמצים רבים אושר היום בועדת השרים לחקיקה, חוק האינטרנט המהיר לפריפריה.אחרי שיעבור בכנסת ניתן יהיה להאיץ את פריסת…

Posted by ‎יועז הנדל Yoaz Hendel‎ on Sunday, November 29, 2020

17:04 עריכה

פגישות עם שרי בחריין בקרוב:

17:21 עריכה

גם שלמה קרעי ביקר במאחזים והביע תמיכה ב-"התיישבות הצעירה".

סיירתי היום בגוש עציון, בהתיישבות הצעירה, ביישובים כרמי צור (אצל משפחת גרונר היקרים) ושדה בעז (אצל משפחתו יוסי לוי)…

Posted by ‎Shlomo Karhi – שלמה קרעי‎ on Sunday, November 29, 2020

17:38 עריכה

מאיר כהן מיש עתיד חושב שאולי ההצעה שלהם תעבור:

17:39 עריכה

איילת שקד מברכת את לינוי אשרם על ההישג שלה:

פנינה תמנו-שטה:

מירי רגב:

17:41 עריכה

בנט מפרגן לאיילת שקד על שחרור הבחור הישראלי נתי חדד מתאילנד:

17:49 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה עוצר את ועדת הבדיקה הממשלתית של גנץ עד לבדיקה וקביעת גבולות הפעילות שלה נוכח החקירה הפלילית המתנהלת.

להורדת מכתב מנדלבליט בפורמט PDF

ועדת הבדיקה שהקים גנץ היתה צפויה להתכנס לראשונה ביום שלישי ולקיים דיונים שלוש פעמים בשבוע.

ב-ynet מדווחים כי גנץ אמר שעבודתה של הוועדה "תיעשה בכפוף להנחיות המקצועיות של היועמ"ש כפי שנמסר עם ההודעה על פתיחתה, זאת מתוך כוונה שלא לפגוע בתקינות ההליך הפלילי. נפעל כדי שהוועדה תחל את פעילותה ללא דיחוי לאחר שיתקבלו ההנחיות".

18:01 עריכה

אביגדור ליברמן צוחק על גנץ:

18:08 עריכה

מתן כהנא נגד חזקת הגיל הרך שמפלה כביכול את האבות בגירושים.

18:32 עריכה

ראש הממשלה הגיש את הטענות המקדמיות שלו במסגרת המשפט שמתנהל נגדו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקי האלפים. לדברי עורכי דינו, נתניהו "סומן מראש" והחקירה נגדו זוהמה.

מראש הממשלה נמסר כי "הפרקליטים הגישו לבית המשפט כ-200 עמודים שמוכיחים כי ראש הממשלה נתניהו סומן מראש ובתיקים נגדו נעשה שימוש באמצעים פסולים ופליליים, זיהום חקירות ואכיפה בררנית. המסמך חושף כי בחקירות ראש הממשלה בוצעו מעשים פליליים בקנה מידה חסר תקדים. הדרך בה נוהלו החקירות מעידה על כך שכבר בשלב מוקדם הבינו החוקרים כי ראש הממשלה לא ביצע כל עבירה, ולכן הם לא חקרו עבירה, אלא המציאו עבירה ואז ביצעו מעשים פליליים כדי להוכיח אותה. מעשים פליליים אלה אינם מקובלים באף חקירה, על אחת כמה וכמה בחקירה של ראש ממשלה, ולכן יש להורות על ביטול כתב האישום".

להורדת מסמך הטענות המקדמיות בפורמט PDF

באופן בלתי שגרתי פרקליטי נתניהו שלחו גם סרטון

אחת הטענות בנוגע לתיק 2000 היא אכיפה בררנית: חברי כנסת רבים "תמכו בשלבים כאלה ואחרים בהצעת החוק שמוזס קידם. לחברי כנסת אלה ניתן 'סיקור אוהד' בהיקף משמעותי ויוצא דופן. בעוד שגורמים אלה כלל לא נחקרו, אף לא כעדים, עניינו של ראש הממשלה הובל אל ההליך הפלילי".

לגבי תיק 4000 נכתב כי "לא הועמדו לדין תאגידי התקשורת בזק, ידיעות אחרונות ו-וואלה – הנהנים הישירים מה'הטבות' הנטענות, תוך הפליית עניינם למול עניינם של יתר הנאשמים".

נתניהו פרסם חלק מהטענות בסטטוס בפייסבוק שלו:

פרקליטי ראש הממשלה נתניהו לבית המשפט: חומרי החקירה חושפים ביצוע מעשים חמורים המחייבים את ביטול כתב האישום – לא חקרו…

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Sunday, November 29, 2020

18:40 עריכה

ניצחון ליו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ: בוואלה מפרסמים כי ועידת מפלגת העבודה אישרה את הצעות יו"ר המפלגה, עמיר פרץ, בעניין העברת סמכויות בחירת חברי הכנסת ויו"ר הרשימה לידי ועידת מפלגת העבודה, ואשרור הסמכת היו"ר לנהל מו"מ עם כחול לבן וגורמים נוספים במערכת הפוליטית.

19:48 עריכה

מהפרליטות הגיבו לטענות נתניהו: "מרבית הטענות הן טענות מוכרות, שכבר הועלו בשלבים קודמים של ההליך ונבחנו על ידי התביעה. התביעה תבחן את מכלול הטענות ותגיב באופן מסודר לבית המשפט בהתאם ללוח הזמנים שנקבע".

19:49 עריכה

בכאן מדווחים כי בג"ץ הוציא צו על תנאי המורה לשר הפנים: נמק תוך חודשיים מדוע לא לשנות את סעיף "שם האם" ו"שם האב" ל"הורה" ו"הורה" – בתעודת לידה של ילד, שנולד להורה טרנסג'נדר שעבר הריון ולידה.

19:52 עריכה

בג"ץ נתן ארכה למדינה עד יולי 2021 בפינוי חאן אל-אחמר.

19:58 עריכה

סמוטריץ' קובע שבג"ץ פעל נכון בכך שלא התערב בטעות של הדרג המדיני:

20:02 עריכה

מותר להתאמן עם מאמן ולשלם לו:

20:10 עריכה

מרב מיכאלי היא המפסידה הגדולה לאחר שפרץ קיבל אישור מוועידת מפלגת העבודה להמשיך ולהוביל אותה. לטענתה התוצאות לא מפתיעות אבל יש תקווה – העתירה שלה לביץ המשפט לקיום פריימריז.

חברות וחברים יקרים, הקרב לא תם. תוצאות ההצבעה אינן מפתיעות אף אחת ואף אחד. הן מוכיחו בדיוק את מה שעתרנו נגדו לבית המשפט…

Posted by ‎Merav Michaeli מרב מיכאלי‎ on Sunday, November 29, 2020

20:27 עריכה

שלמה קרעי על כתב האישום נגד ראש הממשלה:

20:30 עריכה

פרקליטות מוזס לא הגישו בקשה לביטול כתב האישום:

20:43 עריכה

משרד הבריאות: יתכן כי אפשר יהיה לחסן כבר השנה כ-150 אלף איש:

 

20:47 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח הערב מכתב לראש הממשלה נתניהו, לראש הממשלה החליפי גנץ ולשר האוצר שבו הוא מציין כי על פי החוק, הממשלה היתה אמורה להניח על שולחן הכנסת את הצעות התקציב לשנה החולפת ולשנה הבאה. היועץ הבהיר כי המועדים שנקבעו בחוק נועדו לאפשר לכנסת 60 יום – "פרק זמן ראוי לקיים דיון כדבעי בהצעה – טרם אישורה".

להורדת הכתב בנושא מועד הנחת הצעת חוקי התקציב בפורמט PDF 

21:17 עריכה

היועץ המשפטי של הליכוד קיבל 14 מיליון שקל ב-5 שנים.

21:33 עריכה

יואב קיש מזהיר מהעלייה בתחלואה:

21:38 עריכה

בחדשות 12 מדווחים כי מחקר שהוצג למקבלי ההחלטות טוען כי לא ניתן למנוע את התפרצות נגיף הקורונה ושחייבים לקיים סגר נוסף.

לקבינט הוצגו שתי דרכים להחלת הסגר: סגר קצר בקרוב או סגר ארוך מאוחר יותר כתלות בנתוני התחלואה.

שתי האפשרויות להורדת התחלואה באמצעות סגר מוכוונות לימי החג. האפשרות הראשונה היא של שני סגרים קצרים של כחודש – החל מאמצע דצמבר ועד ינואר, וסגר שני צפוי לקראת הפסח. אפשרות הסגר השני צפויה בין פורים לפסח – תקופה של 8 שבועות.

בניסיון אחרון להוריד את התחלואה נשקלת האפשרות לערוך מבצע ארצי של בדיקות הקורונה לכולם. רה"מ בנימין נתניהו שוקל לבצע בדיקות המוניות כפי שנעשו בסלובקיה לכלל האוכלוסייה. המהלך כולל קשיים לוגיסטיים רבים, והאפשרות עדיין אינה כאן.

גדעון סער תומך לאחרונה בצעד שכזה:

 

22:21 עריכה

נתניהו בירך את לינוי אשרם לרגל זכייתה:

סגירה