חיסול אבי תוכנית הגרעין האיראנית

ארונו של מוחסן פחריזאדה (צילום: Iranian Defense Ministry via AP)
Iranian Defense Ministry via AP
ארונו של מוחסן פחריזאדה

חיסולו של המדען האיראני מוחסן פחריזאדה מהווה מכה קשה לפרוייקט הגרעין האיראני. איראן בדילמה קשה: היא רוצה להגיב על החיסול בפעולה נגד ישראל אך חוששת כי הנשיא טראמפ יתקוף בתגובה את מתקני הגרעין שלה.

ישראל שומרת על שתיקה רועמת בעקבות חיסולו של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה בטהראן, נשיא איראן חסן רוחאני האשים את ישראל בחיסולו של המדען האיראני והבטיח כי החיסול לא יאט את מאמצי איראן להשיג יכולת גרעינית.

"החיסול מראה את עומק היאוש של אויבנו" הדגיש רוחאני.

איראן גם שיגרה איגרת למועצת הביטחון של האו"ם שבה היא מאשימה את ישראל בחיסול.

גם העיתון האמריקאי "ניו יורק טיימס" ציטט מקורות מודיעין האומרים כי ישראל עמדה מאחורי חיסולו של המדען האיראני.

ישראל דרוכה מבחינה מודיעינית ומבצעית לקראת כל תגובה תוקפנית מצדה של איראן בארץ ובחו"ל. היא הגבירה את הכוננות בכל המוסדות הישראלים והשגרירויות בחו"ל, וגורמים ביטחוניים מעריכים כי האיראנים עלולים לנסות לפגוע במדענים ישראלים השוהים בחו"ל או ביעדים ישראלים ויהודים ברחבי העולם תוך הסתייעות במנגנון הפיגועים של ארגון חזבאללה.

ישראל הגבירה כוננות בכל המוסדות הישראלים והשגרירויות בחו"ל, וגורמים ביטחוניים מעריכים כי האיראנים עלולים לנסות לפגוע במדענים ישראלים השוהים בחו"ל או ביעדים ישראלים ויהודים בעולם

מכה קשה לאיראן

ב-3 בינואר הקרוב יחול יום יום השנה הראשון לחיסולו של הגנרל קאסם סולימאני על ידי ארה"ב, בתקופה של פחות משנה איבדה איראן שתי דמויות חשובות: קאסם סולימאני ומוחסן פחריזאדה, שהובילו את המדיניות שלה במזרח התיכון בתחום הצבאי ובתחום הגרעיני.

ההנהגה האיראנית נמצאת במבוכה גדולה מאז חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בעיראק ע"י ארה"ב. חיסולו של מוחסן פחריזאדה הוא מכה קשה לאיראן בתחום פרוייקט הגרעין וגם מכה מורלית שהביכה את ההנהגה האיראנית בפני בני עמה. בסוף השבוע יצאו מפגינים לרחובות טהרן והפגינו בדרישה לנקמה.

רמטכ"ל צבא איראן הגנרל מוחמד באקרי הודה בסוף השבוע כי:

"חיסולו של המדען מוחסן פחריזאדה הוא מכה קשה וכבדה לאיראן".

למרות חיסול כמה מדענים איראנים שעבדו בפרוייקט הגרעין בין השנים 2010-2011 ולמרות הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז ביולי השנה של הצנטרפוגות המתקדמות, הצליחה איראן להתאושש ולהאיץ את העשרת האורניום. נראה כי חיסולו של פחריזאדה לא יביא לעצירת פרוייקט הגרעין. עצירת הפרוייקט איננה נשענת על אדם אחד בלבד, בכיר ומומחה ככל שיהיה, והיא מחייבת הפעלת מערכת לחצים כבדה ומשולבת על ההנהגה האיראנית.

החיסול של פחריזאדה מוכיח שוב עד כמה פרוצה המערכת הביטחונית האיראנית, כנראה בגלל המאבקים הפנימיים בין גורמי הביטחון שלה, ועד כמה יכולים גורמים חיצוניים, כמו ישראל וארה"ב, להביא לידי ביטוי בתוך איראן את היכולות המודיעיניות והמבצעיות המצויינות שלהם.

פחריזאדה היה "הקופסא השחורה" של סודות הגרעין האיראני. הוא המשיך לעסוק בשנים האחרונות בפרוייקט הגרעין, תחת אבטחה כבדה של שומרי ראש, ועל פי גורמי ביטחון בישראל הוא היה מעורב גם בפרוייקט הטילים הבליסטיים, הוא מסוכן לא פחות עבור ישראל.

פחרי זאדה עמד  בראש "הארגון למחקרי הגנה וחדשנות"(SPAND) ולפני כן  בראש תוכנית "אמאד" שעוסקת בפיתוח נשק גרעיני.

בשנתיים האחרונות  הוא הוביל את תהליך העשרת האורניום ופיתוח צנטרפוגות מתקדמות חדשות תוך הפרת הסכם הגרעין, במשך שנים רבות הוא היה המוביל של "קבוצת הנשק" בתוכנית הגרעין איראנית תחת סיפורי כיסוי שונים.

ב-3 בינואר הקרוב יחול יום השנה ה-1 לחיסול הגנרל קאסם סולימאני ע"י ארה"ב. תוך פחות משנה איבדה איראן שתי דמויות חשובות: סולימאני ופחריזאדה, שהובילו את מדיניות במזה"ת בתחום הצבאי ובתחום הגרעיני

נראה כי הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעיני בנתנז שבו נפגע קשות מבנה הצנטרופוגות המתקדמות לא היה מספיק לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית שמתקדמת בקצב מואץ, לכן היה צריך לפגוע באבי הפרוייקט הגרעיני שהוא מוחסן פחריזאדה.

על פי דו"חות הוועדה לאנרגיה אטומית, איראן מפרה את הסכם הגרעין ויש לה כמות אוראניום מעושר ברמה נמוכה של 4.5 אחוזים, העולה פי עשרה על מה שמותר לה בהסכם הגרעין, היא כבר צברה כמות של שני טונות שאותה היא יכולה להעשיר במהירות לרמה של 20 אחוזים ולהתקרב לייצור פצצה גרעינית.

מסר לאיראן ולג'ו ביידן

יש לראות בחיסולו של מוחסן פחריזאדה גם מסר להנהגה האיראנית ולנשיא החדש ג'ו ביידן, כי ישראל נחושה לעצור את פרוייקט הגרעין האיראני העומד להפוך לאיום על קיומה.

החשש הישראל הוא גדול, כמו חששן של מדינות המפרץ ובראשן סעודיה, כי הנשיא ג'ו ביידן מתכוון להסיר את הסנקציות מעל איראן ולחזור להסכם הגרעין עמה.

תרחיש כזה נתפס בישראל ובמדינות המפרץ כמסוכן ביותר. ההערכה בישראל היא כי איראן תנסה להוליך שולל את הממשל האמריקאי החדש, כפי שעשתה בעבר, וזמן קצר לאחר שהיא תתאושש כלכלית היא תגביר את מאמצי ההתפשטות שלה במזה"ת ותאיץ את תהליך העשרת האורניום בדרך לפצצה הגרעינית.

חיסולו של פחריזאדה נועד להבהיר כי ישראל איננה בוחלת בשום מהלך כדי לעצור את הסכנה הנשקפת לה ממשטר האיאתולות.

ההערכה בישראל היא כי איראן תנסה להוליך שולל את הממשל האמריקאי החדש, כפי שעשתה בעבר, וזמן קצר לאחר שתתאושש כלכלית – תגביר את מאמצי התפשטותה במזה"ת ותאיץ את תהליך העשרת האורניום

פרשנים ערבים מעריכים כי ביקורו החשאי של ראש הממשלה נתניהו ופגישתו עם יורש העצר הסעודי ומזכיר המדינה פומפיאו בעיר ניום בסעודיה קשורים לחיסולו של המדען האיראני פחריזאדה ולצעדים נוספים שעומדת ארה"ב לנקוט בזמן הקרוב נגד איראן.

הנשיא טראמפ כבר הצליח לבנות את המוניטין של ממשלו כמי שפוגע בהצלחה בכל הגורמים המסכנים את שלום המזרח התיכון, הגנרל קאסם סולימאני, מדען הגרעין פחריזאדה, מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי ומספר 2 באל-קאעדה אבו מחמד אלמצרי.

המדיניות הזו מאתגרת את הנשיא הבא ג'ו ביידן שמאמין בדרך הדיפלומטית לפתרון בעיית הגרעין האיראנית, אולם יתכן הנשיא טראמפ וישראל יעשו בשבועות הקרובים עוד צעדים נגד איראן שיקשו על ג'ו ביידן להסיר את הסנקציות מעל איראן ולחזור להסכם הגרעין עמה.

כיצד תגיב איראן על החיסול?

נשיא איראן חסן רוחאני איים בסוף השבוע כי:

"איראן תנקום את מותו של המדען מוחסן פחרי זאדה בזמן הנכון".

האיראנים הגיבו לפני כשנה על חיסולו של קאסם סולימאני בהתקפת טילים על הבסיס האמריקאי בעיראק ויתכן שהם מתכננים פעולת נקם דומה נגד ישראל באופן ישיר על ידי יחידות הטילים והמל"טים של כוח "קודס", או באמצעות השלוחות שלה בסוריה, עיראק, לבנון ורצועת עזה.

משרד המודיעין האיראני פתח בחקירה על נסיבות החיסול, ההערכה של האיראנים היא כי תשתית של המוסד הישראלי שאחראית לפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז לפני כמה חודשים היא שאחראית גם לחיסולו של המדען מוחסן פחרי זאדה.

איראן הגיבה לפני כשנה על חיסול סולימאני בהתקפת טילים על הבסיס האמריקאי בעיראק, ויתכן שהיא מתכננת פעולת נקם דומה נגד ישראל ע"י יחידות הטילים והמל"טים של כוח "קודס", או באמצעות שלוחותיה בסוריה, עיראק, לבנון ורצועת עזה

על פי הערכות של גורמי מודיעין במערב, איראן נמצאת בדילמה קשה ומרגישה שהיא במלכוד. בצמרת האיראנית יש ויכוחים חריפים כיצד להגיב על חיסולו של המדען פחריזאדה, נשיא איראן רוחאני ושר החוץ זריף חוששים כי החיסול נועד לגרור את איראן למלכודת כדי שתגיב צבאית ואז יתקוף הנשיא טראמפ את מתקני הגרעין באיראן.

ואילו המנהיג העליון עלי ח'מינאי והגנרל חסן סלאמי, מפקד "משמרות המהפכה" גורסים שיש להגיב מיד ובתקיפות מול ישראל. מעמדה של איראן כמובילת "ציר ההתנגדות" באזור נפגע קשות והיא חייבת לשקם את מעמדה. סביר להניח שהאיראנים מכינים מטרות לתקיפה, ואת ההחלטה הסופית יקבל המנהיג העליון ח'מינאי.

עם זאת, אי אפשר לשלול אפשרות כי איראן תרסן את התגובה ותכיל את החיסול בשלב הזה, תוך הבטחה לנקום בהמשך את מותו של מוחסן פחרי זאדה, או שתגיב ממש לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן כדי להקשות עליו להורות על תקיפה של מתקני הגרעין.

איראן נמצאת תחת סנקציות כבדות, הכלכלה שלה במצב קשה ומגיפת הקורונה מציפה את המדינה בכל מקום. כמו כן, מבחינה מדינית המשימה הראשונה כרגע של המשטר האיראני היא להביא לכך שג'ו ביידן יסיר את הסנקציות מעליה ולחזור להסכם הגרעין. האם הסלמה מצדה משרתת את המטרה הזו?

איראן מתכוננת לשינוי המדיניות כלפיה מצדו של ממשל ביידן. יתכן שהיא תדחה את התגובה על חיסולו של פחריזאדה למועד אחר, יותר נוח מבחינתה, מכיוון שלא תרצה לפגוע בסיכויים לדיאלוג עם ממשל ביידן. מה שהכי דחוף לה כעת הוא להביא להסרת הסנקציות הכבדות מעליה, אפילו באופן הדרגתי.

לפני כשבוע, שיגרה ההנהגה האיראנית לביקור בזק בעיראק את מפקד כוח "קודס" הגנרל אסמעיל קאא'ני, הוא נפגש עם ראשי המליציות הפרו איראניות "אלחשד א-שעבי" ובפיו מסר לרסן את הפעילות ולהימנע מתקיפות של יעדים אמריקאים בעיראק מכיוון שאיראן איננה מעוניינת בהסלמה בעת הנוכחית בתקופת המעבר מממשל טראמפ לממשל ביידן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,228 מילים
סגירה