קבינט הקורונה צמצם את מספר המבקרים שיכולים לשהות בו זמנית בקניונים

ועדת האיתור המליצה פה אחד למנות את פרקליט מחוז חיפה עמית איסמן לפרקליט המדינה ● דיווח: גנץ הודיע לנתניהו שכחול לבן תתמוך בקריאה טרומית בפיזור הכנסת ● דיווח: אחרי שיחה עם מיקי זוהר, נתניהו חזר בו מכוונתו למנות סגן ליושב ראש הקואליציה ● מנהל העבודה לשעבר מטעם חברת הניקיון במשרד ראש הממשלה מבקש ממבקר המדינה לפעול לביטול פיטוריו

פתיחת קניון איילון 28.11 (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
אבשלום שושני, פלאש 90
תורים צפופים בפתיחת קניון איילון במסגרת פיילוט פתיחת הקניונים, 28.11
06:58 עריכה

יולי אדלשטיין בראיון לידיעות אחרונות: "לא נתפתה בשום צורה לפתיחות חדשות ונוספות. עם זאת, אני לא חושב שצריך לעשות רוורס מבחינת מערכת החינוך והיא תיפתח בהתאם לתכנון. חדרי כושר ומסעדות, שהם בוודאי קרובים ללבי, לא צריך להתפתות ולפתוח אותם. אני לא רוצה שנפתח ושבוע לאחר מכן נלך לסגר".

אדלשטיין שמסכם חצי שנה בתפקיד אמר "אנחנו מקווים להתחיל לקבל מנות ראשונות של חיסונים בתחילת 2021. צריכים להיות ערוכים עם כל ההקפאה והשינוע. בנושא הזה נעשית עבודה יפה, אבל אני גם חושב שבתסריט הכי אופטימי את המסה של המתחסנים נראה רק באפריל או במאי".

על התמונות של הדוחק בקניונים אמר אדלשטיין "הרגשתי זעזוע. ממוצאי שבת ועד עכשיו אני בהערכות מצב בעניין הזה".

07:16 עריכה

בגלי צה"ל טענו כי נוצר נתק בכחול-לבן בין ניסנקורן לגנץ לאחר עסקת מנכ"ל – חשכ"ל. על פי הטענות הדבר הוביל לכך שניסנקורן שהיה זה שמעדכן את היועמ"ש בוועדת הצוללות, לא עדכן אותו, והיועמ"ש היה צריך לעצור את הוועדה לאחר הקמתה.

ניסנקורן עלה לשידור והכחיש את הדברים ואמר שידע על הקמת ועדת הבדיקה ושהיחסים בינו לבין גנץ טובים.

על מנכ"ל לראש הממשלה החליפי אמר שזה מינוי חשוב אבל צריך מנכ"ל למשרד המשפטים והסיבה שאין היא שיקולים לא ענייניים. "יהיה מנכ"ל ויהיה פרקליט מדינה ואנחנו מחויבים לזה", הבטיח.

ניסנקורן הוסיף: "החרמתי את ישיבת הממשלה והכתובת היא ראש הממשלה".

על התקציב אמר: "היועמ"ש ובג"ץ אמרו לממשלה – את מפרה את הדין. היה צריך להעביר את התקציב לכנסת. כולם יודעים שכרגע התקציב לא עובר מסיבות אישיות. לא יכול להיות שזה מה שקורה".

ניסנקורן טען שאינו מכיר הצעה לפתרון משבר התקציב.

מה יהיה ביום רביעי בהצבעה לפיזור הכנסת? ברשת ב' ניסנקורן רמז שהמצב לא יכול להימשך ככה אולם השאיר את כל האופציות פתוחות:

07:29 עריכה

יאיר לפיד ברשת ב': "אני שומע את אבי ניסנקורן – היו לכם כוונות טובות זה לא הצליח. כבר לא ייצא משהו טוב פה. אני לא שמח שהם יושבים שם הם מחזיקים את נתניהו בשלטון".

על הסקרים אמר לפיד כי גם לפני המערכות הקודמות הסקרים לא היו אופטימיים אבל "ניצחנו פעמיים את נתניהו  – זה שלא נעשה מהלך פוליטי זו טרגדיה".

לפיד אמר "נתניהו מביא נתונים לא נכונים ומוכר לעם ישראל שהכל בסדר – והכל לא בסדר. אתמול התלמידים חזרו ללימודים הוא התעסק רק בעורכי דין ובמשפט".

07:51 עריכה

עמיר פרץ ברשת ב': "אנחנו מתואמים עם כחול לבן, ואני מניח שהסיכויים שנצביע לפיזור הכנסת הם מאוד גבוהים. אני חושב שזו העמדה המתגבשת".

08:02 עריכה

חבר הכנסת משה גפני מזהיר כי אם לא יעבור תקציב של 2020 עד סוף השנה לא יהיה ניתן להוציא כסף מקופת המדינה לצורך ההוצאות ב-2021. משמעות הדבר: שיתוק מלא של משרדי הממשלה.

08:11 עריכה

השר אלי כהן אמר בתכנית הבוקר כי "ייתכן שנידרש לשני סבבים קצרים של סגר בני 10 ימים כל אחד".

מצד שני אמר כהן כי "אני תומך בפתיחת כלל הקניונים שתקטין את העומס. ברגע שפתחנו רק 15 קניונים ראינו עומס על קניונים ספציפיים. אנחנו נמצאים בפתיחה מדורגת ומחושבת, מזכיר שאת הסגר סיימנו שבוע אחרי חול המועד סוכות, כלומר עבר חודש וחצי. עובדה שלא כל המשק נפתח, לא כל הלימודים נפתחו ולא כל פעילות המסחר והתיירות חודשה. פותחים בצורה מדודה".

08:16 עריכה

בכירים בכחול לבן מותחים ביקורת על שרת התפוצות עומר ינקלביץ' וטוענים שהיא פועלת לבנות בייס פוליטי בקרב חוגי הימין, כך מדווח בידיעות אחרונות. הדברים על רקע ההתבטאות של השרה אתמול:

08:24 עריכה

בוואלה מפרסמים עדות של השגריר לשעבר בגרמניה יורם בן זאב לגבי הליכים בעסקת הצוללות.

לדבריו את כל הפרטים בנוגע להתקדמות בנושא צוללת שישית העביר בהוראת נתניהו לאבריאל בן יוסף ולא לגורמים הממונים עליו במשרד החוץ. "הנחייה זו נמסרה לי מפי מר נתניהו בביקור שערך בגרמניה בתאריך 27 באוגוסט 2009", נכתב בעדות.

לדברי בן זאב, נתניהו נימק את דרישתו למידור גורמי משרד החוץ ב"שורת הדלפות המסכנות את ביצוע העסקה".

אבריאל בן יוסף היה סגן ראש המל"ל והוא מואשם בכפוף לשימוע בשוחד, מרמה, הפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע בפרשת הצוללות.

תגובת הליכוד: "לא מפתיע שאיש השמאל יורם בן זאב ששימש יועצו של אהוד ברק בועידת קמפ דיוויד וחתם על עצומה נגד חוק הלאום לוקח חלק בפסטיבל הוועדה הפוליטית של גנץ שהיו"ר שלה קרא לרה"מ להתפטר לפני שנה, שחבר הועדה בן שושן ביקש עבודה אצל נציג מספנות טינסנקרופ מיקי גנור, וכך גם עשו אנשי שמאל נוספים שהגישו את התצהירים כדי להקים את הועדה. כולם כבר מבינים שמדובר בתרגיל פוליטי ציני וצבוע".

08:40 עריכה

אפשרות: סגר לילי בחנוכה.

08:40 עריכה

ניצן הורוביץ על החל"ת:

09:05 עריכה

מרב מיכאלי תוקפת את עמיר פרץ: "עושה למפלגה מה שנתניהו עושה למדינה".

מיכאלי שהתראיינה לגלי צה"ל אמרה שהיא מאמינה שביטול הפריימריז מסכן את מפלגת העבודה.

לדברי מיכאלי, היא תמיד גיבתה את יושב הראש והמצב כעת הוא שונה מאז ההחלטה של שמולי ופרץ להכנס להממשלה שלשיטתה הייתה הרסנית.

09:20 עריכה

איתן גינצבורג מכחול-לבן אמר בגלי צה"ל שיש יחסים טובים בצמרת המפלגה ופטר את הפרסום על מידור ניסנקורן מההחלטה על הקמת ועדת הבדיקה לצוללות ב"רכילות".

גינצבורג כמו חבריו מציין שיש אפשרות שיצביעו בעד פיזור הכנסת.

09:42 עריכה

סגן ראש מח"ש משה סעדה עתר לבג"ץ נגד כינוס ועדת האיתור לפרקליט המדינה בטענה שהיועמ"ש מצוי בניגוד עניינים כלפיו.

למשה סעדה אין סיכוי ממשי להתמנות לתפקיד והוא ככל הנראה מנסה למנוע את פיטוריו או לשפר את תנאי פרישתו.

בסופו של דבר השופט מני מזוז לא נענה לבקשת סעדה.

09:47 עריכה

חוק הלאום בפעולה:

אחמד טיבי:

איימן עודה:

בדיווח של הארץ מובאת החלטת בית המשפט לפיה "כרמיאל, עיר יהודית, נועדה לבסס את ההתיישבות היהודית בגליל…הקמת בית ספר בשפה הערבית… (וכן) מימון הסעות לתלמידים ערביים, לכל דיכפין ובכל אתר, עלול לשנות את המאזן הדמוגרפי ולפגוע בצביונה של העיר (כיום מתגוררים בעיר כ-6% ערבים)".

עוד נכתב בהחלטה: "סעיף 7 לחוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי קובע: 'המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה'. פיתוח ההתיישבות היהודית וביסוסה הינו ערך לאומי המעוגן בחוק יסוד ויש בו כדי להוות שיקול ראוי ודומיננטי במערכת השיקולים העירונית כולל לעניין הקמת בית ספר וקביעת מדיניות במימון הסעות אל מחוץ לעיר".

09:54 עריכה

צה"ל נערך לעוצר יציאות עקב התחלואה: חיילים ביחידות סגורות התבקשו להביא ציוד לחודש.

10:29 עריכה

הצעת פשרה בנושא התקציב:

11:04 עריכה

ועדת החוקה דנה בפיילוט פתיחת הקניונים.

פרופ' איתמר גרוטו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות אמר: "לא הגענו למקדם ההדבקה המתוכנן אך עדיין יש למצוא פתרונות שיאפשרו ללכת קדימה עם החמרה של התו הסגול. התו הסגול היה בסדר וקבע כללים אפידמיולוגיים נכונים אך הבעיה הייתה בציות הציבור ומהצד השני באכיפה, ולכן החלטנו לערוך פיילוט לראות איך זה עובד בתנאים ביחס לעלייה בתחלואה. ככל שתכננו את הפיילוט הגענו למסקנה שיש מדדים שניתנים לבדיקה ויש תיקונים שניתן לעשות תוך כדי ולצאת באופן יותר בטוח להפעלת הקניונים בהמשך. אנחנו מודדים את העמידה בהנחיות בעיקר עטית מסכות וריחוק. אני מאמין באכיפה עצמית ע"י בעלי עסקים כך שיש חלק של אכיפה כזה, וחלק מהאכיפה ע"י הרשות והמשטרה. החלטנו על פיילוט קצר כשהמטרה היא להגיע למסקנות שמהן ניתן להתקדם. זה לא שביום ראשון נסיר את הפיילוט או נפתח את כל החנויות אלא בעקבות הלקחים נבוא עם הצעה לתיקון התקנות שבו יהיה פיזור אחיד של האנשים, כך שנאפשר בחנויות כניסה של יותר מ-10 אנשים. אם הפיילוט יצליח נערוך דיון בקבינט ואנחנו חושבים שאפשר להרחיב אותו לכל הקניונים".

עוד אמר: "אנחנו לא מתעקשים על אפס סיכונים וזה קשור גם להדבקה הכללית. לדעתי איון מקום לשלב ביניים ויש קשר למצב התחלואה כי פתיחת 200 קניונים זה שונה מ-15, זה להוסיף עוד אגורה שבסוף הופכת לשקל וזה עלול לחייב אותנו לחזור אחורה למצב שאף אחד לא רוצה."

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הגיב לדבריו: "הפיילוט בוחן האם הכללים עובדים בתוך מתחם הקניון. אם נראה בסופ"ש שהאכיפה העצמית טובה ושהפיילוט הצליח בכך שהחליף את האכיפה הסטנדרטית של המשטרה וגופי הפיקוח שכנראה לא כ"כ מצליחה, וההתנהגות הייתה לפי הכללים, מה קשור כרגע מקדם ה-R? לפחות היית מציג תכנית שאחרי שלב הצלחה ראשוני מעלים ל-40 חנויות ולאחריו ל-60, תן לנו אופק. לצמצם את הכמות הסבירה של קניות במדינה מ-200 ל-15 קניונים, זו פרצה שקוראת ללחץ שאכן הגיע. צריך ללכת על משהו סביר עם פריסה נכונה, לרווח".

11:12 עריכה

רם שפע רוצה שיהיה פה כמו באמריקה:

11:14 עריכה

השרה הילה כהן מציגה מאגר לקידום מעמד האישה:

11:16 עריכה

טיבי זועם בוועדת הכספים – גפני מהנהן בהסכמה.

11:19 עריכה

עודד פורר זועם על נציגת משרד הבריאות:

11:23 עריכה

בבית משפט השלום בתל אביב נערך הבוקר דיון בתביעת הדיבה בין עמותת מולד ליאיר נתניהו. עורך הדין יוסי כהן הגיע לבדו ומסר כי בנו של ראש הממשלה חולה.

11:28 עריכה

ח"כ תומא-סלימאן תומכת באישה שהותקפה על ידי בעלה במאבקה נגד הפרקליטות.

11:34 עריכה

בצלאל סמוטריץ' מציין שהרשם שקבע שכרמיאל עיר יהודית הוא מינוי של איילת שקד:

11:41 עריכה

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, דנה היום בהיבט הרפואי והחינוכי של פתיחת המוסדות. בדיון אמר נציג מהמגזר החרדי כי מוסדות הפטור בחינוך החרדי פתוחות מא' עד ח', אמנם שלא עפ"י ההנחיות של משרד הבריאות אך בקפסולות, שמירה על היגיינה ועטיית מסכות. לדבריו, רק מחג הסוכות נבדקו במוסדות שהוא מנהל כ700 תלמידים ולא נמצא חיובי אחד. לדבריו, בשאר תלמודי התורה, מדובר על אחוז מזערי ביותר השואף לאפס. עוד ציין כי ברשימות מסודרות שאיגוד המוסדות הציג לגורמי הבריאות, אחוז ההדבקה מפסח עד סוכות בכל תלמידי המוסדות שפתחו, היה גם כן פחות מאחוז ההדבקה הכללי, אך למרות הכל משרד הבריאות לא אישר את החזרה הרשמית למוסדות מטעמים משפטיים בלבד.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "הפרת ההנחיות ההמונית במערכת החינוך של המגזר החרדי מקוממת. בצד זאת, עולות ממנה מסקנות המעמידות בספק את מדיניות משרד הבריאות ביחס לפתיחת מערכת החינוך בכלל. שיעורי ההדבקה הנמוכים, והיכולת לנהל מערכת חינוך פתוחה באמצעות משמעת והקפדה על כללים, הבאות לידי ביטוי במגזר החרדי, חייבות להוביל למסקנה שאפשר וצריך להחזיק את מערכת החינוך, בוודאי עד כיתה ו', פתוחה כמעט בכל תנאי, ואסור למהר ולסגור אותה. זה חיוני כדי למנוע דור אבוד של תלמידים ולפתיחה מקסימלית של המשק".

11:59 עריכה

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה בחיסוני הקורונה והפצתם בישראל. מנהל המכון הביולוגי, פרופ' שמואל שפירא, העריך כי החיסון מתוצרת ישראל יתחיל להינתן מתחילת קיץ 2021: "יש לנו חיסון יעיל ובטוח, והכוונה שלנו היא לייצר 15 מיליון חיסונים. סיימנו את השלב הראשון לפני חמישה ימים – ואנחנו אמורים להתחיל את השלב השני תוך עשרה ימים".

עוד אמר פרופ' שפירא "אם לא היינו נתקלים ברגולציית יתר, היינו מתקדמים יותר. היינו אמורים להיות כבר בשלב השלישי, וכעת נגיע אליו רק באפריל".

שפירא ציין את היתרון של החיסון הישראלי: הוא יצריך זריקה אחת ולא שתיים.

12:00 עריכה

הטיסות ביום רביעי, עוד לא ברור אם אפשר יהיה לעבור מעל סעודיה:

12:43 עריכה

גבי אשכנזי בשיחת זום עם 9 מדינות.

 

12:53 עריכה

כחול לבן מתכוננת לכמה הצעות חוק ללא הסכמת הליכוד.

1. חוק יסוד השוויון: לעגן במסגרת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על אפליה.
2. חוק הפונדקאות – הצעה שנועדה להרחיב את מעגל הזכאים לפונדקאות, להרחיב את מעגל הנשים שיכולות לשמש כפונדקאיות ולהסדיר אפשרות לפונדקאות מחוץ לישראל.
3. חוק יסוד מגילת העצמאות – מטרת ההצעה היא לעגן בחוק יסוד את החובה לפרש את מכלול החקיקה הישראלית, לרבות חוקי יסוד אחרים, לאור הכרזת העצמאות כחובה פרשנית חוקתית.

13:08 עריכה

התחלנו:

עידן רול מיש עתיד:

 

סמוטריץ':

 

13:21 עריכה

יונתן היילו שהורשע בהריגת גבר שפגע בו מינית, נמצא הבוקר ללא רוח חיים בחוף הים. כמעט חצי שנה עברה מאז ששוחרר מהכלא בפעם השנייה – לאחר שריצה 8 שנות מאסר בפעם הראשונה, הפר את תנאי שחרורו ושב למאסר. נסיבות מותו והרקע לאירוע עדיין בבדיקה.

ב-N12 מדווחים כי אתמול אחר הצהריים הודיעה משפחתו של היילו למשטרת נתניה שהוא לא עונה לטלפון והם לא מצליחים לאתר אותו במשך כמה שעות. המשטרה פתחה מיד בחיפושים והיום בבוקר גילו את גופתו.

אלון אייזנברג, אשר ייצג את יונתן היילו בהליכי הערעור, אמר לאירה טולצ'ין אימרגליק, כתבת זמן ישראל: "זהו יום עצוב ונורא מכל למשפחתו של יונתן, לי ולכל מי שהאמין וליווה אותנו במאמץ המשפטי לשחרורו. מאז השחרור שלו, לא הייתה פעם אחת שהתראיינתי ולא אמרתי שהרשות לשיקום האסיר התפרקה מהאחריות המוסרית והחוקית שלה לשקם אותו, והוא מצא את עצמו בסופו של יום בתהליך השיקום בדד. ולאדם כזה ששמגיע עם רקע כל כך קשה לא היה שום סיכוי להשתקם כוחות עצמו. הכתובת הייתה על הקיר".

14:11 עריכה

יו"ר יהדות התורה, השר יעקב ליצמן אמר לוואלה שבני גנץ, מוביל את המדינה לבחירות. לדבריו "אם מטרתו להתריס, אנחנו גם נרצה לקדם חוקים שחשובים לנו כמו בלימת גיורים שאינם גיורים ממלכתיים או חוק גיוס שיסדיר את מעמדם של בני הישיבות אחת ולתמיד".

14:15 עריכה

אביגדור ליברמן בשיא חדש של דיסוננס בין מסר לאינטונציה:

14:24 עריכה

ועדת הכספים: המשנה ליועמ"ש אמר כי "הפתרון התקציבי לשנת 2020 היה נכון למשבר אך האופציה לשכתב אותו בלתי אפשרית, או לפחות מצריכה בחינה מאוד משמעותית, השיטה היא תקציב".

במהלך דיון באופן יישום התקציב לשנת 2020, עלה כי כל הצדדים מסכימים כי ההתנהלות לגביו נוכח הנסיבות הפוליטיות ומשבר הקורונה היו נכונות. עוד עלה, כי בכל תרחיש תחל שנת 21 בתקציב המשכי, בין אם על בסיס תקציב 2019 ובין אם על בסיס תקציב 2020, וכי הדבר ידרוש שינויי חוק משמעותיים, על מנת לשמר את התוספות התקציביות הגדולות שאושרו במהלך שנת 2020, על רקע משבר הקורונה.

ישיבת ועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"נעשה כל אחד בדרכו את השינוי הפוליטי כדי שיהיה תקציב". ישיבת ועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מ"מ הממונה על אגף תקציבים ציין כי יש להעביר במהירות תיקון קבוע ונרחב להסדרת מנגנון התקציב ההמשכי ותיקון שמוסיף את קופסאות הקורונה לתקציב 21, לצד אישור תקציב 2020 והוסיף כי "תקציב 21 צריך להיות מוגש לממשלה באמצע דצמבר ולכנסת עד אמצע ינואר".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אישרנו את מנגנון התקציב בסך 411 מיליארד ₪ לשנת 2020 כדי שהמדינה תמשיך לתפקד, אחרת המצב היה גרוע יותר, נעשה כל אחד בדרכו את השינוי הפוליטי כדי שיהיה תקציב".

במהלך הדיון הוצג כי עד סוף חודש אוקטובר בוצעו 331 מיליארד ₪ מתקציב 2020, כאשר ההערכה היא שכל המסגרת לשנת 2020 שתעמוד על 412 מיליארד ₪ תנוצל. 

14:36 עריכה

בוטלה הצהרת גנץ בפתח ישיבת הסיעה של כחול לבן.

14:55 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון בנושא הקורונה –

אני מבקש לתת לכם נתונים של חמש מדינות באירופה בגודל שלנו, מדינות מן המתקדמות בעולם, והן ספגו מחירים קשים בהרבה, עוד יותר קשים מאיתנו.

בלגיה עם 16,000 מתים, צ'כיה עם 7,300, שוויץ – 4,500, הולנד – 9,200, שבדיה – 6,000.

אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שלא נוסיף מחיר טרגי זה למחיר שכבר שילמנו במגיפה.

אני חייב להגיד לכם שמצב התחלואה שלנו, יחסית למדינות ה-OECD – מדינות שאנחנו תמיד משתווים אליהם ומשווים את עצמנו אליהם – הוא טוב.

יש לנו 9,500 חולים פעילים, זה הרבה פחות לנפש כמעט מכל המדינות הללו, אבל אנחנו חייבים לשמר את זה.

15:14 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד –

ביום רביעי האופוזיציה תנסה לגרור את מדינת ישראל לבחירות מיותרות. הליכוד יצביע נגד בחירות, ובעד אחדות. אחדות – כדי שנביא חיסונים לכל אזרחי ישראל; אחדות – כדי שנמשיך עד מתן החיסונים להיאבק בנחישות בקורונה; אחדות – כדי שנגיש עוד סיוע כלכלי לעסקים, לעצמאים, לאזרחים; אחדות – כדי שנמשיך לשמור על הביטחון, ואחדות – כדי שנחתום על עוד הסכמי שלום.

אלו המשימות שלנו, ואנחנו צריכים לעשות אותן יחד. אזרחי ישראל זקוקים לממשלה שפועלת לא למען בחירות, לא למען פוליטיקה אלא למענם; למען כל אזרחי ישראל בלי יוצא מן הכלל. למען אחדות.

15:40 עריכה

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר סיים את הדיון בפיילוט פתיחת הקניונים ללא הצבעה תוך דרישה לתיקון המתווה: "לא נקבל העתק של הפיילוט – או שמגדילים את הפיילוט ומצדי שיגדילו עד הסוף, עם היגיון גיאוגרפי ופריפריאלי במיוחד, ואם לא – שלא יהיה בכלל".

משרד המשפטים: "הפיילוט מוגדר בזמן קצוב ומעבר לחריגה של יום-יומיים לא תתאפשר הארכתו".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו: "נבוא עם הצעה לתיקון התקנות עם פיזור אחיד של אנשים שיאפשר כניסה של יותר מ-10 אנשים לחנויות; אם הפיילוט יצליח נערוך דיון בקבינט, אך אנחנו חושבים שניתן יהיה להרחיבו לכל הקניונים".

15:41 עריכה

לקראת הדיון מחר בוועדת הכלכלה בנושא חוק הפיקדון על הבקבוקים הגדולים פרסם ארגון אדם, טבע ודין את עמדתו, לפיה, "ניתן היה להחיל את החוק תוך פרק זמן של חודשים ספורים ולכל היותר חצי שנה". הארגון מציין כי עמדתו עולה בקנה אחד גם עם חוות הדעת הכלכלית שהוגשה למשרד להגנת הסביבה ושבה נכתב כי אין יתרון כלכלי בדחיית התחולה.

15:51 עריכה

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לאחדות, כחול לבן מגיבים –

17:00 עריכה

בימים שבהם פורסם תחקיר הצוללות, בנובמבר 2016, הרבו ראש הממשלה בנימין נתניהו ועורך "ישראל היום" דאז עמוס רגב לשוחח ביניהם – כך פרסם רביב דרוקר בעקבות בקשת חופש מידע, שהגיש יחד עם חדשות 13 ועורך הדין שחר בן מאיר.

17:10 עריכה

עימות חריף התגלע בישיבת הסיעה של כחול לבן בין עומר ינקלביץ' לבין אסף זמיר וחברי נוספים במפלגה. השר לשעבר תקף את עמיתתו לסיעה, שאמרה אתמול שבני גנץ תומך בהסדרת ההתיישבות. זמיר טען שינקבליץ' מסבה נזק פוליטי למפלגה. ינקלביץ' דחתה את הדברים וטענה שבניגוד לדבריו של זמיר היא לא חרגה מהקו של המפלגה. אל עמדתו הביקורתית של זמיר הצטרפה גם מיקי חיימוביץ'.

יושב ראש כחול לבן גנץ התנער מדבריה של ינקלביץ' ואמר שכחול לבן לא תומכת במאחזים לא חוקיים. הוא אמר כי הוא תומך בהישארות בבקעת הירדן ובגושי ההתיישבות ביהודה ושומרון.

17:14 עריכה

פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עורך הדין עמית חדד, טען בראיון לגלי ישראל, שיעקב וינרוט מעולם לא המליץ לנתניהו ללכת לעסקת טיעון: "זהו שקר היסטורי".

17:31 עריכה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "תקציב המדינה לא יעבור אם לא יכלול סעיפי תמרוץ וטיפוח לתלמידי מוסדות המוכר שאינו רשמי". בדיון מהיר בנושא תקצוב חסר של חינוך המוכש"ר, דרשה הוועדה להשלים את תקצוב שעות הטיפוח לתלמידי המוסדות המוכרים הלא רשמיים לשנת 2020, שלא תוקצבו השנה נוכח התקציב ההמשכי, ובנוסף להסדיר את תקצובם בבסיס התקציב לשנים הבאות.

18:01 עריכה

שר הכלכלה והתעשייה ייפגש מחר עם מקבילו מבחריין, שר התעשייה המסחר והתיירות זייד בן רשיד אלזייני, שיגיע ארצה בראש משלחת של 40 אנשי עסקים וגורמים עסקיים מבחריין. פרץ יקבל את פניו של אלזייני בטקס רשמי בנמל התעופה בן-גוריון.

18:07 עריכה

על רקע הדיווחים על עימותים בישיבת הסיעה של כחול לבן, השרה עומר ינקלביץ' מבהירה –

18:10 עריכה

יושב ראש הקואליציה מיקי זוהר: "עלינו לפעול בעת הזאת כמקשה אחת".

18:14 עריכה

השר יועז הנדל: "אני רואה רק מסלול אחד – הליכה לבחירות". בראיון לשלי יחימוביץ' וליגאל גואטה בתאגיד השידור כאן אמר הנדל: "הממשלה לא מתפקדת מספיק טוב. אם יצביעו על הקדמת הבחירות – אנחנו במפלגת דרך ארץ נצביע בעד".

18:40 עריכה

בג"ץ דחה על הסף עתירה של הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, שבה נטען שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נתון בניגוד עניינים כי יש כנגדו תיק פתוח.

19:02 עריכה

ועדת הקורונה דנה בפתיחת חדרי הכושר, ענפי הספורט שטרם שבו לפעילות וחוגי הילדים. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) הדגישה את חשיבות קידום בריאות הציבור. "אורח חיים בריא הוא הכרחי לבריאות הציבור. בשנים האחרונות קידמו נושא זה ועודדו כושר, שחייה וספורט עממי ופתאום קטעו זאת באבחה אחת. ההנחיות חסרות הגיון, כך שמותר אימון אחד על אחד – אך לא בתוך בית עסק המיועד לכך, גם אם הוא פתוח. פניות רבות הגיעו אלי מאנשים מבוגרים, שציינו כי השחייה היומיומית היא בריאותם הפיזית והנפשית". היא הזהירה כי "הנתונים היום נמוכים מאלה שהיו כאשר הכריז פרופ' גמזו שמדינת ישראל ירוקה אז לא ברורה ההפחדה והדהירה לסגר שלישי ולא ברור מדוע ענף הספורט שחיוני לבריאות הציבור נותר סגור גם בעת הזו".

לדברי יוזם הדיון, יואל רזבוזוב, הספורט מביא גאווה לאומית וחוסן מנטלי ואישי, וכך חוגי הילדים צריכים לחזור לפעילות – כפי שחזרו בתי הספר. לדבריו, הוכח כי אין הדבקה בבריכות שחייה, ולכן יש לפותחם, וגם פרופ' רוני גמזו הודה בטעות בסגירתם של חדרי הכושר.

עידן רול: "התועלת הבריאותית של ענף הכושר עולה על הסיכונים. יש לקבל החלטות תחת הגיון ולא תחת שרירותיות". לדעת הילה שי-וזאן, הענף איננו מותרות – ורוב המתאמנים אינם חוזרים לפעילות גופנית, וההשפעות על הבריאות היא ברורה. לדברי יוליה מלינובסקי, ההנחיות בעניין מבלבלות את הציבור, ומאז פתיחת מכוני הכושר – נרשמה דווקא הפחתה במספרי הנדבקים, ואילו מרב מיכאלי הדגישה כי "ההחלטות בממשלה – אינן בגלל נתוני ההדבקה".

אביחי שגב, אחראי מדיניות בלשכת מנכ"ל משרד הבריאות השיב כי "אנו ערים למצוקה, ומשרד הבריאות מכיר בחשיבות הגדולה של ענף הספורט. בשבועות האחרונים אנו צופים בעליית התחלואה. בחדרי-הכושר ישנה סכנת תחלואה גבוהה, ועל-פי החלטות הממשלה כרגע אין צפי לפתיחה של ענף-הכושר. מאחורי כל החלטה יש הגיון – ישנה תחלופה גבוהה של אנשים במקומות האלו, וישנה פעילות גופנית ללא מסיכה".

ד"ר אריק הס, מנהל המחלקה לחיסוני שגרה במשרד, הוסיף כי "רוב האנשים שנדבקו בקורונה אינם יודעים היכן נדבקו – ולכן לא-נכון לומר שאין הדבקה בחדרי-הכושר". לדבריו, על-פי הנתונים שבידיו, 466 איש נדבקו בפעולות ספורט – מהם 148 בחדרי-הכושר, ו-152 בפעילויות בחוץ. "עלינו להסתכל על המכלול: חדרי הכושר הם מקום ללא ריחוק-חברתי, תוך אימון גופני ללא מסיכות, נתונים שעלולים להגביר את התחלואה. אנחנו במגיפה עולמית – זהו מצב חדש ועלינו לשקול את הפעולות שלנו, ואני לא מכיר מדינות שפתחו את חדרי הכושר".
יואב רם, מנהל תחום בקרה במשרד התרבות והספורט ציין כי על-פי הנחיות הממשלה ישנו אישור להעביר פעילות ספורט אך לא בבית העסק, "ואת ההיגיון קשה לי להסביר".

שיר סנדה, מנכ"לית שר פיטנס – רשת מכוני כושר, הדגישה את התועלת של גוף בריא להתמודדות עם המחלה, "במקום להעביר את היום מול מסכים". לדבריה, מכוני הכושר הם ענף-תומך-בריאות, ויש להם בקרה מדויק מי נכנס לאן והיכן שהה, עם חיטוי, ותוך מרחקים נדרשים. אירה דולפין, מנהלת מכון כושר, ביטאה פסימיות מול סגר שלישי ורביעי צפויים, את קריסתם של כ-600 מכונים עד כה והתאבדותם של שלושה מאמנים. לפי עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת העצמאיים, על הממשלה לפצות את בעלי המכונים על אובדן ההכנסות, ועל ההוצאות הנמשכות.

את הדיון סיכמה יושבת הראש יפעת שאשא-ביטון: "כושר הוא לא מותרות. בסוף אוגוסט ישראל הייתה ירוקה, למרות שענפים אלו נפתחו- כלומר לא הם גרמו לתחלואה והיום- עדיין הענפים האלו סגורים. יש להפסיק עם המסרים הכפולים ולקבל החלטות תחת מסגרת ההיגיון".

19:22 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי מתנאה בנסיעת משלחת ישראלית לסייע לנפגעי הוריקן בהונדורס.

19:25 עריכה

משרד הבריאות ימליץ לקבינט הקורונה להגביל כניסה למקומות סגורים רק למי שיורידו יישומון – כך נמסר היום לוועדת החוץ והביטחון. דברים נאמרו בדיון של ועדת החוץ והביטחון, שדנה בנושא קידום השימוש בטכנולוגיה אזרחית כחלופה לשימוש ביכולות שב"כ, במסגרת דיוני הוועדה על הסמכת שב"כ לסייע במאמץ לצמצום התפשטות הקורונה.

סגן ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר אודי קלינר –

לגבי 'המגן 2', המשרד עשה מאמצים רבים בפיתוח והשיווק. בשורה התחתונה, היישומון לא נתן את שרצינו, לא מבחינת מספר המשתמשים, ולא מבחינת מספר האנשים שנכנסו לבידוד. עמדת המשרד היא לא להמשיך להשקיע ביישומון, אך הוא לא ייסגר. הכוונה היא לעבור ליישומון הרמזור. בשלב הראשון, האזרח יוכל לקבל מידע בנושא תחלואת הקורונה הרלוונטי לו ולמיקומו, הוא יוכל לדווח על עצמו כנמצא בקבוצת סיכון, ולדעת מאילו מקומות עליו להימנע. השלב השני תלוי בבעלי עסקים, כל עסק יקבל קוד דרכו ניתן יהיה לדווח כמות אנשים בעסק, כמה מהם בקבוצת סיכון וכולי. בשלב השלישי, יתאפשר תיעוד כניסה למקומות סגורים, בעזרת QR codes, למען קטיעת שרשרות הדבקה. שני השלבים הראשונים יושלמו תוך שבועיים, השלב השלישי ייקח חודש, מבחינת התפעול, אבל דורש החלטת קבינט מקדימה ואז אישור המחוקק, שכן, היישומון וולונטרי, אך כדי שיהיה יעיל, יש צורך באלמנט של חובה, נגיד מניעת כניסה לחנות ללא הורדת יישומון. השרים יזהר שי וזאב אלקין קיבלו את המשימה בנושא, והתקיים אתמול דיון עימם ועם שר הבריאות. התקבלה החלטה עקרונית להעלות זאת לקבינט, ולמיטב ידיעתי, הדבר יעלה בדיון הבא. אם הכלי יהיה יעיל, נוכל אולי לפתוח מקומות נוספים, כמו מסעדות, מקומות בילויי, כנסים.

19:49 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה למנות סגן ליושב ראש הקואליציה, אך חזר בו מכך לאחר ששוחח על הנושא עם מיקי זוהר – כך דיווח הערב יקי אדמקר ב"וואלה! ניוז". ייתכן שבכך ביקש נתניהו להעביר מסר לזוהר – על חוסר שביעות רצונו מתפקודו.

19:54 עריכה

קבינט הקורונה יקיים הערב הצבעה על מתווה הקניונים החדש, שיגביל את מספר המבקרים בקניונים.

20:06 עריכה

ועדת האיתור המליצה פה אחד לבחור בעמית איסמן לפרקליט המדינה הבא. איסמן משמש כפרקליט מחוז חיפה (פלילי).

עמית איסמן (צילום: דוברות משרד המשפטים)
עמית איסמן (צילום: דוברות משרד המשפטים)

מתוך החלטת הוועדה –

עו"ד איסמן הוא בעל ניסיון רב שנים בפרקליטות המדינה, ובשנים האחרונות מילא תפקידים בכירים ביותר בארגון – כפרקליט מחוז חיפה (פלילי), כמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים (בפועל) וכמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים (בפועל). עו"ד איסמן זכה להמלצות מצוינות מצד בכירי מערכת המשפט, בהם שופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה, היועץ המשפטי לממשלה הקודם, פרקליט המדינה הקודם, משנים ליועץ המשפטי לממשלה, בכירי משטרת ישראל והייעוץ המשפטי הציבורי, עורכי דין מהסנגוריה הציבורית ומלשכת עורכי הדין, ואחרים. כל הממליצים עמדו על מעלותיו המקצועיות והאישיות של עו"ד איסמן, והדגישו כי מדובר לשיטתם במועמד ראוי ביותר לתפקיד פרקליט המדינה.

בהופעתו המרשימה בפני הוועדה, ניכרה היכרותו המעמיקה של עו"ד איסמן עם מערכת אכיפת החוק ועם המערכת הממשלתית בכללותה. עו"ד איסמן הציג משנה סדורה ומפורטת להתמודדות עם האתגרים הניצבים היום בפני מערכת אכיפת החוק, הן במישור המקצועי והן במישור הניהולי. בנוסף, הוועדה התרשמה כי ביכולתו להוביל מהלכים ארגוניים משמעותיים שתכליתם חיזוק אמון הציבור בפרקליטות המדינה ובמערכת אכיפת החוק בכללותה. עו"ד איסמן הציג חזון של שקיפות ציבורית ופתיחות לביקורת. לאורך שנותיו, הוכיח עו"ד איסמן יכולת משפטית גבוהה ביותר וכישורים משפטיים יוצאי דופן, יכולת ניהול מעולה, יושרה ואמינות, יכולת עמידה בלחצים, והפגין עמוד שדרה מקצועי וערכי אל מול אתגרים כבדי משקל.

הוועדה בחנה בכובד ראש את ההליך המנהלי שהתנהל בעניינו של עו"ד איסמן ואת החלטת מנכ"לית משרד המשפטים דאז מיום 27.5.2018, לגבי שתי אמירות מלפני 6 ו-12 שנים, ושמעה את התייחסותו לדברים. הוועדה השתכנעה כי אמירות אלו, אשר נאמרו לפני שנים רבות, אינן מאפיינות את עבודתו ואת התנהלותו של עו"ד איסמן. הוועדה רשמה בפניה כי עו"ד איסמן הביע צער עמוק על הדברים ולקח אחריות על מעשיו, לרבות בפני הוועדה עצמה, וכן התרשמה באופן בלתי אמצעי, מכך שהפיק את הלקחים הנדרשים. עו"ד איסמן הבהיר באופן מפורש כי הוא פועל מתוקף תפקידו לשמור על שיח מקצועי מכבד בפרקליטות המדינה ומחוצה לה, וכי בכוונתו להמשיך ולפעול כך. הוועדה סבורה כי במכלול נסיבות העניין, שתי אמירות אלו, שנאמרו כאמור לפני שנים רבות, אינן עולות כדי פגם ערכי-נורמטיבי המונע ממנו מלכהן בתפקיד פרקליט המדינה.

החלטת הוועדה לאיתור מועמדים למשרת פרקליט המדינה

20:10 עריכה

מעיין ישראלי צלצלה אתמול מטעמו של בני גנץ אל ראש הסגל של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר חיון, והודיעה לו שיושב ראש כחול לבן יתמוך בקריאה טרומית בפיזור הכנסת – כך דיווח ספי עובדיה בחדשות 13.

20:22 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן מגיב להחלטת ועדת האיתור להמליץ על מינוי עמית איסמן לפרקליט המדינה –

20:31 עריכה

הכנסת אישרה את מינוי מיכאל ביטון לשר לנושאים אסטרטגיים. עד כה החזיקה בתפקיד אורית פרקש הכהן, שהתמנתה בחודש שעבר לשרת התיירות.

20:54 עריכה

יעקב קדוש, לשעבר מנהל העבודה הראשי מטעם חברת הניקיון מוריה במשרד ראש הממשלה, מבקש ממבקר המדינה להכיר בו כחושף שחיתויות ומבקש שיוצא צו מניעה שיעצור את פיטוריו – כך דיווח הערב גיא פלג בחדשות 12.

בפנייתו אומר קדוש: "נחשפתי ליחס מתעמר כלפי עובדות המעון הרשמי והפרטי על ידי אשת ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו, במספר הזדמנויות, לאורך זמן, וכן בעצימות גבוהה ביותר ובאופן אשר הוביל לפגיעה נפשית של ממש בעובדות המעון… נחשפתי ליחס גזעני כלפי עובדות בנות העדה האתיופית, לרבות מניעת העסקתן בקומה השנייה (קומת המגורים) בהוראת הגברת שרה נתניהו".

עוד כותב קדוש: "אולצתי על ידי אב הבית לפעול מול עובדות שונות במעון הרשמי בבלפור, לאלץ אותן לחתום על תצהיר תמיכה בגברת שרה נתניהו בנוסח אשר נוסח לכאורה על ידי עורך הדין יוסי כהן (פרקליטה של משפחת נתניהו) וזאת במספר הזדמנויות וכתנאי להשבת עובדות המעון לעבודתן. כמו כן אולצתי להקליט את שיחותיי עם עובדות המעון ולהעביר את ההקלטות לאב הבית".

פרקליטה של שרה נתניהו, עורך הדין יוסי כהן מסר בתגובה: "יעקב קדוש אינו חושף שחיתות – הוא מושחת בעצמו. הוא נשמע בהקלטה בערוץ 12 כשהוא משדל את עובדת המעון לשעבר סילבי גנסיה להגיש תביעה כוזבת במטרה להוציא כספים במרמה ממדינת ישראל".

21:30 עריכה

קבינט הקורונה אישר במשאל טלפוני לצמצם את מספר המבקרים בקניונים – אדם אחד על כל 15 מטרים רבועים, ולא על כל שבעה מטרים רבועים כפי שהיה עד כה.

22:14 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי מברך את אודלי-ה פיטוסי, שנבחרה לחברה בוועדת האו"ם לאנשים עם מוגבלויות.

22:54 עריכה

על רקע כוונתה של כחול לבן לקדם הצעות חוק, שבליכוד מתנגדים אליהן, אמר יושב ראש הכנסת יריב לוין בישיבת סיעה, שיפעל לסכל את ניסיונות המפלגה.

צריך לנסות מאמץ גדול, לנסות להפיל את זה, למרות שבהחלט מבחינה מספרית אנחנו מתחילים את העניין הזה בפחיתות. כלומר, לא בטוח שיש לנו האמת רוב בכנסת כדי לנסות (להפיל את ההצעה).

די ברור לחלוטין שאם זה יעבור ויגיע לידי דיונים בוועדות, אנחנו נצטרך לנהל קרב שלם בוועדה, ודרך אגב, כשזה יגיע אליי – אני אעשה כמיטב יכולתי כדי שזה לא יהיה.

סגירה