ארה"ב: נהדק את החרם על הנפט האיראני

הבית הלבן הודיע כי כל מי שירכוש נפט מאיראן יעמוד בפני סקנציות כלכליות: "הדרישה העולמית לנפט תסופק - אך נוציא את איראן מהשוק"

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו (צילום: Pablo Martinez Monsivais / AP)
Pablo Martinez Monsivais / AP
מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו

ארה"ב מהדקת את הסנקציות הכלכליות על איראן. סוכנות AP מדווחת כי הבית הלבן הודיע היום (ב') שכל מי שירכוש נפט איראני החל מה-2 למאי יעמוד תחת סנקציות. בהודעה נמסר עוד, כי "ארה"ב תוודא שהדרישה העולמית לנפט תסופק אך איראן תצא מהשוק".

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר כי הסנקציות גרעו מאיראן כ-10 מיליארד דולר עד היום. נכון להיום יש חמש מדינות שזוכות לפטור מהסנקציות על רכישת הנפט האיראני, והן סין, הודו, יפן, דרום קוריאה וטורקיה. כאמור, הפטור הזה יוסר בתחילת החודש הבא.

המהלך הזה הוא חלק מניסיון הממשל האמריקאי להדק את המצור הכלכלי על איראון ולמנוע ממנה הכנסות שקשורות לייצוא נפט. הסנקציות הכלכליות על איראן התחדשו בנובמבר האחרון, כחלק מהנסיגה של הנשיא דונלד טראמפ מהסכם הגרעין האיראני ב-2015. על ההסכם הזה (שבוטל) חתם הנשיא הקודם ברק אובמה.

הסיבה לכך שחמש מדינות קיבלו פטור מהסנקציות היתה כדי לתת להן זמן לסיים רכישות נפט שהיו בתהליך וכן כדי לא לזעזע את ההיצע העולמי לנפט. מחיר הנפט מזנק בשעה זו ב-2.5% בתגובה לדיווח. כצפוי, ראש הממשלה בנימין נתניהו ברך על ההחלטה האמריקאית וכמוהו גם חבר הכנסת יאיר לפיד מהאופוזיציה.

עוד 173 מילים
סגירה