למרות הנאום החד, גנץ עדיין לא הפנים שזה באמת נגמר

בני גנץ נשא אתמול נאום טוב ● הנאום, שכתב חילי טרופר עם קצת השראה מחוה אלברשטיין ושלום חנוך, הציג היטב את האינטרסים ואת התרגילים הבלתי נסבלים של נתניהו לאורך הדרך ● ובכל זאת, גנץ לא הלך עד הסוף ● מבחינת נתניהו, הסיפור גמור - הוא רק צריך לבחור את מועד הבחירות ● ובליכוד כבר מסמנים את האסטרטגיה: נתניהו יתמקד בלפיד, ייכנס בו בכל הכוח, ויתעלם מבנט ● פרשנות

בני גנץ (צילום: פלאש90)
פלאש90
בני גנץ

בני גנץ נשא אתמול נאום טוב. לא מצוין, אבל טוב, וזה בהחלט הישג עבור מי שלא נחשב נואם גדול, ומאז הנאום הראשון והמכונן שלו בסוף ינואר 2019 בגני התערוכה, כאשר נכנס לזירה הפוליטית, לא נשא את קולו ברמה.

הפעם גנץ היה חד יחסית, ידע לבוא חשבון עם היריב בנימין נתניהו והציג היטב את האינטרסים ואת התרגילים הבלתי נסבלים של ראש הממשלה לאורך הדרך.

גנץ שילב בנאומו סנטימנט ומשקל נכון לכל טיעון ואפילו ידע לקרוץ לקהל עם כמה שורות מחץ מלהיטים מיתולוגים. "לא היו לי אשליות בקשר לנתניהו", גנב גנץ שורה מ"לונדון" של חווה אלברשטיין. "נתניהו לא מקיים – והציבור משלם", הוא לקח מ"מחכים למשיח" של שלום חנוך.

אגב, אם לדייק, את הנאום הזה כתב סופר הילדים ושר התרבות חילי טרופר, שכתב גם את הנאום הראשון של גנץ.

בני גנץ – Benny Gantzכחול לבן תצביע מחר בעד פיזור הכנסת. לא לי שיקר נתניהו – לכם הוא שיקר. לכל אזרחי ישראל….

Posted by ‎מפלגת כחול לבן‎ on Tuesday, December 1, 2020

ובכל זאת, גנץ לא הלך עד הסוף. ברגעים מסוימים הוא עצר את המושכות. האיש הנאיבי הזה עדיין מאמין שנתניהו ימלא אחר ההסכם הקואליציוני שעליו חתם עימו במאי האחרון. הוא לא מבין שנתניהו חותם על הסכמים רק כדי להפר אותם. הסיפור נגמר.

בסתר לבו גנץ עדיין מקווה לרוטציה. האיש היחידי בתולדות המדינה שנושא בתואר ראש הממשלה החליפי מתקשה לוותר. הוא הרי חתם על הסכם מחייב בפאטיו הרשמי של מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, שמפרט את כל ההטבות והפינוקים שיקבל בנובמבר הבא כראש ממשלת ישראל, ממעון השרד ועד הרכב המשוריין. עכשיו הוא נותן נאום שמנפץ את התקווה הזו, אבל הוא עדיין לא משלים עם זה. עדיין לא.

"בגדול, גנץ והסביבה שלו לא רצו לראות את המהלך הזה מבשיל", אומר בכיר בכחול-לבן לזמן ישראל. "גנץ חושב שהוא מעביר איום לראש הממשלה, ש'אם לא תתיישר ותלך לתקציב מהיר שאנחנו דורשים, נלך לבחירות'. אם נתניהו אכן ילך למהלך כזה, גנץ יקפוץ משמחה, יחד עם הוד בצר וכל החבר'ה".

"גנץ חושב שהוא מעביר איום לראש הממשלה, ש'אם לא תתיישר ותלך לתקציב מהיר שאנחנו דורשים, נלך לבחירות'. אם נתניהו אכן ילך למהלך כזה, גנץ יקפוץ משמחה, יחד עם הוד בצר וכל החבר'ה"

אבל נתניהו לא רוצה לתת תקציב ולא רוטציה. מה שמעניין אותו עכשיו זה מועד הבחירות לכנסת הבאה, הכל בהתאם למצב התחלואה, החיסונים והסקרים של נפתלי בנט. גם בעניין הזה גנץ משחק לידיו.

ההצעה לפיזור הכנסת תעבור היום במליאה, ואחר כך תגיע לוועדת הכנסת. אם יו"ר הוועדה איתן גינזבורג יתקע אותה אצלו ולא יעביר אותה לוועדת החוקה כמקובל, הוא בעצם רק דוחה את מועד הבחירות – וזה מה שנתניהו רוצה. אם תקציב 2020 לא יעבור עד ה-23 בדצמבר, הכנסת מתפזרת אוטומטית ונלך לבחירות במרץ הקרוב. כך למעשה יש כאן תחרות בין שני מועדים, לבחירתו של ראש הממשלה.

בנימין נתניהו מבקר במנהלת אכיפה ארצית קורונה בתל אביב, 1 בדצמבר 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
בנימין נתניהו מבקר במנהלת אכיפה ארצית קורונה בתל אביב, 1 בדצמבר 2020 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

היום, מחר ובימים הקרובים יעשה נתניהו הכול כדי לגלגל את האשמה בבחירות על גנץ. מי שגורר מדינה שלמה לבחירות חוזרות ונשנות רק כדי להפר הסכמים ולברוח ממשפט פלילי הציע כבר אתמול לגנץ לבצע "סיבוב פרסה מהפוליטיקה למען אזרחי ישראל". זה כמובן חלק מקמפיין מי אשם.

גם שר האוצר ישראל כ"ץ הציג אתמול לוח זמנים מוקפד לתקציב, כדי להוכיח לציבור שמדובר בקטע רציני. "הכל שטויות. אפילו נס חנוכה לא ימנע את הבחירות האלה", הגיבו בכחול-לבן.

גם שר האוצר כ"ץ הציג אתמול לוח זמנים מוקפד לתקציב, כדי להוכיח לציבור שמדובר בקטע רציני. "הכל שטויות. אפילו נס חנוכה לא ימנע את הבחירות האלה", הגיבו בכחול-לבן

אחד המקורבים מציע לשים לב לאסטרטגיה שבה ינקוט ראש הממשלה בבחירות. נתניהו ירים את יאיר לפיד, יהפוך אותו למועמד המוביל לראשות הממשלה, ייכנס בו בכל הכוח, יטען שהוא שמאלן חסר רקע וחסר מנהיגות – ויתעלם מבנט. כך הוא מקווה להוציא אותו מהמשחק.

וגנץ? הוא הודיע אתמול כי יעמוד בראשות כחול-לבן גם בבחירות הבאות, אבל אלטרנטיבה לנתניהו הוא כבר לא יהיה. היה חלום ואיננו עוד. לפחות את הפריצה האיראנית לסלולרי ידביקו עכשיו למישהו אחר.

עוד 569 מילים
סגירה