בקבוקים קטנים ופחיות משקה למיחזור, 2019 (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
Miriam Alster/FLASH90

מאבק של שתי ילדות נגד שופרסל מלמד על יחס רשתות השיווק למיחזור הבקבוקים

נגה בת ה-12 וחצי ואחותה סהר בת השמונה וחצי ביקשו להחזיר מכלי משקה ריקים לסניף השופרסל השכונתי ● תחילה סירבה הרשת לקבל את הבקבוקים מהשתיים ● אחרי שהסכימה לקבל את המכלים, סירבה להתנצל על התנהלותה, מה שהוביל לתביעה מצד אבי הילדות ● בכתב ההגנה טוענת שופרסל שהילדות לא עונות להגדרה של צרכניות ורומזת שלמעשה הן מנהלות עסק למיחזור בקבוקים

ועדת הכלכלה אישרה שלשום את כניסתו לתוקף, בעוד שנה בדיוק, של הצו, המחייב לגבות פיקדון בן 30 אגורות על בקבוקי משקה בנפח של ליטר וחצי ומעלה.

לכאורה העניין חלוט, בפועל השנה הקרובה תעמוד בסימן קרב בלימה אגרסיבי של חברות המשקאות ורשתות השיווק, שלא ידלגו על שום תרגיל או אמצעי בניסיון לבלום את המהלך. בימים האחרונים התנוססו בעיתונים מודעות ענק המזהירות את הציבור מפני פגיעה בכיסו, בגלל התייקרות לכאורה של מחירי הבקבוקים המשפחתיים. במקביל רשתות השיווק כבר הגישו עתירה לבג"ץ.

זה יהיה מאבק שבו התאגידים החזקים במשק ינסו להגן על האינטרסים שלהם על חשבון הציבור והסביבה. בהתחשב בכך שמהעבר השני ישנה ממשלה שנמצאת בדרך לפירוק, לא ברור מי יתייצב מולם ובאיזו עוצמה.

דיון של ועדת הכלכלה בנושא פיקדון על בקבוקי משקה, 1 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דיון של ועדת הכלכלה בנושא פיקדון על בקבוקי משקה, שלשום (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בינתיים, אב עקשן אחד מקריית אונו החליט לצאת למאבק חזיתי מול אחת מרשתות השיווק הגדולות – שופרסל. יפתח שילוני, מורה לאזרחות, בעל מחויבות עמוקה לאיכות הסביבה, הגיש לבית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקווה תביעה בסך 4,100 שקלים נגד שופרסל. כתב ההגנה של החברה מלמד משהו על סגנון המשחק, שעתיד להתנהל פה בחודשים הקרובים.

בשעת צהריים של יום חם בחודש יולי האחרון, הגיעו שתי בנותיו של שילוני – נגה בת ה-12 וחצי וסהר בת השמונה וחצי – לסניף שופרסל אקספרס ברחוב ההגנה בעירן. השתיים הגיעו יחד עם מאה בקבוקי משקה בפיקדון, שאותם ביקשו להחזיר ולקבל בתמורה את סכום הפיקדון.

לפי החוק, רשת שיווק מחויבת לקבל מצרכן עד 50 מכלי משקה ולזכות אותו כנגד הפיקדון, אבל העובדים בסניף נפנפו את האחיות, הבהירו להן שאי אפשר לקבל את הבקבוקים, ולדברי השתיים, אמרו להן לחזור למחרת.

1שילוני23
יפתח שילוני ובנותיו, נגה וסהר (צילום: אראל שוסטר-שילוני)

כשבנותיו חזרו הביתה עם הבקבוקים – פגועות ודומעות, לדברי שילוני – חמתו של האב בערה בו, והוא מיהר לחזור יחד איתן לסניף. מאחר שמדובר בסניף שכונתי, הוא מכיר את העובדים, ולאחר דין ודברים איתם הם ניאותו לקבל את הבקבוקים. "רק כשהם ראו אדם בוגר עומד מולם הם הואילו לקבל את מכלי המשקה", כתב שילוני בכתב התביעה.

אחרי שמסר את הבקבוקים, דרש שילוני משופרסל שני דברים: התנצלות אישית בפני בנותיו על היחס שקיבלו, ומתן פיצוי. לדבריו, הצעדים הללו נועדו לבטא לקיחת אחריות והעברת מסר חינוכי לבנותיו.

לטענת שילוני, אחרי שבמשך שבוע איש מטעם שופרסל לא יצר איתו קשר הוא פנה לשירות הלקוחות, אבל גם לאחר התכתבות מסועפת ומספר שיחות לא הגיעו להסכמות איך לסגור את האירוע. לכן הגיש לבית המשפט את התכתובות שניהל עם נציגי הרשת.

אפשר לתייג את שילוני כקטנוני ואובססיבי – לתאגידים תמיד נוח לתייג כך פעילי חברה וסביבה שלא מתכופפים בפניהם – אבל מבחינתו מדובר במקרה מייצג לתופעה רחבה, מקוממת ומוכרת היטב: היחס שבמקרים רבים מקבלים ישראלים שמבקשים להחזיר בקבוקי פיקדון לרשתות השיווק. מריחת הזמן, הפרצופים החמוצים, ניסיונות הדחייה המנוגדים לחוק.

לפי החוק, רשת שיווק מחויבת לקבל מצרכן עד 50 מכלי משקה ולזכות אותו כנגד הפיקדון, אבל העובדים בסניף נפנפו את האחיות, הבהירו להן שאי אפשר לקבל את הבקבוקים, ולדבריהן, אמרו להן לחזור למחרת

ברבות ממדינות המערב ההחזרים מבוצעים באמצעות מכונות אוטומטיות, בישראל הן עדיין נמצאות במספר זניח של סניפים וההחזרה מתבצעת באופן ידני כשהקופאי הראשי מחזיר את הכסף בפועל. זה מסורבל, וזה הרבה פעמים כרוך בחוויה לא נעימה. ככה לא מעודדים מיחזור.

הפיצוי ששילוני מבקש מבית המשפט נצמד להוראות החוק – 1,800 שקלים כנגד כל הפרה שלו – אחת כנגד כל אחת מהבנות – ו-500 שקלים עבור הוצאות. בסיום כתב התביעה הוא משאיר לשופרסל סולם: אם החברה תחליט לפנות אליו ישירות, להתנצל בפני בנותיו ולפצות אותן – הוא ישמח לסיים את המקרה מחוץ לכותלי בית המשפט.

כתב ההגנה של שופרסל לא מראה שום כוונה לרדת מהעץ. להיפך. נראה שהחברה ששה אליי קרב. לחלק מהסעיפים בכתב ההגנה צריך להצמיד "בוחן עובדות", כמו לנאומים של דונלד טראמפ או בנימין נתניהו.

אישה זורקת בקבוק לפח המיחזור (צילום: Nati Shohat/Flash90)
אישה זורקת בקבוק לפח המיחזור (צילום: Nati Shohat/Flash90)

שופרסל טוענת שהיא מקיימת את הוראות חוק הפיקדון. ובכן, זה לא תמיד נכון. ב-2018 שילמה החברה – במסגרת פשרה שקיבלה תוקף של פסק דין – 550 אלף שקלים בגלל סירובה לקבל בקבוקים ריקים לפני פסח. האחיות לבית שילוני, אם כך, אינן ראשונות.

ההמשך כבר מכוון ישירות לעבר הילדות. לטענת שופרסל, החוק כלל לא מחייב אותה לקבל את הבקבוקים מהאחיות, משום שבחוק מוגדר "צרכן" כ"אדם הקונה או אוסף מכלי משקה או מכלים גדולים שלא למטרת עסק". הבנות, קובעת שופרסל, "אינן עונות להגדרה צרכן… ברור שלא הן קנו או אספו את מכלי המשקה החייבים בפיקדון". הרשת רק לא מציינת על סמך מה היא קובעת קביעה כל כך נחרצת.

הסעיף הבא מופרך אפילו יותר: מכיוון שהחוק אוסר על החזרת בקבוקים למטרת עסק, טוענת שופרסל, "החזרת מאה מכלי משקה הן למטרת עסק, וגם משכך דין התביעה – דחייה". כלומר, בשופרסל טוענים ששתי אחיות שמחזירות מאה בקבוקים כדי לקבל דמי כיס של 30 שקלים – 30 אגורות לבקבוק – למעשה מנהלות עסק.

עוד טוענת הרשת שכשהאחיות הגיעו עם הבקבוקים היה לחץ רב ועומס בסניף – מה שמאוד בעייתי לפי כללי הקורונה – ולכן הן התבקשו לחזור שעה מאוחר יותר, ולא למחרת, כגרסת התביעה. לדברי שילוני, כששב אל הסניף, דקות ספורות לאחר שבנותיו הגיעו לשם לראשונה, המקום היה ריק – רק הוא, הבנות והעובדים היו שם.

ברבות ממדינות המערב ההחזרים מבוצעים באמצעות מכונות אוטומטיות, בישראל הן עדיין נמצאות במספר זניח של סניפים וההחזרה מתבצעת באופן ידני כשהקופאי הראשי מחזיר את הכסף בפועל

במסגרת הניסיונות להקטין את שתי הילדות, כותבת הרשת כי "לא ברור איך שתי בנות בגילאי 8 ו-12 סוחבות 50 מכלי משקה כל אחת באמצע חודש יולי לאורך 300 מטרים". לא ברור למה זה בכלל משנה – הילדות, לפי שילוני, לקחו את הבקבוקים בתוך עגלת קניות ריקה ובסלים גדולים – שהרי גם אם חייזרים טובי לב סחבו את הבקבוקים לסניף, עדיין החוק מחייב לקבל אותם.

לסיכום, מציינת שופרסל שלשילוני הוצעה, כ"מחוות שירות", סלסלת שי, אבל הוא סירב, פשוט משום שהוא מבקש לנצל את האירוע להתעשרות.

כששילוני ראה את כתב ההגנה הוא התפלץ. "מזה זמן רב שלא ראיתי מסמך כל כך נוטף רוע כלפי אדם וסביבה", כתב בתגובתו לבית המשפט. "את עיקר הבוז שלו הוא ממקד בשתי ילדות צעירות, שכל חטאן היה שביקשו לעשות את הדבר הנכון מבחינה סביבתית, חברתית וצרכנית: השבת מכלי פיקדון לחברה שעושה רווחים כבירים ממכירתן. במקום לעודד אותן לעשות את זה – החליטה שופרסל לעלוב בהן ולהשפיל אותן".

סניף שופרסל ביבנה, 2017; צילום ארכיון – אין קשר בין הסניף המצולם לדיווח (צילום: אבי דישי, פלאש 90)
סניף שופרסל ביבנה, 2017; צילום ארכיון – אין קשר בין הסניף המצולם לדיווח (צילום: אבי דישי, פלאש 90)

לדבריו, "דחיית ילדים ומבוגרים מלקבל מכלי משקה בפיקדון, ובעיקר הערמת קשיים עליה, היא פרקטיקה מוכרת בקרב רשתות השיווק. ברור שילדים שחוו דחייה יתייאשו עד מהרה מלהחזיר מכלי משקה ויעברו מן הצד האכפתי של שמירה על הסביבה לצד האדיש והמזהם".

עכשיו רק נותר לראות באיזה צד יתייצב בית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקווה.

עוד 989 מילים ו-4 תגובות
סגירה