לקראת חידוש המו"מ בין הרש"פ לישראל

בנימין נתניהו ומחמוד עבאס ב-, ארכיון, 2012 (צילום: AP Photo/Charles Dharapak)
AP Photo/Charles Dharapak
בנימין נתניהו ומחמוד עבאס, ארכיון, 2012

יו"ר הרש"פ החל במגעים עם מדינות ערב לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן ולהשגת תמיכה ביוזמתו לכנס ועידת שלום בינלאומית בתחילת השנה הבאה. מצרים יוזמת הזמנת בכירים ישראלים לקהיר כדי לדון בשבירת הקיפאון וחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים, הנושא איננו עומד בראש סדר היום של הממשל החדש.

הרש"פ החלה להכין את הקרקע המדינית לקראת כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן, היא חידשה את הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל לאחר נתק של כחצי שנה והסכימה לקבל ממנה את כספי המיסים שישראל גובה עבורה.

הרש"פ החלה להכין את הקרקע המדינית לקראת כניסת ביידן לבית הלבן, חידשה את הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל לאחר נתק של כחצי שנה והסכימה לקבל ממנה את כספי המיסים שישראל גובה עבורה

יו"ר הרש"פ החל לחדש את התיאום עם ירדן ומצרים. אחרי תקופה ארוכה של שהות במוקטעה ברמאללה הוא יצא בשבוע שעבר לירדן ומצרים לפגישות עם המלך עבדאללה והנשיא א-סיסי, ואמור לבקר גם במדינות נוספות כמו סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין.

למרות ההאשמות של מחמוד עבאס כי איחוד האמירויות ובחריין "בגדו בבעיה הפלסטינית" בעת שחתמו על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל, הוא זקוק לתמיכתן בכל הקשור לחידוש המשא ומתן עם ישראל, לכן הוא הודיע על החזרת השגרירים הפלסטינים לאבו דאבי ולמנאמה והתחיל לגשש מאחורי הקלעים לגבי האפשרות של ביקור פיוס שלו במדינות אלה.

המטרה שלו היא לקבור סופית את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולקבל גיבוי ערבי ליוזמה המדינית שלו לכנס בתחילת השנה הבאה ועידת שלום בינלאומית שתהווה מנוף לחץ על ישראל.

מחמוד עבאס כבר הציג את יוזמתו בפני מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ובפני חברות מועצת הביטחון וזכה לתמיכה של מרביתן.

ב-25 בספטמבר ביקש מחמוד עבאס ממזכ"ל האו"ם באיגרת ששלח לו להתחיל בצעדים לכינוס ועידת שלום בינלאומית בתחילת 2021 כדי לממש את פתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

עכשיו הוא רוצה לשווק את היוזמה שלו לנשיא ג'ו ביידן ולהגיע לפגישה עמו בבית הלבן עם גיבוי ערבי ליוזמתו.

למרות ההאשמות של מחמוד עבאס כי איחוד האמירויות ובחריין "בגדו בבעיה הפלסטינית" כשחתמו על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל, הוא זקוק לתמיכתן בכל הקשור לחידוש המו"מ עם ישראל

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה אמר ב-18 בנובמבר כי הוא מקווה שהממשל החדש בארה"ב תומך בפתרון שתי המדינות וכי ישראל צריכה להסכים לכינוסה של ועידת שלום בינלאומית.

תפקידה של מצרים

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס נפגש עם הנשיא המצרי עבד אלפתאח א-סיסי וסיכם עמו כי מצרים תסייע לקדם את היוזמה הפלסטינית לכינוס ועידה בינלאומית לשלום.

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי נשיא מצרים א-סיסי סיכם עם יו"ר הרש"פ כי שרי החוץ של ישראל והרש"פ יוזמנו לקהיר בנפרד לדיונים על פתיחת משא ומתן בחסות "קבוצת מינכן", שבה חברות מצרים ירדן, צרפת וגרמניה.

לעומת זאת מסרו גורמים מצרים כי ישנם מגעים להזמנתו של ראש הממשלה נתניהו לקהיר לפגישה עם נשיא מצרים כדי לנסות ולהתניע את המשא ומתן התקוע בין ישראל לפלסטינים.

המשא ומתן בין ישראל לרש"פ נפסק לפני 6 שנים בעקבות סירובה של ישראל לשחרר מהכלא מחבלים ותיקים ולהפסיק את הבנייה בהתנחלויות.

העיתון "אליום א-סאבע", השופר של השלטון המצרי, דיווח ב-2 בדצמבר כי מצרים מובילה מהלכים בתיאום עם הרש"פ, ירדן וצרפת לקידום תהליך השלום באיזור, וכי ההנהגה הפלסטינית דבקה בפיתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67.

מתי יחודש המשא ומתן?

הדרג המדיני בישראל שומר על שתיקה בעוד הרש"פ עסוקה בפעילות מדינית אינטנסיבית בקרב מדינות ערב ובזירה הבינלאומית.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן עדיין לא נכנס לבית הלבן, זה יקרה רק בסוף חודש ינואר הקרוב, אך ההערכה היא כי יקח לו לפחות בין 3-6 חודשים להגיע ולטפל בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני. בראש סדר היום של הממשל החדש יעמדו נושא הקורונה והטיפול במשבר הכלכלי החמור בארה"ב.

בכל הקשור לבעיות המזרח התיכון, הנשיא ביידן שואף להתחיל ולטפל בראשונה בסכנה האיראנית והחזרה להסכם הגרעין עמה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הציב בעבר תנאים מוקדמים לחידוש המשא ומתן עם ישראל. הוא איננו רוצה לחזור למשא ומתן שבו ארה"ב היא המתווך העיקרי בין ישראל לפלסטינים, אלא שחידוש המשא ומתן יתנהל תחת מטרייה בינלאומית והרביעיה הבינלאומית (קוורטט*) היא שתנהל אותו.

עבאס הציב בעבר תנאים מוקדמים לחידוש המו"מ עם ישראל. הוא איננו רוצה לחזור למו"מ שבו ארה"ב היא המתווך העיקרי בין ישראל לפלסטינים, אלא תחת מטרייה בינלאומית ובניהול הרביעיה הבינלאומית, הקוורטט

ישראל מתנגדת בתוקף להצעה של מחמוד עבאס, ולהערכת גורמים בכירים בירושלים גם ממשל ביידן יתנגד לה בתוקף אחרי שארה"ב ממלאת במשך שנים רבות את תפקיד המתווך העיקרי בין ישראל לפלסטינים.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מצפה לשורה של מחוות  מצד ממשל ביידן שיאפשרו לו לחזור לשולחן המשא ומתן כמו: פתיחה מחדש של משרדי הרש"פ בוושינגטון, חידוש הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ ולאונר"א, החזרת הקונסוליה האמריקנית למזרח ירושלים ועוד, סביר להניח שהוא יצטרך לוותר על דרישתו כי הממשל האמריקני יהיה שחקן משני בלבד בתיווך במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

אצל האמריקנים "אין ארוחות חינם", וגם לאור התנגדותה החזקה של ישראל לרעיון הזה הוא יצטרך לרדת מהעץ שעליו טיפס ולחזור למתכונת המשא ומתן המסורתית שהייתה קיימת בין שני הצדדים.

מי יהיה יורשו של צאיב עריקאת?

כחודש ימים חלף מאז מותו של בכיר הרש"פ ד"ר צאיב עריקאת בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מנגיף הקורונה. הוואקום ההנהגתי כבר מורגש והחל מאבק כוחות חריף בצמרת הרש"פ בין בכירים שונים כדי לרשת את מקומו.

עריאקת החזיק בשני תפקידים חשובים בצמרת אש"פ וברש"פ: התפקיד הראשון היה מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ והתפקיד השני ראש מחלקת המשא ומתן עם ישראל, במשך השנים העניקה לו התקשורת הזרה את הכינוי "הנושא ונותן הבכיר עם ישראל" ( CHIEF NEGOTIATOR).

בכירים בפת"ח וברש"פ לוטשים את עיניהם לתפקידים הבכירים האלה, בגלל חשיבותם ומעמדם, כדי לשדרג את עצמם, חלק מהמתמודדים על התפקידים האלה מעריכים כי זכייתם באחד מהתפקידים תקדם אותם בקרב הירושה אחרי ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית.

תפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ הינו תפקיד חשוב, מחמוד עבאס שימש בתפקיד הזה עד למותו של יאסר ערפאת וממנו התמודד בבחירות לנשיאות ב-2005.

כחודש ימים חלף מאז מות בכיר הרש"פ ד"ר צאיב עריקאת בביה"ח הדסה עין כרם בירושלים מנגיף הקורונה. הוואקום ההנהגתי כבר מורגש והחל מאבק כוחות חריף בצמרת הרש"פ בין בכירים שונים כדי לרשת את מקומו

התפקיד הזה הוא הבכיר ביותר בצמרת אש"פ אחרי תפקיד היו"ר וכרגע מתמודדים עליו כמה בכירים פלסטינים:

  1. מחמוד אלעאלול – סגן יו"ר תנועת פת"ח, הבכיר ביותר מדור המייסדים של התנועה.
  2. ג'בריל רג'וב – מזכ"ל תנועת פת"ח ומבכירי דור הביניים של התנועה.ראש המשלחת של פת"ח לשיחות הפיוס עם חמאס.
  3. רוחי פתוח – בכיר פת"ח ששימש בעבר כיו"ר זמני של הרש"פ לאחר מותו של יאסר ערפאת ועד לבחירתו של מחמוד עבאס לתפקיד.
  4. זיאד אבו עמרו – יועצו של מחמוד עבאס.
  5. אחמד מג'דלאני – השר לפיתוח חברתי ברש"פ מקורב למחמוד עבאס.
  6. חוסיין א-שיח'-השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, מקורב מאוד למחמוד עבאס.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס ימנה כנראה לתפקיד בכיר ברש"פ שאיננו משתייך לתנועת פת"ח ואיננו כריזמטי, כדי שלא יתחרה בו ויפעל לרשת אותו כל עוד הוא משמש בתפקיד יו"ר הרש"פ. לדברי הגורמים האלה, המועמדים המובילים כרגע הם זיאד אבו עמרו או אחמד אלמג'דלאני.

גם תפקיד ראש מחלקת המשא ומתן עם ישראל הוא תפקיד חשוב ביותר, במיוחד לאחר בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא החדש של ארה"ב.

ההערכה בצמרת הרש"פ היא כי המשא ומתן בין הרש"פ לישראל יתחדש בתוך כמה חודשים וכי הרש"פ צריכה להיערך בהתאם עם מיטב המוחות המדיניים שלה.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס ימנה כנראה לתפקיד בכיר ברש"פ שאיננו משתייך לתנועת פת"ח ואיננו כריזמטי, כדי שלא יתחרה בו ויפעל לרשת אותו כל עוד הוא משמש בתפקיד יו"ר הרש"פ

ד"ר צאיב עריקאת היה ארכיון מהלך של הסכסוך הישראלי פלסטיני והמשא ומתן לדורותיו עוד מתקופת ועידת מדריד ולפני הסכמי אוסלו.

בורסת השמות לתפקיד הזה כוללת את השמות הבאים:

  1. הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלסטיני המקורב למחמוד עבאס.
  2. חוסיין א-שיח' השר לעניינים אזרחים ברש"פ המקורב למחמוד עבאס.
  3. זיאד אבו עמרו, יועצו של מחמוד עבאס, דובר אנגלית שוטפת ובעל אזרחות אמריקנית כפי שהיה ד"ר צאיב עריקאת.

ההערכה בפת"ח היא כי מאג'ד פרג' יזכה בתפקיד או יתחלק עמו ביחד עם חוסיין א-שיח', השניים מקורבים מאוד למחמוד עבאס ונחשבים ל"ציר החזק" המוביל כיום בצמרת הרש"פ.

הם מתלווים אליו בכל נסיעה לחו"ל, בשבוע שעבר הם יצאו עמו לירדן ולמצרים שם נפגשו עם המלך עבדאללה ועם הנשיא א-סיסי לתיאום עמדות לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן ואפשרות חידוש המו"מ עם ישראל.

היתרון הנוסף שלהם הוא שהם מכירים היטב את הצד הישראלי, חוסיין א-שיח' אחראי על התיאום האזרחי עם ישראל ואילו מאג'ד פרג' אחראי על התיאום הביטחוני עמה, בנוסף לכך יש לו קשר הדוק ל-CIA והוא ערוץ הקשר החשאי של מחמוד עבאס לממשל האמריקני.

שני המועמדים מכירים היטב את הצד הישראלי. חוסיין א-שיח' אחראי על התיאום האזרחי עם ישראל ומאג'ד פרג' אחראי על התיאום הביטחוני עמה, בנוסף יש לו קשר הדוק ל-CIA והוא ערוץ הקשר החשאי של עבאס לממשל האמריקני

בכירים אחרים בפת"ח או ברש"פ, כמו נאצר אלקידווה שיש לו ניסיון מדיני בינלאומי רב, הורחקו בשלב הזה ממעגל  מקבלי ההחלטות. מחמוד עבאס סומך רק על נאמניו, היו לו יחסים קרובים מאוד עם צאיב עריקאת שייצג אותו ואת עמדותיו באופן נאמן ומהימן בכל הפורומים המדיניים והבינלאומיים ובמיוחד מול הממשל האמריקני.

לכן, הוא מחפש דמויות בעלות אותן התכונות שהיו לד"ר צאיב עריקאת, בגלל הרגישות הרבה של התפקידים שמילא וגם בגלל אופי התקופה, הרש"פ עומדת להיכנס לתקופה עמוסה בפעילות מדינית ומשא ומתן עם ישראל, ארה"ב ואירופה והוא צריך אנשים שהוא יכול לסמוך על נאמנותם אליו ועל כישוריהם וקשריהם.

הערכה בפת"ח היא כי מחמוד עבאס ימנה את המחליפים לצאיב עריקאת רק לאחר שג'ו ביידן יכנס לבית הלבן ואז הוא יכנס את המועצה המרכזית של אש"פ כדי לאשר את המינויים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,459 מילים
סגירה