הון שלטון הסכם שלום

לפני שבועיים הגיע לישראל יו"ר מרכז הסחורות ובורסת היהלומים של דובאי ● אחמד בין-סוליאם חנך את הנציגות האמירתית בבורסת היהלומים ברמת גן ומאז נפגש עם בכירי הקהילה העסקית ● אלא שפגישתו הראשונה עם הגעתו הייתה דווקא עם פרקליטו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, ועם יועצו יונתן אוריך ● בהמשך נפגש גם עם בניו של נתניהו ● כל הארבע סרבו להשיב לשאלות על מהות הקשר

אחמד בין-סליאם במשרדי עו"ד עמית חדד. בתמונה מימין – עם עו"ד עמית חדד. בתמונה משמאל – עם יונתן אוריך, שעומד מימינו של בין-סליאם. 28 בנובמבר 2020 (צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של אחמד בין-סליאם)
מתוך חשבון האינסטגרם של אחמד בין-סליאם
אחמד בין-סליאם במשרדי עו"ד עמית חדד. בתמונה מימין - עם עו"ד עמית חדד. בתמונה משמאל - עם יונתן אוריך, שעומד מימינו של בין-סליאם. 28 בנובמבר 2020

הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות מתחיל להניב פירות עסקיים, ונראה שגם בסביבתו הקרובה ביותר של ראש הממשלה נפתחים אפיקים חדשים להזדמנויות עסקיות.

ב-27 בנובמבר נחת בנתב"ג אחמד בין-סוליאם, יו"ר מרכז הסחורות ובורסת היהלומים של דובאי, שהגיע לישראל כדי לחנוך את הנציגות הראשונה בישראל של הגוף שבראשו הוא עומד (DMCC). זאת, בהמשך להסכם שנחתם בספטמבר, בין בורסת היהלומים הישראלית עם מרכז הסחורות שבבעלות ממשלת האמירויות.

ההסכם נועד לקדם שיתופי פעולה מסחריים בין הבורסה ברמת גן לזו בדובאי, לרבות ימי עיון ותערוכות משותפות, וכן פיתוח בין יהלומנים ואולי גם ליצור הזדמנויות למיזמים נוספים בתחומים משיקים.

וכך, בין פגישות עם יהלומנים ישראלים, אנשי עסקים וכן פוליטיקאים בכירים בליכוד, הזדמן לבין-סוליאם לפגוש גם את המקורבים ביותר לבנימין נתניהו.

אחד האנשים הראשונים שאיש העסקים האמירתי פגש הוא עו"ד עמית חדד. בתמונה שהעלה בין-סוליאם לאינסטגרם ב-28 בנובמבר, יום אחרי שנחת בישראל, הוא מצולם עם עו"ד חדד במשרדו בתל אביב, כאשר האחרון מצולם בלבוש לא פורמלי. באותו מפגש נכח גם יונתן אוריך, יועץ התקשורת וניו מדיה של בנימין נתניהו ודובר הליכוד.

בתמונה שהעלה בין-סוליאם לאינסטגרם ב-28 בנובמבר, יום אחרי שנחת בישראל, הוא מצולם עם עו"ד חדד במשרדו בתל אביב, כאשר האחרון מצולם בלבוש לא פורמלי. באותו מפגש נכח גם יונתן אוריך, יועצו של נתניהו

באותה הזדמנות, לפי הפיד של בין-סוליאם באינסטגרם, נפגש האמירתי במשרדו של עו"ד חדד עם דניאל קיבל, מייסד של חברה בשם CM Trading המציעה פלטפורמה למסחר מקוון בנכסים פיננסים, ומציגה את עצמה כברוקר הגדול באפריקה.

למעשה, אם לשפוט לפי הפיד של בין-סוליאם באינסטגרם, משרדיו של חדד שימשו את איש העסקים מדובאי לפגוש מספר אנשי עסקים ישראלים. ביום חמישי האחרון, למשל, בין-סוליאם הצטלם במשרדיו של חדד כשהפעם הוא מופיע עם יו"ר שמן תעשיות חיים פינק.

עו"ד חדד מייצג את ראש הממשלה במשפט הפלילי נגדו ואוחז במידע רב אודותיו. הוא מהווה צומת מרכזי לקשרים במשרד ראש הממשלה ובצמרת הפוליטית בכלל, כך שההיכרות אתו היא נכס אסטרטגי שאי אפשר להפריז בערכו, לכל איש עסקים שירצה לפעול בישראל.

לצד חדד, בין-סוליאם פגש גם את עורך הדין בנצי ליברמן, ששותף באותו משרד עו"ד והיה בעבר מנהל רשות מקרקעי ישראל.

הקירבה של בין-סוליאם לכוורת של ראש הממשלה עלתה מדרגה נוספת במוצ"ש האחרון, כאשר העלה תמונות שלו עם יאיר ואבנר נתניהו. בכך, האמירתי השלים את גלריית הפגישות עם האנשים הקרובים ביותר לבלפור ונראה שהדלתות לצמרת הפוליטית והעסקית בישראל נפתחו בפניו לרווחה.

במקביל, בין-סוליאם יצר קשר גם עם שניים משרי הליכוד.

ביום חמישי הוא העלה סרטון שבו שר המודיעין אלי כהן נראה מברך את ידידו החדש במלים חמות לרגל יום העצמאות ה-49 של האמירויות:

"אנחנו כאן עם החברים הטובים, החדשים והקרובים שלנו מהאמירויות, אחמד, סלאם עליכום, באת לישראל כאורח אבל אתה בישראל לא כאורח, אלא הגעת לכאן כבר ב-2001, ואנחנו שמחים שאתה כאן איתנו".

ביום רביעי האמירתי העלה תמונה שלו גם עם השר לשיתוף פעולה איזורי אופיר אקוניס.

לו"ז צפוף של פגישות

את פתיחת המרכז של DMCC ברמת גן כיבד בנוכחותו גם ראש העיר כרמל שאמה הכהן, שאף הוא מצולם במחוות ניצחון ידידותית עם בין-סוליאם.

לצד עורך דינו של נתניהו, בניו, והפוליטיקאים המקורבים אליו מהליכוד, יו"ר הארגון הממשלתי מהאמירויות מציג הספק יפה ולו"ז צפוף של פגישות גם עם אנשי עסקים מתחומים שונים, וכמובן יהלומנים.

הוא צולם במפגש חברתי עם נשיא הבורסה הישראלית ליהלומים יורם דבש, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים ניסים זוארץ, וכן עם היהלומן משה לבייב  – אחיו של לב לבייב – ואשתו בבני ברק.

יורם דבש ואחמד בין-סוליאם בטקס פתיחת הנציגות של DMCC בבורסה ליהלומים ברמת גן. 30 בנובמבר 2020 (צילום: אחיקם בן יוסף)
יורם דבש ואחמד בין-סוליאם בטקס פתיחת הנציגות של DMCC בבורסה ליהלומים ברמת גן. 30 בנובמבר 2020 (צילום: אחיקם בן יוסף)

פגישה נוספת שמערבת ממשל ועסקים, היתה לבין-סוליאם עם יריב אלבז, שמרכז פעילותו במרוקו ונחשב למקורב לשלטונות שם. לפי דיווח מאוקטובר, אלבז טס לאבו דאבי יחד עם בכירי החברה הישראלית הממשלתית קצא"א, לרגל חתימה על מזכר הבנות לשיתוף פעולה שיאפשר להוביל נפט מהאמירויות לישראל ולהיפך.

לצד אלה הוא נצפה גם עם איש הפרייבט אקוויטי אדי קוקירמן, איש ההייטק דייוויד רייס ואפילו עם יצרן נקניקיות הבוטיק מרסל הס.

בולמוס הפגישות של האמירתי נמשך גם אתמול (ראשון) אחר הצהריים, כאשר העלה תמונה עם בכירים מבנק דיסקונט, בהם המנכ"ל אורי לוין, וכן מארוחת ערב שנערכה שלשום עם היהלומן שמואל שניצר, נשיא כבוד של בורסת היהלומים, ואשתו שרונה.

לפי נציגי בורסת היהלומים בישראל, בכירי בורסת היהלומים הישראלית, לרבות המנכ"ל ערן זיני והיו"ר דבש, אמורים לטוס השבוע לדובאי כדי לפתוח את הנציגות הישראלית שם.

נגישות לאיש סודו של ראש הממשלה

הנציגות של מרכז הסחורות של דובאי נפתחה כאמור באופן רשמי ברמת גן ביום שני שעבר. DMCC מאגדת 18 אלף חברות בתחומי סחר שונים, בהם יהלומים, חדשנות, חקלאות, טכנולוגיה ואנרגיה מתחדשת.

על הרקע הזה, ברור מדוע בין-סוליאם פגש בישראל שורה של אנשי עסקים מתחומים שונים. מה שפחות מובן, זה מדוע הראשונים שעמם הוא נפגש הם דווקא עורך דינו של נתניהו ויועץ המדיה של ראש הממשלה, ומאוחר יותר אף את שני בניו של נתניהו.

ברור מדוע בין-סוליאם פגש בישראל שורה של אנשי עסקים מתחומים שונים. מה שפחות מובן, זה מדוע אחד הראשונים שעמם הוא נפגש הוא דווקא עורך דינו של נתניהו ויועץ המדיה של ראש הממשלה

DMCC הוקמה על ידי ממשלת דובאי ב-2002, כדי לקדם סחר בזהב, יהלומים, מתכות וסחורות בסיסיות. יו"ר הארגון הוא כאמור בין-סוליאם, שהגיע לישראל יחד עם מנכ"ל בורסת היהלומים של דובאי, מרטין לייק.

הם נחתו כאן בטיסה המסחרית הראשונה מדובאי ואיתם היו גם אנשי ממשל אחרים. מהצד הישראלי, נכחו בטקס ברמת גן גם נשיא התאחדות התעשיינים נסים זוארץ וכן המפקח על היהלומים מטעם משרד הכלכלה, אופיר גור.

בתור אחד משלושת אזורי החסר החופשי הגדולים בדובאי, DMCC עשוי לאפשר לחברות ועסקים ישראלים לשווק את תוצרתם שם ולפתוח נציגות מקומית, תוך עקיפת מכסים הדדית בן שתי המדינות.

המרכז שלהם ממוקם בבניין אלמס שבמחוז מגדלי אגמי ג'ומיירה בלב דובאי. המרכז מתגאה בבחירתו כ"אזור הסחר החופשי הגלובלי של השנה" במשך מספר פעמים על ידי הפייננשל טיימס.

מגדל אלמס שבמחוז מגדלי אגמי ג'ומיירה בלב דובאי (צילום: Viktoriya Fivko/iStock)
מגדל אלמס שבמחוז מגדלי אגמי ג'ומיירה בלב דובאי (צילום: Viktoriya Fivko/iStock)

DMCC מציע גם קומפלקס מחיה שבו גרים ועובדים מעל 100,000 איש וכן את כל השירותים הפיננסים הנלווים, כדי לאפשר לחברות הנמצאות בו תשתית יעילה למסחר עם כל העולם.

האתר שלהם מציע לפתוח שם סניף ולסחור עם כל העולם. בין ההטבות שגלומות במקום: 0% מס הכנסה ליחידים וחברות, אפשרות לבעלות מלאה על עסק לתושבים זרים שיוכלו לזקוף את הרווח לארץ המוצא, מיקום אסטרטגי ועוד.

לצד אלפי החברות שפועלות בו, במרכז הזה נמצאת גם בורסת היהלומים של דובאי, המדורגת שנייה בעולם בהיקף המסחר. גם בורסת היהלומים הישראלית נחשבת לאחת המובילות בעולם, ובה פועלים כ-3,500 חברים בכל שלבי הייצור והמסחר בענף (מסחר ביהלומי גלם, ליטוש, יבוא וייצוא).

במקביל הגיעה ביום חמישי האחרון משלחת של 40 גורמי ממשל בכירים מבחריין, כדי לחתום על שיתוף פעולה בין בורסות היהלומים של שתי המדינות. שר הכלכלה והתיירות הבחרייני זאייד בן ראשיד אל זאייני עמד בראש המשלחת והיא כללה גם את קאליפה בן אברהים קאליפה, מנכ"ל הבורסה בבחריין.

תגובות

ל-DMCC הפנינו את השאלה, מה הייתה מטרת הפגישה של בין-סוליאם עם בניו של ראש הממשלה, והאם עמית חדד מייצג לקוחות פוטנציאליים של הארגון מדובאי?

לעו"ד חדד, יונתן אוריך ובניו של ראש הממשלה הפנינו את אותה שאלה: מה הייתה מטרת הפגישה עם בין-סוליאם?

אוריך מסר: "אין תגובה".

משאר המעורבים לא התקבלה עד כה כל תגובה.

עוד 1,057 מילים
סגירה