כלל לא בטוח שאיזנקוט ירוץ בבחירות הבאות

מי שמכיר את הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יודע שהוא סולד באופן עמוק מפוליטיקה ● גם לעובדה שהוא רמטכ"ל מוערך כבר אין הרבה משמעות, אחרי שבני גנץ וגבי אשכנזי הרסו את הטיקט הזה ● העובדה שיעלון לקח בעלות על פקודו לשעבר בוודאי אינה עוזרת ● לאיזנקוט אין הרבה ברירות בזירה הפוליטית, ויעלון יודע את זה ● אבל עדיין יש לו ברירה אחת נוספת: פשוט לא לרוץ ● פרשנות

הרמטכל לשעבר, רב אלוף (מיל.) גדי איזנקוט (צילום: פלאש90)
פלאש90
הרמטכל לשעבר, רב אלוף (מיל.) גדי איזנקוט

מאז ומתמיד, גדי איזנקוט ברח מפוליטיקה כמו מאש. בשיחות שניהל לאורך השנים, גם כשהיה רמטכ"ל, הוא דאג שכולם ידעו עד כמה הוא סולד מהעיסוק הפוליטי, התככים, הקומבינות והסכינים בגב.

כל מי שדיבר עם איזנקוט בעבר ורואה את התזזית בימים האחרונים סביב שמו, נתקף בהלם. אם איזנקוט יישאר בסוף מחוץ למעגל הפוליטי שהוא כל כך חרד ממנו – זה יראה הרבה יותר טבעי ואמיתי, ואולי כך יהיה.

אחרי סוף שבוע שבו איזנקוט כיכב בדיונים הפוליטיים באולפני הטלוויזיה, הגיע הזמן לסכם את האיש, התופעה והנסיבות הפוליטיות נכון להיום. דמות המפתח בהקשר הפוליטי הוא משה (בוגי) יעלון, שגם תופס בעלות על עתידו של איזנקוט, פקודו לשעבר.

הרמטכ"ל הנכנס, רב אלוף גדי איזנקוט עם שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון, במשרד ראש הממשלה ב-16 בפברואר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הרמטכ"ל הנכנס, רב אלוף גדי איזנקוט עם שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון, במשרד ראש הממשלה ב-16 בפברואר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

הסיפור פשוט. יעלון יכול להישאר עם יאיר לפיד ברשימה אחת, יש עתיד-תלם. המקום השני מובטח לו, ואם יקרה פעם נס ולפיד יהיה ראש הממשלה, יעלון יהיה שר הביטחון שלו. אבל נס כזה לא יקרה. יעלון, כמו עפר שלח לפניו, הגיע למסקנה כי מעל לפיד יש תקרת זכוכית, והוא לא יכול להעביר אליו אפילו קול אחד מגוש הימין-חרדים-דתיים לאומיים.

יעלון יודע שזה כל המשחק. אחרי שלוש מערכות בחירות, האפשרות היחידה לנצח את נתניהו היא להעביר מנדטים מהגוש השני. התיאוריה הידועה של לפיד לפיה "אני אהיה המפלגת הגדולה ואז כולם יצטרפו אלי בתוך רבע שעה, גם החרדים", נגוזה מזמן. אין גם מעבר של מפלגות שלמות מצד לצד. ש"ס עברה לממשלת השמאל של רבין ב-1992 רק כאשר היה לו גוש חוסם עם המפלגות הערביות, וגם אז היא התייסרה שם מאד, עד שנטשה.

התיאוריה הידועה של לפיד לפיה "אני אהיה המפלגת הגדולה ואז כולם יצטרפו אלי בתוך רבע שעה, גם החרדים", נגוזה מזמן. אין גם מעבר של מפלגות שלמות מצד לצד

כחול-לבן לא הצליחה להעביר אליה מפלגות מגוש הימין גם כאשר הגיעה למספרים פנטסטיים של 35 מנדטים (אפריל 2019) ו-33 מנדטים (ספטמבר 2019, מרץ 2020).

היום המצב חמור אף יותר. לפיד לא יכול למשוך קולות מעבר לגדר, בני גנץ לא יכול לעשות את זה אחרי שהצטרף לממשלת נתניהו. גם עמיר פרץ, שתקוע היום עם גנץ, לא יכול. החיבור שלו עם אורלי לוי-אבוקסיס שנועד רק למשוך קולות באופקים ובשדרות נחל כישלון קולוסאלי, והחיש את אובדנה של מפלגת העבודה.

עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס מכריזים על איחוד ב-18 ביולי 2019 (צילום: רועי אלימה/פלאש90)
עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס מכריזים על איחוד ב-18 ביולי 2019 (צילום: רועי אלימה/פלאש90)

גם חולדאי לא יכול להעביר קולות מהגוש השני, גם יאיר גולן וגם ציפי לבני, אם תחזור לחיים הפוליטיים. זה ברור.

יעלון מכיר היטב את התמונה הפוליטית המייאשת הזו, שהורסת את משימת חייו, לסלק את נתניהו מתפקידו. הוא רואה גוש ימני שהולך ומתגבש, עם רוב יציב בסקרים ועם מנהיג, בנימין נתניהו, שמקובל על רוב הציבור הזה.

בגוש השני אין מנהיג אחרי הפיאסקו של גנץ וחוסר היכולת של לפיד להתרומם. גנץ שרף בדרך גם את גבי אשכנזי. פעם התייחסו אל גנץ ואשכנזי כמו אל איזנקוט היום, בציפייה גדולה, כמעט חרדת קודש.

במרכז-שמאל אין מנהיג אחרי הפיאסקו של גנץ וחוסר היכולת של לפיד להתרומם. גנץ שרף בדרך גם את גבי אשכנזי. פעם התייחסו אל גנץ ואשכנזי כמו אל איזנקוט היום, בציפייה גדולה, כמעט חרדת קודש

"אני ואתה לא מביאים כלום. עם איזנקוט אולי אצליח להביא משהו", אמר יעלון ללפיד, לפני שפנה לאיזנקוט. יעלון חושב שמפלגה כזו, תלם משודרגת, תצליח לעבור את אחוז החסימה עם שני מנדטים מכחול לבן, מנדט אחד מהליכוד, עוד אחד מש"ס ואולי גם מישראל ביתנו של ליברמן. אולי זו פנטזיה, אבל זו האפשרות היחידה שעליה יעלון בונה.

יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון (צילום: Hadas Parush/Flash90)
יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון (צילום: Hadas Parush/Flash90)

יעלון לא רוצה לחזור על הטעויות של גנץ, שחבר בשעתו ללפיד. האפשרות שאיזנקוט יצטרף אליו כמספר שתיים היא גם טקטית. רמטכ"לים שהגיעו לפוליטיקה חסרי ניסיון נפלו במהירות. הציבור לא ייתן אמון בגנרל נוסף שיוביל מפלגה, זמן קצר אחרי שפשט מדים. צריך להתבשל בדרך. אמנון ליפקין-שחק רצה להוביל את מפלגת המרכז אבל נכווה מהר מאד והעביר את המנהיגות ליצחק מרדכי שהיה מנוסה ממנו.

האם איזנקוט מבין את זה? בדיווח אמש בחדשות 13 נאמר כי איזנקוט מגדיר את עצמו כאיש הימין-מרכז וכי לא אכפת לו להיות מספר שתיים. כלל לא בטוח שהוא ייכנס למערכה, אבל אם יעשה כן – הוא כנראה לא יצטרף לליכוד, לימינה, לכחול לבן, יש עתיד, או ישראל ביתנו, ולא יקים מפלגה עצמאית. יעלון בונה גם על זה.

כלל לא בטוח שאיזנקוט ייכנס למערכה, אבל אם יעשה כן – הוא כנראה לא יצטרף לליכוד, לימינה, לכחול לבן, יש עתיד, או ישראל ביתנו, ולא יקים מפלגה עצמאית. יעלון בונה גם על זה

איזנקוט הוא איש ערכי, וזוכה לאהדה של רבים בציבור. עם נתניהו הוא הסתבך כאשר התנגד לתקיפה באיראן בתחילת העשור. הוא היה אז אלוף פיקוד הצפון ולא כולם הבינו למה הוא בכלל מתערב.

נתניהו גם לא רצה את איזנקוט בתפקיד הרמטכ"ל ב-2015. הוא העדיף את יאיר גולן. שר הביטחון יעלון לא ויתר ואיזנקוט מונה לתפקיד. עכשיו יעלון מחכה לתמורה פוליטית, אבל איזנקוט הוא די קשה להשגה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף יאיר גולן בבית הנשיא לכבוד יום העצמאות ה-68, 12 במאי 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם סגן הרמטכ"ל דאז, האלוף יאיר גולן בבית הנשיא לכבוד יום העצמאות ה-68, 12 במאי 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עוד 713 מילים
סגירה