השליח המיוחד לסוריה, ג'יימס ג'פרי (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh

ראיון הוא חשב שטראמפ לא כשיר. עכשיו השליח שלו לסוריה נפרד בצער

ג'יימס ג'פרי חתם ב-2016 על מכתב המתריע כי אם ייבחר, דונלד טראמפ יסכן את הביטחון הלאומי של ארצות הברית ● אך לאחר ששירת תחתיו, הדיפלומט הוותיק אומר כי המדיניות של הנשיא הפכה את המזרח התיכון למקום לבטוח יותר ● ראיון פרידה

הדיפלומט האמריקאי הוותיק ג'יימס ג'פרי שירת תחת נשיאים רפובליקאים ותחת נשיא דמוקרט.

הוא שימש כשגריר באלבניה ובטורקיה תחת ג'ורג' בוש הבן וכשגריר בעיראק תחת ברק אובמה. כל אחד מהנשיאים ניהל מדיניות חוץ שונה לחלוטין, בייחוד בנוגע למזרח התיכון; אובמה סיים את המלחמה בעיראק, אשר בוש פתח בה. אבל ג'פרי, קצין בשירות החוץ האמריקאי בעל ניסיון של יותר משלושה עשורים, זכה לאמונם של שניהם ומילא בהצלחה את התפקידים שהוטלו עליו.

דונלד טראמפ, לעומת זאת, נראה לו בתחילה צעד אחד רחוק מדי.

האמונה הזאת היא שהובילה את ג'פרי לחתום על מכתב לפני הבחירות של 2016, יחד עם עוד עשרות בעלי תפקידים במערכת הביטחון הלאומי ששירתו תחת ממשלים רפובליקאים, שבו הכריזו כי טראמפ "אינו כשיר לשמש כנשיא וכמפקד העליון".

אבל באוגוסט 2018, מזכיר המדינה מייק פומפאו פנה לג'פרי וביקש ממנו לשמש כשליח המיוחד לענייני סוריה. הדיפלומט המיומן נענה לבקשה וחזר מפרישה כדי למלא את התפקיד, שמאוחר יותר התווסף לו גם התואר השליח המיוחד לקואליציה העולמית נגד דאע"ש.

שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו והנשיא דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו והנשיא דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

זמן קצר לאחר הבחירות לנשיאות בחודש שעבר, ג'פרי בן ה-74 פרש מהתפקידים הללו. כעת הוא משבח את מדיניותו של הנשיא אשר, לפי המכתב שהוא חתם עליו לפני ארבע שנים, הוא האמין פעם כי הוא "יסכן את ביטחונה הלאומי ואת רווחתה של מדינתנו".

בריאיון נרחב לזמן ישראל, ג'פרי אומר כי ממשל טראמפ הצליח "לרקום מדיניות שתעצור את מה שנראה כהפסד אסטרטגי הרה אסון הן של איראן והן של סוריה לכוחות הטרור במזרח התיכון".

הדיפלומט לשעבר טוען כי הוא ועמיתיו עזבו את האזור במצב טוב יותר מכפי שהיה עם כניסתו של טראמפ לתפקיד, וכי אף על פי שהוא נופל לידיים טובות תחת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, בעלי בריתה של ארצות הברית באזור עשויים להתגעגע למפקד העליון היוצא, על אף היותו שנוי יותר במחלוקת.

ממשל טראמפ, הוא מודה, לא הצליח להשיג את שלוש המטרות שלו – נסיגה מלאה של הכוחות האיראניים מסוריה, תבוסה מוחלטת של דאע"ש ופתרון פוליטי בסוריה – אבל ארצות הברית הצליחה להבטיח "תיקו צבאי" במדינה, שמנע יתרון לנשיא הרודן בשאר אסד.

נשיא סוריה באשר אסד עם חיילי צבא סוריה באזור אידליב. 22 באוקטובר 2019 (צילום: Facebook page of the Syrian Presidency via AP)
נשיא סוריה באשר אסד עם חיילי צבא סוריה באזור אידליב. 22 באוקטובר 2019 (צילום: Facebook page of the Syrian Presidency via AP)

"משחקי הטעיה"

נראה שהשליח לשעבר לסוריה נזהר שלא לזקוף נקודות זכות רבות מדי לטובתו של טראמפ, ותחת זאת משבח את פומפאו על הרבה מהמדיניות של הממשל במזרח התיכון.

כשהוא נשאל אם הופתע לטובה מתפקודו של טראמפ כנשיא, בהתחשב במכתב שחתם עליו לקראת הבחירות של 2016 ובשבחים שהוא חולק כעת למדיניותו של הממשל, ג'פרי מתחמק מתשובה.

"נהניתי מאוד לעבוד עם מייק פומפאו. אני חושב שהוא מזכיר מדינה מבריק. הנשיא האמין בו ובטח בו, ולכן הוא היה יכול לשכנע את הנשיא לוותר על דברים מסוימים ולעשות דברים מסוימים", הוא אומר.

"נהניתי מאוד לעבוד עם מייק פומפאו. אני חושב שהוא מזכיר מדינה מבריק. הנשיא האמין בו ובטח בו, ולכן הוא היה יכול לשכנע את הנשיא לוותר על דברים מסוימים ולעשות דברים מסוימים"

ג'פרי מציין שאמון היה "נחוץ בהחלט" כדי לשכנע את הנשיא לסגת מהחלטות ראשוניות להוציא לגמרי את הכוחות האמריקאים מסוריה.

"כמה פעמים נראה היה שאנחנו עומדים להסיג את הכוחות שלנו. זו הייתה יכולה להיות טעות איומה. אבל בכל שלושת המקרים הנשיא טראמפ חזר בו והחליט להשאיר את הכוחות בשטח", הוא אומר.

מזכ"ל נאטו ינס סטולטנברג (מימין), שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו ושליח ארה"ב לסוריה ג'יימס ג'פרי, ב-14 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
מזכ"ל נאטו ינס סטולטנברג (מימין), שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו ושליח ארה"ב לסוריה ג'יימס ג'פרי, ב-14 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

בשנה האחרונה טראמפ הודיע במפתיע כי כ-1,000 חיילים אמריקאים עומדים לעזוב את צפון-מזרח סוריה, שם הם שמרו על שלום רעוע בין טורקיה ללוחמים הכורדים, שאיבדו אלפים מאנשיהם כאשר הובילו את המבצע לריסוק דאע"ש בתמיכת המערב.

בעקבות גל של ביקורת מבית ומחוץ, הנשיא הודיע מאוחר יותר כי מספר מצומצם של חיילים יישאר בדרום סוריה כדי לאבטח את הנפט שם. בכירים ישראלים הביעו חשש כי נסיגה אמריקאית תיצור באזור ואקום שיאפשר לאיראן להרחיב את נוכחותה הצבאית ליד הגבול הישראלי.

ג'פרי עשה גלים בחודש שעבר כאשר אמר לאתר החדשות Defense One כי הוא ואחרים בממשל התומכים בנוכחות האמריקאית בסוריה נוקטים עמימות מכוונת בתקשורת עם בכירים בממשל טראמפ בנוגע למספרם של החיילים האמריקאים באזור.

"שיחקנו כל הזמן משחקי הטעיה כדי שלא לומר למנהיגים שלנו בבירור כמה חיילים יש לנו שם", הוא אמר, והוסיף כי הכוח שנשאר בסוריה היה "גדול הרבה יותר" מ-200 החיילים שטראמפ הסכים להשאיר שם. מספרם המדויק של החיילים באזור הוא מסווג.

חיילי צבא ארה"ב באזור מנג'יב בסוריה, 20 בדצמבר 2018 (צילום: U.S. Army photo by Spc. Zoe Garbarino via AP)
חיילי צבא ארה"ב באזור מנג'יב בסוריה, 20 בדצמבר 2018 (צילום: U.S. Army photo by Spc. Zoe Garbarino via AP)

הדיפלומט הוותיק סירב להתייחס כעת לנושא, והודה שאמירותיו לאתר החדשות גרמו לו "צרות גדולות".

מצטערים על לכתו

למרות ההסתייגות הגלויה שלו מהאינסטינקטים של טראמפ בנוגע לסוריה, ג'פרי מודה כי באופן כללי, הנשיא הוביל מדיניות חזקה באזור.

"תסתכל על ידידיה ושותפיה של אמריקה במזרח התיכון – באנקרה, קהיר, ירושלים, ריאד, אבו דאבי, דוחה, כוויית סיטי, עמאן. תגיד לי אם מישהו מהם שמח לראות את ממשל טראמפ עוזב", הוא אומר, ומציין כי אף על פי שהנשיא אולי לא זכה לרוב בקרב האמריקאים, הרי שהוא רכש את כבודן של בעלות בריתה של ארצות הברית במזרח התיכון.

"תסתכל על ידידיה ושותפיה של אמריקה במזרח התיכון – באנקרה, קהיר, ירושלים, ריאד, אבו דאבי, דוחה, כוויית סיטי, עמאן. תגיד לי אם מישהו מהם שמח לראות את ממשל טראמפ עוזב"

"כל מדינות השורה הראשונה מסביב לעולם היו מרוצות ממה שטראמפ עשה בפועל", טוען ג'פרי.

ברק אובמה מקבל פרס נובל לשלום, ב-9 בדצמבר 2009 (צילום: AP Photo/John McConnico)
ברק אובמה מקבל פרס נובל לשלום, ב-9 בדצמבר 2009 (צילום: AP Photo/John McConnico)

הוא דוחה במפורש את הביקורת הרווחת בקרב הדמוקרטים, שלפיה טראמפ "הרס" בריתות מסורתיות. "מה שטראמפ עשה היה להרוס את האליטה האינטלקטואלית והפוליטית של חלקים מאירופה המערבית, שתרומתה הגדולה לביטחון העולמי בשני העשורים האחרונים הייתה לתת לברק אובמה פרס נובל ב-2009 לפני שהוא עשה משהו", הוא אומר. "אתה יודע למה? כי הוא נשמע כמוהם".

עם זאת, השליח לשעבר לסוריה מבהיר כי המנהיגים במזרח התיכון "מכירים ובוטחים" בביידן ובצוות שנבחר לעבוד לצדו. ג'פרי מתאר את אנשי הצוות של ביידן שמונו עד כה כ"מרגיעים".

"מה שטראמפ עשה היה להרוס את האליטה של חלקים מאירופה המערבית, שתרומתה הגדולה לביטחון העולמי בשני העשורים האחרונים הייתה לתת לברק אובמה פרס נובל ב-2009 לפני שהוא עשה משהו"

ג'פרי צופה "המשכיות בניהול של ארצות הברית את מערכת הביטחון הקולקטיבית העולמית", ואומר ששינוי ה"טון" הצפוי מצד ממשל ביידן ישפר את יחסיה של ארצות הברית עם מדינות כמו קנדה, גרמניה, צרפת וחברות אחרות בנאט"ו, דבר חיוני בהטלת סנקציות על יריביה של ארצות הברית.

ניצחון בתיקו

ג'פרי עוזב את תפקידו כאשר מלחמת האזרחים בסוריה מתקרבת לשנתה העשירית, מספר המתים שם עומד על מאות אלפים ואסד לא קרוב להעברת השלטון.

"אבל מה שעשינו זה לעצור את התקדמות צבאו של אסד", הוא אומר. "יש שם מצב של תיקו צבאי".

הוא מצביע על ארצות הברית ועל כוחות הקואליציה במדינה, שאינם רק נלחמים בדאע"ש אלא גם מונעים מאסד להשתלט על שטחים. הכוחות הטורקיים עושים זאת בצפון סוריה, ו"חיל האוויר הישראלי שולט בשמיים". בשנים האחרונות ישראל ביצעה מאות התקפות אוויריות בסוריה נגד מטרות איראניות.

בתמונה שהוציאה סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, נראה בניין הרוס בפרברי דמשק, אשר לטענת הסורים נפגע בהתקפת חיל האוויר הישראלי. 27 באפריל 2020 (צילום: SANA via AP)
בתמונה שהוציאה סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה, נראה בניין הרוס בפרברי דמשק, אשר לטענת הסורים נפגע בהתקפת חיל האוויר הישראלי. 27 באפריל 2020 (צילום: SANA via AP)

נוסף על כך, ג'פרי מציין את הקואליציה הבינלאומית ואת תמיכתם של ארגונים בינלאומיים של האו"ם, שהטילו סנקציות ש"ריסקו את אסד מבחינה כלכלית", לצד שיתוף הפעולה של חברות הליגה הערבית שהסכימו לשמר את הבידוד הדיפלומטי של ממשלת סוריה.

"פירוש הדבר הוא למעשה שרוסיה ואיראן ירשו מדינה כושלת לחלוטין, במצב של ביצה טובענית", הוא אומר. "אם הן רוצות לצאת מזה, הן יצטרכו להיכנס למשא ומתן רציני ולהסכים לפשרות".

"למעשה שרוסיה ואיראן ירשו מדינה כושלת לחלוטין, במצב של ביצה טובענית. אם הן רוצות לצאת מזה, הן יצטרכו להיכנס למשא ומתן רציני ולהסכים לפשרות"

לדבריו של ג'פרי, האתגר של ממשל ביידן יהיה לשכנע את רוסיה ואת טורקיה להסכים לפשרות שישימו קץ לשפיכות הדמים בסוריה ו"להשתלט על יציר כפיהם אסד", על רקע "התנגדותן הגוברת" של שתי המדינות לעשות זאת.

ג'פרי מגן על מדיניות החרם של ממשל טראמפ כלפי אסד, ואומר כי היא מהווה המשך לעמדתו של אובמה. הנשיא לשעבר עבר ב-2015 מתמיכה בשינוי המשטר לפתרון פוליטי שאימצה מועצת הביטחון של האו"ם, ושהשאיר את הדלת פתוחה להמשך שלטונו של הנשיא הסורי.

"אם אסד יתעורר ויחליט לאמץ את הפתרון הזה, אז נעבוד עם אסד", הוא אומר.

אז-סגן הנשיא ג'ו ביידן עם אז-שגריר ארה"ב בעיראק, ג'יימס ג'פרי, נובמבר 2011 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
אז-סגן הנשיא ג'ו ביידן עם אז-שגריר ארה"ב בעיראק, ג'יימס ג'פרי, נובמבר 2011 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)

ג'פרי טוען שהחרם על אסד היה מוצדק, אף על פי שארצות הברית הייתה מוכנה לשאת ולתת עם איראן ועם קוריאה הצפונית, מדינות שמפרות זכויות אדם. במקרה של שתי המדינות הללו, השליח לשעבר טוען ש"היה הגיוני להתדיין איתן", ושנעשתה התקדמות בתחומים מסוימים, בעוד שעם אסד, "לא הייתה שום אינדיקציה" שהוא יהיה מוכן "לזוז מילימטר".

פעילות ישראלית בסוריה

ג'פרי מגן על ההתקפות הישראליות בסוריה, ואומר כי הדרך היחידה להוציא את חיל האוויר הישראלי מהשמיים הסורים תהיה שרוסיה ואסד יוציאו את הכוחות האיראנים ואת הכוחות הנתמכים בידי איראן מהארץ הקרועה ממלחמה.

הוא מכנה זאת "דרישה שאינה נתונה למשא ומתן" ומתעקש כי מעורבותה של איראן בסוריה "מכפילה ומעצימה את האינסטינקטים הגרועים ביותר של אסד ביחס לאוכלוסייה שלו ולשכניו".

"בנוסף, היא מציבה עכשיו איום קיומי פוטנציאלי על ישראל, ובהמשך על ידידינו ובעלי בריתנו האחרים מסביב לסוריה – טורקיה, ירדן, עיראק", אומר ג'פרי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד מדליקים נרות בקתדרלה הנוצרית האורתודוקסית בדמשק, 7 בינואר 2020 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד מדליקים נרות בקתדרלה הנוצרית האורתודוקסית בדמשק, 7 בינואר 2020 (צילום: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

אף על פי שהשגריר לשעבר מקונן על חוסר היכולת להוציא את איראן מסוריה, הוא טוען כי מדיניותה של ארצות הברית גבתה מחיר כבד מאוד ממשטר אסד, "ובאופן עקיף, בזכות מה שאנחנו עושים, בזכות מה שישראל עושה, בזכות מה שמגוון השותפים האחרים שלנו עושים, צמצמנו באופן דרמטי מאוד את הרווח של איראן מהנוכחות שלה בסוריה".

אם ארצות הברית אינה יכולה לשאת ולתת על פשרה שתכלול את הוצאתה של איראן מסוריה, "אסטרטגיית הביניים היא למנוע מהם ניצחון", מסביר ג'פרי.

"באופן עקיף, בזכות מה שאנחנו עושים, בזכות מה שישראל עושה, בזכות מה שמגוון השותפים האחרים שלנו עושים, צמצמנו באופן דרמטי מאוד את הרווח של איראן מהנוכחות שלה בסוריה"

בנוגע לתקיפות האוויריות הישראליות לכאורה בעיראק על כוחות הקשורים לאיראן, השליח לשעבר מודה כי היו "חששות" בקרב הצבא האמריקאי שהתקפות כאלה יהוו בעיה עבור המאמצים המתואמים להביס את דאע"ש שם.

לדבריו, הנושא נדון בממשל טראמפ, אבל "בסופו של דבר החלטנו שהחששות האלה היו מוגזמים. ביצענו מבצעים שונים בסוריה ובעיראק נגד כוחות איראנים וסורים, והם לא פגעו במשימה שלנו נגד דאע"ש".

על תרומתה של ישראל למלחמה בדאע"ש, ג'פרי אומר: "ישראל שיחקה תפקיד עצום. והרבה מזה נותר מסווג".

עוד 1,456 מילים
סגירה