שבר מציאות - כשמכורה לסמים בת 18 מתועדת תוך כדי גסיסה

יולי זולקוביץ', צילום אישי
יולי זולקוביץ', צילום אישי

בעודה מוטלת לצידו, מפרפרת את אחרונות נשימותיה בבוקר יום רביעי שעבר, יצא בן זוגה של יולי זולקוביץ' ז"ל (18), איליה שקון, לטיול בשכונה. הוא עשה זאת לאחר שצילם אותה גוססת במכשיר הסלולרי שלה, מה שהתברר לטענתו בדיעבד בביהמ"ש כ"ניסיון לחנך" אותה, כלומר להראות לה איך היא נראית לאחר נטילת סמים. בפועל הוא ביקש לבייש אותה או להטיל עליה את האחריות, חרף מצוקתה הברורה. רצה הגורל האכזר ותוך כך הוא גזר בושה וכלימה על עצמו.

בעודה מוטלת לצידו, מפרפרת את אחרונות נשימותיה בבוקר יום רביעי שעבר, יצא בן זוגה של יולי זולקוביץ' ז"ל (18), איליה שקון, לטיול בשכונה. זאת לאחר שצילם אותה גוססת, או כפי שטען בביהמ"ש: "ניסה לחנך" אותה

זה לא היה השימוש הראשון של שקון במכשיר הטלפון של זולקוביץ'. ברשות המשפחה, כך לפי עדות האב ריקרדו בביהמ"ש, נמצאים סרטונים שלו משדל אותה לצריכת סמים כבר שלוש שנים אחורה. לפי הדיווחים הוא השתמש במכשיר הנייד שלה ע"מ להצטייד בחומרים משככי תודעה שתכולתם אינה מפורטת בדו"ח עד כה, באמצעות אפליקציית טלגרם. באותם המכשירים גם תיעד שקון את רגעיה האחרונים. 

מאיזו זוית שלא נתקוף את הסיפור (תרתי משמע), הדימוי מצמרר. דמיינו את הבת או הבן שלכם שרועים מפרפרים לצד אדם שאין בו את היכולת להבין את חומרת המצב, לחמול, לעזור, או לכל הפחות להבין שצריכת הסם המופרזת היא קריאה גדולה, אדומה ובוהקת לעזרה. אחד כזה שמחפש תשובות בטלגרם או יורד לסיבוב למטה במקום להזעיק אמבולנס כמו כל אדם שפוי. 

האם היה לשקון מה להסתיר? תנאי בסיס קריטי לריפוי באשר הוא, הוא סביבה גרעינית תומכת. למרבה הצער, בהרבה מקרים אין אותה. בלא מעט מקרים המשפחה מנוטרלת מגישה לקורבן ההתמכרות, משלל סיבות שבחרו הן או בחר הגורל עבורן.

אבל זה עוד ניחא, ואולי אפילו עדיף על פני שהות לצד אדם שמנסה "לחנך" אותה באמצעות הקריאה שלה לעזרה. בטח ובטח כשהיא במצב נפשי כה שביר וכמה חודשים לאחר יציאה מגמילה. זו איננה סביבה מיטבית להחלים, כל שכן לחיות בה. למעשה זו התגלמות של חידלון קיומי, משום שאפילו הוא, כך מצטייר עד כה מן הדברים, לא האמין שהוא יכול לעזור לה.

לא היה בו אפילו את מעט הכבוד של לעזוב וללכת. הוא בחר, כך על פי הדיווחים, לשמש במשך שנים אמצעי מתווך בין מכשיר הנייד שלה לבין האפשרות להזין את הבחירה הזו. יחד עם סחר-מכר וירטואלי באמצעות אפליקציות ייעודיות ולא מפוקחות, שמזינות חסכים מיידים.

דמיינו את הבת או הבן שלכם שרועים מפרפרים לצד אדם שאין בו את היכולת להבין את חומרת המצב, לחמול, לעזור, או לכל הפחות להבין שצריכת הסם המופרזת היא קריאה גדולה, אדומה ובוהקת לעזרה

התיעוד המורבידי האיום, הטכנולוגיה המפוקפקת והסמים עצמם נדמים במקרה הזה למעין מיני מציאות מקבילה נטולת רסן ואפלה. אופציה לתסריט לפרק מטרגר ומגעיל במיוחד של "מראה שחורה", גרסת הקורונה. 

על פי מחקרים, לבני נוער שנחשפים לצריכת סמים ברשתות של סיכוי של פי חמישה לצרוך ולנסות את הסמים בעצמם. ועזבו שאפשר להגיד את אותו דבר על פורנו, כי זה לא האישיו. מי נמצא בעיקר באפליקציות האלו? נכון, בני נוער. אז מה עשינו פה בעצם? או. 

אישית, הזדעזעתי מכמה טעמים. קודם הוא מצלצל מוכר, הנרקומן הקטן. את מבנה האישיות הזה של אחד שמעדיף להוכיח אותך על מה שאת ולהאשים אותך בקורבנות, דווקא כשאת במקום הכי קשה שלך, וזאת במקום לעזור, או לכל הפחות להיעלם – פגשתי. מדובר בפסיכופט, עלוקה אנרגטית. שנית, כמנהלת קהילת צרכניות קנאביס, שמדי יום מתחרפנת אודות הפער בין הרצוי והמצוי, הרגשתי שיש לי חובה להעמיד את הדברים על דיוקם: 

1

לחלל המופקר, ממנו נעדרת מערכת הבריאות על שלל זרועותיה, בכל הנוגע לעזרה לבני נוער ונשים בקטגוריה של פגיעות אלימות או אלימות מינית, נכנסים גורמים לא לגיטימיים. אלה, בתיווך ובעזרת הטכנולוגיה מציפים מידע לא קוהרנטי מחד, ובחסות ממשלתית פועלים באופן חופשי מאידך.

אל תטעו לחשוב שארגוני הפשיעה והממסד לא מכבדים אחד את השני. נהפוך הוא. עובדה שלכל אחד מרחב (שלא לומר אפליקציה) משלו, גם אם ביניהם בסוף הם משתפים פעולה. 

2

הרי סחר לא קונבציונלי בסמים באשר הם, בכמויות, לא יכול לקרות ללא תמיכה מבית ושת"פ אסטרטגי וטכני מקדים. יחד הם יוצרים מצג שווא של תרבות צריכה, אבל הייצוגים, כמו גם הקולות בשטח, מעידים שהלך הרוח הוא חד מימדי ופניו אינם להיטיב עם הציבור, או הצמח.

3

זו הסיבה שחברות הקנביס משווקות סיגריות מגולגלות. כלומר הם מראש משווקים את הצמח כאמצעי עישון באופן ספורדי לסוגים שונים של מחלות. אבל שימוש במריחה? פחות. ומי שכבר כן ניסה לשווקו כך עשה זאת כאמצעי קוסמטי ונחל כשלון, משום שזו אינה המהות הטיפולית שלו. הצמח לא נועד לביוטי, הוא נועד לרפא כאב. אם במקרה הרווחנו לחות לעור על הדרך, מה טוב, אבל זה לא האלמנט עצמו. 

4

כמו סוחרי הסמים – רוב המהנדסים הם גברים שמפתחים אפליקציות לגברים – כמו טלגרם למשל, בה אין זהות ואיש הישר בעיניו יעשה. לפעמים זה קינקי ומגניב, לפעמים זה זבל אותו יש המשווקים כקנביס, ובמקרים הקשים זה זורק אותך לשבר במציאות, בו בת 18 יפהפיה מתה ומתועדת תוך כדי, למקרה שלא היה קריפי מספיק עד כה, חלילה. ולמה? כי היו סביבה אנשים שהעדיפו לחנך אותה בשיימינג מאשר לעזור לה, או העדיפו לסמוך על אפליקציה אנונימית מאשר לתת כתף ועזרה אמיתית לטיפול מכיל, מיטיב ושלם. 

כמו סוחרי הסמים – רוב המהנדסים הם גברים שמפתחים אפליקציות לגברים – טלגרם למשל, בה אין זהות ואיש הישר בעיניו יעשה. לפעמים זה זבל המשווק כקנביס, ובמקרים הקשים זה זורק לשבר מציאות, בו בת 18 יפהפיה מתה ומתועדת תוך כדי

5

אז באמת כל הכבוד לטכנולוגיה המהממת שמתווכת מידע ביחס לצרכים של משקיעי בורסה, ולטלגרם שהנגישה רצף אקטיבי של סמים, פורנו, שיימינג ורוע בעולם. המפתחים שלה בטוח שמחים ועשירים על איזה גג ניו יורקי עכשיו, מלא בועות קצף. בכלל לא מעניין אותם טיולים בשכונה ובאמת לא משנה אם זה בשעות הדמדומים של הערב או בבוקר מוקדם.

דפנה גלפז, אשת תכן וחוקרת תרבות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 883 מילים ו-1 תגובות
סגירה