תפקידה האמיתי של 8200 בעיצוב החברה הישראלית

יחידת 8200 של חיל המודיעין בצה"ל (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
יחידת 8200 של חיל המודיעין בצה"ל

הכתבה בידיעות "העשירון העליון כובש את 8200" עושה עוול לאחת מהפלטפורמות הכי מקדמות אינטגרציה ומוביליות חברתית. הטענות על שימור מבנה החברה וקידום השכבות העליונות הינן שגויות ונוגעות בסוגייה באופן שטחי, שעושה עוול לאנשי היחידה ולאלו שעוסקים בבניין הכוח שלה.

גילוי נאות, אני קצין במיל' ביחידה המבצעית של 8200, תפקידי במילואים הוא למיין ולראיין מלש"בים המועמדים ליחידה, תפקיד אותו התחלתי עוד בסדיר וסה"כ אני מבצע אותו במשך כעשור. במהלך העשור זכיתי לראות את התפתחות תהליכי המיון ליחידה וכיצד הם עוברים שינויים לטובה שיאפשרו ליחידה להנות מהכשרונות הטובים שיותר שיש לאוכלוסייה בישראל להציע.

במהלך העשור זכיתי לראות את התפתחות תהליכי המיון ליחידה וכיצד הם עוברים שינויים לטובה שיאפשרו ליחידה להנות מהכשרונות הטובים שיותר שיש לאוכלוסייה בישראל להציע

במהלך השנים זכיתי לראיין מלש"בים מאילת, חיפה, מטולה, כרמיאל, קרית גת, כפר סבא, תל אביב, דימונה ומעלות. ראיינתי אשכנזים ומזרחים, חילונים ומתנחלים, דרוזים ואתיופים. בשנים האחרונות היחידה עברה שינויים רבים ואפילו מגויסות בנות לשירות כלוחמות ביחידה. המראיינים אצלנו נחשפים לכל קצוות ומגוון האוכלוסייה וזוכים להכיר את דור העתיד אך גם ללמוד על אי-שוויון ההזדמנויות הקיים במדינה.

המספרים מציירים תמונה עקומה. ניכר שיש לילד שמגיע מאזור המרכז או מעיר מפותחת סיכוי גבוה יותר להתקבל ליחידה, אך הסיבה אינה נעוצה בקבוצת האיכות אליה הוא משתייך, אלא ברמת ההוראה הטכנולוגית ומגוון המקצועות הרלוונטיים ליחידה (סייבר, מדעי המחשב, רובוטיקה, מיכטרוניקה וכו') אשר באפשרותו ללמוד בבית ספרו ובאזור מגוריו.

8200 היא תמונת מראה של החברה הישראלית ומלמדת כיצד מפוזרים כספי החינוך והיכן משקיעים יותר משאבים והיכן פחות. אנו, אלה שאחראים על המיון והאיתור, מחוייבים לבחור מלש"בים לשירות ביחידה אשר עומדים בסטנדרטים מסוימים, רף שנקבע, ממנו אסור לנו לרדת. ישנה רמה מקצועית בסיסית שהמלש"בים צריכים לעמוד בה ואילולא יעמדו בה, הם יתגייסו לצבא ויעברו תקופת הכשרה ארוכה מהמתוכנן, עד כדי כך שהצבא לא יוכל להנות מפירות ההכשרה במעט זמן שיוותר להם לשירות.

לכן אנו עדים לתופעה כי היחידה מכילה יותר חיילים מיישובים מבוססים. אני, כמי שגדל בתל אביב, זכיתי לכמה וכמה מורות שלימדו מחשבים ומקצועות טכנולוגיים. אך בלא מעט מהראיונות שאני עורך, אני נתקל במלש"בים מהפריפריה, שמספרים כי יש מורה אחת בלבד למדעי המחשב בבית ספר, ובחלק מהמקרים אני גם נחשף למלש"בים שאין בבית הספר שלהם אפשרות ללמוד מקצועות טכנולוגיים בגלל חוסר במורים.

לצבא תפקיד חשוב בגיבוש החברה הישראלית, מאז קום המדינה הצבא משמש ככור היתוך בו זוכים לשתף פעולה אנשים מכל קצוות האוכלוסיה. הכתבה ב"ידיעות אחרונות" עושה עוול ליחידה, היא איננה מכילה רק אשכנזים מהמרכז, "צפונבונים".

ניכר שיש לילד שמגיע מאזור המרכז או מעיר מפותחת סיכוי גבוה יותר לעמוד ברף הטכנולוגי כדי התקבל ליחידה. 8200 היא תמונת מראה של החברה הישראלית ומלמדת כיצד מפוזרים כספי החינוך שלה

היחידה מכילה גם את נציגי "ישראל השנייה", מזרחים מיישובים פחות מפותחים, כיוון ששם ישנן יותר משפחות בהן דוברים ערבית בבית, והם משרתים ב-8200 לצד דרוזים ולצד אשכנזים שלמדו 5 יחידות ערבית בתיכון. 8200 מכילה חיילים מיישובים מבוססים שזכו למגוון של מקצועות לימוד טכנולוגיים לצד כאלה מיישובים פחות מבוססים, שלמדו אלקטרוניקה ומשרתים כטכנאים.

כל אותם אנשים, ללא קשר לרקע שהם באים ממנו, זוכים לנקודת פתיחה טובה בחייהם הבוגרים, לידע טכנולוגי שבאפשרותם לתרגמו באזרחות לעבודה עם משכורת גבוהה. 8200 מאפשרת לאנשים להתגבר על רקע קשה, על ילדות במקומות עם פחות הזדמנויות, ובעיקר לתת להם הזדמנות אמיתית לבנות לעצמם חיים טובים ומבוססים, הזדמנות שמערכת החינוך איננה תמיד מצליחה להעניק לכל ילדי הארץ.

הסטריאוטיפ שהתקשורת מקבעת בעיני הציבור שגוי ומטעה. 8200 משקיעה משאבים עצומים בהנגשת החינוך הטכנולוגי לפריפריה ולאלה שאין ידם משגת, במטרה ליצור חברה שוויונית יותר ומתוך הכרה כי אמנם חשובה הרמה הטכנולוגית של המתגייסים, אך לא פחות חשוב המגוון האנושי. כיוון שרק כך היחידה יכולה לשמר את החדשנות והקידמה בתוכה, ולהבטיח שתהיה מוכנה להתמודד עם האתגרים הקיימים והעתידיים העומדים בפניה.

גיא רוה הוא אנליסט לאיתור הלבנות כספים באינטרנט, קצין במיל', סטודנט לתואר שני במדע המדינה, מתעניין וחוקר יחסים בינלאומיים ואת הקשר בין ספורט לפוליטיקה בפרט. לולא הקורונה היה אמור להתחתן בעוד כמה חודשים, אבל החתונה נדחתה לשנה הבאה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
השסע ואי-השיוויון העדתי משתקפים בנתונים הדמוגרפים של יחידת 8200 ועל כן של כלל צה״ל גם אם היחידה וצה״ל אינם מונחים לביצוע סלקציה עדתית במעמד קבלת המועמדים לשירות. מאמר זה בא כאילו להגיד:... המשך קריאה

השסע ואי-השיוויון העדתי משתקפים בנתונים הדמוגרפים של יחידת 8200 ועל כן של כלל צה"ל גם אם היחידה וצה"ל אינם מונחים לביצוע סלקציה עדתית במעמד קבלת המועמדים לשירות. מאמר זה בא כאילו להגיד: "אל תאשימו את היחידה/את צה"ל בגזענות, אלו הם רק ארגונים שמתקיימים בחברה גזענית". בכך לא אמרת שום דבר חכם, לא סתרת את נתוני "ידיעות אחרונות" ולא הוכחת כי ה"סטראוטיפ" שגוי – כיוון שזהו איננו סטראוטיפ אלא מצב אמיתי, קיים וטעון שינוי וביקורת.

בא ספר לנו איפה משרתים (בתוך 8200) אלה שבאים עם ערבית מהבית, ואיפה משרתים אלה שבאים עם ידע והכשרה טכנולוגית. ספר גם עם איזה כלים משתחררים דוברי הערבית, וכמה השירות תורם להם לקריירה עתיד... המשך קריאה

בא ספר לנו איפה משרתים (בתוך 8200) אלה שבאים עם ערבית מהבית, ואיפה משרתים אלה שבאים עם ידע והכשרה טכנולוגית. ספר גם עם איזה כלים משתחררים דוברי הערבית, וכמה השירות תורם להם לקריירה עתידית, לעומת אלה שמשרתים בתפקידי סייבר למיניהם.
רמז: לדוברי הערבית אין שום קריירה מחוץ לצבא בזכות השירות.
ואחרי שהעמדנו דברים על דיוקם, תפקידה של 8200, והצבא בכלל אינו לעצב את החברה הישראלית. תפקידו להכשיר, לאמן ולהפעיל לוחמים. מי שאחראי על החינוך הלקוי שלא מכשיר תלמידים ברמה טכנולוגית גבוהה, הוא לא הצבא, אלא הממשלה.
על הצבא (ובכלל זה 8200) לבחור את המועמדים המתאימים ביותר.
העובדה שהמועמדים האלה מתרכזים בעשירון העליון (אם זה אכן כך) היא לא באשמת, ואפילו לא באחריות הצבא.

עוד 574 מילים ו-2 תגובות
סגירה