הקושי להבין התפשטות מגפות ואת השלכות ההתחממות הגלובלית

חבצלות מים (צילום: pixabay.com)
pixabay.com
חבצלות מים

הקושי להבין את השלכות ההתחממות הגלובלית ואת התפשטות המגפות באמצעות החשיבה האינטואיטיבית שלנו מקשה עלינו להבין את חומרת המצב. שתי בעיות תפיסה מובנות אינן מאפשרות לנו לתפוס את הבעיה בה אנו נמצאים.

נניח שחבצלת מים מכפילה את גודלה על פני המים כל 24 שעות. נניח שמקור המים זו הכנרת שלנו. כמה משטח הכנרת יכוסה יום לפני שכל הכנרת תהיה מכוסה לחלוטין בחבצלות?

אם אינכם מכירים את חידת הילדים הזו, כנראה שייקח לכם כמה דקות לענות על השאלה הזו, שהיא מאוד פשוטה בעצם. עבור מוחנו, השאלה הפשוטה הזו היא למעשה מורכבת מאוד בגלל חוסר היכולת של רובנו לתפוס צמיחה בטור הנדסי.

סדרה הנדסית או סדרה גאומטרית היא סדרה של מספרים, כך שהיחס בין כל שני איברים סמוכים הוא קבוע. במילים אחרות, ניתן לחשב כל איבר בסדרה על ידי הכפלת האיבר הקודם לו במספר קבוע.

סדרה הנדסית או סדרה גאומטרית היא סדרה של מספרים, כך שהיחס בין כל שני איברים סמוכים הוא קבוע. במילים אחרות, ניתן לחשב כל איבר בסדרה על ידי הכפלת האיבר הקודם לו במספר קבוע

קשה לדמיין את זה, אבל התשובה ברורה: יום אחד לפני שכל הכנרת תתכסה בחבצלות, רק חצי מהאגם מכוסה. המחצית השנייה אורכת רק יום אחד נוסף.

אנו מתקשים להבין גדילה בטור הנדסי והדבר בא לידי ביטוי בהמון אגדות וסיפורים מכל רחבי העולם. למשל, הסיפור על אותו נזיר הודי שהתבקש על ידי שליטו לחשוב על פרס על המצאת השחמט. הנזיר ביקש משליטו לשים גרגיר חיטה על לוח המשחק במשבצת הראשונה ואז להכפיל את הכמות בריבוע לצידו.

 גרגרי חיטה על לוח שחמט (צילום: pixabay.com)
גרגרי חיטה על לוח שחמט (צילום: pixabay.com)

השליט חשב שמדובר בעסקה הוגנת; אבל עד הריבוע ה -64 הוא היה מגיע לכמות חיטה פי 1,600 מכלל ייצור החיטה העולמי השנתי.

כישלון המחשבה השני שלנו הוא "פעולה ותגובה"

קשה לנו להבין תגובה המקושרת לפעולה שבוצעה לפני זמן מה – יום, שבוע, שנה אולי אפילו עשור. תגובה מיד לאחר פעולה תשויך אליה אוטומטית. לנו נראה שתגובה שאנו רואים כעת היא תוצאה ישירה של פעולה שהתרחשה מיד לפני כן.

 אילוסטרציה (צילום: pixabay.com)
אילוסטרציה (צילום: pixabay.com)

בהתייחסות למגיפה בעידן המודרני של הרפואה ובמיוחד בעידן  הקורונה הנוכחי, קשה להימנע מקישור בין ההקלה בסגר לבין ההקלה בתחלואה. במחשבה שנייה, ברור לנו שלוקח זמן להבשלה של המחלה, וברור גם שהירידה בתחלואה, באופן כללי, שייכת למשהו שבוצע כנראה 14 יום לפני כן.

אבל ככה הראש שלנו עובד, פעולה ותגובה, לטוב ולרע.

וכדי לאזן את עצמנו, פיתחנו שיטות ומחקר מדעי שמוכיחים לנו כל הזמן שלא כל מה שאנחנו חווים הוא בהכרח נכון.

השילוב של אותן לקונות בתפיסת מרווח הזמן בין הפעולה לתגובה, יחד עם חוסר היכולת להבין התפשטות בטור הנדסי, כמו בהתפרצות מגיפה, הופך אותנו לפגיעים מאוד בכל הנוגע להתמודדות עם מגיפות.

השילוב של אותן לקונות בתפיסת מרווח הזמן בין הפעולה לתגובה, יחד עם הקושי להבין התפשטות בטור הנדסי, כמו בהתפרצות מגיפה, הופך אותנו לפגיעים מאוד בכל הנוגע להתמודדות עם מגיפות.

עכשיו ברור מאוד מדוע בתקופות קדומות של המחקר רפואי היה קשה להבין ולהימנע ממקור המחלות.

 אילוסטרציה (צילום: pixabay.com)
אילוסטרציה (צילום: pixabay.com)

אבל אני מאמין שהכישלון של הבנת התפשטות הקורונה בטל בששים מול הקושי בהבנת משבר שינויי האקלים. ההתחממות הגלובלית היא תהליך איטי מאוד, וההשלכות הטרגיות שלה גדלות בטור הנדסי. אנו וילדינו כנראה לא נחשף לתוצאות הקשות שלה, אבל זה כבר מתחיל לקרות מסביבנו. זה קורה, זה אמיתי ואנחנו בבעיה גדולה. למדנו מספיק היסטוריה על המגיפות באירופה של ימי הביניים כדי להבין איך זה היה כשלא היה מדע מודרני בסביבה.

לפחות יש לנו מדע.

עלינו לשנס מותניים כדי להתגבר על שני הכשלים העיקריים שלנו בנושא שינוי האקלים: ההבנה שהנזק יהיה בטור הנדסי מול קצב ההתחממות, והמוטיבציה להתחיל לעבוד עכשיו, גם כאשר ההשלכות יתבטאו עשורים קדימה.

אלקנה פרסלר מתגורר בשוהם, נשוי בשנית +5 ילדים. מנהל חברת הזנק ומתמחה באסטרטגייה עסקית עמוקה. אוהב אדם וטבע, חוקר ומתקשר טכנולוגיה עבור חברה טובה יותר וסובלנית יותר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 538 מילים
סגירה