טראמפ: ישראל ומרוקו יכוננו יחסים דיפלומטים מלאים

ישראייר ואל על יפעילו טיסות ישירות למרוקו ● מנכ"ל משרד הבריאות: רבע מיליון עובדי רפואה יתחסנו ראשונים ● אדלשטיין: "דרכון ירוק למי שיתחסן פעמיים" ● נתניהו: "ייתכן שהחיסונים יתחילו לפני 27 בדצמבר" ● אחרי שש שעות של דיונים, הממשלה ויתרה על הסגר הלילי ● נתניהו שר עם עדן בן זקן את "יש בי אהבה"

בנימין נתניהו ודייוויד פרידמן בהדלקת נר ראשון בכותל. נתניהו אמר שהוא מודה למלך מרוקו על הרצון בשלום עם ישראל, 10 בדצמבר 2020 (צילום: עמוס בן גרשם / לע"מ)
עמוס בן גרשם / לע"מ
בנימין נתניהו ודייוויד פרידמן בהדלקת נר ראשון בכותל. נתניהו אמר שהוא מודה למלך מרוקו על הרצון בשלום עם ישראל, 10 בדצמבר 2020
07:23 עריכה

בוקר טוב! הממשלה תתכנס הבוקר ב-08:30 לישיבה מיוחדת שבה היא צפויה להכריז על "עוצר לילי לייט" שיוטל הערב ומדי ערב במהלך חג החנוכה ביישובים היהודיים, ולאחר מכן בחג המולד ביישובים ערביים שבהם יש בין השאר אוכלוסייה נוצרית.

העוצר הלילי יכלול איסור על ביקורים בבתים, כדי למנוע התקהלויות להדלקת נרות חנוכה, וכן סגירה של המסחר החל מ-17:30. שרי כחול לבן צפויים להתנגד לסגירת המסחר ושר האוצר ישראל כץ מתכוון לדרוש להזיז את שעת הסגירה ל-18:30 או 19:00.

טיוטת ההגבלות שתובא לאישור גובשה אתמול בהתייעצויות בין משרד הבריאות למשרד ראש הממשלה, כדרך לעקוף את התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסגר הלילי הרוחבי. היועמ"ש קבע כי אין אפשרות משפטית להטיל סגר לילי על כלל מדינת ישראל שכן משרד הבריאות לא המליץ על סגר כזה, ולדעתו של מנדלבליט, לא ניתן יהיה להגן בבג"צ על מהלך שאין לו הצדקה של הגורמים המקצועיים.

הממשלה תדון גם בקביעת מדדי תחלואה שמהם תעבור ישראל ל"ריסון מהודק" – כלומר, הפסקה של המסחר וסגירת החנויות, ומגבלות נוספות שאינן רחוקות מסגר מלא, אם תהיה עלייה בתחלואה. על-פי הצעת משרד הבריאות, יש לעבור לריסון מהודק מ-2,000 חולים מאומתים ביום ומקדם הדבקה (R) של 1.3. המטה לביטחון לאומי (מל"ל) מציע מעבר לריסון מהודק ב-3,500 חולים ביום ומקדם הדבקה של 1.35. מקדם ההדבקה כיום הוא יותר מ-1.2, כך שמדובר בתרחיש שצפוי להתמשש תוך פחות משבוע.

במקביל, יביא משרד הבריאות לאישור הממשלה הצעה להחמיר את הבידוד לשבים ממדינות אדומות: על-פי ההצעה, מי שישוב לארץ מטורקיה, בולגריה, אוקראינה וייתכן שגם בלארוס – יהיה מחוייב להיכנס לבידוד במלוניות למשך 12 ימים – אלא אם יסכים לבדיקת קורונה בנתב"ג, יתחייב לבדיקה נוספת כעבור 10 ימים וימסור את פרטיו לצוות כנפי חיל (משרד הביטחון ופיקוד העורף) – שיוודא את שמירת הבידוד. חובת הבידוד במלוניות לא תחול על מי שחזר בטיסת המשך (קונקשן) מטורקיה.

ראש הממשלה נתניהו אמר אמש שההגבלות נדרשות "כי אנחנו הולכים לקבל תחלואה נוספת בגלל החגים ולכן מצאנו לנכון לקחת את שתי ההתקהלויות הצפויות בחגים – חנוכה וחג המולד – ולהגביל כדי להציל חיים".

בנימין נתניהו מדליק נר אחרון של חנוכה. 29 בדצמבר 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
בנימין נתניהו מדליק נר אחרון של חנוכה. 29 בדצמבר 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
07:42 עריכה

שר המדע יזהר שי מסביר מדוע מפלגתו, כחול לבן, מתנגדת לסגר לילי בחנוכה:

08:32 עריכה

08:34 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה "רומז" באופן "מעודן" האם צריך, לדעתו, לציית לסגר הלילי:

08:54 עריכה

"ישראל היום" פרסם אתמול ידיעה לפיה נערכים מגעים בין כחול לבן לליכוד לדחות את הבחירות – אינטרס מובהק של הליכוד, שעשויה להתחזק אם מגפת הקורונה תדעך בינתיים. בכחול לבן הכחישו את הדברים כבר אתמול, וליתר ביטחון ממשיכים לפמפם את ההכחשה גם הבוקר:

08:56 עריכה

הפרופסור עדית מטות, מנהלת המחלקה לטיפול נמרץ באיכילוב, הייתה ידועה בביקורת החריפה שלה על מדיניות הממשלה בטיפול במגפת הקורונה – עד שמנכ"ל בית החולים, רוני גמזו, התמנה לפרוייקטור הקורונה והיא-עצמה מונתה לחברה בצוות שלו. כיום, גמזו ומטות כבר אינם בממשלה ומטות יכולה שוב להתבטא בחופשיות נגד המדיניות:

09:12 עריכה

הממשלה החלה בדיון המכריע על הטלת עוצר לילי מוגבל ביישובים יהודיים בחנוכה:

09:20 עריכה

לפי הצעת המחליטים שהממשלה דנה בה כעת, יוטל קנס של 500 שקלים על מי שיבקר בבתים של זולתו או יתרחק מביתו בזמן העוצר הלילי החלקי בחנוכה.

09:38 עריכה

הממשלה ממשיכה בדיון על העוצר הלילי החלקי שיוטל במהלך ימי החנוכה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקרין לשרים סרטון של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתנצל שארצה סוגרת את המדינה בחגי הכריסמס, ולאחר הסרטון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בשיח התקשורתי אנחנו כל הזמן בכשלים אבל יש את מבחן התוצאה. התחלואה היא מהנמוכות בעולם, אבל המעבר הגיאומטרי הוא כל כך מהיר שאתה מגיע מגרמניה שנחשבה למוצלחת ביותר שמתים שם 500 איש ביום. אנחנו בתחילתו של גל שלישי".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "אנחנו מנסים להגיע לפגיעה מינימלית במשק ובחברה, אבל למנוע את התפשטות המחלה. אין ויכוח שיש עלייה מתמדת. בעקבות כל מיני דיונים בקבינט ובתקשורת אני רוצה לומר שאין קונץ-פטנטים. הצעדים הם כואבים, ולי הם כואבים לא פחות מאף אחד אחר. כשאני רואה חדרי כושר סגורים וקניונים זה לא עושה לי טוב".

בהצעת משרד הבריאות נכתב כי "לנוכח העלייה במדדי התחלואה ומגמות התפשטותה הרחבות, קיים חשש ממשי לזינוק נוסף ומסוכן ברמת התחלואה, בימי חג החנוכה בגלל ריבוי ההתכנסויות ואירועי הדלקת נרות הצפויים בימי החג בשעות הערב. התכנסויות אלה צפויות במידה רבה להגביר את היקפי המגעים בין בתי אב, מגעים המתאפיינים בשהייה בסמיכות של משפחה וחברים במשך מספר שעות, אכילה משותפת ועוד, בעיקר בקרב המגזר היהודי, ולתרום תרומה משמעותית להתפשטות נוספת ומסוכנת של המחלה".

לפי הצעת המחליטים, יחול מדי ערב איסור על התקהלות של שני אנשים או יותר במבנה, למעט אנשים הגרים יחד וכן תוגבל התקהלות של עד עשרה אנשים בשטח פתוח. בבתי תפילה תוגבל התפוסה לעשרה אנשים. גם במקומות פתוחים יוגבל מספר המתפללים בצוותא ל-10 במקום 20. המסחר ייסגר בשעת הטלת העוצר, כולל קניונים ושווקים שנפתחו לראשונה רק אתמול ולמעט חנויות חיוניות (מזון, תרופות ומוצרי היגיינה) גם גני חיות, שמורות טבע, גנים לאומיים ומוזיאונים שנפתחו לאחרונה ייסגרו מדי יום ב-17:30, אך הספריות לא. לא תהיה הגבלה על פעילות של מקומות עבודה אחרים.

המגבלות המוצעות לא יחולו ביישובים שמרבית תושביהם אינם יהודים, כולל באזור מזרח ירושלים. לתקנות אף צורפה מפה של ירושלים בחתימת ראש הממשלה נתניהו.

משרד הבריאות הפעיל גם את סעיף הדחיפות בנימוק שמדובר בהוראת שעה לפרק זמן קצר של שמונה ימים, שתכליתו צמצום מפגשים המתרחשים בחג החנוכה. עו"ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של משרד הבריאות, קבע כי "אין מניעה משפטית לקבל את ההחלטה המוצעת".

לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, אתמול אובחנו 1,828 נדבקים חדשים בקורונה ב-70,215 בדיקות. לפיכך, שיעור החיוביים לנגיף אתמול עמד על 2.5%. מספר החולים שמצבם קשה עומד על 318, ומהם מחוברים 100 למכונות הנשמה. מניין הנפטרים מסיבוכי המחלה עומד על 2,934. אל רשימת היישובים האדומים הצטרפו הבוקר קריית ביאליק ואבו גוש.

אנגלה מרקל, קנצלרית גרמינה (צילום: Roni Schutzer/Flash90)
אנגלה מרקל, קנצלרית גרמינה (צילום: Roni Schutzer/Flash90)
09:45 עריכה

ה-FDA ידון היום באישור החיסון נגד קורונה של חברת פייזר. ההערכה היא שהחיסון יאושר – מה שיאפשר להתחיל לחסן את אוכלוסיית ישראל תוך פחות משבועיים.

10:01 עריכה

אתר וואלה פרסם הבוקר קטעים מעדותו של היועץ המשפטי לשעבר של משרד הביטחון, עו"ד אחז בן ארי, בפרשת הצוללות, שהוגשה לבג"צ במסגרת עתירה של התנועה לאיכות השלטון, אשר דורשת לפתוח מחדש את חקירת פרשת הצוללות, ולהרחיבה גם לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"לא ידוע לי על מקרה שבו התהפך סדר הדברים ומערכת הביטחון נדרשה לבצע רכש למרות עמדתה", כתב בן ארי, "הטיוטה (של ההסכם) הועברה מהמל"ל (המטה לביטחון לאומי) כמסמך שראש הממשלה מבקש לחתום עליו בפגישתו הקרובה עם הקנצלרית מרקל".

"שר הביטחון דאז, משה יעלון, ומנכ"ל משרד הביטחון, הופתעו – והורו לא לקדם את המזכר בנוסח שהוצע. בהתאם לכך קיצצנו בתוכנו ושינינו ניסוחים שהייתה בהם מחויבות לרכש, ובמקומן שולבו הצהרות כלליות. אינני יודע אם המזכר נחתם ובאיזה ניסוח". עוד טען בן ארי כי בבדיקה שערך מול הלשכה המשפטית של המל"ל עלה כי אנשיו לא היו מעורבים בחיבור טיוטת מזכר ההבנות".

"כעניין שבסדרי שלטון רגילים, היוזמה להצטיידות בציוד צבאי, ובוודאי בציוד אסטרטגי, מגיעה מצה"ל, לאחר שהוא בוחן את הצורך המבצעי, את המסגרת התקציבית ואת המשאבים הנדרשים. רק לאחר אישור שר הביטחון, יכולה בקשת הצטיידות כזו להיבחן על ידי המל"ל ומשרד האוצר בדרך לאישור הקבינט".

"לאחר פרישתי נפגשתי עם יעלון, שסיפר לי כי באוקטובר 2015 נפגש עם ראש הממשלה נתניהו יחד עם כמה קצינים בכירים כדי להציג בפניו את התוכנית הרב שנתית של צה"ל לפני הצגתה לקבינט. להפתעתם של יעלון והקצינים הבכירים, רה"מ הורה לכלול בתוכנית רכש של שלוש צוללות ושתי ספינות נגד צוללות. שר הביטחון ואנשיו היו המומים מהדרישה והתנגדו לה נמרצות. שכן העמדה הייתה שאין לצה"ל כל צורך בציוד זה ואין הוא מסוגל גם לממן אותה".

מנתניהו נמסר בתגובה: "כתבה ממוחזרת ומגמתית שכולה העלאת גירה של מידע ישן שנסרק במסרקות ברזל על ידי כל גורמי אכיפת החוק ופרקליט המדינה לשעבר, שקבעו שאין בו דבר".

בנימין נתניהו מרים את דגל ישראל ב-23 בספטמבר 2014, בעת טקס קבלת הצוללת אח
בנימין נתניהו מרים את דגל ישראל ב-23 בספטמבר 2014, בעת טקס קבלת הצוללת אח"י תנין, אחת מהצוללות שנרכשו מתיסנקרופ בגרמניה (צילום: AP Photo/Amir Cohen)
10:08 עריכה

בהיעדרה של "ארץ נעדרת" יש עתיד מספקת סאטירה על ישיבת הממשלה:

10:27 עריכה

"חיסונים זה יופי, הסיבוב שנתניהו עושה עליהם הוא מגוחך", כתב הבוקר יו"ר יש עתיד והאופוזיציה, יאיר לפיד, בעמוד הפייסבוק שלו. 

"קמפיין 'הבאתי חיסונים' של נתניהו היה יכול להיות מביך, אם הוא היה יודע מבוכה מהי", כתב לפיד, שייתכן שהושפע מהביקורת החריפה ברשתות כלפיו על כך שצפה שהחיסונים לא יגיעו.

"הליכוד הוסיף לו ביומיים האחרונים תבלין חדש, 'חי-חי, לפיד אמר שלא יהיו חיסונים בינואר'", כתב לפיד, "לפיד לא אמר, הוא ציטט. מי שהסתמכתי עליו כשאמרתי שלא יהיו חיסונים בינואר הוא שר הבריאות של הליכוד, ובכירי משרד הבריאות. באותו שלב, ההערכות בכל העולם היו שייקח לחיסונים של "פייזר" עוד חודשים ארוכים להגיע. בסופו של דבר, למרבה השמחה, פייזר הצליחה להאיץ את תהליך האישורים מול ה-FDA האמריקאי והחיסונים יגיעו קודם. אני שמח ומברך על כך. סוף סוף חדשות טובות בחזית הקורונה".

"מה שפחות מבורך הוא הסיבוב המוזר שנתניהו עושה על כל העסק. ספק אם יש עוד מנהיג מדינה בעולם שנסע לשדה התעופה לפגוש מקרר. זה מה שנתניהו עשה. נסע להצטלם עם המקרר שבו יאופסנו החיסונים. ברור לגמרי שאין עוד ראש ממשלה בעולם שטוען שהחיסונים זה בזכותו. נתניהו אמנם הרים טלפון למנכ"ל פייזר, אבל הטענה שבזכותו יש חיסונים היא מגוחכת. מדובר בחוזה מסחרי עם חברה מסחרית מחו"ל. היא חתמה על חוזים זהים עם עשרות מדינות בעולם. היא לא נותנת לנו את החיסונים כי ביבי ביקש, אלא מוכרת לנו אותם בכסף מלא. זה הביזנס שלה. יש מדינות שקיבלו את החיסונים לפנינו (כמו בריטניה וארה"ב), יש כאלה שיקבלו אותו אחרינו.

"אני חוזר להתחלה. העובדה שיש חיסונים היא הקלה גדולה. ביבי ניחש נכון שהם יהיו בינואר. בזה בערך מסתכמת התרומה שלו לנושא. כמו תמיד, הוא עושה סיבוב יח"צני על משהו שהוא אינו קשור אליו (למרות שהפעם זה סיבוב שיקרי ומגוחך אפילו בסטנדרטים שלו). אני חשבתי שייקח יותר זמן. התברר שלא. איזה כיף".

שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו במחסר הקירור של חברת טבע, שם יאוחסנו החיסונים שיגיעו. 26 בנובמבר 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו במחסר הקירור של חברת טבע, שם יאוחסנו החיסונים שיגיעו. 26 בנובמבר 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
10:39 עריכה

מסתמן כי העוצר הלילי החלקי שיוטל ביישובים היהודיים בזמן חנוכה יתחיל רק ממחר, כלומר מכניסת השבת שהיא גם הדלקת נר שני של חנוכה, ולא מהיום. זאת, לבקשתו של השר זאב אלקין:

10:48 עריכה

שר ירושלים והמורשת, רפי פרץ, שפרש מימינה כדי להישאר בממשלה, מתלבט על המשך דרכו הפוליטית, ושוקל ללכת ימינה עוד יותר מימינה:

10:53 עריכה

שר הרווחה איציק שמולי ממפלגת העבודה מצטרף לשרי כחול לבן בהתנגדות להטלת הסגר הלילי בחנוכה:

10:54 עריכה

ח"כ מיקי זוהר עדיין מודאג ממה שהוא רואה כ"רדיפה" של ראש הממשלה נתניהו:

10:55 עריכה

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד זורע מוקשים בדרכה של מפלגתו לשיתוף פעולה מהוסס עם סיעת רע"מ ברשימה המשותפת:

10:57 עריכה

המשנה הפורש למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, מנסה לשכנע את המהססים להתחסן:

11:10 עריכה

"בשלב זה אין כל מגעים בין כחול לבן והליכוד למניעת בחירות", אומר שר המשפטים אבי ניסנקורן הבוקר בראיון לאולפן ynet.

לדברי ניסנקורן: "הדברים ברורים – תקציב, רוטציה, מינויים תקינים, ועדת שרים מתפקדת, ממשלה מתפקדת – שום דבר לא השתנה. אין מגעים, כרגע אנו בדרך לבחירות. הכדור בידי הליכוד".

"אפשר להגיע לסיכום אם הליכוד רוצה, אבל הסיכום צריך לכלול את הכללים הללו בצורה מאוד מאוד ברורה. כרגע ההיתכנות נמוכה כי אנו רואים את ההתנהלות, ומי שלא עומד בהסכמים וסיכומים מהיום הראשון – האפשרות שיעמוד בסיכומים ב-10 ימים האחרונים – קלושה".
בתשובה לשאלה, האם הוא חש שאנחנו בדרך לבחירות, אמר ניסנקורן:
"כרגע זו התחושה שלי. הלוואי שזה ישתנה, כרגע אני לא רואה את זה. נתניהו בקמפיין מהיום הראשון שהקמנו את ממשלת האחדות. הוא לא עובד בשביל עם ישראל. אם אין תקציב – זה לעבוד נגד העם".

בתשובה לשאלה אם הליכוד ידרוש את החלפתו בתמורה להעברת התקציב, אמר ניסנקורן: "בסדר, ראש הממשלה רוצה להחליף אותי מהיום הראשון בתפקיד. זה לא קשור לאבי ניסנקורן. זה קשור למה שכחול לבן מייצגת – אנחנו מגנים על חומות הדמוקרטיה ושומרי הסף. אני בסך הכל שומר על שפיות משפטית ופוליטית בישראל בנושאים האלה".

בהתייחסו לפרישתו של גדעון סער מהליכוד אמר ניסנקורן: "א', אני חושב שזה מראה שיש סדקים בצד הימני של המפה הפוליטית. זה אומר שגם בימין הבינו שאי אפשר להמשיך במצב הזה ויש בעיית תפקוד קשה של נתניהו. הוא מערבב בין אינטרסים לאומיים לאינטרסים אישיים. הסדקים האלה ימשיכו להתרחב. דבר שני, בסופו של דבר, בפוליטיקה יש פרטנרים. כל גורם ממלכתי למען עם ישראל הוא פרטנר. גדעון סער הוא פרטנר. ויש פרטנרים נוספים במפה הפוליטית. אם נגיע לבחירות, הערכתי היא שנתניהו לא יישאר ראש ממשלה".

ניסנקורן נשאל "לאן נעלם שר החוץ גבי אשכנזי? וענה "תזמין אותו ותראיין אותו". כשנשאל, האם הוא עדיין חלק מכחול לבן? ענה ניסנקורן "כן". בתשובה לשאלה: "המפלגה שלכם נראית קצת מפורקת. אולי יש סדקים גם אצלכם?"
"אני לא מקבל את זה. אשכנזי עושה עבודה מצוינת במשרד החוץ ועומד על ערכי כחול לבן".

על המועמדות של עו"ד עמית איסמן לתפקיד פרקליט המדינה, תפקיד שאמור לעלות לאישור בישיבת הממשלה ביום ראשון, אמר ניסנקורן: "אני מאמין שהוא לא יעלה לאישור. הרי זה דפוס שכל משרה של משרד המשפטים לא עולה לאישור. זה חמור מאוד. זה לא רק פרקליט המדינה, זה גם המנכ"ל של משרד המשפטים וגם שורת תפקידים אחרים במשרד. בהתנהגות שלו ראש הממשלה פוגע בעבודת משרד המשפטים".

בהתחייסו לחיסונים נגד מגפת הקורונה, אמר ניסנקורן: "אני תומך בתמריצים משמעותיים לחיסון. אני אישית אתחסן ברגע שאפשר, צריך להוות דוגמא".

בהתייחסו לתמונה שבה נתניהו הצטלם עם החיסונים בנתב"ג, אמר ניסנקורן: "אני לא נגד התמונה הזאת אבל צריך להגיד בצורה ברורה: המאבק בקורונה, כולל החיסונים, לטוב ולרע, זו עבודה של ממשלת ישראל. שלא יחשבו שבן אדם אחד הביא את החיסונים. זו ממשלה, משרד הבריאות, המשפטים, משרד החוץ והביטחון. כשיש דברים רעים זה 'אנחנו', וכשיש דברים טובים זה 'אני'".

אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
11:17 עריכה

הדיון בישיבת הממשלה על העוצר הלילי החלקי שיוטל בחנוכה נמשך, ונתניהו ביקש לעצור את הישיבה על מנת לערוך התייעצות. זאת, לאחר שהשר זאב אלקין ביקש לדחות את הטלת העוצר מהיום למחר – ונתניהו אמר כי הוא תומך בדרישתו. "אי אפשר אי אפשר להודיע על כך מהיום להיום", אמר נתניהו.

11:18 עריכה

11:22 עריכה

האם ח"כ גדעון סער פתח בקמפיין הבחירות שלו, ראוי לתעודת הצטיינות, או פשוט הגיע לעבודה בתקופת ההודעה המוקדמת?

11:31 עריכה

נפתלי בנט בשלו: מתעלם מהטלטלות במערכת הפוליטית, שאת פירותיהן הוא עומד לקצור בבחירות המתקרבות, ומתמקד רק בקורונה ובמשבר הכלכלי

11:51 עריכה

11:58 עריכה

כאוס בישיבת הממשלה על העוצר הלילי בחנוכה: לאחר שהשר זאב אלקין דרש להתחיל את העוצר מחר, ולא היום כפי שקובעת ההצעה שהכין משרד הבריאות, נתניהו השתכנע והפסיק את הדיון הסוער להתייעצויות. בינתיים, מה שהיה נראה כהפסקה מתודית קצרה הולך ומתארך והישיבה טרם התחדשה. 

זאב אלקין (צילום: Hadas Parush/Flash90)
זאב אלקין (צילום: Hadas Parush/Flash90)
12:35 עריכה

הקריירה החדשה של ראש הממשלה נתניהו, או התחלת קמפיין הבחירות שלו? סרטון שבו ראש הממשלה נתניהו והזמרת עדן בן זקן מבצעים את "יש בי אהבה" – שירו של ארקדי דוכין, המזוהה עם אריק איינשטיין ז"ל, שפורסם הבוקר, כבר זכה ל-33 אלף צפיות – וגם לתגובות במערכת הפוליטית, חלקן מפרגנות וחלקן עוקצניות למדי.

12:50 עריכה

נתניהו אמר בישיבת הממשלה על הטלת העוצר הלילי בחנוכה שהמצב חמור – אבל מייד סייג את עצמו והזכיר שמספר המתים מקורונה בישראל נמוך יחסית (מבלי להזכיר את גיל האוכלוסייה). יאיר לפיד מיהר להגיב:

13:02 עריכה

פרישתו של גדעון סער מהליכוד הגדילה את הצפיפות בגוש הימין:

13:06 עריכה

הדרמה בישיבת הממשלה ממשיכה: לאחר שנתניהו עצר את ישיבת הממשלה על העוצר הלילי החלקי בחנוכה, שהיה אמור להתחיל הערב, הוא ביקש ממשרד הבריאות להכין במהירות הצעת מחליטים חדשה לעוצר לילי לתקופת החג שיתחיל מחר בערב עם כניסת השבת במקום היום.

המשטרה עוצרת איש חרדי בשכונת גאולה בירושלים במהלך פשיטה על בית כנסת שפעל בניגוד להנחיות, ב-14 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המשטרה עוצרת איש חרדי בשכונת גאולה בירושלים במהלך פשיטה על בית כנסת שפעל בניגוד להנחיות, ב-14 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
13:07 עריכה

לפני שישיבת הממשלה הבוקר הופסקה, היא הספיקה לאשר מתווה לחזרה לפעילות של תנועות נוער החל מיום ראשון הקרוב. לפי המתווה, תנועות הנוער יחזרו לפעול ביישובים צהובים או ירוקים. הפעילות תתקיים בשטח פתוח ובקפסולות קבועות אליהן משתייכים התלמידים בבתי הספר בהם הם לומדים.

 

13:15 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל מחדש את החלטתו למנות את שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, לשגריר המדינה גם בארצות הברית במקביל לתפקידו כשגריר באו"ם. זאת, על  רקע תוצאות הבחירות בארה"ב וניצחונו של ג'ו ביידן. כך מדווח הבוקר אתר וואלה! News. לפי הדיווח, נתניהו שוקל להשאיר את שני התפקידים לבעלי תפקידים נפרדים, שאחד מהם יהיה ארדן והשני השר יובל שטייניץ. נתניהו נפגש הבוקר עם ארדן בישראל.

"בכירים" אלמוניים שהתראיינו לוואלה ציינו כי "נתניהו מעוניין שהשר יובל שטייניץ יכהן כשגריר בוושינגטון, אך מוכן לאפשר לארדן לבחור באיזה משני התפקידים הוא מעוניין לכהן. אם ארדן יסכים ויבחר בשגריר בוושינגטון, שטייניץ יהיה השגריר באו"ם".

הממשלה כבר אישרה את כהונת ארדן בשני התפקידים וכדי לשנות זאת יש לקבל את הסכמתו של ארדן ולהעביר החלטת ממשלה חדשה. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "נתניהו לא רוצה שארדן יוותר על התפקיד בוושינגטון ואין שינוי במצבו".

גלעד ארדן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
גלעד ארדן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
13:37 עריכה

מטוס בואינג 777 של חברת התעופה יונייטד איירליינס קרגו ועליו מאות אלפי מנות חיסון נגד קורונה של חברת פייזר נחת היום בצהריים בנמל התעופה בן גוריון.

לאחר הנחיתה יועברו החיסונים למחסני חברת טבע בשוהם, שם יקיימו ראש הממשלה ובכירי משרד הבריאות את מה שהגדירו כ"סיור מקצועי". אתמול כבר נחת בנתב"ג מטוס עם החיסונים הראשונים, אך אלה היו אלפי חיסונים בודדים בלבד.

שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו במחסר הקירור של חברת טבע, שם יאוחסנו החיסונים שיגיעו. 26 בנובמבר 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו במחסר הקירור של חברת טבע, שם יאוחסנו החיסונים שיגיעו. 26 בנובמבר 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
13:53 עריכה

ח"כ גדעון סער, שעוזב מחר את הכנסת לרגל עזיבתו את מפלגתו, הליכוד, השמיע היום דברי פרידה קצרים במהלך דיון בוועדת הכנסת למעמד האישה. סער אמר את הדברים בסוף דיון שבו השתתף בוועדה, שבו אושרה לקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק לשלילת אפוטרופסות מאבות אלימים. "היה לי חשוב להעביר את הצעת החוק הזאת עד הרגע האחרון", אמר סער, "מקווה שבקרוב ניפגש שוב ונחזור לעבוד יחד".

14:01 עריכה

עופר שלח מצטרף לתגובות העוקצניות לקליפ של נתניהו ועדן בן זקן, ומצליח לקשר בינן לבין כשלון הממשלה בהתמודדות עם מגפת הקורונה:

14:09 עריכה

ח"כ יאיר גולן ממרצ נותן דוגמא אישית:

14:30 עריכה

האם הסגר הלילי בחנוכה לא יוטל בסופו של דבר? הדיון על הסגר בממשלה, שהופסק ב-11:00 ל"שעה וחצי של התייעצויות" וטרם התחדש, ובינתיים כותרת באתר ynet מבשרת כי "מסתמן שלא יוטל סגר לילי. בעקבות דרישת שר הביטחון בני גנץ, תאמץ הממשלה את ההצעה להטיל "ריסון מהודק" (סגירה של החנויות) במקרה שבו יהיו 2,500 נדבקים בקורונה ביום או שמקדם ההדבקה יעלה ל-1.3 (מה שצפוי לקרות תוך פחות משבוע). גם באתר וואלה! News פורסמה הצהרה של בכיר מכחול לבן לפיה "ההצעה לסגר לילי ירדה מעל הפרק".

כוחות משטרה ליד שכונת רמות בליל הסגר הראשון -40 ערים עקב מגיפת הקורונה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
כוחות משטרה ליד שכונת רמות בליל הסגר הראשון -40 ערים עקב מגיפת הקורונה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
14:44 עריכה

הפארסה ממשיכה: אחרי ישיבת ממשלה סוערת של שלוש שעות שהופסקה בשיאה, ודיונים קדחתניים של שלוש שעות נוספות בין השרים, החליטו ראש הממשלה נתניהו, ראש הממשלה החלופי בני גנץ ושר הבריאות יולי אלדשטיין לוותר על הכוונה להטיל סגר לילי בחנוכה.

בנימין נתניהו בעת ביקור בבית ספר יסודי בירושלים. 5 בספטמבר 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
בנימין נתניהו בעת ביקור בבית ספר יסודי בירושלים. 5 בספטמבר 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
14:50 עריכה

סרטון הצדקה שפורסם הבוקר, שבו רה"מ נתניהו והזמרת-כוכבת עדן סן זקן שרים את "יש לי אהבה" של ארקדי דוכין ממשיך לעורר הדים, ולא כולם חיוביים:

14:57 עריכה

עכשיו זה רשמי: אין סגר לילי בחנוכה. הממשלה התכנסה מחדש לדון בהצעת מחליטים לפיה יוטל "פיקוח מהודק" – כלומר, החנויות ייסגרו ויוטלו הגבלות נוספות, קרובות לסגר – במקרה שמקדם ההדבקה יגיע ל-1.3 (במקום 1.25 כיום) – עניין שיכול לקרות ויכול שלא לקרות, אך לפי המגמה הנוכחית צפוי לקרות תוך כשבוע.

15:04 עריכה

בנימין נתניהו מודיע על מתווה לדחיית החזרי הלוואות לעסקים שנפגעו מהקורונה. המתווה גובש עם בנק ישראל (וללא משרד האוצר, לפחות על פי ההודעה). הכוונה היא לאפשר לעסקים לדחות את החזר הקרן של הלוואה ולהפחית את החיוב החודשי ב-70%.

נתניהו: "צעד נוסף שהבאנו בתקופה האחרונה שיעזור משמעותית לעסקים הקטנים והזעירים באופן מהיר וחלק".

15:52 עריכה

בנימין נתניהו משתף גרף שמראה שיעור תמותה נמוך יחסית בין נדבקי הקורונה בישראל. אלא שהגרף המקובל למדוד את מצב התמותה הוא ביחס לגודל האוכלוסייה וביחס לתמותה בשנים קודמות, ולפי המדדים האלה ישראל במצב קצת פחות טוב. וזה מבלי להזכיר את הקורונה הכלכלית, שבה ישראל במקום גרוע ממש לפי כל קנה מידה, כפי שנחשף בדו"ח העוני שפורסם השבוע.

15:59 עריכה

הממשלה אישרה כי אם יאובחנו 2,500 נדבקים ליום יופעל "ריסון מהודק" ברחבי הארץ ושלושה שבועות לאחר מכן יוטל סגר כללי. לשון ההודעה:

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום את הממשלה לקבלת החלטות שמטרתן להביא לבלימה והורדה ל-R קטן מ-1, ו-N קטן מ-1,000.

הממשלה החליטה:

1. אם מגיעים ל- R=1.32 או N=2,500 עוברים לריסון מהודק ל-3 שבועות.

2. אם בחלוף 3 שבועות מהחלת הריסון המהודק לא יורדים ל-R=1 נכנסים לסגר כללי.

3. ללא הגבלות נוספות בחנוכה.

16:01 עריכה

נתניהו ואדלשטיין במרכז הלוגיסטי של טבע ליד שוהם, לשם מגיעים החיסונים שנחתו בישראל.

16:07 עריכה

יאיר לפיד צייץ קודם את נתוני התמותה של ישראל וכן את התמונות של הנוסעים המתקהלים בנתב"ג ובליכוד מטרילים אותו בחזרה עם גרפים משלהם.

16:25 עריכה

שר המדע יזהר שי התנגד למהלך שאושר בממשלה, במסגרתו בוטל הסגר הלילי בתנאי של החמרת ההגבלות במקרה של הגעה ל-2,500 נדבקים.

"אנחנו מצביעים גם על סגר. ריסון מהודק לא יוריד את המספרים, בואו לא נשלה את עצמנו", הוא אמר.

16:43 עריכה

בג"ץ הוציא צו שמורה לממשלה למנות מנכ"ל קבוע למשרד המשפטים עד סוף החודש. המועמד המוביל הוא עו"ד שמעון בראון.

בפסק הדין בעתירה של התנועה לטוהר המידות, קבעו השופטים שלאחר שנה ו-3 חודשים מתום כהונת המנכ"לית הקבועה (אמי פלמור), ולאחר שוועדת המינויים אישרה את המינוי של בראון, "ההצעה להביא ולאשר את מינויו בהחלטת ממשלה בשלה זה מכבר".

16:49 עריכה

בתגובה לסרטון השיר של נתניהו ועדן בן זקן, מרב מיכאלי מיכאלי, עופר שלח ויאיר גולן משתפים ציוץ עם נתונים עגומים על מצב הקשישים בישראל.

17:00 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין מבטיח "דרכון ירוק" למי שיתחסן פעמיים. בביקור שערך עם בנימין נתניהו במרכז הלוגיסטי שקולט את החיסונים, הוא אמר כך:

"כל אחד וכל אחת יוכלו לקבל דרכון ירוק שם זמני, ויהיו פטורים מכל מני דברים שכל כך מרגיזים את כולנו בידוד הצורך בכל מני בדיקות".

נתניהו אמר כי "הכוונה היא להגיע לפתיחת הכלכלה במהירות האפשרית ולהחזרת החיים למסלולם … התמותנה בישראל היא מן הנמוכות בעולם המערבי".

"רצינו סגר לילי מלא בכלל המדינה בחנוכה והדבר לא התאפשר קודם כל בגלל סיבות משפטיות, נבקש מהציבור לעזור לנו לשמור על מדדי תחלואה נמוכים".

במפגש עם מנהלי קופות החולים במשל"ט הקורונה אמר נתניהו שייתכן  שהחיסונים יינתנו לפני 27 בדצמבר.

רה"מ נתניהו במשל"ט הקורונה:

"אתמול נשאלתי על ידי אחד העיתונאים 'למה אנחנו מבצעים את מבצע מתן החיסונים דרך קופות החולים'? השבתי שקופות החולים הן מבנה ייחודי שקיים במדינת ישראל שנותן לנו תוצאות מדהימות מבחינת תוחלת חיים ושכיחות מחלות – כמעט הגבוהה בעולם מבחינת התוצאה הכוללת, בעלות יחסית נמוכה לתל"ג. המתכונת הזו היא טובה גם כדי לתת לנו את היכולת הארגונית והלוגיסטית, וכמובן לתת חיסונים לכלל האוכלוסייה.

אנחנו מאמינים בכם, אני שומע על העבודה החשובה שנעשית. הכוונה שלנו היא לתת 60 אלף חיסונים ביום, זה המספר שנאמר אתמול, החל מה-27 לחודש. אלו הם יעדים שהם קשים, אבל הם ניתנים להשגה. אנחנו סומכים עליכם".

שר הבריאות אדלשטיין: "אתם המטכ"ל של מבצע החיסונים. מבחינתי כל אחד מכם הוא אלוף פיקוד בקופת החולים שלו. אנחנו מנהלים כאן קרב מול נגיף קטנטן ולא נראה, וגם אותו אנחנו קרובים לנצח יחד. אין פריסה טובה יותר מזו של קופות החולים. הן מוכיחות שנה אחר שנה את יעילותן במתן חיסוני השפעת".

הזכאים לדרכון ירוק יהיו אנשים שהתחסנו, החלימו מקורונה או שיימצאו אצלם נוגדנים בבדיקה סרולוגית. הדרכון אמור להעניק פטור מבידוד, אפשרות כניסה למתחמים סגורים כמו מכוני כושר ובתי כנסת וכו'.

17:38 עריכה

משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות הודיעו כי ועדת שרים אישרה את ההכרזה על כפר מנדא ויפיע כאזורים מוגבלים ליומיים נוספים, עד ראשון הקרוב ב-19:00.

17:58 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר הערב כי "קודם יחוסנו 250 אלף אנשי רפואה והבאים בתור יהיו 350 אלף קשישים חוסים במוסדות ומטפלים".

18:21 עריכה

ישראל ומרוקו חתמו על הסכם לכינון קשרים דיפלומטיים מלאים, "פריצת דרך משמעותית לשלום במזה"ת", צייץ דונלד טראמפ לפני דקות אחדות. הנשיא אמר כי ארצו תכיר בריבונות המרוקאית על הסהרה המערבית והצעת האוטונומיה של המרוקאים היא הבסיס "היחיד" לפתרון צודק ובר קיימא לשלום ושגשוג.

18:40 עריכה

בהמשך לציוץ של טראמפ על כינון יחסים מלאים בין מרוקו לישראל, טל שניידר מדווחת שהעסקה נסגרה בשיחה בין טראמפ למוחמד ה-6 מלך מרוקו.

לפי העסקה, מרוקו תכונן שלום עם ישראל תמורת הכרה אמריקאית בריבונות מרוקאית על הסהרה המערבית.

18:50 עריכה

בהמשך להודעת טראמפ על כינון יחסים מלאים בין מרוקו לישראל, יועצו של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, אמר כי נירמול היחסים בין סעודיה לישראל הוא "בלתי נמנע". לדבריו, ההסכם יאפשר טיסות ישירות ובשלב ראשון ייפתחו נציגויות דיפלומטיות ולאחר מכן שגרירויות.

19:04 עריכה

ח"כ מיקי זוהר אומר שלאחר כינון ההסכם עם מרוקו היריבים הפוליטיים יתקשו לבקר אותו על מאבקו בעד נתניהו. עמיר פרץ אומר שכיליד מרוקו ואיש מחנה השלום הוא מברך על ההסכם. גם מירי רגב משבחת את "הנס הזה והשלום החשוב הזה". זאב אלקין מודה לנשיא טראמפ על ההישא החשוב. גם השר רפי פרץ וח"כ נפתלי בנט מברכים על ההסכם.

 

 

19:23 עריכה

בנימין נתניהו מוסר הצהרה מיוחדת שמתייחסת להודעת הנשיא טראמפ בדבר יחסים מלאים בין מרוקו לישראל. ההצהרה תתקיים בטקס נרות חנוכה בכותל במעמד שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן.

נתניהו מדבר על אור גדול לישראל, "ראשית האור של החיסונים ועכשיו גם אור גדול נוסף של שלום. תמיד האמנתי ופעלתי בשבילו ועכשיו הוא מתממש. אני מבקש להודות לנשיא טראמפ על המאמצים הכבירים שלו להביא שלום לישראל".

"אני מבקש להודות למלך מרוקו מוחמד ה-6 על החלטתו לעשות שלום היסטורי עם ישראל בין מרוקו והעם היהודי יש קשרים אמיצים בכל התקופה החדשה כולם מכירים את היחס החם של מלכי והעם במרוקו לעם היהודי. מאות אלפים עלו לישראל והם משמשים גשר חי.

"נפעיל קו תעופה ישיר בין ישראל למרוקו וזה יתן עצמה נוספת ויהיה כאן שלום חם מאוד. יש לנו אהבה והיא תנצח יש לנו שלום והוא ינצח

19:39 עריכה

שר החוץ גבי אשכנזי מברך על ה"חדשות המשמחות והחשובות שמגיעות מוושינגטון בדבר חידוש היחסים בין ישראל למרוקו".

שרי החוץ והביטחון של כחול-לבן עודכן היום על סגירת המהלך הזה סופית מהבית הלבן, ולפני כמה שבועות לגבי המגעים. במלים אחרות: גם הפעם נתניהו מידר אותם.

המשך לשאלות כתבים:* שר הביטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי עודכנו לפני מספר שבועות על ידי הבית הלבן אודות המגעים להסכם עם מרוקו. היום עודכנו שניהם על הבשלת המהלך טרם ההודעה של הנשיא טראמפ על ידי הבית הלבן.

 

20:07 עריכה

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, שוחח בטלפון עם שגריר מרוקו לאו"ם, עומאר הילאלי (Omar Hilale) ובירך אותו לרגל כינון היחסים בין ישראל למרוקו
השגרירים קיימו שיחה חמה בה בירכו איש את רעהו על כינון היחסים בין ישראל למרוקו.

השגריר ארדן אמר כי מדובר ברגע מרגש מיוחד עבור שני העמים, ובהגשמת חלום עבור ישראלים רבים שנולדו במרוקו וגאים בשורשיהם ובתרבות העשירה שהביאו ממולדתם. השגריר ארדן התייחס לקרבה הגדולה הקיימת בין העמים והזמין את השגריר הילאלי להדליק עימו את נרות החנוכה באירוע חנוכה בהשתתפות שגרירי או"ם שיתקיים שבוע הבא בניו יורק.

ארדן הוסיף: "בעוד הקורונה החשיכה את העולם, אור גדול יוצא מהמזרח התיכון בחג החנוכה. נס השלום משנה את המזרח התיכון ויביא לניצחון של האור על החושך".

20:10 עריכה

מוחמד ה-6 מלך מרוקו שוחח הערב עם אבו-מאזן, לפי הודעת לשכתו. מוחמד הודיע למחמוד עבאס על פרטי שיחתו עם הנשיא טראמפ, שבה סוכם על נורמליזציה עם ישראל. הוא שב והדגיש את המחוייבות שלו לפתרון שתי המדינות ולכך שמגעים בין פלסטינים לישראלים הם הדרך היחידה להגיע להסכם ולסיים את הסכסוך.

20:30 עריכה

אחרי אנשי המרכז והימין, גם ניצן הורביץ מברך על "שדרוג היחיסים עם מרוקו" וכן מיכאל ביטון מכחול-לבן.

21:03 עריכה

כמו בעסקת השלום עם האמירויות, גם הפעם נראה שבצד השלום יש עסקאות אחרות. לפי דיווח ברויטרס, ארה"ב קרובה לסיכום על מכירת 4 מזל"טים מתקדמים למרוקו.

21:42 עריכה

נשיא מצרים עבד אל פתח אל-סיסי הוא המנהיג הערבי הראשון לברך את ישראל ומרוקו על הנורמליזציה. "עקבתי בעניין רב אחר ההתפתחות החשובה בנוגע להסכם בין מרוקו לישראל לקראת נירמול היחסים ביניהן בתיווך אמריקאי. אם הצעד הזה ישא פרי, זה עשוי ליצור יותר יציבות ושיתוף פעולה באזורנו", אמר אל-סיסי.

22:15 עריכה

שליט האמירויות מוחמד בין-זאייד "מקבל בברכה את ההכרה האמריקאית בריבונות המרוקאית על מדבר סהרה וחידוש הקשרים הדיפלומטים בין מרוקו וישראל. צעד חיובי לקראת הרצון המשותף שלנו ליציבות, שגשוג ושלום באזור".

https://www.blmj.org/template/default.aspx?catId=1

סגירה