מדינות המפרץ נגד איראן

דגלי בחריין, ישראל, איחוד האמירויות וארצות הברית, שנתלו בנתניה לרגל כינון היחסים בין ישראל ומדינות המפרץ, 14 בספטמבר 2020 (צילום: Ariel Schalit, AP)
Ariel Schalit, AP
דגלי בחריין, ישראל, איחוד האמירויות וארצות הברית, שנתלו בנתניה לרגל כינון היחסים בין ישראל ומדינות המפרץ, 14 בספטמבר 2020

מדינות המפרץ נערכות לקראת הממשל החדש בארה"ב ודורשות כי כל הסכם חדש עם איראן יכלול מניעה ממנה להשיג נשק גרעיני ולהצטייד בטילים בליסטיים. תהליך הנורמליזציה התחדש זמנית עם הצטרפותה של מרוקו אליו, אולם לא ברורה עדייין מדיניות ביידן בנושא. ישראל ומדינות המפרץ דורשות שהממשל החדש יקבל את עמדתן בנושא איראן.

ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות בארה"ב והצהרותיו כי בכוונתו לשוב להסכם הגרעין עם איראן, מעוררות דאגה רבה בקרב מדינות המפרץ, אשר חשו ביטחון רב יותר בתקופת ממשלו של הנשיא טראמפ.

מדינות המפרץ זקוקות לעזרתה של ארה"ב ואינן מעוניינות בעימות עם ממשל ביידן. נראה כי הן יאלצו להשלים עם המדיניות של ג'ו ביידן מחוסר ברירה אך הן מנסות להשפיע עליה ולנסות לעצב אותה עוד לפני שהנשיא החדש נכנס לבית הלבן.

מדינות המפרץ זקוקות לעזרת ארה"ב ואינן מעוניינות בעימות עם ממשל ביידן. נראה כי יאלצו להשלים עם המדיניות שלו מחוסר ברירה, אך הן מנסות להשפיע עליה ולעצבה עוד לפני שהנשיא החדש נכנס לבית הלבן

נאיף אלחג'רף, המזכ"ל של המועצה לשת"פ של מדינות המפרץ, תקף ב-6 בדצמבר את איראן בועידת הביטחון במנאמה, בירת בחריין, הואיל ולדבריו היא ממשיכה להפר את החוק ואת ההחלטות הבינלאומיות ולנקוט באלימות כדי לזעזע את היציבות באזור.

בנאום שנשא בועידה הוא הציג את עמדת מדינות המפרץ כלפי כוונת ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעים עם איראן ואמר:

"מועצת המפרץ מדגישה את הצורך בכך שכל הסכם בינלאומי חדש עם איראן יכלול את מניעתה של איראן מהשגת נשק גרעיני וטילים בליסטיים בכל אופן שהוא. כמו כן המועצה דורשת להשתתף בהסכם החדש הזה באופן שיאפשר לקחת בחשבון את האינטרסים של המדינות החברות בה, כצדדים המעוניינים בהשגת ביטחון ושלום באזור".

הוא קרא לאיראן, בשם מועצת מדינות המפרץ, למלא באופן שלם את כל ההתחייבויות שלה בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולשתף פעולה באופן מלא עם פקחי הסוכנות, והביע דאגה ממאמציה להשיג פצצה גרעינית.

הוא גם הביע דאגה בשם המועצה מהמתקן הגרעיני בבושהר שנמצא כ-200 ק"מ מחופי המפרץ הערבי, מכיוון שהוא נמצא באזור פעיל של רעידות אדמה שעלול להביא לפליטה גרעינית שתסכן את כל האזור.

הוא הדגיש כי מדינות המפרץ הצטרפו לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) וקרא לכל מדינות האזור, כולל איראן, להצטרף לאמנה הזו כדי להימנע מסכנת הנשק הגרעיני.

את הקו של מדינות המפרץ נושא סכנת הגרעין האיראני מובילה סעודיה, שהיא מנהיגת המפרץ שמתנגדת, בדיוק כמו שאר המדינות המפרץ וגם ישראל, לכך  שאיראן תשיג נשק גרעיני.

מזכ"ל של המועצה לשת"פ של מדינות המפרץ הביע דאגה בשם המועצה מהמתקן הגרעיני בבושהר, שנמצא כ-200 ק"מ מחופי המפרץ הערבי, באזור פעיל של רעידות אדמה, שעלול להביא לפליטה גרעינית שתסכן את כל האזור

בראיון שהעניק שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן לעיתון האיטלקי "לה רפובליקה" ב-5 בדצמבר הוא הביע באופן ברור את עמדת סעודיה והציפיות שלה מממשלו של ג'ו ביידן.

  1. התנגדותה של סעודיה שארה"ב תחזור להסכם הגרעין עם איראן שממנה היא נסוגה ב-2018.
  2. הטלת איסור קבוע על איראן להעשיר אורניום שלא בהסכמה עם הצדדים שחתמו על הסכם הגרעין.
  3. הטלת פיקוח על מתקני גרעין צבאיים של איראן שבהם יש הגבלות על הפקחים הבינלאומיים בכל הקשור לבדיקות שלהם.
  4. מתיחת ביקורת על העובדה שהסכם הגרעין שנחתם עם איראן לא התיחס כלל לפעילות העויינת של איראן באזור ומגמות ההתפשטות שלה במזה"ת.

הנורמליזציה עם ישראל

עדיין לא ברור אם בתקופת ממשל ביידן ימשך תהליך הנורמלזיציה של מדינות ערב עם ישראל שהחל בסוף ממשלו של הנשיא טראמפ.

אחת המטרות העיקריות של התהליך הזה הייתה להקים ברית אזורית נגד איראן תחת מטריה אמריקנית. ממשל טראמפ בודד את איראן מבחינה מדינית, צבאית וכלכלית, אך על פי ההצהרות של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, ארה"ב רוצה לפתוח בדיאלוג עם איראן, להסיר את הסנקציות ולחתום עמה על הסכם גרעין חדש, שיכלול תוספות חשובות שלא כלולות בהסכם שנחתם ב-2015.

איראן מתנגדת לדיון מחודש בהסכם הגרעין ודורשת כי ארה"ב תחזור אליו ללא שום תנאים וגם תפצה אותה על הנזקים שנגרמו לה במהלך ממשלו של טראמפ, נראה כי זוהי עמדת הפתיחה של איראן אשר מעוניינת מאוד בהסרת הסנקציות ותיאלץ ככל הנראה לנהל בכל זאת מו"מ עם ממשל ביידן.

עדיין לא ברור אם בממשל ביידן יימשך תהליך הנורמלזיציה של מדינות ערב עם ישראל ממשל טראמפ בודד את איראן מבחינה מדינית, צבאית וכלכלית, אך על פי ההצהרות של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, ארה"ב רוצה לפתוח איתה בדיאלוג

סביר להניח כי תהליך הנורמליזציה יכנס מעתה להקפאה עד שיתבררו הכוונות והמדיניות החדשה של ממשל ביידן, מדינות כמו מרוקו, עומאן, כווית וקטאר שממשל טראמפ הפעיל עליהן לחץ כבד להצטרף לתהליך הנורמליזציה לקחו צעד לאחור בעקבות תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב.

סעודיה כבר מאותתת כי הנורמליזציה עם ישראל היא רחוקה מאוד ומותנית בהשגת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

שר החוץ הסעודי פייצל בו פרחאן אמר ב-5 בדצמבר כי סעודיה תומכת בהסכמי הנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות ועם בחריין, אולם כדי שסעודיה תצטרף להסכמים אלה יש צורך בהסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, "זהו צורך בסיסי" אמר בן פרחאן.

לדבריו הצטרף גם הנסיך טורקי אלפייצל, ראש המודיעין הסעודי לשעבר שתקף בחריפות את ישראל בכינוס הביטחון במנאמה בבחריין.

הוא האשים את ישראל ב"צביעות" מכיוון שהיא טוענת שהיא בסכנה קיומית, הוא טען שהיא:

"כוח כובש שמחזיק בארסנל גרעיני הכובש את פלסטין ומפציץ מדינות ערביות",

לטענתו, אין שום הכנות של סעודיה לנורמליזציה עם ישראל. העמדה של סעודיה היא קבועה ויציבה, כפי שאמר מלך סעודיה למועצת השורא בארצו, דהיינו הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67' ופתרון בעיית הפליטים, ורק אח"כ נורמליזציה עם ישראל.

הסכנה הגרעינית האיראנית היא הנושא שמדאיג כעת ביותר את ישראל, את מדינות המפרץ וכמה מדינות אירופאיות כמו גרמניה, צרפת ובריטניה, שהיו שותפות למשא ומתן על הסכם הגרעין ב-2015.

נראה כי הן מבינות שהייתה זו טעות שלא להתייעץ עם ישראל ועם מדינות המפרץ ולקבל את עמדתן, במיוחד בכל הקשור לפרוייקט הטילים הבליסטיים שלא הוכלל כלל בהסכם הגרעין.

צרפת, בריטניה וגרמניה פירסמו ב-7 בדצמבר הודעה כי הן "מודאגות מאוד" מההודעה של איראן על כוונתה להתקין צנטרפוגות נוספות ומתקדמות להעשרת אוראניום במתקן בנתנז ומהחקיקה הפרלמנטרית שעשויות להוביל להרחבת  תוכנית הגרעין שלה.

גם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן מבין שיש צורך בהסכם גרעין חדש שיכלול את פרוייקט הטילים הבליסטיים ואת מדיניות ההתפשטות של איראן במזרח התיכון והאיום על המשטרים הערביים באמצעות שלוחותיה בלבנון, עיראק ותימן.

צרפת, בריטניה וגרמניה פירסמו ב-7 בדצמבר הודעה כי הן "מודאגות מאוד" מהודעת איראן על כוונתה להתקין צנטרפוגות נוספות ומתקדמות להעשרת אורניום ומהחקיקה הפרלמנטרית שעשויה להוביל להרחבת תוכנית הגרעין שלה

בממשל ביידן החדש משתלבים מחדש כמה אישים בכירים מממשל אובמה, דבר שמאוד מדאיג את מדינות המפרץ, יש בהן ציפייה, וגם בישראל, שהנשיא ביידן יתייעץ עימן בכל הקשור להסכם החדש שהוא רוצה לערוך עם איראן.

לכן, חשוב מאוד שישראל ומדינות המפרץ יגבשו חזית מדינית מאוחדת ויקיימו פעילות דיפלומטית מול ממשל ביידן כדי לשכנעו במדיניות שהוא צריך לנקוט מול איראן והדרישות שיש לדרוש ממנה בכל משא ומתן על הסכם גרעיני חדש.

נוכח ההתעקשות של ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין נראה כי זהו המהלך המתבקש כדי לצמצם את הסכנה הנשקפת לישראל ולמדינות המפרץ מצדה של איראן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,049 מילים
סגירה