דיווח: המפלגות דנות בפשרה שתעניק לנתניהו שנה נוספת בשלטון

"כחול לבן והליכוד דנים בפשרה שגיבש יזהר שי, לפיה יאושר תקציב דו-שנתי כפי שגנץ דורש, אבל הרוטציה תידחה למאי 2022 כך שנתניהו יוכל להתחמק ממנה" ● שאשא-ביטון: "סער עשה מעשה אמיץ. הממשלה נכשלה בניהול משבר הקורונה. כל הממשלה" ● שאמה הכהן: "הציעו לי להצטרף לסער אבל אני מחוייב לרמת גן" ● דיווח: "גדלים הסיכויים לעסקת שבויים עם חמאס בעזה"

יזהר שי (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90
יזהר שי
06:59 עריכה

שיחת טלפון משולשת צפויה להתקיים היום בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך מרוקו מוחמד השישי – כך דיווחו אנה ברסקי ומשה כהן ב"מעריב" ומוריה אסרף בגלי צה"ל. אתמול הודיע טראמפ כי ישראל ומרוקו הסכימו לכונן ביניהן יחסים דיפלומטיים. בתמורה תכיר ארצות הברית בריבונותה של מרוקו בסהרה המערבית.

07:29 עריכה

לפי סקר של מאגר מוחות שפורסם הבוקר ב"ישראל היום", הליכוד מקבלת 28 מנדטים, רשימתו החדשה של גדעון סער – 20.

אם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יחבור לסער – תגדל רשימתם בשלושה מנדטים ל-22.

אם כחול לבן ויש עתיד ישובו להתמודד ברשימה אחת – ישיגו 18 מנדטים.

הסקר נערך אתמול ושלשום בקרב 525 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית ישראל. גודל הטעות הסטטיסטית – 4.3%.

07:58 עריכה

לפי סקר פאנלס פוליטיקס שפורסם הבוקר ב"מעריב", רשימתו החדשה של גדעון סער מקבלת 16 מנדטים – מספר זהה לזה שמקבלת ימינה – והליכוד מקבל 27 מנדטים.

https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-807777

08:19 עריכה

חבר הליכוד ניסים ואטורי, שיתמנה היום לחבר כנסת, פעל להסרת פרסומים על דוקטורט שקיבל מאוניברסיטה באוקראינה שאינה מוכרת בישראל – כך דיווח הבוקר יהושע (ג'וש) בריינר ב"הארץ". ואטורי הסביר כי עשה כן לאחר שנודע לו ב-2011 שהתואר שקיבל לא מוכר בישראל, אולם בדיקה העלתה שגם אחרי שנה זו הוסיף להתהדר בדוקטורט מאוניברסיטת IUBL. כך, למשל, היה בתצהיר שהגיש לבית המשפט המחוזי מרכז בבקשה לפשיטת רגל ב-2015.

08:35 עריכה

לצד הברכות על כינון היחסים בין ישראל ומרוקו – יש מי שפחות התחברו להסכם בין שתי המדינות. תנועת גוש שלום גינתה את הברית, אותה כינתה "עסקה צינית ונבזית".

ההסכם בין ישראל ומרוקו עליו הכריז הנשיא המובס טראמפ הוא עסקה צינית ונבזית הראויה לכל גינוי, ברית בין הדיכוי הישראלי בגדה המערבית לבין הדיכוי המרוקאי בסהרה המערבית, יד מדכאת רוחצת יד מדכאת.

כבר מזה שנים רבות, ממשלת מרוקו מחקה את מדיניות הכיבוש הישראלית, מדכאת את תושבי סהרה המערבית ומציפה את ארצם במתנחלים. עכשיו הופכת מדינת ישראל שותפה רשמית ופומבית לדיכוי תושבי סהרה המערבית, אנשים שמעולם לא פגעו בישראל ולא איימו עליה בשום צורה.

בין ההסכם הזה לבין שלום אין שום קשר ושום דמיון. אנו הננו תנועת שלום ישראלית אשר חותרת לשלום המבוסס על סיום הכיבוש והדיכוי הישראלי ומתן האפשרות לפלסטינים להקים את מדינתם העצמאית לצד מדינת ישראל, ואשר מתנגדת לכל כיבוש ודיכוי בכל מקום על פני כדור הארץ. כתנועת שלום ישראלית אנו מתנגדים בחריפות ל'שלום" הזה עם מרוקו.

אנו קוראים לחברי הכנסת לדחות בשאט נפש את ההסכם המתועב עם מרוקו ולהצביע נגדו כאשר יגיע להצבעה במליאת הכנסת.

09:07 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין: הנחיתי את אנשי משרד הבריאות לבדוק את האישור האמריקאי שניתן לחיסון של פייזר.

09:30 עריכה

09:42 עריכה

השר דודי אמסלם: "בשבילי השלום עם מרוקו הוא השלום המיוחד והמרגש ביותר".

10:33 עריכה

שר התרבות והספורט חילי טרופר: המוזיאונים בכל רחבי הארץ ייפתחו באופן מיידי. המוזיאונים יידרשו לעמוד בכללי התו הסגול. ההחלטה התקבלה לאחר סיום המתווה הניסיוני, שבמסגרתו פעלו שבעה מוזיאונים.

10:39 עריכה

נכנסה לתוקפה התפטרותו מהכנסת של חבר הכנסת גדעון סער. מכתב ההתפטרות נמסר שלשום ליושב ראש הכנסת יריב לוין, ונכנס לתוקפו הבוקר – 48 שעות לאחר שהתקבל.

עם כניסתה לתוקף של התפטרות סער – החלה כהונתו בכנסת של ניסים ואטורי, בן 51, תושב אלוני הבשן שברמת הגולן.

בבחירות האחרונות שובץ ואטורי במקום ה-40 ברשימת הליכוד לכנסת. המפלגה זכתה ב-36 מנדטים. לאחר שגלעד ארדן וציפי חוטובלי התפטרו כדי לשמש כשגרירים והשר אמיר אוחנה התפטר במסגרת החוק הנורווגי, ועתה, כאמור, התפטר גם סער – נכנס ואטורי אל הכנסת.

11:20 עריכה

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל מעדכנת שתאסור בקרוב כניסה עם כלי רכב לשטחי הכורכר בנס ציונה, חוף השרון וישרש.

13:33 עריכה

בשל החשש שהיצע החיסונים נגד קורונה יעלה על הביקוש, יחלו בקרוב במשרד הבריאות ובקופות החולים הקמפיינים לעידוד ההתחסנות – כך דיווחה מירב כהן ב"וואלה! ניוז". מסעות הפרסום וההסברה ייעשו בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית. השבוע נחתו בישראל מנות החיסון הראשונה, ובקרוב צפוי החיסון לקבל את התקינה הישראלית של משרד הבריאות.

13:49 עריכה

מירי רגב ובועז טופורובסקי מברכים, בנפרד, על מינויה של רחל טבת-ויזל לנציבת קבילות החיילים. השניים עבדו עם טבת-ויזל בתפקידה כמנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

13:55 עריכה

השרה לשעבר איילת שקד קוראת שלא להעביר מכונות הנשמה וחיסונים לרצועת עזה עד שישוחררו השבויים והנעדרים הישראלים.

14:07 עריכה

ישיבת הממשלה השבועית תיערך ביום שני – ולא, כנהוג ביום ראשון. הישיבה תיערך בשעה 11:00. טרם פורסם סדר היום לישיבת הממשלה. בקשתו של שר המשפטים אבי ניסנקורן – לדון במינוי עמית איסמן לפרקליט המדינה – נדחתה.

15:29 עריכה

ארצות הברית הציעה למרוקו השקעות בהיקף של כשלושה מיליארד דולר, חלקן הגדול בבנקים, בתי מלון וחברת אנרגיה מתחדשת בבעלות המלך מוחמד השישי. כך פרסם היום ה New Tork Times, לפי שני מרוקאים שהיו מעודכנים לגבי המאמצים לכונן יחסים עם ישראל.

בכיר בממשל הנשיא דונלד טראמפ אישר אתמול ל-NYT כי ארה"ב שוקלת את ההשקעות הללו במרוקו במשך שלוש שנים, אך אמר כי הן אינן קשורות בפיוס עם ישראל.

16:10 עריכה

ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון, בני גנץ, מברך את עם ישראל בברכה מצולמת לחג החנוכה, מסכם שבוע ופותח בקמפיין הבחירות שלו. הוא מברך על השלום עם מרוקו וחשוב לו במיוחד להבהיר שהוא ושר החוץ גבי אשכנזי היו בסוד העניין ותרמו את חלקם. וזאת, הוא מסביר, כי הם עושים הכול למען המלחמה בקורונה, הכלכלה והביטחון, לעומת זה שדואג רק לעצמו.

בהמשך חזר גנץ על דף המסרים שאותם הוא אומר מאז הודיע על תמיכתו בפיזור הכנסת הממשלה: נתניהו שיקר, "שבענו משקרים" נתניהו אשם בהליכה לבחירות, נתניהו קיבל אינספור הזדמנויות ונתניהו עדיין מקבל הזדמנות נוספת, אחרונה, להוכיח את רצינות כוונותיו, לפני מערכת בחירות רביעית "שתסיים את כהונתו" (של נתניהו).

גנץ, שספג ביקורת חריפה בימים האחרונים, הדגיש את ההישגים, לדבריו, של כחול לבן, אמר ש"אנחנו עמדנו לבד בפרץ מול יוזמות החקיקה הפרנסונליות של נתניהו להחלשת שומרי הסף ולקידומול במשפט שלו", ואף קבע: "הצלנו את הדמוקרטיה".

16:17 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מברך את עם ישראל בחג שמח ושבת שלום, ולא שוכח להזכיר את הישגיו ההיסטוריים השבועיים: "הבאנו את החיסונים, נפגשתי עם ראשי קופות החולים ואני בדרך להביא לכם את החיסונים", הסכם שלום רביעי עם מדינה ערבית, שטר יורו עם כתוביות בעברית שקיבל מממשלת ליטא. את הברכה הוא מסיים באמירה "יש בנו אהבה והיא מנצחת", רפרנס לביצוע השיר "יש בי אהבה" של ארקדי דוכין שבו החל השבוע את הקריירה החדשה שלו כזמר בדואט עם הכוכבת עדן בן זקן.

17:13 עריכה

השבתת המכללות הציבוריות בדרך לסיומה אחרי חודשיים? הסגל האקדמי במכללות הציבוריות, המאוגד על ידי ארגון "כוח לעובדים", נציגי ועד ראשי המכללות (ור"מ), נציגי משרד האוצר ונציגי הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) הגיעו להסכמות במשא ומתן המתנהל בין הצדדים כמעט שלוש שנים, ושהוביל להשבתת שנת הלימודים ב-11 מכללות ציבוריות ולהשבתת לימודי האנגלית במכללת עמק יזרעאל.

באיגוד ממתינים כעת לאישורים סופיים על ידי הממונה על השכר באוצר. אחריו ההסכם יובא במוצאי שבת להכרעת המרצים במכללות שלוקחות חלק בשביתה. בכפוף לשני אישורים אלה, תסתיים שביתת המרצים.

18:09 עריכה

משרד הבריאות יעניק "כרטיס מתחסן" למי שיתחסנו בחיסון הקורונה הראשון והשני, אחרי החיסון השני. כך הבהירו היום במשרד הבריאות למנהלי בתי החולים. כרטיס המתחסן, ששר הבריאות יולי אדלשטיין קרא לו אתמול "פנקס ירוק – שם זמני", יעניק למחזיקים בו חופש תנועה ופעילות במקומות שבהם יוטלו מגבלות הקורונה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין בבית החולים אסותא אשדוד, 20 באוגוסט 2020 (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות יולי אדלשטיין בבית החולים אסותא אשדוד, 20 באוגוסט 2020 (צילום: פלאש 90)
18:34 עריכה

"קיבלתי הצהרה להצטרף למפלגתו של גדעון סער אבל נאלצתי לסרב". כך הצהיר הערב ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, בראיון בתוכנית "אופירה וברקוביץ' בערוץ 12.

"זה מאוד מפתה, אני תומך בגדעון ורוצה לעזור לו בהחלטה האמיצה שקיבל. החלטה לא קלה ולא חסרת סיכונים, אנחנו עזבנו בית, זה לא קל", אמר שאמה-הכהן, אבל התחלתי לקדם תהליכים רבי עוצמה בעיר רמת גן ואני מחוייב להמשיך בהם".

כשנשאל, האם ישקול לעזוב את ראשות העיר ולהצטרף לסער בפוליטיקה הארצית, אמר "יכול להיות, מה אני יודע? כרגע זה לא על הפרק לצערי".

.גדעון סער בועידת הנשיאים (צילום: פלאש 90)
.גדעון סער בועידת הנשיאים (צילום: פלאש 90)
18:58 עריכה

בכירי  משרד הבריאות מעריכים שימליצו לסגור תוך 10 ימים מחדש את כל החנויות שאינן חיוניות, שנפתחו רק בנובמבר לאחר חודשיים וחצי שבהן היו סגורות.  תוך עשרה ימים המסחר ייסגר. כך אמרו בכירים במשרד הבריאות ששוחחו שלא לייחוס עם כתב ערוץ 12 ירון אברהם. 

ההסבר לאיום הוא החלטת הממשלה מאתמול, לפיה יוטלו "ריסון מהודק" על ישראל, שבמרכזן סגירה של המסחר, אם וכאשר מקדם ההדבקה (R) יעלה ל-1.3. מקדם ההדבקה כיום הוא 1.25, ואתמול פורסמה הערכה לפיה הוא יגיע ל-1.3 תוך פחות משבוע, כך שייתכן שמשרד הבריאות דווקא מיתן את הערכותיו, או שהתחזית הקודרת כוללת מספר ימים שיידרשו כדי לתרגם את העלייה במקדמי ההדבקה להחלטת ממשלה על סגירת המסחר.

עוד נאמר בכתבה בערוץ 12 כי שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר כי "צריך נס חנוכה כדי שלא ניכנס לסגר". לא ברור אם אדלשטיין התכוון לסגר של ממש, כמו זה שהוטל במרץ ובספטמבר, או לריסון מהודק, שדומה לסגר כיוון שהוא כולל השבתה של מרבית הפעילות הכלכלית, אך אינו כולל סגירה של בתי הספר ומגבלות תנועה.

בעלי עסקים קטנים בתל אביב מפגינים נגד מגבלות הקורונה. 29 באוקטובר 2020 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
בעלי עסקים קטנים בתל אביב מפגינים נגד מגבלות הקורונה. 29 באוקטובר 2020 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
19:43 עריכה

"הממשלה נכשלה בניהול משבר הקורונה". כך הצהירה יו"ר ועדת הקורונה של הכנסת, יפעת שאשא ביטון, בראיון שהעניקה לתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12. שאשא-ביטון נשאלה האם הכישלון הוא של ראש הממשלה נתניהו או של שרים אחרים, ואמרה: "הכישלון הוא לא רק של נתניהו, אלא של כולם, כל השרים בממשלה שותפים בכישלון הזה". כשנשאלה האם "כל השרים" כוללים את נתניהו, היא אמרה "כולם, כל הממשלה נכשלה".

"גדעון סער עשה מעשה אמיץ", אמרה שאשא-ביטון, "זה לא סוד שאנחנו במערכת יחסים קולגיאליים. אנשים צריכים ללכת לפי האמת שלהם, הוא עשה צעד אמיץ מאוד".

שאשא-ביטון נשאלה אם היא מתכוונת לרוץ בבחירות במסגרת הליכוד של נתניהו, עם המפלגה החדשה של גדעון סער,  או במסגרת ימינה וסירבה לענות כמה וכמה פעמים. היא אמרה רק: "זאת שאלה מצויינת. זה לא סוד שבשבועיים האחרונים יש לי יותר מחשבות מאשר קודם".

"משבר הקורונה מנוהל בצורה פוליטית, לא מקצועית ולא עניינית", אמרה שאשא-ביטון, "הכול נקבע לפי לחצים על השרים. יש כאן חודשים שלמים של כאוס, בעלי עסקים ועובדים 10 חודשים בחוסר ודאות, אומרים להם 'תסגרו' ואז 'תפתחו' ואז 'תסגרו שוב אחרי חמש וחצי בערב'. וכך גם הציבור שיושב בבית. ההוראות חסרות היגיון, ומה הפלא שאנחנו מאבדים את הציבור ושהוא פחות ופחות מקיים את ההוראות?"

"גם במשרד הבריאות מתקשים להבין את ההיגיון האפידמיולוגי של הממשלה הנה, לפני הסגר הקודם התקבלה תוכנית 'רמזור' של פרופסור גמזו ובמשך חודש שלם התברברו איתה ולא יישמו אותה ובמקום זה הטילו סגר על כל המדינה. מה ההיגיון? ויש 34 שרים שיש להם דעות משלהם, יש אנשים בממשלה שלא מסכימים עם ההחלטות, כץ ושרים נוספים, אבל בסוף הם מוותרים. והנה, אתמול סוף סוף לשרים היה את האומץ לקום ולהגיד לא על התוכנית הלא-הגיונית לעוצר לילי, ולכן היא לא קרתה".

יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

 

20:23 עריכה

בכירי הליכוד וכחול לבן דנים בשעות האחרונות ו"ברגעים אלה ממש" בהצעת פשרה שאם תתקבל על דעתם של ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החלופי בני גנץ היא תמנע את הבחירות. כך דיווחה הערב בחדשות ערוץ 12 הפרשנית הפוליטית של הערוץ, רינה מצליח. לדברי מצליח: "בשתי המפלגות יגידו למצלמה שאין שום משא ומתן, אבל באזניי יש מנגינה אחרת".

לפי הדיווח, את הפשרה ניסח שר המדע יזהר שי מכחול לבן, ומי שעוזר לו לדחוף אותה בליכוד הוא שר האוצר ישראל כ"ץ. הפשרה, לפי הדיווח, תכלול אישור של תקציב דו-שנתי לשנים 2020-2021 בינואר 2021. הרוטציה בין נתניהו לגנץ תידחה למאי 2022, וכהונתה של הממשלה תוארך בחצי שנה.

הצעת הפשרה עונה, איפוא, על דרישתו של גנץ להעביר תקציב דו-שנתי בהקדם – אבל למעשה מעניקה לנתניהו הזדמנות נוספת להפר את ההסכם עם גנץ ולהפיל את הממשלה לפני ביצוע הרוטציה, אם ימנע העברת תקציב לשנת 2022 ויגרור את המדינה לבחירות בתחילת אותה שנה.

בנימין נתניהו ובני גנץ בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
בנימין נתניהו ובני גנץ בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
21:12 עריכה

"החיסונים הם האמצעי להזיז את המגפה הצידה ולהביא לכך שהקורונה תהיה עבר. אני רוצה להיות הראשון שמתחסן". כך אמר הערב רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב ומי ששימש עד לאחרונה כפרוייקטור הקורונה בחדשות ערוץ 12.

הפרופסור עדית מטות, מנהלת המחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים, אמרה: "ברור שאני חוששת להתחסן. וכשאני מרדימה חולה אני לא חוששת? אבל החיסון יעיל ובטוח, אני אתחסן". כשנשאלה כיצד בית החולים יתייחס לרופאים שיסרבו להתחסן, אמרה מטות: "אנחנו לא נכריח אף אחד. ברור שיש מי שיצטרכו להחריג כמו מדוכאי חיסון ונשים בהריון. אבל אני בטוחה שהרוב יתחסנו ומקווה שכמה שיותר".

הנוירוכירוג ד"ר אייל אונגר, יו"ר פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית ויו"ר עמותת "מחוסגן" המקדמת מתן חיסונים, אמר באותה כתבה בחדשות ערוץ 12: "בחיסון הקורונה חוסנו עשרות אלפי אנשים ואין שום סיבה לחשוש ממנו, הקורונה מסוכנת לאין ערוך".

"אבל יש בעיה בישראל של אמון ברשויות עקב הדרך שבה נוהל כאן משבר הקורונה. זה לא מקרי שבמדינה עם רוב גדול במיוחד של אנשים שמתחסנים יש שיעור גבוה של אנשים שחוששים להתחסן בקורונה, וזה מסוכן מאוד. צריך למקד את ההסברה לא במתנגדי החיסונים המקצועיים אלא בציבור הרחב, ולא להסתפק רק בהסברה אלא גם להפעיל סנקציות מסויימות על מי שלא מתחסן".

ממונה הקורונה רוני גמזו בפגישה עם ראש עיריית ירושלים (צילום: Fitoussi/Flash90)
ממונה הקורונה רוני גמזו בפגישה עם ראש עיריית ירושלים (צילום: Fitoussi/Flash90)

 

21:20 עריכה

מקורות מדיניים בכירים בישראל מעריכים: נוצרה הזדמנות חד פעמית לעסקת שבויים עם חמאס.  כך מפרסם הערב אתר ynet, שפרסם אמש על הצעה חדשה שישראל העבירה לחמאס במסגרת המשא ומתן לעסקת חילופי שבויים.

"חמאס צריך להבין שאחרי שחרור גלעד שליט, ישראל נמצאת במקום אחר מבחינה ציבורית ופוליטית", אמרו גורמים המעורים בפרטים לאתר. "תהיה נכונות לשחרור אסירים – אבל לא רוצחים עם דם ישראלי על הידיים", הדגישו. הגורמים המדיניים קראו לסינוואר להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי, ולדבריהם "סינוואר חייב לחשוב כמו מנהיג ולא כמו אסיר לשעבר. אם חמאס לא יתעורר, הרכבת תדהר. הבחירות בישראל מתקרבות, מתחיל תהליך של שלום אזורי וחמאס יישכח מאחור".

לפי הפרסום אמש, ישראל הציעה לארגון הטרור "להגדיל את הסיוע הנוגע להתמודדות עם משבר הקורונה", וכנראה להעביר לרצועה חיסונים נגד המגפה, והבהירה כי תשחרר אסירים ולא רק גופות מחבלים בתמורה לשחרור הנעדרים הישראלים והחזרת גופות החללים הישראלים – אבל לא תשחרר אסירים שרצחו ישראלים.

אתמול דוווח כי בהנהגת חמאס לא התרגשו מההצעות הישראליות, בעיקר בגלל שישראל כנראה בדרך לבחירות. היום, כאמור, כבר דווח אחרת – אבל ייתכן שה"גורמים המדיניים" שדיווחו על פריצת הדרך מעורבים במערכת הבחירות עצמה ולכן השמיעו הערכות אופטימיות.

אמו של אברה מנגיסטו בחג הסיגד, 27 בנובמבר 2019 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אמו של אברה מנגיסטו בחג הסיגד, 27 בנובמבר 2019 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
סגירה