אפי איתם ביד ושם – פגיעה ברצון הניצולים

אפי איתם, צילום מסך מ"כאן"
אפי איתם, צילום מסך מ"כאן"

"יד ושם" הוא ליבו של זיכרון העם היהודי את השואה, החורבן, האנטישמיות, הגזענות ושנאת האדם שעוללו הנאצים ועוזריהם. בראש "יד ושם" חייבת לעמוד דמות נקייה מכל רבב של גזענות והתנשאות כנגד אדם או עם – בעיניים ישראליות וגם בעיני אומות העולם.

"יד ושם" הוא ליבו של זיכרון העם היהודי את השואה, החורבן, האנטישמיות, הגזענות ושנאת האדם שעוללו הנאצים ועוזריהם. בראשו חייבת לעמוד דמות נקייה מכל רבב גזענות והתנשאות כנגד אדם או עם

כל מי שהגיע עם ניצול שואה ל"יד ושם" חש ברגש היראה והכמעט קדושה ביחס שלו למקום. אנשים שאיבדו את משפחותיהם וכל עולמם רואים ב"יד ושם" שילוב של בית קברות, בית כנסת, גטו, רכבות ושטעטל. תיעוב הניצולים כלפי הגרמנים הנאצים ועוזריהם עומד ביחס הפוך לרצון שלהם לשמור על צלם אנוש.

מול כל אלו עומדת ההחלטה התמוהה של ממשלת ישראל למנות לתפקיד יו"ר "יד ושם" את אפי איתם.

ממשלת ישראל לא היתה ממנה לראשות "יד ושם" מישהו שהיה מכנה יהודים "פצצות מתקתקות" או "סרטן". לא היינו מוכנים לקבל שממשלת פולין תמנה מנהל למוזיאון באושויץ מישהו שאומר כי:

"את היהודים צריך לגרש מאירופה בן לילה, ולצבא יש את היכולת לעשות זאת".

כיצד היינו מגיבים למנהיג מוסלמי דתי שהיה דורש במסגד בניו יורק, זמן קצר לאחר אסון התאומים, ומסביר לקהל שמה שקרה באותו יום היתה דרכו של אללה לחזור לזירת העולם ולעורר את העולם למלחמת דת?

הרצון שלנו לא להשוות שום דבר למה שעוללו לנו הנאצים, ולהוקיע לנצח כל מי שמעז לנסות ולהקביל, מוביל למינויים הזויים דוגמת המינוי שעומד על הפרק.

מה נספר לחוקרי השואה הבינלאומיים שידברו איתנו על טיהור אתני ואז יצטטו את מי שאמר:

"ערביי יהודה ושומרון צריכים לדעת שאם בשטח שלהם יתרחש תהליך לבנוניזציה, אז גם התגובה תהיה דומה לזו שהיתה בלבנון. מה עשינו בלבנון לפני חודש? גירשנו מיליון איש מביתם והרסנו 15 אלף בתים".

כיצד נפתח את "יד ושם" ל-20% מאוכלוסיית מדינת ישראל, שעליה אמר אפי איתם את הדברים הבאים:

"אני אומר שערביי ישראל הם במידה רבה הפצצה המתקתקת מתחת לכל הסדר הדמוקרטי והישראלי שבתוך הקו הירוק. כבר היום בגליל ובנגב נוצרת אוטונומיה דה-פאקטו שלהם, אשר עלולה להפוך את מדינת ישראל שבפועל לבועת גוש דן, למין מדינת צינור כזאת: מדינה של כביש ירושלים-תל אביב-חיפה. לכן אני אומר שבפני מדינת ישראל עומד כאן איום קיומי המתאפיין בכך שהוא איום חמקני. ואיומים חמקניים טבעם שהם דומים  לסרטן".

מה שלא מקובל עלינו לא מקובל גם בעולם הנאור.

"מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך במעגל אוניברסלי" (עמוס עוז).

הרצון שלנו לא להשוות דבר למה שעוללו לנו הנאצים, ולהוקיע לנצח כל מי שמעז לנסות ולהקביל, מוביל למינויים הזויים. מה נספר לחוקרי השואה הבינלאומיים שידברו איתנו על טיהור אתני ואז יצטטו את אפי איתם?

אבי מורי שמואל דב גבריהו-גוטסמן, זכרונו לברכה, שהיה אוד מוצל מאש, כתב את הדברים הבאים:

"השרידים גמרו אומר: אנו נחיה! היינו ונהיה יהודים ובני אדם טובים, מקיימי מצוות ומעשים טובים, ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים, בין שאתה ריבונו של עולם תרצה בכך ובין לאו! על כורחך נהיה יהודים…לעולם לא נתדרדר חלילה לתהום שפלותם של המרצחים הגרמניים ועמיתיהם" (תולדות יהודי קזמארוק והסביבה, 1992).

הקברניטים של "יד ושם" חייבים לייצג מתוקף אישיותם ונסיונם את השילוב העדין והמורכב של זיכרון השואה ונוראותיה ואת הניצולים שביקשו לשמור על צלם אנוש, רחמנות וגמילות חסדים. אפי איתם אינו מייצג דבר מן הדברים האלו.

ד"ר גדי גבריהו הוא יו"ר ארגון "תג מאיר", הנאבק בפשעי שנאה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
"דוקטור" גדי גבריהו, כמו בגוורדיה שלו במערכת מרץ, אינם יכולים לראות אדם עם כיפה בתפקיד כזה ממלכתי. גבריהו, של נעלך בפני תת אלוף אפי איתם שחינך דורות של תלמידים וחיילים. מעולם לא עשית למ... המשך קריאה

"דוקטור" גדי גבריהו, כמו בגוורדיה שלו במערכת מרץ, אינם יכולים לראות אדם עם כיפה בתפקיד כזה ממלכתי. גבריהו, של נעלך בפני תת אלוף אפי איתם שחינך דורות של תלמידים וחיילים. מעולם לא עשית למען עם ישראל את השמינית ממה שאפי איתם עשה ופעל במשך שנות דור בצהל. אני לא מאשים אותך. אתה הגעת מהמכללה האיסלמית שבגבעת רם בירושלים, שם קיבלת חינוך אחר. כל שבוע אנחנו שומעים מ"דוקטור" כלשהו או "פרופסור" כלשהו דברי דיבה על אפי איתם. תם זמנכם. תמה תקופת מפא"י. תתרגלו גם למינויים אחרים מהאנשים ש"גנבו" לכם את המדינה. לא אתפלא, אם בשבוע הקרוב , יקום עוד שמאלן חמוץ שיטען כי אפי איתם איננו מתאים לתפקיד, משום שרימה אותו במשחק גולות כשהיו שניהם בכיתה א'.

הבעיה עם אנשים שרוצים להיות על אנושיים מבחינה מוסרית היא שהם מסוכנים לעצמם ולסובבים אותם. הנאצים היו בני אדם ששנאו יהודים בדיוק כמו הפלסטינים. אם הפלסטינים היו יכולים גם הם היו עושים את... המשך קריאה

הבעיה עם אנשים שרוצים להיות על אנושיים מבחינה מוסרית היא שהם מסוכנים לעצמם ולסובבים אותם. הנאצים היו בני אדם ששנאו יהודים בדיוק כמו הפלסטינים. אם הפלסטינים היו יכולים גם הם היו עושים את מה שעשו הנאצים. להיות אגרסיביים כלפי הפלסטינים זה לא אומר שאתה לא מוסרי, זה אומר שאתה אוהב את עצמך מספיק בכדי לדעת שהפלסטינים הם סכנה לכל יהודי כל עוד הם מחזיקים בתפישת עולם נאו נאציות שאומרות שיש להשמיד את כל העם היהודי בישראל.

דוקטור לחוסר אמינות.. ניצולי שואה שרובם בני 80 פלוס אינם מתעניינים מי יושב ראש הנהלת יד ושם. בגיל שלהם הדבר האחרון שמעסיק אותם זה מי מנהל מוסד כלשהו.הלהג שלך פוליטי בלבד ושום קשר קלוש ב... המשך קריאה

דוקטור לחוסר אמינות.. ניצולי שואה שרובם בני 80 פלוס אינם מתעניינים מי יושב ראש הנהלת יד ושם. בגיל שלהם הדבר האחרון שמעסיק אותם זה מי מנהל מוסד כלשהו.הלהג שלך פוליטי בלבד ושום קשר קלוש ביותר ב"רצון" ניצולי השואה. להסתתר מאוחרי גבם של קשישים שרובם אינם מודעים בכלל לסביבה שלהם בטח לא מי מנהל מה,ותחת זו לפרסם בלבול מוח מוחלט, זו שפלות מתחת לכל ביקורת.

עוד 499 מילים ו-6 תגובות
סגירה