נדרשת אמת בפרסום בענין רצח חשוקג'י

ג'מאל חשוקג'י, צילום מסך מטריילר הסרט "הדיסידנט"
ג'מאל חשוקג'י, צילום מסך מטריילר הסרט "הדיסידנט"

צפיתי בסרט "The Dissident" – "מתנגד השלטון", המוקרן בפסטיבל ירושלים, ואני לא רוצה להתייחס לערכו האומנותי הקולנוע כסרט דוקומנטרי, שהוא עשוי דווקא היטב, אלא לתכניו – והם מטרידים.

הסרט הוא על פרשת רציחתו הברוטלית של ג'מאל חשוקג'י, העיתונאי הסעודי מתנגד המשטר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. ללא וויכוח רצח מזעזע הגורם קבס לכל מי שיודע איך הרצח הקניבלי הזה בוצע, ואחסוך לקוראינו את הפרטים.

הבעיה שלי היא עם היעדר הגילוי הנאות, עד כדי הולכת שולל.

הסרט הוא על פרשת רציחתו הברוטלית של חשוקג'י, העיתונאי הסעודי מתנגד המשטר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. רצח קניבלי מזעזע. הבעיה שלי היא עם היעדר הגילוי הנאות, עד כדי הולכת שולל

אני לא מאשים את יוצרי הסרט בכוונת זדון דווקא, אלא בתמימות נוראה, בבחינת הדרך לגהינום רצופה כוונות טובות.

ג'מאל חשוקג'י היה בכיר בתנועת האחים המוסלמים, כמה מן הדוברים לזכותו בסרט מוכרים כבכירים של תנועת האחים המוסלמים, כמו וודאח חנפר, מנהל אל-ג'זירה לשער, שבימיו ניהלה תחנת האחים המוסלמים מקטר תעמולת זוועה נגד ישראל.

בכל הסרט כולו אין סימן וזכר לאחים המוסלמים, לא היו ולא נבראו, רק לוחמי חירות ודמוקרטיה. גם תנועת חמאס בעזה נבחרה תחת ססמאות החירות והדמוקרטיה.

כאשר צופה מערבי מזהה את ג'מאל חשוקג'י כ-dissident, הוא משווה אותו למתנגדי שלטון אמיתיים כמו לך ולנסה ואחרים, שהביאו את מזרח אירופה לחירות ודמוקרטיה אמיתיים, ולא לתיאוקרטיה איסלאמית.

גרוע יותר. הסרט מגלה לנו טפח ממלחמת הסייבר בין סעודיה לאחים המוסלמים. שני האוייבים האלה משתמשים בשיטות הבוטים המוכרת לנו ממקומותינו. חשוקג'י היה ממנהלי מלחמת הבוטים של האחים נגד סעודיה, אבל בעוד מלחמת הבוטים הסעודית היא "רעה" מלחמת הבוטים של האחים היא "טובה". הצופה לא יודע שאלה האחים המוסלמים שמנהלים את המלחמה, אלא חושב שחשוקג'י האיש.

הרושם שלי היה שהאחים המוסלמים תמרנו אישים מערביים תמימים בדיבור מטעה, בנוסחים המדברים אל ליבם, ויש להיערך שתרגילים כאלה יתגברו אחרי הבחירות בארצות הברית.

בכל הסרט אין סימן וזכר לאחים המוסלמים, רק לוחמי חירות ודמוקרטיה. גם תנועת חמאס בעזה נבחרה תחת ססמאות חירות ודמוקרטיה. צופה מערבי ישווה אותו למתנגדי משטר שהביאו לחירות ודמוקרטיה ולא לתיאוקרטיה איסלאמית

הרצח של חשוקג'י ראוי לכל גינוי, וגם רצח של בכיר האחים המוסלמים ראוי לכל גינוי. לא היה צריך להסתיר זאת מן הצופים.

אמת בפירסום.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 331 מילים ו-1 תגובות
סגירה