גיבורים על חלשים

רות דוד (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
רות דוד

שתי כותרות צדו את עיני בשבועות האחרונים. הראשונה: הפרסום על נהג מונית בן 76 שהוגש נגדו כתב אישום על לקיחת שלושה שקלים ושמונים אגורות מיותרים (לפי גירסה אחרת מדובר בשלושה שקלים וארבעים אגורות, אבל הלכתי על העבירה החמורה והנוראה יותר) מנוסע. זה קרה כשנהג המונית היה ביומו הראשון בעבודה, כנראה בטעות.

פרקליטות המדינה ביקשה להטיל על הנתבע מאסר שלוש שנים או לחילופין קנס בסך 75,000. סכום שכמובן אינו מצוי בכיסו. שכן אם היה בכיסו, כנראה לא היה טורח בגיל כה מבוגר להיות נהג מונית אלא היה יושב בביתו ונהנה מהפנסיה.

בד בבד, אותה פרקליטות המדינה (לא אותם עורכי דין כמובן אבל אותו גוף) דרשו וגם קיבלו עונש של ששה חודשי עבודות שירות בלבד לשוטר שמואל כץ.

כתב אישום הוגש נגד נהג מונית בן 76 על לקיחת 3.80 ש"ק מיותרים מנוסע. הפרקליטות ביקשה 3 שנות מאסר או חלופת קנס של 75,000 ש"ח, שאינם מצויים בכיסו. אילו היו, ודאי היה נהנה מהפנסיה במקום לנהוג במונית

השוטר שמואל כץ היה בעת עבודתו שוטר סייר. במהלך נסיעה הוא קיבל קריאה מאשה במצוקה. הוא הגיע למקום, אך במקום לעזור לה – ניצל אותה מינית, תוך שהוא משאיר את שותפו לניידת למטה מחוץ לבית.

יומיים לאחר מכן האשה התאבדה.

בעיני מדובר באחד הסיפורים המקוממים ביותר. אכן יש אינספור פגיעות מינית במדינה, וגם נגד צמרת המשטרה כידוע נאספו לא פעם עדויות על הטרדות מיניות. אולם כששוטר מגיע לאשה במצוקה, שתולה בו את כל תקוותה ומצפה שהוא זה שיעזור לה, ואילו הוא, לא רק שמועל בתפקידו ולא מושיט לה עזרה, אלא גם מנצל לרעה את תפקידו, ובשעה שאנחנו, אזרחי מדינת ישראל, משלמים לו – הוא פוגע מינית באשה הנתונה במצב רגיש ופגיע במיוחד, תוך כדי שהוא במשמרת עם מדים.

ואז, אחרי כל זאת, פרקליטות המדינה ביקשה עונש של ששה חודשי עבודות שירות.

כן, האישה איננה בין החיים, בני משפחתה מרוסקים, אבל זה בסדר, השוטר לא עשה משהו נורא עד כדי כך שיצטרך לשבת אפילו שעה אחת בכלא. כמה חודשי עבודות שירות וזהו.

מה שחשוב זה שהפושע האמיתי נתפס ונענש במלוא החומרה. נהג המונית, שעבד כל חייו ובכל זאת לא הצליח לשרוד עם קיצבת הפנסיה שלו לבדה, ובמקום לבכות על מר גורלו החליט בגילו לעבור קורס נהיגה על רכב ציבורי, לשבור חסכונות ולקנות מונית, ואז, לטענת הנוסע, חייב אותו בשלושה שקלים ושמונים אגורות מיותרים.

כן, האישה איננה בין החיים, משפחתה מרוסקת, אבל זה בסדר, השוטר לא עשה משהו נורא עד כדי כך שיצטרך לשבת אפילו שעה אחת בכלא. כמה חודשי עבודות שירות וזהו

יודגש כי לטענת הנהג הסיפור התנהל קצת אחרת, וכי הגבייה המיותרת נעשתה בטעות ומתוך בילבול, בעודו חדש בעבודתו, ולדבריו הוא אף החזיר את הכסף.

אבל גם אם ניצמד אך ורק לטענות נגדו, לפיהן אכן גבה ללא כל הצדקה מנוסע שלושה שקלים וארבעים אגורות, האם העונש שראוי לקצוב לו הוא שלוש שנות מאסר?

וזה לא המקרה היחיד.

השבוע התפרסם מקרה נוסף לפיו הפרקליטות רודפת כבר שלוש שנים אחרי אדם בן 74, חסר בית, לאחר אירוע מוחי, שגנב ארבעה שקלים.

כן, זה הסכום.

לעומת זאת, רונן ביטי, אביה של הזמרת עדי ביטי, שהורשע בפגיעה מינית בנערות שהעריצו את בתו. קטינות תמימות שכל החיים היו לפניהן, קיבל מבית המשפט עונש של תשעה חודשי עבודות שירות. כן, זה הכל.

שוב אדם שהרס חיים של נערות וכמובן של בני משפחותיהן, לא יישב יום אחד בכלא. מה זה להרוס חיים של כמה נערות שמעריצות את הבת שלך? בקטנה. אולי השוטר שפגע מינית ורונן ביטי יתנדבו שניהם באותו ארגון ויעשו חיים ביחד.

אהרן ברק נשיא בית המשפט העליון נהג תמיד לציין כי לבית המשפט אין חרב ואין ארנק. הדבר היחיד שיש לו זה את אמון הציבור.

הציבור מביט שוב ושוב באכיפה הבררנית הזאת. בזה שרודפים אנשים מבוגרים, שגם אם שגו או טעו – זה לא הדבר החמור ביותר שקיים במדינה, בעוד שדווקא האנשים שבאמת פשעו או מעלו באמון הציבור יוצאים פטורים בלא כלום או זוכים לגיבוי ולהגנת בית המשפט בעסקאות טיעון מפוקפקות. הציבור לא מקבל זאת.

אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון בדימוס, נהג תמיד לציין כי לביהמ"ש אין חרב ואין ארנק אלא רק את אמון הציבור. והציבור מביט שוב ושוב באכיפה הבררנית הזאת

ועוד לא הזכרתי במילה את פרשת עו"ד רות דוד שהייתה פרקליטה בכירה במערכת המשפט וסידרה תיקים לאנשים שחפצה ביקרם. נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, מציין את נסיבות גניזת תיקי החקירה נגד רות דוד כיותר מתמוהות. ואכן, רק לאחר מאבק ציבורי רחב ביותר הוחלט כן להגיש כנגדה כתב אישום.

השופט שפסק את שני פסקי הדין המקילים הוא השופט מיכאל קרשן, שופט בבית משפט השלום בכפר סבא, שהיה מועמד לקידום להיות שופט מחוזי בבית המשפט בלוד. אך הוגשו נגדו מספר תלונות, בהן גם של ארגון "בצלמו", ודרישה לא לקדם אותו. ואכן הוועדה לקידום ומינוי שופטים סרבה לקדם את מועמדותו ואישרה לשלושה שופטים אחרים לכהן בתפקיד שופט בבית המשפט המחוזי בלוד.

אך מה עשתה הנשיאה אסתר חיות? מיד אחרי שהוועדה סרבה לאשר את מינויו, הודיעה כי היא ממנה אותו במינוי זמני לאותו תפקיד בדיוק. הואיל וכידוע שופטים לעולם לא מורדים מתפקידם ולכן מינוי זמני הזה הוא בעצם קבוע.

תלונה שלנו וזעם של הורי הנערות שנפגעו מידי רונן ביטי, נדחו על ידי נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שוהם. הנימוק המקומם? הנציב בוחן את תפקידה של הנשיאה חיות בתור שופטת ולא בתור ממנה שופטים.

לצערנו, שוב ושוב אמון הציבור במערכת קורס. ואגב, שימו לב שזה לא קשור לימין או לשמאל, לביבי או לא ביבי. זו התנהלות של מערכת המשפט מול אזרחים נורמטיבים ורגילים.

על הנציבים לבצע את תפקידם ללא מורא, ויש לעשות סדר בפרקליטות. הפרקליטות חייבת להיות יותר שקופה וברורה, ולא יתכן שייערכו עסקאות טיעון עם אנשים שפגעו מינית בצורה קשה.

לצערנו, שוב ושוב אמון הציבור במערכת קורס. זה לא קשור לימין או לשמאל, לביבי או לא ביבי. זו התנהלות של מערכת המשפט מול אזרחים נורמטיבים ורגילים

בכל זאת, גם בסיפור הזה יש כמה נקודות אור:

  • התקשורת שמציפה שוב ושוב מקרים כאלה, גם אם הפרקליטות מפגינה אדישות לחשיפות.
  • ציון לשבח לח"כ משה ארבל, שהגיש תלונה אישית נגד הפרקליטות על סיפור נהג המונית למרות שהדבר לא יעזור לו אלקטורלית כנראה, רק כי הבין שיש פה עוולה.
  • הנציב הממונה על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, שלמרות שהמנדט שלו אינו כולל בדיקה של חומרת העונש והגשת כתבי האישום, חרג ממנהגו והודיע שיבדוק את שני ההליכים המוזרים האלה. את ההליך בפרשת נהג מונית שהמדינה מתעקשת לרדוף, ואת ההליך של השוטר מיכאל כץ, שפגע מינית באשה, שהתאבדה יום אחרי אותו מפגש.

שי גליק, 33, הוא מנכ"ל ארגון בצלמו, לזכויות אדם ברוח יהודית, הפועל למען ערכי צדק משפט ומאבק בשחיתות משפטית. הוא איש מחשבים שאוהב לעזור לאנשים ולא מסוגל להשאר אדיש לעוולות. הוא אוהב משחקי שחמט ואוספים, בהם, אוסף של מאות מחזיקי מפתחות. אם יש למישהו מחזיק מפתחות מדובאי הוא ישמח לקבל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 995 מילים
סגירה