ההפתעה הטורקית?

ארדואן נשיא טורקיה ומלך סעודיה סלמאן (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici, File)
AP Photo/Burhan Ozbilici, File
ארדואן נשיא טורקיה ומלך סעודיה סלמאן

על פי מקורות במפרץ, מאחורי הקלעים מתרחש מהלך שעשוי להתברר כמהפכני אם באמת הדברים יתממשו. בין טורקיה לבין סעודיה יש מגעים שתכליתם התנערות של טורקיה מן האחים המוסלמים, תמורת פיוס סוני גדול בינה לבין ציר סעודיה-מצרים.

מאחורי הקלעים מתרחש כנראה מהלך מהפכני, אם באמת הדברים יתממשו. מגעים בין טורקיה לסעודיה, שתכליתם התנערות טורקית מהאחים המוסלמים, תמורת פיוס סוני גדול בינה לבין ציר סעודיה-מצרים

על פי המקורות, פעילי האחים המוסלמים שנמלטו מכוויית מפחד מעצרים בארצם, ומצאו מקלט בטורקיה, חזרו לכוויית, נעצרו ודיווחו על משבר בין האחים המוסלמים שמצאו מקלט בטורקיה לבין ארדואן. הם דיווחו כי יחסי האחים וטורקיה עומדים לפני משבר.

ואכן, באחרונה היתה שיחה בין סלמאן מלך סעודיה לבין ארדואן וטיבה לא נודע, מיד אחר כך נועדו בניז'ר שרי החוץ של טורקיה, צ'אוושאולו, ושל סעודיה, פיסל בן פרחאן, בשולי וועידת הסולידריות האיסלאמית, והשר הטורקי כתב בטוויטר שלו כי:

"השותפות החזקה בין שתי המדינות חשובה לא רק לשניהם, אלא לאזור כולו".

מה יכול היה להביא להתקרבות בין שתי היריבות האלה על הנהגת העולם המוסלמי? מן הסתם – בחירתו של ביידן להיות נשיא ארצות הברית. לכאורה, טורקיה כמעצמת אחים מוסלמים, היתה אמורה להיות שמחה עם המהפך בארצות הברית, אבל דווקא ארדואן איחר מאוד בדברי הברכה לביידן – אות לדאגה.

ומדוע ארדואן לא קיבל בברכה את המהפך באמריקה? בגלל עניין זכויות האדם, שעל פי כל הסימנים עשוי לעמוד גבוה בסדר היום של הממשל הדמוקרטי. המזרח התיכון כבר למוד ניסיון – מבחינתו סיסמת זכויות האדם היא סיסמה של האחים המוסלמים כדי לקדם את מעמדם באזור.

מה שמאחד את טורקיה וסעודיה היא פרשת חאשוקג'י. סעודיה חוששת כי הפרשה הזאת תשמש כלי ללחצים עליה מצד ארצות הברית, ולמרבה ההפתעה גם טורקיה לא רוצה את חידוש העניין הבינלאומי במה שקרה על אדמתה, כדי לא לחשוף את הפרת זכויות האדם של ארדואן, וכדי שלא לתת מנוף לאחים המוסלמים לחזק את מעמדם בטורקיה על חשבונו.

במילים אחרות: לא רק העולם הערבי הסוני מתארגן להתמודד מול ביידן, טורקיה מצטרפת להתארגנות הזאת.

מה מקרב בין טורקיה וסעודיה, היריבות על הנהגת העולם המוסלמי? בחירת ביידן לנשיאות. לכאורה, טורקיה, כמעצמת אחים מוסלמים, היתה אמורה לשמוח, אך דווקא ארדואן איחר מאוד בדברי הברכה לביידן

מה שעוד מחבר את טורקיה והערבים הוא החשש מחזרת ימי אובמה בהקשר של איראן – התקרבות לאיראן על חשבון טורקיה והערבים.

היומון זמאן הטורקי כותב כי גם יש התקרבות בין טורקיה למצרים, ביוזמת טורקיה, אבל מצרים חשדנית ולא מאמינה כי ארדואן משתנה.

גם לא אנחנו. אבל בכל זאת יש לעקוב אחר ההתפתחות הזאת. טורקיה כבר נוקטת צעדים נגד האחים. האם הם רציניים? האם בחולות הנודדים של המזרח התיכון הדברים לא יחזרו לקדמותם? שווה לעקוב.

אנו רוצים להזכיר כי גם בירדן יש משבר בין המשטר לבין תנועת האחים המוסלמים. ויש דיבורים על פיוס בין סעודיה לקטר. האם אנו עומדים מול תופעה אזורית של התפייסות סונית גורפת מול אפשרות של חידוש הקשר בין ארה"ב לאיראן?

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 440 מילים
סגירה