מבט על הנמל במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב/פלאש90)
יניב נדב/פלאש90

ועדת המנכ"לים התכנסה לשמוע את הציבור - אבל המנכ"לים לא באו‎

ועדת המנכ"לים שהוקמה כדי להמליץ לממשלה על עתיד התעשייה במפרץ חיפה הזמינה את הציבור להשמיע את דעתו ● לדיון הגיעו נציגים מארגוני הסביבה, אבל אף לא מנכ"ל אחד מ-12 משרדי ממשלה החברים בוועדה ● מנכ"ל מגמה ירוקה: "כששאלתי מה קורה פה, אמרו לי 'אי אפשר לחייב את המנכ"לים להגיע'" ● המועצה הלאומית לכלכלה: אנחנו מתכללים את הנושאים שעלו ונפיץ את החומרים

אלעד הוכמן לא האמין שזה קורה לו. מנכ"ל מגמה ירוקה, הארגון שמאגד אלפי סטודנטים וצעירים פעילי סביבה, הכין נאום עתיר טיעונים ונתונים, והצטייד בתשובות לשאלות ששיער שיוצגו בפניו. רק שבשעה היעודה, כשהתחיל בזום הדיון שזימנה ועדת המנכ"לים לבחינת עתיד מפרץ חיפה, התברר להוכמן שאף מנכ"ל לא הגיע.

"היו שם 13-14 משתתפים, רובם ריבועים שחורים שאין לי מושג מי יושב בהם, הם היו על השתק ובלי תמונה, כמו תלמידים שרוצים להתחמק מהמורה. כשמישהו הפנה אליי שאלה שאלתי אותו 'אבל מי אתה, עם מי אני מדבר'? הוא אמר שהוא ממשרד הכלכלה. שאלתי מה הוא עושה במשרד, אולי הוא המנקה? כי אני יודע שהוא לא המנכ"ל. זה היה מעמד הזוי".

ועדת המנכ"לים הוקמה כזכור לפי החלטת ממשלה שהתקבלה לפני כחודשיים. שמה הרשמי הוא "ועדת מנכ"לים בין-משרדית לנושא פיתוח וקידום מפרץ חיפה ועתיד התעשייה הכבדה במפרץ", או במילים אחרות – ועדה שתפקידה להמליץ מה לעשות עם התעשייה הכבדה.

מימין: אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה, בהפגנה מול בזן. נובמבר 2020 (צילום מסך מתוך וידאו שצילם אורן זיו)
מימין: אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה, בהפגנה מול בזן. נובמבר 2020 (צילום מסך מתוך וידאו שצילם אורן זיו)

חברי הוועדה, על פי החלטת הממשלה, הם מנכ"ל משרד ראש הממשלה או נציג בכיר מטעמו, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל משרד האנרגיה, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנכ"ל משרד הביטחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש המועצה לביטחון לאומי, מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, מנכ"לית מנהל התכנון והיועץ המשפטי לממשלה או משנהו.

הוועדה, שהוטל עליה להגיש מסקנות לממשלה בתוך 90 יום, התחילה להתארגן בזריזות, ועם הקמתה הזמינה את הציבור לשלוח את עמדותיו לכתובת מייל ייעודית. לאחר שכמה מארגוני הסביבה שלחו ניירות עמדה מפורטים, החליטה הוועדה לקיים אירוע של שיתוף ציבור, שבו כמה מארגוני הסביבה הבולטים – 'אדם, טבע ודין', החברה להגנת הטבע ו'מגמה ירוקה' – יציגו את עמדותיהם וישיבו לשאלות.

"הבנו שזה אמור להיות מעין 'הכה את המומחה', אומר הוכמן, "שכל אחד מהארגונים יציג את משנתו וישיב לשאלות של המנכ"לים. ואז אנחנו נכנסים ואני מבין שאף אחד מהם לא יושב מולי. היה שם סגן ראש המועצה לכלכלה, שבפועל שימש כטכנאי המתפעל של הזום.

"הבנו שזה אמור להיות מעין 'הכה את המומחה', שכל ארגון יציג את משנתו וישיב לשאלות של המנכ"לים. ואז אנחנו נכנסים ואני מבין שאף אחד מהם לא יושב מולי"

"אפילו בכירים כמו משנה למנכ"ל או סמנכ"לים לא היו, למעט שולי נזר סמנכ"לית תעשיות מהמשרד להגנת הסביבה שגם היא היתה בהלם מזה שאף אחד מהקולגות הבכירים שלה לא הופיע. כששאלתי מה קורה פה, אחד הנוכחים אמר 'אי אפשר לחייב את המנכ"לים להגיע'".

מפעל במפרץ חיפה (צילום: Basel Awidat/FLASH90)
מפעל במפרץ חיפה (צילום: Basel Awidat/FLASH90)

שקלתם לפרוש מהאירוע?

"עברה לי בראש מחשבה לקום וללכת, אבל לאן אני אלך? הייתי ממילא במשרד. וזה עוד אחרי שבאותו יום הייתי אמור להיות בחופש ונאלצתי לבטל, ולריב על זה עם אשתי. חצי מהזמן של הדיון התקשקשנו על זה שאף אחד מהבכירים לא הופיע, קשה להגיד שהיה דיון משמעותי על העניין עצמו".

במועצה הלאומית לכלכלה טוענים שמספר ימים לפני האירוע שוחח איתך אחד מבכירי המועצה ואמר לך במפורש שהדיון יהיה בהשתתפות נציגי המשרדים ולא בפורום של מליאת הוועדה, כלומר המנכ"לים.

"זה שקר מוחלט. אכן היתה לי שיחה עם נציג מהמועצה, אבל חד משמעית לא נאמר דבר כזה. אגב, אני זה שהתקשר אליו. הדבר הראשון ששאלנו כשהדיון התחיל היה 'איפה המנכ"לים', כולם היו מופתעים מזה שהם אינם".

בקטע מוקלט מהדיון נשמע הוכמן, כנראה בתשובה להבטחה שקיבל מאחד המארגנים, אומר "אתם באמת רוצים שאני אאמין שהם יישבו לצפות בהקלטה?"

את דיוני הוועדה מרכזת המועצה הלאומית לכלכלה. גורם ממשלתי אומר שכנראה היתה אי הבנה כי הדיון מלכתחילה לא היה אמור להיות בנוכחות מנכ"לים, אבל כן היו אמורים להגיע הדרגים המקצועיים הבכירים שמתחתם.

בפועל, המשרדים היחידים ששלחו נציגים בכירים היו המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, שממילא תומכים בפינוי התעשייה מהמפרץ, ולכן, לטענת אותו גורם, זה היה בבחינת 'לשכנע את המשוכנעים'. השאר אולי ישתכנעו אם ייצפו בהקלטת הדיון בזום.

מהמועצה הלאומית לכלכלה נמסר: "בניגוד גמור לנטען, מראש נמסר לדוברים, ביניהם מנכ"ל מגמה ירוקה, כי מדובר ביום מרוכז להצגת הצעות הציבור כחלק מהבאת הנושא לשיתוף הציבור, בפני נציגי המשרדים הרלבנטיים ולא בפני מליאת הוועדה. המועצה הלאומית לכלכלה, שיזמה את יום העיון, מתכללת את כלל הנושאים שעלו ביום העיון, ותפיץ את החומרים לכלל חברי הוועדה בהקדם".

מפגינים קוראים לסגירת בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה. 24 ביוני 2019 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
מפגינים קוראים לסגירת בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה. 24 ביוני 2019 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
עוד 621 מילים
סגירה