לחשוב גם על הנפש של המדינה

דיכאון קורונה, אילוסטרציה (צילום: cerro_photography / iStock)
cerro_photography / iStock
דיכאון קורונה, אילוסטרציה

הפרסומים האחרונים שחשפו בתקשורת בריש גלי את הקיצוץ המסיבי המתוכנן בשירות הפסיכולוגי הציבורי היא אולי לא מפתיעה, אבל חייבת להדיר שינה מעיניו של כל בר-דעת במדינת ישראל.

בתקופה בה הקורונה ופירוק הממשלה נמצאים בראש סדר העדיפויות, קל לפספס כתבה כזו, העוסקת בבריאות הנפש, אך חשיבות תוכנה קריטית בכל הנוגע לחוסן הנפשי של אזרחי מדינת ישראל, החל מתחילת שנת 2021 ואף שנים רבות קדימה.

כשהקורונה ופירוק הממשלה בראש סדר העדיפויות, קל לפספס כתבה העוסקת בבריאות הנפש ובקיצוץ המסיבי המתוכנן בשירות הפסיכולוגי הציבורי, אך חשיבותה קריטית בכל הנוגע לחוסן הנפשי של אזרחי מדינת ישראל

הנתונים מדברים בעד עצמם, בריאות הנפש של אזרחי העולם נפגעה אנושות עקב וירוס הקורונה, ובניגוד לסקטורים אחרים, שחלקם עתידים להתאושש תוך שנים בודדות, מומחים מעריכים כי הקשיים וההתמודדויות הנפשיות ילוו אותנו עוד שנים רבות, ואף יגבו קורבנות בחיי אדם. חיים שהיו יכולים להינצל אילולא היו מתקבלות החלטות הרות גורל בנוגע לבריאות הנפשית של כולנו, החלטות המרחיקות ממנו את גלגל ההצלה הנפשי עליו אנו יכולים להישען בעת מצוקה. גלגל הצלה שנקרא פסיכולוג.

"50% מכוח האדם של הפסיכולוגים המתמחים בקופות החולים יקוצץ החל מה-1 בינואר".

מה המשמעות? קיצוץ של 400 פסיכולוגים, 400 אנשי מקצוע שיכולים להציל חיי אדם, ללוות אותם מחושך לאור, לשבת איתם בתחתית של בור שנראה עמוק מכדי שמישהו יכנס לתוכו ולהושיט להם יד. 400 אנשים שלמדו שנים רבות רק כדי לעזור לאחר, ועכשיו המדינה רוצה לקחת מהם אפילו את הזכות לעשות זאת.

אותם 400 פסיכולוגים שיקוצצו יגרמו לחוסר יכולת לטפל בכ-5000 אזרחים נוספים במדינה, שהקורונה פגעה בהם, שהחיים שלהם קשים מנשוא: כי אין פרנסה, אין קירבה, אין חופש ואין וודאות. ובזמן שכל העולם בחוסר וודאות, הפסיכולוגים, שהיוו את עמוד התווך הנפשי האיתן, שתמכו, והקשיבו, והכילו, והביעו אמפתיה, והפיחו מעט תקווה בנפשות של רבים שאיבדו אותה – נדחקים ונפגעים מול העיניים של כולנו. כל זאת בגלל פגיעה מכוונת של טיל מונחה כלכלי של הממשלה. אותה ממשלה שאמורה לתת מענה לצרכים שלנו וביניהם – הצורך בבריאות נפשית.

כשאני מתנדב בער"ן או בסה"ר אני נוהג לומר לפונים שאנחנו מרפאת החירום, וטיפול נפשי מקצועי הוא בית החולים. שירותי המענה הנפשי הראשוני יודעים לחבוש פצע, לעיתים אפילו להפסיק לגמרי את הדימום הנפשי לזמן מסוים, אך רק טיפול נפשי עמוק, ממושך, שמבוסס על קשר אישי אמיתי, יכול לרפא את הפצע. לגרום לתחבושת להפוך לשולית, תוך כדי החזרת האמונה שיש תקווה, שלא הכל אבוד. להקנות לאדם את ההבנה שאפשר להמשיך וללכת בדרך, למרות שהיא מפותלת ומלאה בחוסר ודאות.

בריאות הנפש של אזרחי העולם נפגעה אנושות עקב וירוס הקורונה. קיצוץ של 400 פסיכולוגים, הוא קיצוץ אנשי מקצוע שהיו יכולים להציל חיי אדם, ללוות אותם מחושך לאור, לשבת איתם בתחתית הבור ולהושיט להם יד

אני קורא לכל הגורמים הנוגעים בדבר לחשוב על מאות אלפי האזרחים שחווים מצוקה נפשית משמעותית בשנה האחרונה, על מאות האנשים שקיפחו את חייהם בחודשים האחרונים עקב התסמינים הבריאותיים, הכלכליים, המשפחתיים והתרבותיים שהביאה הקורונה. על כל פושטי הרגל והאנשים החזקים האחרים, שהתסמינים הנפשיים שלהם יחשפו רק בעוד תקופה ארוכה.

אני קורא לכם לחשוב לא רק על החזות החיצונית של המדינה, אלא גם על תוכנה, ועל הנפש שלה.

אנא, חזרו בכם מהחלטתכם לקצץ את השירות הפסיכולוגי הציבורי, כדי שכולנו נוכל להתגבר כמה שיותר מהר על משבר הקורונה, שלא נותן לנו מנוח כבר חודשים ארוכים, ארוכים מדי.

אידו קילברג מתנדב בער"ן (המתנדב הצעיר ביותר בער"ן) ופעיל בתנועת לינק 20 של קרן משפחת רודרמן, תנועה של צעירים עם וללא מוגבלות, הפועלת למען שילוב אוכלוסיה זו בחברה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 500 מילים
סגירה