ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו במתחם דרייב אין מכבי לחיסוני קורונה בתל אביב (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL

מאמצי הרגע האחרון של נתניהו לא נועדו למנוע בחירות אלא לדחות אותן

האם נתניהו שינה את דעתו בנוגע להליכה לבחירות בעקבות כניסתו של גדעון סער למערכה? התשובה היא לא ● אם כך, מדוע נתניהו מנהל מגעים עם כחול-לבן כדי למנוע בחירות? זה בדיוק העניין: נתניהו לא מונע בחירות, הוא דוחה אותן ● בחירות במרץ 2021 זה לא רע - אבל בחירות ביוני 2021 הרבה יותר מתאימות לו ● פרשנות

איך שלא מסובבים את המערכת הפוליטית, את מערכות הבחירות המטורפות, את תרגילי התקציב והרוטציה, וגם את המגעים שמתקיימים כעת בין הליכוד וכחול-לבן, תמיד הסביבון ייפול על צד אחד: המשפט של בנימין נתניהו. זה לא השתנה ולא משתנה, אלא אם כן המשפט יידחה או יבוטל.

נתניהו צריך גם ברגע זה ממש 61 חברי כנסת שמצביעים עמו. עם 61 חברי כנסת אפשר להעביר את החוק הצרפתי, להעביר את אביחי מנדלבליט מתפקידו, ואפילו להעביר חוק להוריד את הירח.

עד לפני שבועיים היו לנתניהו בסביבות 65 מנדטים בסקרים, יחד עם ימינה והמפלגות החרדיות. עכשיו גדעון סער נכנס לתמונה ויש לגוש של נתניהו 57-55 מנדטים, כמו אחרי הבחירות בספטמבר 2019.

האם נתניהו שינה את דעתו בעקבות כניסתו של סער למערכה? התשובה היא לא. הוא רצה בחירות ביוני 2021 – אבל גם מרץ 2021 זה לא רע, עם החיסונים החדשים. שלב ההוכחות של המשפט שלו מתחיל בפברואר, ונתניהו יבקש כמובן לדחות את הדיונים כי אי אפשר לנהל משפט בימי בחירות.

האם נתניהו שינה את דעתו בעקבות כניסתו של סער למערכה? התשובה היא לא. הוא רצה בחירות ביוני 2021 – אבל גם מרץ 2021 זה לא רע, עם החיסונים החדשים

אבל גם נתניהו מוכן לאפשרות ששופטיו לא יאותו לדחות את המשפט. במקרה זה, ראש הממשלה יהפוך כל דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים לפוטו-אופ בקמפיין נגטיבי שלם, כפי שעשה עם תחילת משפטו במאי האחרון. דמות הנרדף עשויה ללוות אותנו בחודשים הללו, בעיקר ברשתות החברתיות.

חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו, ב-24 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הליכוד עומדים סביב בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, לפני פתיחת משפטו, ב-24 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם כך, מדוע נתניהו מנהל מגעים עם כחול-לבן כדי למנוע בחירות? זה בדיוק העניין: נתניהו לא מונע בחירות, הוא דוחה אותן. לכן הוא שומר לו נקודת יציאה בכל מקרה בעניין התקציב. באוגוסט 2020, בדצמבר 2020, במרץ 2021, וואטאבר. העיקר לשבש את מהלך המשפט – ואם אפשר להשיג בבחירות שיתקיימו 61 מנדטים ולהעביר את הצרפתי, מה טוב.

נתניהו שומר נקודת יציאה בכל מקרה בעניין התקציב. באוגוסט 2020, בדצמבר 2020, במרץ 2021, וואטאבר. העיקר לשבש את מהלך המשפט, ואם אפשר להשיג בבחירות 61 מנדטים ולהעביר את הצרפתי, מה טוב

נתניהו מציע כנראה לגנץ להרחיב את טווח הרוטציה. הוא יכהן עד קיץ 2022 ואז יעביר לגנץ את ראשות הממשלה לשנתיים משלו. גנץ חסר מושג והוא יכול לקנות את התרגיל הזה ממי שעובד עליו פעם אחר פעם. לנתניהו, במקרה כזה, יהיו עוד נקודות יציאה לבחירות לפני הרוטציה בגלל תקציב 2022.

בינתיים הוא מנסה לפתות את גנץ באמצעות ויתור על פיטוריו של שר המשפטים אבי ניסנקורן. אם זה יקרה – גנץ ינסה להציג את זה כהישג גדול.

בני גנץ (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
בני גנץ (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)

ואם הרוטציה תעוגן בכל זאת בחוק?

ראשית, כדי לשנות עכשיו את חוק יסוד הממשלה צריך רוב של 70 חברי כנסת. סער לוקח עימו לבחירות את חברי הכנסת יפעת שאשא-ביטון, יועז הנדל וצבי האוזר. הם לא יצביעו בעד תיקון החוק. ואם גם דוד ביטן המאושפז לא יגיע להצבעה, אין סיכוי להגיע ל-70 חברי כנסת של הקואליציה הזו.

שנית, נתניהו מספיק מיומן כדי להתחמק ממילוי הסכמים ברגע הנכון, ולא חשוב איזו חותמת חוקית יש עליהם.

וצריך לזכור שהכול צריך להיעשות בחקיקה בשלוש קריאות בתוך שלושה ימים, החל מיום ראשון. אחרת הכנסת מתפזרת מעצמה בלילה שבין שלישי לרביעי בחצות, כי חוק התקציב ל-2020 לא עבר.

בשורה התחתונה, נתניהו נשאר על כיסא ראש הממשלה בכל מקרה. אם יהיו בחירות, הוא יבקש לדחות את המשפט. אם המשפט לא יידחה, זה ישחק לידי הקמפיין שלו. ואם ינצח וישיג רוב, הוא ידחה את המשפט באמצעות החוק הצרפתי.

נתניהו נשאר על כס ראש הממשלה בכל מקרה. אם יהיו בחירות, הוא יבקש לדחות את המשפט. אם המשפט לא יידחה, זה ישחק לידי הקמפיין שלו. ואם ינצח וישיג רוב, הוא ידחה את המשפט באמצעות החוק הצרפתי

אם לא יהיו עכשיו בחירות, נתניהו יחפש נקודת יציאה אחרת לבחירות חדשות. גנץ ימשיך לחלום על רוטציה.

ואם יהיו בחירות במרץ הקרוב ונתניהו יפסיד? זה יקרה רק אם הליכוד יירד מתחת ל-25 מנדטים ונפתלי בנט יחבור לסער, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן, ואולי גם מרצ. אני לא רואה את זה קורה.

עוד 597 מילים
סגירה