ארוחת שבת אצל רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)
Dániel Végel/ Boook Publishing

אוזני המן עם ריבת שזיפים, ביצים ממולאות בכבד אווז, צ'ולנט מסורתי ולביבת קמח מצה שמתאימה לחנוכה, פסח וסתם יום חול ● רייצ'ל רוי הפכה לאחת הבשלניות המפורסמות בהונגריה ● עוגת הפלודני שלה זכתה בפרסים, והמקומיים נוהרים לבית הקפה שבבעלותה ● עכשיו היא מוציאה ספר מתכונים, "חיי במטבח", והופכת רשמית ליידישע מאמא הלאומית ● ראיון ומתכון

כשזמן ישראל הצטרף לרייצ'ל רוי במטבח הניסויים של המו"ל שלה, במהלך צילומים לספר הבישול החדש שלה, האופה והשפית ההונגריה הסלבריטאית כבר חיכתה לנו עם צלחת גדושה באוזני המן.

נכון, לא היה פורים, אבל טעימה אחת מהעוגיות המשולשות הרגיעה את לוח השנה הפנימי שלנו וסייעה לנו לשכוח שבחוץ יולי חם ומיוזע. אוזני ההמן שלה רכות ולעיסות, בניגוד לרוב החלופות הפריכות והמתפוררות, ומכוסות בשכבה נדיבה של אבקת סוכר. רוי מילאה את אוזני ההמן שלה בריבת שזיפים – מרכיב מרכזי בעוגת הפלודני המפורסמת שלה.

רייצ'ל רוי, במרכז, עובדת במטבח הניסויים של ההוצאה לאור של ספרה ביולי 2020 (צילום: יעקב שוורץ)
רייצ'ל רוי, במרכז, עובדת במטבח הניסויים של ההוצאה לאור של ספרה ביולי 2020 (צילום: יעקב שוורץ)

רוי ידועה בהונגריה בזכות המאפים שלה, אבל היא בנתה את שמה על הפלודני – מאפה הונגרי-יהודי מסורתי שעשוי מתפוחים, אגוזים, שזיפים ופרג, שאותם דוחסים בין שכבות של בצק דקיק. לפלודני יש תפקיד חשוב באהבתם של ההונגרים לאוכל יהודי, ואפשר למצוא אותו במאפיות, בתי קפה ובמסעדות ברחבי המדינה. אם נכנסתם למוסד יהודי שמצדיק את שמו, רוב הסיכויים שהם מגישים את הפלודני של רוי.

בזכות המאפה זכתה רוי לשבחים ולפרסים, ביניהם התואר Best of Budapest ופרס הונגריה למאפייה הטובה ביותר בשנת 2014. היום היא מפעילה שלוש מאפיות, מנחה תוכנית בישול ומפציעה לעיתים באירועים מקומיים. רוי היא גם שופטת בתחרות השפים הצעירים היוקרתית Chaine des Rotisseurs, למרות שהיא ממהרת לציין שהיא שופטת של המטבח, ולא של הטעימות, מכיוון שהיא לא אוכלת חזיר.

עוגת הפלודני המפורסמת של רייצ'ל רוי
עוגת הפלודני המפורסמת של רייצ'ל רוי

"התיבול האהוב עלי במטבח הוא חזה אווז מעושן. אני משתמשת בזה במקום בפנצ'טה", סיפרה רוי לזמן ישראל בריאיון, שבועות ספורים לפני פרסום ספרה החדשה, "חיי במטבח" (Eletem a Konyaban) ב-9 בנובמבר.

שמו של הספר מילולי למדי. הוא מחולק לקטעים שכוללים ארוחות לשבת ולחגים, מתכונים שלמדה מאמה, והמנות האהובות שהיא מכינה לבעלה ולשני בניה. הספר מקבל את השראתו מיומני אוכל בכתב יד שכתבה רוי כל חייה. פיטר ספלקי, מייסד ההוצאה לאור ההונגרית הפופולרית Boook, שמפרסמת בעיקר ספרי בישול, אמר לזמן ישראל שגם הגרסה באנגלית כבר בדרך.

בגלל שספר הבישול עוסק בכל כך הרבה היבטים בחייה של רוי, ניתן למצוא בו מתכונים לקארי עוף לצד מתכונים יהודיים מסורתיים כמו חרמזלך, גרסת דמויית פנקייק למצה בריי. לבנים שלה, בני 9 ו-11, רוי מכינה גרסה מעודכנת בציפוי שוקולד לבן וסוכריות סמארטיז.

רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)
רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)

"בפעם הראשונה שהכנתי להם את זה, הם הסתכלו עלי ואמרו, 'מאמא, עכשיו אנחנו יודעים למה זכית בפרס ההוא'", צוחקת רוי. "ואני עניתי, כן, בגלל זה".

רוי זוכרת שכתבה ביומן האוכל הראשון שלה בפעם הראשונה כשהיא ובעלה מיקלוש מלושיק אירחו את ארוחת השבת הראשונה שלהם בדירתם הקטנה והלא מצוידת.

"זאת הייתה דירה של 23 מטר רבוע, אתה יכול לדמיין את זה", היא אומרת. "אבל הייתה לנו גינה יפהפייה וזה היה מאוד רומנטי. אז אני עומדת שם ומתחילה להכין ארוחת ערב לשמונה אנשים – לא היה לי אפילו תנור. היה לי משהו שדומה למיקרוגל והיה מאוד חמוד. אז התחלתי לכתוב כזה, 'הכנתי משהו מיוחד', ושכולנו היינו צריכים להניח את הצלחות שלנו על הירכיים".

"התחלתי לכתוב דברים שאהבתי להכין, אבל תמיד חלמתי שיהיה לי בית משלי כדי לארח בו את ארוחות שבת", היא אומרת. "בגלל שתמיד ידעתי שהבית שלי יהיה המקום שבו אכין המון אוכל לכל החברים שלנו שיגיעו, סוג של מרכז שבת. אני אפילו לא צריכה להזמין אנשים, הם פשוט מתקשרים ואומרים כן או לא, האם הם מגיעים השבוע או לא".

בביתם הנוכחי, מעבר לפינה מהדירה שבה התחילו את חייהם המשותפים, רוי ידועה בארוחות השבת המפוארות שהיא מארחת מדי שבוע.

היא כנראה ירשה את גן האירוח מהוריה. אמא שלה, מאיה רוי, היא טבחית, אשת עסקים, מורה לעברית והבעלים של קפה נואה (Noé Cukrászda), שמאז כבר עבר לידיה של רייצ'ל. היא ממשיכה להפעיל חנות יודאיקה באזור הרובע היהודי ההיסטורי של בודפשט. אביה של רוי, הרב המנוח תמאש רוי, שימש כרב הראשי של יהודי הונגריה מהרגע שהותרו שוב ביטויים דתיים, אחרי נפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989.

"ביצים יהודיות" של רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)
"ביצים יהודיות" של רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)

הוריה אירחו לעיתים קרובות "מסיבות צ'ולנט" בביתם, מספרת רוי, עם מספר רב של אורחים מרתקים שהיו מנהלים דיונים אינטלקטואלים מעל קערות החמין המהבילות של אמה.

"כל מה שאני יודעת על בישול למדתי ממאמא שלי", אומרת רוי, שלמדה עיצוב אופנה לפני שלקחה את ההגה בקפה נואה. "אהבתי להיות איתה במטבח. זה תמיד היה כיף, אף פעם לא משעמם. היא מכניסה כל כך הרבה אהבה לכל דבר שהיא עושה".

רוי אומרת שהעבודה בתעשיית המזון לא תמיד קלה. "קשה להיות אישה בעולם הגסטרונומי, בגלל שזה עולם מאוד פטריארכלי ואת צריכה להיות חזקה וזורמת וישירה בקשר לרעיונות שלך – הכל בעת ובעונה אחת" – אבל היא עדיין נהנית לבשל בזמנה הפנוי. היא רוצה שקוראי הספר שלה יחוו אות אותו הדבר.

"זה כמו חלון לצורת החיים שלי, איך אני חושבת על אוכל, וזה באמת משהו של בית – לא כמו כל הדברים המקצועיים. זה, כאילו, מה אני עושה בבית?", אומרת רוי. "הזמן הזה במטבח שלך הוא הזמן שלך ליהנות מלהכין אוכל, להגיש אוכל באהבה".

ארוחת שבת אצל רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)
ארוחת שבת אצל רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)

"אני יידישע מאמע מודרנית", היא מכריזה על עצמה. "יכולה להיות לי קריירה, אבל אני גם יכולה לפנות לי זמן ליהנות במטבח. ואני חושבת שזה עולה מהספר, וזאת המטרה שלי. לעזור לאנשים למצוא את הדרך שלהם ליהנות במבטח, ולא רק לבשל בתור עוד מטלה שהם חייבים לעשות".

לחנוכה ופסח, וגם בימי חול: הלביבות של רייצ'ל רוי

"חיי במטבח" כולל כמובן גם מתכונים שונים ללטקעס – אבל דווקא המתכון עם השם הפשוט "לטקעס" עשוי מקמח מצה, ורוי אומרת שאמה היתה מכינה את הלביבה הזו כארוחת ערב קלה גם בימי חול. "ארוחת הערב הקלה שאמא שלי היתה מכינה לנו", כותבת רוי בספרה, "היא מאכל מסורתי של חנוכה. אבל המתכון מזכיר לי את ערבי הילדות שלי".

הרכיבים להכנת לביבה אחת גדולה – יש להכפיל במספר הסועדים:

לביבת קמח מצה של רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)
לביבת קמח מצה של רייצ'ל רוי (צילום: Dániel Végel/ Boook Publishing)
  • 30 גרם (רבע כוס) קמח מצה
  • 2 ביצים
  • מלח ופלפל לפי הטעם

לטיגון:

  • 2 כפיות שמן

להגשה:

  • 2-3 כפיות שמנת חמוצה
  • חופן עלי רוקט

אופן ההכנה:

  1. מערבבים את הקמח עם הביצים, מתבלים במלח ופלפל וטורפים עם מזלג ככל האפשר.
  2. מחממים את השמן במחבת על להבה בינונית ויוצקים פנימה את התערובת.
  3. כשהלביבה מתחילה להשחים בצדדים, הופכים אותה ומטגנים את הצד השני.
  4. מגישים עם שמנת חמוצה ורוקט, מוסיפים עוד מלח אם צריך.
עוד 906 מילים
סגירה