טרולים רוסים מזינים את האנטישמיות אונליין

ביום רגיל, ניתן למצוא כ-3,000-2,000 ציוצים ופוסטים נגד המיליארד היהודי ג'ורג' סורוס ● אולם בימים שקדמו לירי בבית הכנסת בפיטסבורג, זינק מספר האיזכורים ל-14 אלף ● דו"ח חדש של מכון מחקר בארה"ב בחן כ-250 מיליון פרסומים ברשתות חברתיות ומראה כיצד הפכה האנטישמיות למאפיין של מאמצי דיסאינפורמציה רוסיים במטרה לזרוע פילוג בארצות הברית

ג'ורג' סורוס. אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Francois Mori, עיבוד מחשב)
AP Photo/Francois Mori, עיבוד מחשב
ג'ורג' סורוס. אילוסטרציה

זמן קצר לאחר עצרת הימין הקיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ב-2017, משתמש טוויטר בשם jojoh888 ידע מי האשם בעימותים בין נאו-נאצים לבין פעילי אנטיפה שמתנגדים להם: המיליארדר היהודי והנדבן הפרוגרסיבי ג'ורג' סורוס.

"ג'ורג' סורוס הוא אומן מריונטות. הוא מממן את שני הצדדים", צייץ בחשבונו, וחזר על הטענה הכוזבת שמביעים לעיתים קרובות פעילי ימין קיצוני.

jojoh888 היה טרול רוסי בשליטת ממשלתו של ולדימיר פוטין. החשבון הושעה בשנת 2018 כחלק מהמאמץ לבער מידע כוזב בטוויטר.

לפי מכון המחקר Network Contagion Research Institute, שחוקר גילויי שנאה במדיה החברתית, ציוץ זה הוא דוגמה מושלמת לאופן שבו מופיעה כיום אנטישמיות ברשת.

דו"ח חדש של המכון מדגים כיצד הפכה אנטישמיות למאפיין של מאמצי דיסאינפורמציה רוסיים, אשר מתרחשים לרוב סביב הבחירות האמריקאיות ורגעי מתח אחרים במדינה, במטרה לזרוע פילוג בארצות הברית.

תהלוכת הימין הקיצוני בשרלווטסוויל, וירג'יניה, ב-12 באוגוסט 2017 (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images via JTA)
תהלוכת הימין הקיצוני בשרלווטסוויל, וירג'יניה, ב-12 באוגוסט 2017 (צילום: Chip Somodevilla/Getty Images via JTA)

ההכפשות האנטי-יהודיות המגיעות מחשבונות רוסיים, כך מצא הדו"ח, עולות בקנה אחד עם העלייה באנטישמיות המקוונת בסביבות תאריכים משמעותיים, כמו יום הבחירות או יום ההשבעה לנשיאות, או בתקופות משבר כמו עצרת שרלוטסוויל או מגפת הקורונה.

"כוחות אנטי-דמוקרטיים משתמשים בדימויים אלו בצורה אמינה מאוד בזמנים ספציפיים מאוד", אומר ג'ואל פינקלסטין, מייסד שותף של המכון. "השימוש בדימויים אלה נעשה כדי להטיל ספק במוסדות הדמוקרטיה: בחירות, השבעות, התערבויות זרות, בתקופה של תסיסה חברתית ובמגפות".

מעקב אחר פוסטים מעין אלה יכול לעזור לפלטפורמות המדיה החברתית ליצור "מערכת התרעה מוקדמת בתגובה לזינוק במידע כוזב אנטי-יהודי", קובע הדו"ח.

ג'ורג' סורוס, 2017 (צילום: Olivier Hoslet, Pool Photo via AP)
ג'ורג' סורוס, 2017 (צילום: Olivier Hoslet, Pool Photo via AP)

המחקר בחן כ-250 מיליון פוסטים בארבע קהילות קיצוניות מקוונות: הרשת החברתית Gab, לוח המודעות 4chan, קהילת Reddit התומכת בדונלד טראמפ, שכבר נסגרה, ומערכת הטרולים הרוסיים בטוויטר. על ידי ניתוח ההקשר הרטורי שבו קיצוניים משתמשים באינטרנט במילים אנטישמיות טרנדיות, הוא ממפה כיצד והיכן מופיעה שנאה אנטי-יהודית בקהילות שוליים.

"לאורך ההיסטוריה, הוצגה דיסאינפורמציה של יהודים כפגע הרע של האנושות. זה התבטא במונחים של איום יהודי על הדת, המדע, השלטון, קבוצות אתניות דומיננטיות, מדינות-לאום ובתקופות מודרניות יותר כאיומים על זכויות אדם וצדק גזעי", מציין הדו"ח. "עם הופעת המדיה החברתית, נפתחה האפשרות להפיץ תיאוריות קונספירציה עתיקות מהר יותר ובקלות רבה יותר מאשר בכל נקודה אחרת בהיסטוריה".

הדו"ח, כמו מחקרים קודמים על אנטישמיות, מדגים כיצד קמפיין השנאה פועל לרוב על ידי שימוש במילות קוד ופחות על ידי אזכור מפורש של יהודים: במקום לכתוב על יהודים ככלל, אנטישמים ברשת מתמקדים באנשים בודדים כמו סורוס או משפחת רוטשילד.

"כוחות אנטי-דמוקרטיים משתמשים בדימויים אנטישמיים בצורה אמינה מאוד בזמנים ספציפיים מאוד. השימוש בדימויים אלה נעשה כדי להטיל ספק במוסדות הדמוקרטיה: בחירות, השבעות, תסיסה חברתית ובמגפות"

במקרים אחרים הם שמים שלוש פעמים סוגריים סביב שמותיהם של אנשים יהודים, או אנשים שלכאורה נשלטים על ידי יהודים נכלוליים. וישנם גם ניסיונות להפיץ השמצות ישנות על יהודים, דוגמת עלילות הדם, בהקשר למדינת ישראל במקום להזכיר באופן מפורש יהודים.

הדו"ח מראה גם כי דימויים אנטישמיים מלהיבים פעילות קיצונית ונוטים להגיע למספר שיא ברשת לצד רטוריקת קיטוב אחרת, במהלך רגעים מתוחים בארצות הברית.

לדוגמה, על פי הדו"ח, ביום רגיל מועלים 2000 או 3000 ציוצים על סורוס, אולם בימים שקדמו לירי בפיטסבורג, כאשר הנשיא טראמפ ואחרים האשימו את סורוס – ללא הוכחות – כי סייע להגירה בלתי חוקית לארצות הברית, זינק מספר הפוסטים האלה ליותר מ-14,000. גם היורה עצמו פרסם במדיה החברתית פוסטים נגד סורוס בימים לפני שיצא למסע הטבח שלו.

סוכן אף-בי-איי מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, אחרי מתקפת הטרור בה נרצחו 11 בני אדם. 27 באוקטובר 2018 (צילום: BRENDAN SMIALOWSKI/AFP via Getty Images/JTA)
סוכן אף-בי-איי מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, אחרי מתקפת הטרור בה נרצחו 11 בני אדם. 27 באוקטובר 2018 (צילום: BRENDAN SMIALOWSKI/AFP via Getty Images/JTA)

במהלך ההפגנות לצדק גזעי שהתקיימו באביב השנה, נרשמו 500,000 ציוצים על סורוס ביום אחד.

כמו כן, מספר התגובות ב-4chan על "(((קושנר)))" ו-"(((טראמפ)))" זינק בסמוך להפצצת סוריה על ידי דונלד טראמפ במרץ 2017, ולאחר מכן נרשמה עלייה נוספת כאשר טראמפ העביר את שגרירות ארה"ב לירושלים. מתגובות אלו השתמע שג'ארד קושנר, חתנו היהודי של הנשיא, עומד מאחורי ההחלטות להפציץ את סוריה ולהעביר את השגרירות, וכי טראמפ נשלט על ידי יהודים.

"אנטישמיות הופכת לבולטת מאוד בקהילות פוליטיות קיצוניות", אומר פינקלסטין. "זה נותן להם יתרון קריטי, והתוצאה היא שהם הופכים להיות ערמומיים יותר ומאורגנים טוב יותר".

טרולים רוסיים, פינקלסטין מוסיף, מוכנים תמיד להשחיר את פניה של כל דמות יהודית שסביר שתרגיז אנשים. סמוך להתקפה על סוריה, טרולים רוסיים הזכירו את קושנר בטוויטר קרוב ל-600 פעמים. במחאת שרטלוסוויל שאירעה חודש מאוחר יותר, היו 1200 ציוצים של טרולים רוסיים על סורוס.

סמוך להתקפה על סוריה, טרולים רוסיים הזכירו את קושנר בטוויטר קרוב ל-600 פעמים. במחאת שרטלוסוויל שאירעה חודש מאוחר יותר, היו 1200 ציוצים של טרולים רוסיים על סורוס

"כאשר יש התערבות זרה, הם אומרים שישראל וקושנר שולטים בהתנהגות ארצות הברית בזירה הבינלאומית", אומר פינקלסטין, ומוסיף כי כאשר יש תסיסה או מתקפת טרור בתוך ארצות הברית, טרולים רוסיים מקדמים את הרעיון "שזה סורוס, זר שמנסה לגרום לתסיסה פנימית".

הוא מוסיף כי "הם מוכנים להשתמש בכל גוון של אנטישמיות שמתאים להחרפת מתחים אתניים".

דונלד טראמפ וג'ארד קושנר (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)
דונלד טראמפ וג'ארד קושנר (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)

מכון Network Contagion Research Institute מצא שטרולים רוסיים אחראים לחלק קטן מהפוסטים האנטישמיים המקוונים. רוב הפוסטים נכתבים על ידי אנשים בשר ודם, אבל טרולים רוסיים ואנטישמים אחרים ניזונים זה מזה, משתפים ומפיצים אותם רעיונות רעילים.

"מדינות עובדות למעשה שכם אל שכם עם קהילות קיצוניות", אומר פינקלסטין. "הן משתפות תוכן. הן נותנות השראה הדדית זו לזו".

בחודשים האחרונים, פלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר, יוטיוב וטיקטוק נקטו צעדים כדי לאסור הכחשת שואה ולבלום גילויי שנאה אחרים, בהם תיאוריית הקונספירציה האנטישמית QAnon התומכת בטראמפ.

פינקלסטין מכנה את QAnon "מכפיל כוח להפיכת שנאה כלפי יהודים למיינסטרים בצורה של קונספירציה", אבל אומר כי איסור האשמות אנטישמיות אינו צריך להיות התשובה היחידה.

תומך טראמפ עם שלט של QAnon ממתין להיכנס לכנס פוליטי עם הנשיא בפנסילבניה, אוגוסט 2018 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
תומך טראמפ עם שלט של QAnon ממתין להיכנס לכנס פוליטי עם הנשיא בפנסילבניה, אוגוסט 2018 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)

תיאוריות קונספירציה אנטישמיות, הוא מסביר, מתחילות באתרים קיצוניים כמו 4chan ולאחר מכן עוברות לרשתות מיינסטרים כמו טוויטר. אבל יותר מדי איסורים גורמים לקיצוניים לבלות זמן רב יותר בפלטפורמות שלהם – ובסביבה רעילה יותר ויותר של שנאה שעלולה להוביל למתקפות אלימות. היורה מפיטסבורג, פינקלסטין מציין, העלה פוסטים של שנאה בפלטפורמת הימין הקיצוני Gab.

סילוק מפלטפורמות מיינסטרים הוא בבחינת "אות כבוד עבור אנשים המוסתים בנוגע לאי-צדק, וזה כמו בור שופכין לאנטישמיות", הוא אומר.

המכון מקווה כי הדו"ח החדש יסייע לפלטפורמות הטכנולוגיה להבין מה עליהן לחפש – ומתי. למשל, אם מתקרב אירוע שעלול להרחיב את הקיטוב החברתי, זה הזמן לחפש ציוצים על סורוס. הדו"ח נועד לסייע לפלטפורמות לזהות רטוריקה אנטישמית ברגע שהיא מועלית או לנטר אותה לפני התפשטותה.

המכון מקווה כי הדו"ח החדש יסייע לפלטפורמות הטכנולוגיה להבין מה עליהן לחפש – ומתי. למשל, אם מתקרב אירוע שעלול להרחיב את הקיטוב החברתי, זה הזמן לחפש ציוצים על סורוס

דימויי שנאה על סורוס, קושנר וישראל המופצים ללא פיקוח, מזהיר פינקלסטין, יכולים בקלות להוביל אנשים לרעיונות אנטישמיים מפורשים יותר, ואף לאלימות.

"שנאה היא מבנית. הם אפילו לא צריכים להבין שהיא מתרחשת", הוא אומר. "אם יש לך מיליארד אנשים שאומרים שסורוס מנסה להשתלט על העולם ביחד עם משפחת רוטשילד, אתה נמצא כפסע מלומר שיהודים…אנו מרגילים אנשים להתנהג בסלחנות כלפי דברים שהופכים יותר ויותר לקשים לעיכול".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 995 מילים ו-1 תגובות
סגירה