בניגוד למגמה העולמית בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ב-0.25%

תחזית הוועדה המוניטרית: "תוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר" ● הכלכלה הישראלית איתנה יחסית, אך התחזקות השקל וההרחבה המוניטרית בעולם מגבירים את הלחץ להורדת ריבית ● כבר עכשיו השקל בשיא של 20 שנה

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
נגיד בנק ישראל אמיר ירון

בנק ישראל הותיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25%, בהתאם לתחזיות המוקדמות. בתחזית להמשך, הבנק מציין ש"תוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר, באופן שיתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב במרכז היעד". התוואי להמשך נשאר העלאה אחת השנה, ל-0.5%, ושתי העלאות בשנה הבאה.

הבנק מעדכן מעט כלפי מטה את תחזית הצמיחה ל-3.1% בשנה הנוכחית ול-3.5% בשנה הבאה. הקדמת הבחירות והצעדים שהממשלה תנקוט לגבי הגרעון לאחר הבחירות "מגבירים את אי הוודאות", לשון ההודעה. תחזית האינפלציה עומדת על 1.4% ובבנק מזכירים את התרומה של עליית מחירי הפירות והירקות למדד הכולל.

מצד אחד, נתוני הכלכלה הריאלית בישראל תומכים בתוואי של העלאת ריבית, ומצד שני, התחזקות השקל והציפיות להורדת ריבית בעולם תומכים בנסיגה מתוואי של העלאה בישראל. בבנק מציינים  כי "בשנה האחרונה השקל התחזק ב-5% במונחי שער החליפין … אם יתחדש הייסוף הוא צפוי לעכב את המשך עליית האינפלציה לכיוון מרכז היעד".

אלא שתוואי זה מעמיד את הבנק בלחץ מול המגמה ההפוכה בעולם: בשבועות האחרונים נגידי הבנקים של ארה"ב ואירופה החלו לאותת על הרחבה מוניטרית, (הגדלת היצע הכסף ואו הורדת ריבית). שתי הכלכלות מצויות בעיצומה של מלחמת מטבעות, בעידודו הישיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שלוחץ על הנגיד שלו להוריד את הריבית. לאירופים אין מרווח גדול להורדה משמעותית, שכן הריבית שם כבר במינוס 0.4%, ובארה"ב היא עומדת על 2.25% עד 2.5%.

המגמה הזו חושפת את השקל לעוד לעוד זרמי מט"ח עוינים מחו"ל, שרק ימשיכו לחזק אותו. כבר עכשיו השקל הוא אחד המטבעות החזקים בעולם, ונמצא בשיא של 20 שנה מול שקלול של סל המטבעות הזרים, (הדולר והיורו מהווים קצת יותר ממחצית מהסל המשוקלל).

התחזקות השקל מעמידה את היצואנים הישראלים בבעיה. בשבוע שעבר אמר ל"זמן ישראל" הכלכלן הראשי בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, כי הם עוקבים בדאגה אחרי התחזקות המטבע המקומי ומקיימים שיחות עם בנק ישראל והאוצר למקרה שהשער יהיה גבוה מדי ויסכן את רווחיות החברות המייצאות. ההשפעה חלה גם על היצרנים המקומיים, שהופכים לפחות תחרותיים מול מפעלים בחו"ל. שהופכות לפחות תחרותיות לעומת יצרנים מחו"ל.

נסיגה מהתוואי של העלאת ריבית עלולה לנפח עליית מחירים בשוק הנדל"ן והסחורות. מצד שני, המגמה הזו תמשיך להיטיב עם היבואנים וכן הנוסעים לחו"ל, שנהנים מתמורה גבוהה יותר לשקל החזק.

בעבר בנק ישראל נהג לבצע רכישות אגרסיביות של דולרים בשוק הפתוח, כדי לעצור את התחזקות השקל, אך היתרות עומדות כרגע על כ-120 מיליארד דולר, שמהווים שיעור גבוה יחסית של יותר משליש מהתוצר, כך שאין מרווח גדול לרכישות נוספות. 

בעולם כבר יש סימנים מובהקים להאטה, בעקבות מלחמת הסחר שפתח טראמפ מול סין ולאחרונה גם מול אירופה. אלא שבישראל ההאטה עדיין לא מורגשת באופן משמעותי, והאינפלציה עומדת על 1.5%, שהם מתחת ליעד של 2%, שבו מעוניין בנק ישראל, ומה שבולם את עליית המחירים, הוא המטבע המקומי.

עוד 415 מילים
סגירה