בני גנץ (צילום: פלאש90, עיבוד מחשב)
פלאש90, עיבוד מחשב

היום השחור של כחול-לבן

בסוף שבוע אחד התפשטה כחול-לבן משארית הערכים שהיא עדיין נושאת, אחרי שמונה חודשים בממשלת האחדות המדומה של נתניהו ● המאבק למען שלטון החוק - הדגל של כחול-לבן וסיבת קיומה של המפלגה - נזנח, האורקל החדש של גנץ הוא חיים רמון ● "גנץ מוכר את החוק ואת הדמוקרטיה בשביל הרוטציה", אמר בכיר ● יום סוער צפוי היום בכנסת והוא עשוי לסמן את סופה של המפלגה ● פרשנות

את מה שקרה אתמול במשא ומתן סביב דחיית הבחירות כינו בכירים בכחול-לבן "היום הכי שחור של המפלגה" מאז הוקמה בתחילת 2019.

בסוף שבוע אחד התפשטה המפלגה משארית הערכים שהיא עדיין נושאת, אחרי שמונה חודשים בממשלת האחדות המדומה של בנימין נתניהו. המאבק למען שלטון החוק – הדגל של כחול-לבן וסיבת קיומה של המפלגה – נזנח לטובת הבטחות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים את הסכם הרוטציה עם בני גנץ.

בתמורה נתניהו דרש את פירוק הכוח של שר המשפטים אבי ניסנקורן, ואת השליטה שלו ושל חבריו לליכוד על מינוי שופטים לבית המשפט העליון, שעשויים לקבוע את גורל הערעור שיגיש אם וכאשר יורשע בדין.

בקיצור, את הסמכויות שעליהן נלחם ניסנקורן – בכל הקשור למינוי שופטים ונושאי תפקידים בכירים במערכת המשפטית – מרוקנים ממנו. טיפת הגאווה של כחול-לבן בממשלה הזו סולקה מן השולחן.

בני גנץ ואבי ניסנקורן במליאה היום, לאחר אישור הצעה בקריאה טרומית, לאפשר למעסיקים לקבוע הסדרי עבודה מרחוק, 16 בדצמבר 2020 (צילום: דוברות הכנסת / דני שם טוב)
בני גנץ ואבי ניסנקורן במליאה היום, לאחר אישור הצעה בקריאה טרומית, לאפשר למעסיקים לקבוע הסדרי עבודה מרחוק, 16 בדצמבר 2020 (צילום: דוברות הכנסת / דני שם טוב)

"מה שהכי מדהים וכואב לי לשמוע, זה שגנץ לא נגרר לתוך ההסכם הזה עם נתניהו. הוא מוביל אותו", אמר לזמן ישראל אחד הבכירים בכחול-לבן.

האנשים שעמם דיברנו אתמול לא מבינים מה עובר על גנץ. עושה רושם שאחרי כמה שעות במחיצתו של חיים רמון, המתווך החדש שאותו גייס למו"מ, גנץ התהפך ושינה את תפיסת עולמו, שגם כך הייתה פריכה ולא מגובשת.

מי שמכיר את רמון יודע שמדובר באיש כריזמטי, פוליטיקאי ערמומי ובעל כושר שכנוע אדיר. רמון, מורשע בהטרדה מינית, מנהל את חייו בשנים האחרונות סביב תמיכה עיוורת בנתניהו ומלחמת נקם ברשויות החוק. ייתכן וגנץ השתכנע שנגרם לרמון עוול משווע, ועוד רגע היה מפטר את ניסנקורן וממנה במקומו את רמון. תסמונת שטוקהולם, גרסת בני גנץ.

רמון, מורשע בהטרדה מינית, מנהל את חייו סביב מלחמת נקם ברשויות החוק. ייתכן וגנץ השתכנע שנגרם לרמון עוול משווע, ועוד רגע היה מפטר את ניסנקורן וממנה את רמון. תסמונת שטוקהולם, גרסת גנץ

חיים רמון (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
חיים רמון (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

הטרמינולוגיה נגד כל המהלכים הללו הייתה קשה בהתאם. "גנץ מוכר את החוק ואת הדמוקרטיה בשביל הרוטציה", אמר אחד המתנגדים במפלגה. הכאוס בכחול-לבן היה מוחלט. במהלך היום נפוצו שמועות כי ניסנקורן הולך להתפטר מתפקידו ולעזוב את המפלגה. ניסנקורן הכחיש. בערב כבר הגיעו מאות מפגינים לביתו של גנץ בראש העין ותבעו ממנו שלא ייכנע לדרישות של נתניהו. כמה מהם נעצרו.

בשלב מסוים ביקש גנץ שלא להתייחס לכל הדיווחים. בהמשך הודיע שהוא עוצר את השיחות עם הליכוד. ב-22:30 התפרסמה הודעה לפיה "היום (שני) תקודם הסכמה הצעת חוק לפיה יועבר תקציב המדינה עד לסוף החודש, ואילו תקציב 2021 עד ל-5 בינואר. אם זה לא יקרה, נלך לבחירות ב-23 למארס 2021".

שעה קלה אחרי הודעת "ההסכמה" כבר עשו שתי המפלגות מאמץ להרוס אותה. הליכוד פרסם הודעה לפיה "אם מישהו מאמין שהליכוד יסכים לחזור ל'ממשלה בתוך ממשלה' – הוא חי בסרט".

כחול-לבן, שכבר ספגו את כל ההשפלות שכתובות בספרי הביזוי למיניהם, ניסו להגיב גם הם בקשיחות. "אם מישהו חושב שכחול לבן תסכים לדריסת רגל של נאשם בפלילים בנושא מינוי שופטים וגורמי אכיפת חוק – הוא חי בסרט", צייצה המפלגה.

"הגיע הזמן לסיים את הפארסה", צייץ אסף זמיר – והיה הראשון ממפלגתו של גנץ ששבר שתיקה.

יום סוער צפוי היום בכנסת. אם הצעת החוק אכן תבוא להצבעה, אפשר שנראה מקרוב את סופה של כחול-לבן. ב-11 בנובמבר פרסמנו כאן לראשונה כי בכירים בכחול-לבן מאיימים לפרוש ולהקים סיעה נפרדת אם גנץ ייכנע לנתניהו. בשעות הלילה עבדו הבכירים הללו על רוב שיטרפד בהצבעה בכנסת את הסכם נתניהו-גנץ.

לפי התוכנית, שישה חברי כנסת מכחול-לבן יצביעו נגד ההצעה: אבי ניסנקורן, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ, רם שפע, תהילה פרידמן ועינב קבאלה; חולי הקורונה דוד ביטן (הליכוד) ויעקב אשר (ש"ס) לא יגיעו להצבעה; ואם החברים של גדעון סער בליכוד יצביעו נגד, לא יהיה להצעה רוב של 61 חברי כנסת.

אסף זמיר בדיון בכנסת בוועדת הכנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אסף זמיר בדיון בכנסת בוועדת הכנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אבל גם אם ההצעה לא תעבור ונלך לבחירות במרץ, ברור לכל שרוב חברי כחול-לבן יפוצו לכל עבר. פרסמנו כאן שגבי אשכנזי בדרך החוצה (ולכן הוא מתייצב ברגע זה לצדו של גנץ ותומך בהסכם עם נתניהו שישאיר אותו במשרד החוץ).

אבי ניסנקורן אומר שהוא לא הולך לשום מקום, אבל במפלגת העבודה ממנה בא מחכים לו בכיליון עיניים. "אנחנו נרים אותו על הכתפיים וניקח אותו עד לבמה בוועידת העבודה, שם נעשה אותו יושב ראש", כפי שאמר לי אתמול איש בכיר בעבודה. "ניסנקורן הוא היחידי בכחול-לבן שזוכה לתמיכה ציבורית – והוא משלנו".

"אנחנו נרים את ניסנקורן על הכתפיים וניקח אותו עד לבמה בוועידת העבודה, שם נעשה אותו יושב ראש. ניסנקורן הוא היחידי בכחול-לבן שזוכה לתמיכה ציבורית – והוא משלנו"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
גנץ יכול היה לסיים את זה אחרת, כאדם שניסה לעזור בתקופת משבר, פוליטקאי לא מאוד מוצלח אבל אדם הגון בתקופה קשה ומול אויב פוליטי ציני ואכזר. אבל זה לא מה שקרה. עכשיו, בעקבות היומיים האחרוני... המשך קריאה

גנץ יכול היה לסיים את זה אחרת, כאדם שניסה לעזור בתקופת משבר, פוליטקאי לא מאוד מוצלח אבל אדם הגון בתקופה קשה ומול אויב פוליטי ציני ואכזר. אבל זה לא מה שקרה. עכשיו, בעקבות היומיים האחרונים גנץ ייזכר כאופורטוניסט ציני ופוליטקאי גרוע במיוחד שאיבד 33 מנדטים בפחות משנה. איזה טעות האיש הזה היה.

עוד 658 מילים ו-1 תגובות
סגירה