דרמה בכנסת: הצעת חוק דחיית מועד התקציב נפלה

הבחירות יתקיימו ב-23 במרץ 2021 ● מיכל שיר התפטרה מהכנסת ותצטרף לגדעון סער ● דיווח: גנץ וניסנקורן לא צפויים לרוץ יחד בבחירות הקרובות ● נתניהו: "בגלל לחץ במפלגתו, גנץ חזר בו מהסיכומים שהושגו, וזה גורר את המדינה לבחירות מיותרות" ● מיום רביעי בלילה - כל מי שייכנס לארץ מחו"ל יידרש לשהות בבידוד במלונית ● שוטר מנע מסמוטריץ' לפקוד זירת תאונה

מיקי חיימוביץ' חוזרת למליאת הכנסת להצבעה,21 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
דני שם טוב/דוברות הכנסת
מיקי חיימוביץ' חוזרת למליאת הכנסת להצבעה,21 בדצמבר 2020
07:07 עריכה

אביגדור ליברמן קורא ליו"ר כחול לבן בני גנץ "לתקן את כל הטעויות שהוא עשה בדרך. הוא עשה כל טעות אפשרית, וכרגע יש לו אפשרות לתקן ולפרק את הקואליציה הזו, שהיא בלתי נסבלת ובלתי סבירה, ולהקים משהו חדש אחרי הבחירות".

ליברמן שהתראיין לפודקאסט של וואלה אמר גם "גנץ לא מבין הרבה בפוליטיקה, אחרת לא היה מגיע למצבו הנוכחי היום. אני רוצה לקוות שהוא למד והפיק לקחים – והלקח הראשון הוא שנתניהו לא מתכוון בשום צורה לקיים רוטציה, ודבר שני זה כל מה שמעניין את נתניהו זה למנות אנשים נאמנים לו, גם כיועצים משפטיים, גם בפרקליט מדינה, גם שופטים וחוץ מזה לא מעניין אותו שום דבר. והוא כמובן לא רוצה לפנות את בלפור – אפילו לא לדקה אחת".

07:38 עריכה

מיקי זוהר דיבר ברשת ב' על המאמצים למנוע את פיזור הכנסת והליכה לבחירות:

לדבריו, צריך לבדוק איך הממשלה הזו ממשיכה לתפקד ולא כממשלה בתוך ממשלה. זוהר מסמן את הבעיה העיקרית מבחינת הליכוד ואמר כי "הדבר הנכון זה שניסנקורן לא ימשיך כשר משפטים. הוא לא יודע לעבוד עם הליכוד, למשל כראש ועדת השרים לעניני חקיקה, ובנושאים אקוטיים של הליכוד זה יצר הרבה משברים אז מנסים לנטרל את הקשיים. הוא יכל לעשות תפקיד אחר – הם מתעקשים – אז מנסים לחשובעל פתרון יצירתי.

יו"ר הקואליציה סיכם ואמר שהוא היה מציע לניסקורן "ללכת על תפקיד חברתי".

זוהר הסביר כי הסיבה להתנגדות לניסנקורן היא כי "ברור שמה שבסמכות שר משפטים לא משליך רק עליו. אנחנו מכירים את האקטיביזם השיפוטי – בית המשפט חוצה גבולות, וזה לגיטימי שהאג'נדה של הליכוד היא לרסן את בית המשפט. זוהר הוסיף "נוח למיעוט בחברה הישראלית שאדם אחד שמייצג את העקרונות שלהם דרך 5 מנדטים שתומך בכחול לבן יעשה מה שהוא רוצה במערכת המשפט. רוצים לנטרל אותנו בשם הצורך של כחול לבן לרצות את המפגינים בבלפור".

עוד אמר זוהר כי הליכוד ניצח בבחירות. לדבריו "היה לנו רוב עצום של 58 מנדטים מול מה שהיה לכחול לבן, שכדי להשיג את הרוב היו צריכים לשבת עם הרשימה המשותפת".

07:40 עריכה

אלי אבידר מוריד את הכפפות:

08:01 עריכה

גורמי ממשל מזהירים כי הכנסת הופכת לחותמת גומי:

נראה שרוב הכנסת הייתה חותמת על זה בלי לחשוב אפילו.

08:08 עריכה

חברי כנסת ושרים הביעו זעזוע על הרצח בשומרון:

08:17 עריכה

מלחמה פנימית בכחול לבן:

הבוקר פרסם שלום ירושלמי את התכנית למרד בתוך המפלגה: שישה חברי כנסת מכחול-לבן יצביעו נגד ההסכמות שיתקבלו עם הליכוד לגבי הארכת הזמן של הממשלה – אבי ניסנקורן, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ, רם שפע, תהלה פרידמן ועינב קבאלה. יחד עם חולי הקורונה דוד ביטן (הליכוד) ויעקב אשר (ש"ס) שלא יגיעו להצבעה; ואם החברים של גדעון סער בליכוד יצביעו נגד, לא יהיה להצעה רוב של 61 חברי כנסת – הרוב הדרוש לחקיקת יסוד.

בנוסף, גם האופוזיציה מתכוונת לעכב את ההליכים:

08:21 עריכה

המאבק בקורונה: היום ב-10:30 יתכנס הקבינט להחלטות על הגבלות.

בדרג המקצועי תומכים בפעולה מהירה:

בדרג הפוליטי מאמינים שזה יהיה ארוך:

בינתיים נמשך המאמץ לחסן כמה שיותר אנשים:

08:30 עריכה

ח"כ הילה שי וזאן מכחול לבן חיובית לקורונה. נקווה שהם לא שמו מסיכות רק בשביל התמונה.

08:35 עריכה

גם שלמה קרעי נגד שר המשפטים:

08:42 עריכה

גם השר אוחנה מאשים את ניסנקורן ולדעתו הוא מתפקד כוועד העובדים של הפרליטות.

לא ברור למה אוחנה עושה חיקוי של עמיר פרץ כשהוא אומר "ועד העובדים".

09:06 עריכה

סגן שר הבריאות: הצד של כחול לבן לא חושבים שזה הזמן לפעול בנוגע לעלייה בתחלואה.

09:21 עריכה

ברשת ב' מפרסמים כי לקבינט תובא החלטה לפיה ישראלים שישובו מכל מדינות העולם יישלחו לבידוד במלוניות. בשל דרישות משפטיות – ההחלטה לא תיושם באופן מיידי, אלא יינתן זמן התארגנות של 48 שעות.

09:29 עריכה

הרצח בשומרון: בצלאל סמוטריץ' העלה צילומסך של פוסט מלפני תשעה ימים של מייסאם, בחורה ערבייה שסיפרה על תקרית בכפר סבא מול בחורה דתייה שככל הנראה פחדה ממנה. הפוסט של מייסאם הוסר כמה שעות לאחר שהעלתה אותו עקב הסערה שהוא חולל אבל נראה שסמוטריץ' שמר אותו בדיוק למקרים כאלו.

ציוציה של מייסאם, שנעלה את הפרופיל שלה, לפני כשבוע:

הבוקר התעוררתי לסערה בגלל ציוץ שכתבתי. החלטתי למחוק מכיוון שמפרשים אותו באופן שגוי – אבל אני רוצה להבהיר כאן באופן חד משמעי: העובדה שאני מוחקת את הציוץ אינה מוחקת את התופעה הקשה שעליה כתבתי בהומור – וזו הקלות שבה רואים כאיום את נוכחות של אזרחים ערבים או של השפה הערבית במרחב.

המתקפה עליי היום היא רק עוד הוכחה לזה: מי שלא חוותה את ההתלבטות אם לענות בערבית לטלפון מהילד רק כי את בדיוק יושבת באוטובוס, מי שלא חוותה את מבטי החשד כשאת מעיזה לומר "כיף חאלכ?" לחברה בבית קפה, מי שלא חוותה את ההתכווצות בבטן כשאת רק מעיזה לדבר בערבית ברחוב – לא באמת מבינה.

אז כן, אני מוחקת את הציוץ שלי כדי למנוע אי בהירות נוספת – אבל דעו לכם שלא אמחק בחיים את המאבק שלי, לא אסתיר את השפה שלי ולא אתכופף מול מי שמנסה להרתיע אותי או להכניס אותי למשבצות הגזעניות שלו. ואעשה זאת עד שיהיה כאן בארץ הזו מרחב שוויוני שמכבד את כל בני האדם.

09:52 עריכה

הנשיא על הרצח בשומרון: סמוך ובטוח שכוחות הבטחון יגיעו אל הרוצחים.

10:04 עריכה

אוסנת מארק התראיינה לרשת ב' ואמרה כי היא סומכת על ראש הממשלה באופן מוחלט, חושבת שלא נכון ללכת לבחירות וגם היא מסמנת את הבעיה הגדולה ביותר עבור כחול לבן, הליכוד וישראל כרגע: אבי ניסנקורן.

10:08 עריכה

זאב אלקין: גנץ כופה עלינו להעביר תקציב תוך חמישה ימים.

10:16 עריכה

דודי אמסלם משתף ומגיב בסגנונו הבוטה על המכתב ששלחו בכירים במשק הישראל לנתניהו בנושא סוגיית מינויי הדירקטורים.

10:19 עריכה

השר אלון שוסטר לערוץ 7: "הבחירות מיותרות. אני מאוד מקווה שנצליח למצוא דרך לייצב את הממשלה על בסיס ההסכם עליו חתמנו רק לפני כחצי שנה, לא נשנה אותו בדבר בהקשרים המהותיים שלו, ואני מאוד מקווה שנמצא, גם כחול לבן, גם הליכוד, גם המפלגות החרדיות, דרך כדי להמשיך ולקדם את הממשלה", ציין.

10:30 עריכה

איימן עודה יצא עם חברי המשותפת לצעדה כנגד האלימות במגזר הערבי. כביש שש נחסם לזמן קצר.

10:35 עריכה

בועז טופורובסקי טוען כי חברי כחול לבן צריכים להכנס לבידוד.

מיקי לוי פנה לקצין הכנסת:

11:41 עריכה

נתניהו אמר בקבינט הקורונה: נסגור את השמיים כמו בגל הראשון.

נתניהו הסביר כי הזן החדש של הקורונה מתפשט בהרבה מאוד מדינות, המטרה לסגור את השמיים במהירות האפשרית.

11:42 עריכה

ח"כ איתן גינצבורג נכנס לבידוד:

11:43 עריכה

סמוטריץ' קורא להכניס שוטר שהתקיף מפגין לכלא:

11:47 עריכה

ועדת הכנסת: בצלאל סמוטריץ' הטיח במיקי זוהר האשמות כלפי הליכוד לאחר שהציע לו להצטרף לממשלה ואז להעביר את חוק "מרקם חיים" לטובת המתנחלים ביו"ש. סמוטריץ' אמר: לקחתם את כל המדינה בני ערובה, אל תעז לקחת גם את המתיישבים לטובת הגחמות שלכם".

מתן כהנא התפרץ וצרח: "למה נצטרף? לממשלה הבזיונית הזו? מה עשיתם למען ארץ ישראל".

סמוטריץ' אמר גם שימינה שוקלת תמיכה בפשרה אם יוצמד אליה חוק להעברת תקציב. כמה דקות לאחר מכן הובהר: ימינה תתנגד להצעת חוק הפשרה. 

11:54 עריכה

דברי נתניהו בישיבת הקבינט:

12:44 עריכה

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס אמרה כי דחיית פיזור הכנסת בשבועיים מעכבת את הוועדה ומשאירה רק 76 יום להיערך לבחירות ב-23 במרץ. עד שלא יוכרזו בחירות, עדס לא מקבלת תקציב ואיננה יכולה להתחייב מול ספקים – תהליך שלוקח שבועיים.

ממלאת מקום היועמ"ש אמרה שבכלל לא ריאלי להגיש תקציב עד 5.1:

13:00 עריכה

ח"כ אופיר כץ מלווה זוג הורים שהתינוק שלהם נפל קורבן למטפלת שהתעללה בו.

הזוג הגיע גם לוועדת החוקה:

13:02 עריכה

איילת שקד משתפת את הצעת חוק הפשרה בזעזוע:

13:09 עריכה

ב-ynet מדווחים כי בתגובה להצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להכניס את כל השבים מחו"ל לבידוד במלונית, אמר מפקד פיקוד העורף, האלוף אורי גורדין ,ש"הבוקר התאבד מישהו במלונית קורונה".

13:13 עריכה

נתוני האבטלה משתפרים בין אוקטובר לנובמבר – בדרך לסגר נוסף.

13:32 עריכה

החשב הכללי בוועדת הכספים: "ללא תקציב מאושר ל-2020 או תיקוני חקיקה כבר בינואר 2021 יחסרו חמישה מיליארד שקל בתקציבי משרדי הממשלה. בסך הכל אנחנו מדברים על חוסר של למעלה מ-70 מיליארד שקל בתקציבי המשרדים".

גפני אמר: "כולנו מבינים את חומרת המצב שבו המדינה נמצאת. התרעתי שיהיה מצב שבינואר לא יהיה כסף למדינה לתפקד, וטענו שאני מגזים. זו המציאות כעת. גם משרדי הממשלה הולכים לעבור קיצוץ שאי אפשר יהיה לעבוד בו בכלל. זה דבר שלא היה מקום המדינה".

13:51 עריכה

מיכל קוטלר-וונש כותבת שלא תתמוך בהארכת חיי הממשלה.

 

14:33 עריכה

השרים הכריעו פה אחד כי תוך 48 שעות תיכנס לתוקפה ההנחיה לחייב את החוזרים לארץ בבידוד במלונית.

14:35 עריכה

ליברמן לסער, בנט ולפיד: בואו נקים קואליציה.

14:39 עריכה

הרצח בשומרון: גם נתניהו מצטרף לתנחומים ולהבטחות לנקמה.

15:19 עריכה

ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק לדחיית תקציב המדינה. שבעה חברים בוועדה תמכו בהצעת החוק וחמישה התנגדו לה.

חברי ועדת החוקה, חוק ומשפט מצביעים על ההצעה לדחות את מועד אישור התקציב, 21 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברי ועדת הכנסת מצביעים על ההצעה לדחות את מועד אישור התקציב, היום (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בהצעת החוק שאושרה בוועדה נקבע –

(1) הממשלה תניח את הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2020 עד 23 בדצמבר 2020 (היום הקובע יהיה 1 בינואר 2021).

(2) הממשלה תניח את הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2021 עד 23 בדצמבר 2020 (היום הקובע יהיה 6 בינואר 2021).

(3) לא התקבל חוק התקציב לשנת הכספים 2020 עד 31 בדצמבר 2020 או חוק התקציב לשנת הכספים 2021 עד 5 בינואר 2021 – יראו כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה לפני גמר תקופת כהונתה, והבחירות לכנסת העשרים וארבע יתקיימו ב-23 במרס 2021.

15:22 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף בטקס נטיעת עץ עם היועץ הבכיר לנשיא ארצות הברית ג'ארד קושנר בחורשת האומות של קרן קיימת לישראל בירושלים.

רה"מ נתניהו בפתח הטקס –

באתי עכשיו מקבינט הקורונה. יש לנו כרגע מגפה חדשה שמתפשטת, עם נגיף שאנחנו עדיין לא יכולים לדעת על טיבו. המוטציה הזו יכולה להיות גם קורונה 2. לפיכך, החלטתי אתמול ומימשנו היום את ההחלטה לסגור את השמיים של מדינת ישראל. זרים לא ייכנסו למדינה, זולת חריגים כמו דיפלומטים. ישראלים שיחזרו מחוץ לארץ החל מעוד 48 שעות, יכנסו לבידוד במלוניות. אם יחזרו תוך 48 שעות יוכלו להיכנס לבידוד בבית.

אני יודע שזו החלטה קשה אבל אין לנו ברירה. אני מבין את הקושי שגם נגרם למשפחות, למטיילים, לכולם. אבל ההחלטה הזאת היא קריטית משום שאנחנו חייבים לשמור על הבריאות ועל החיים שלכם. ההחלטה הזאת תקפה כרגע לעשרה ימים עם אפשרות להארכה.

אנחנו הצלחנו בצורה יוצאת מן הכלל מול הנגיף הראשון של הקורונה, הצלחה שהיא עולמית. גם בהשתלטות על המגפה וגם בהבאת מילוני חיסונים לכאן. כשם שהשתלטנו על הנגיף הראשון, אנחנו גם נשתלט בהצלחה על הנגיף השני.

15:58 עריכה

חברות התעופה הונחו שלא להוציא "טיסות חילוץ" לישראלים בחו"ל – כך דיווחה לי אברמוביץ' בחדשות 12. רשות שדות התעופה מסרה שהבאה של נוסעים שלא יידרשו להיכנס לבידוד היא מעשה לא אחראי ושנדרש אישור מוקדם של משרד הבריאות.

16:16 עריכה

חברי כחול לבן יערכו ישיבת סיעה בשעה 16:45. הישיבה תתקיים באמצעות שיחת וידאו.

16:33 עריכה

הכנסת החלה לדון בהצעות אי אמון בממשלה.

16:57 עריכה

חבר הכנסת ניר ברקת עדכן שהתחסן נגד קורונה. ברקת בן ה-61 נמנה עם האוכלוסייה הזכאית להתחסן.

17:00 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ עדכן את חברי כחול לבן בישיבת הסיעה שערכו על המגעים עם הליכוד.

גנץ עדכן כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והבהיר את חמש הדרישות העומדות על הפרק כעת על מנת לקדם את החקיקה בנושא התקציב ולהשאיר את הממשלה –
1. הבטחת העברת תקציב לשנים 2020-2021.
2. אישור תקנון ממשלה.
3. העברת כל המינויים התקועים.
4. שר המשפטים יישאר בתפקידו ולא יהיו שינויים שיפגעו בשלטון החוק.
5. סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה.

"ירצו – יקבלו; לא ירצו – יהיו בחירות", אמר גנץ.

17:02 עריכה

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הגיע לזירה שבה נהרג אהוביה סנדק במרדף משטרתי. לדבריו, שוטר תקף אותו פיזית במקום.

17:11 עריכה

חבר הכנסת יוראי להב הרצנו מיש עתיד: "שוטר שמרים יד על חבר כנסת מכהן – טועה טעות חמורה".

17:21 עריכה

הליכוד בתגובה לדברי יושב ראש כחול לבן, בני גנץ –

בעקבות המאבק הפנימי בכחול לבן, גנץ חזר בו מכל ההסכמות שהושגו במשא ומתן בין כחול לבן והליכוד, לרבות ההתעקשות שלו לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית-משפטית העומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים.

הליכוד עומד איתן נגד הפיכה זו של השמאל שרומסת את הדמוקרטיה ברגל גסה.

מצער שגנץ החליט לגרור את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה. במקום לאפשר ממשלה יציבה שעובדת למען האזרחים, גנץ ממשיך לדבוק ברעיון של "ממשלה בתוך הממשלה" בניסיון כושל לקושש קולות למפלגתו המתפרקת.

17:27 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ייכנס לבידוד, משום שנפגש ביום חמישי האחרון עם חברת סיעתו, הילה שי וזאן, שהתבררה כחולת קורונה. גנץ ישהה בבידוד עד יום שבת. יושב ראש כחול לבן עבר היום בדיקת קורונה ויעבור בדיקה נוספת לפני שייצא מהבידוד.

18:01 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם שר החוץ של פורטוגל אוגוסטו סאנטוס סילבה בלשכת ראש הממשלה בירושלים. סילבה בירך את נתניהו על כינון הסכמי אברהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של פורטוגל אוגוסטו סאנטוס סילבה בלשכת ראש הממשלה בירושלים, 21 בדצמבר 2020 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נתניהו ושר החוץ של פורטוגל אוגוסטו סאנטוס סילבה בלשכת ראש הממשלה בירושלים, היום (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
18:07 עריכה

המשטרה בתגובה לטענות חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' –

מבירור ראשוני עולה, כי במפגש עם חבר הכנסת טעה השוטר בשיקול דעתו כשלא איפשר לו הגעה עד לזירת האירוע. המקרה ייבדק ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם.

18:11 עריכה

בצלאל סמוטריץ' הודיע שהוא מקבל את ההבהרה של המשטרה, שהודיעה שהשוטר שמנע את כניסתו לזירת התאונה, שבה נהרג צעיר שנמלט מהמשטרה – טעה בשיקול דעתו.

18:21 עריכה

הליכוד הנחה את חברי הסיעה להיכנס "למשמעת קמפיין".

18:31 עריכה

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום לבית המשפט המחוזי בירושלים תגובה לבקשה שהגישו סנגוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעניינה – בקשה לקבלת אישורי היועץ המשפטי לממשלה לחקירותיו. בתגובה מבהירה התביעה כי אישורי היועץ המשפטי לממשלה לפתיחה בחקירות ראש הממשלה ניתנו כדין, במסגרת ישיבות מסודרות שנערכו עם גורמי האכיפה, ומפרטת את מועדן של ישיבות אלו. עוד מובהר, כי הדברים קיבלו ביטוי פומבי בזמן אמת.

• תגובת הפרקליטות לבקשת נתניהו
• נספח לתגובת הפרקליטות

18:41 עריכה

השרה לחיזוק וקידום קהילתי אורלי לוי-אבקסיס מעדכנת שהביאה לשיפוץ של בית חם לנערות בסיכון ברמלה.

18:49 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו –

אנחנו עבדנו קשה מאוד למנוע בחירות מיותרות. אנחנו הגענו לסיכומים עם כחול לבן. אני חושב שהם היו מבטיחים, סיכומים טובים, והם היו מאפשרים לנו להימנע מהבחירות האלה.

לצערי, בגלל לחץ פנימי בתוך המפלגה שלו, בני גנץ החליט לחזור בו, והדבר הזה גורר את המדינה לבחירות מיותרות. בחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה.

ההתעקשות היא כאן לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית-ממשלתית, שקודם כל עומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים וגם דבר שאנחנו לא יכולים לאפשר אותו. אנחנו לא יכולים לאפשר לגורמי השמאל לרמוס את הדמוקרטיה שלנו ברגל גסה.

זה מצער אותי כי במקום לאפשר לממשלה לעבוד למען האזרחים, ההתעקשות היא להמשיך "ממשלה בתוך ממשלה", בניסיון כושל לקושש קולות למפלגה שלא בדיוק מצליחה בסקרים.

אנחנו לא רוצים בחירות ולכן היינו מוכנים להצביע בכנסת נגד בחירות ולהמשיך יחד. אבל אם בחירות יכפו עלינו אנחנו ננצח כי כולם רואים את ההישגים שלנו: אנחנו מביאים מיליוני חיסונים לאזרחי ישראל וזה מביא את ישראל במקומות הראשונים בעולם בהבאת חיסונים, הבאנו 4 הסכמי שלום ב-4 חודשים, אנחנו עומדים איתן מול איראן, מקיימים שיתוף פעולה קרוב מאוד עם ארה"ב כפי שאתם רואים גם כאן הערב ופועלים למען הפיכת הכלכלה שלנו בין המתקדמות בעולם.

אלה הדברים שנביא לידי בחירת הציבור בחודשים הללו. היה עדיף שלא נגיע לרגע הזה, אבל אנחנו מתקדמים ואני בטוח שבסוף לא רק אנחנו ננצח אלא מדינת ישראל תנצח.

19:07 עריכה

שרת התפוצות עומר ינקלביץ' נדרשת להיכנס לבידוד.

19:37 עריכה

מאות מפגינים מוחים ליד ביתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ בראש העין.

מפגין המוחה נגד יושב ראש כחול לבן בני גנץ בראש העין, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
מפגין המוחה נגד יושב ראש כחול לבן בני גנץ בראש העין, הערב (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
19:47 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק האוסרת את פיטוריה של מי שיצאה לחופשת לידה ונתונה בחופשה ללא תשלום.

20:10 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני לא רוצה לפרק שוב את כחול לבן. אם אתה רוצה שנתעסק עם הנושאים המשפטיים, אז – It was a nice ride" – כך דיווח הערב עמית סגל בחדשות 12.

לפי הפרסום, לו היה גנץ מתפשר, רבים בכחול לבן לא היו ממשיכים איתו. לשר אבי ניסנקורן היה המספר הדרוש של חברי הכנסת כדי לפרק את כחול לבן.

20:25 עריכה

הפרסומאי מושיק תאומים, המקורב לבני גנץ, הוא זה שהביא ביום שלישי האחרון את חיים רמון כדי שיתווך במשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן – כך דיווח הערב רביב דרוקר בחדשות 13.

לפי הפרסום, הליכוד דרש שהמלצת ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה, שבחרה בעמית איסמן לתפקיד, תתבטל ובמקומה תקום ועדה חדשה, שתבחר במועמד מחוץ לפרקליטות המדינה. עוד דרשו בליכוד שבוועדה לבחירת שופטים יידרש רוב של שמונה חברים לגבי מינוי של כל שופט למערכת המשפט. כן דרשה המפלגה שוועדת האיתור למשרת היועץ המשפטי לממשלה תבוטל. תביעה נוספת של הליכוד הייתה שנתניהו יכהן שנתיים כראש הממשלה וגנץ – שנה.

במהלך המשא ומתן הליכוד נסוג בו מרוב הדרישות, וייתכן שהן הוצגו כ"עזים", כשמלכתחילה הייתה כוונה שלא להתעקש על התביעות הללו.

20:48 עריכה

גורם בכיר בכחול לבן תקף את שר המשפטים אבי ניסנקורן –

אבי ניסנקורן עשה סיבוב ענק על גנץ ועל הדרך פירק את הממשלה ואת כחול לבן. גנץ עשה לו טובה גדולה שהביא אותו לתפקיד בכיר בלי שום נכסים פוליטיים.

הוא נתפס עכשיו כמנצח, אבל ציבור המרכז-שמאל עוד יגלה איזה נזק עצום הוא גרם בכך שבמו ידיו פירק את הממשלה הזאת.

דבריו אותו גורם פורסמו הערב על ידי ליאור קינן בחדשות 13.

20:52 עריכה

חברי מפלגת רע"ם, מנסור עבאס, וליד טאהא, סעיד אלחרומי ואימאן ח'טיב-יאסין יימנעו בהצבעה בכנסת על דחיית המועד האחרון לאישור תקציב המדינה – כך דיווח עמית סגל ב-N12.

21:00 עריכה

הממשלה אישרה במשאל טלפוני את ההחלטה, הקובעת שכל מי שיגיע ארצה מחו"ל יידרש להיכנס לבידוד במלונית. ההחלטה תיכנס לתוקף ביום רביעי הקרוב, בשעה 22:00 בלילה.

21:04 עריכה

גורמים בקבינט הקורונה מעריכים שסגר שלישי יוטל לקראת סוף השבוע הבא – כך דיווחה עמליה דואק בחדשות 12.

21:24 עריכה

הכנסת אישרה את "מתווה הסיבים" – החוק לפריסת אינטרנט מהיר בפריפריה.

שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל, בירך על כך –

אני מתרגש. מתווה הסיבים אושר סופית.

מבחינתי הדבר הכי חשוב לשר בממשלה זה להיות משימתי וענייני. מתווה הסיבים שאושר זו משימה שקיבלתי על עצמי מהרגע שנכנסתי לתפקידי כשר התקשורת.

הפוליטיקה הביאה לכך שאני משלים את המשימה מחוץ למשרד אבל האחריות למדינה ולתשתיות שלה עדיין על כתפיי

זה ההישג הכי גדול של הממשלה הזאת (שאני כבר לא חלק ממנה).

מתווה הסיבים הוא לא מלחמה ולא ניצחון. הוא פשוט מהלך מתבקש. מהלך למען טובת האזרח.

מודה לכם שהצבעתם בעד, כי זה מה שנדרש מאיתנו. שרים וחברי כנסת. לפעול למען הציבור. ככה פשוט.

יש לי הרבה לקחים ומסקנות ברמה הפוליטית. המרכזי שבהם הוא לעבוד מהר, לדחוף ולבצע למען הציבור. מגיע להם, בתוך הכאוס הפוליטי, לא רק דיבורים אלא גם עשייה.

21:43 עריכה

עימותים התגלעו בין כוחות המשטרה לבין מפגינים, שמחו נגד ראש הממשלה החליפי בני גנץ בראש העין.

22:50 עריכה

לפחות מפגין אחד נעצר במחאה נגד ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ בראש העין.

מפגינים מוחים נגד יושב ראש כחול לבן בני גנץ בראש העין, 21 בדצמבר 2020 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
מפגינים מוחים נגד גנץ בראש העין, הערב; למצולמים אין קשר לדיווח (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
22:53 עריכה

בשל המחלוקות שהתגלעו ביניהם, בני גנץ ואבי ניסנקורן לא צפויים לרוץ באותה רשימה בבחירות הקרובות – כך דיווח הערב חיים לוינסון ב"הארץ".

22:54 עריכה

חברת סיעת הליכוד שרן השכל לא עונה לפניות מהנהלת הסיעה להגיע להצבעה בכנסת על דחיית המועד האחרון לאישור התקציב – כך דיווח הערב עמית סגל. לפי שורה של פרסומים, השכל סיכמה עם גדעון סער שתתמודד לכנסת הבאה ברשימתו, תקווה חדשה – אחדות לישראל.

22:59 עריכה

ועדת החוקה של הכנסת תדון מחר בבוקר בהחלטה להכניס לבידוד במלונית את כל מי שמגיע ארצה מחו"ל.

00:31 עריכה

מליאת הכנסת סיימה את הדיון בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הכנסת, אולם ההצבעה מתמהמת בזמן שהליכוד וכחול-לבן ממשיכים לדון מאחורי הקלעים על מנת להגיע להסכמה. בינתיים, יצחק פינדרוס (יהדות התורה) מעסיק את הנוכחים במעין פילבסטר על הדוכן.

כמה מהנאומים הערב במליאה:

מ"מ יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יצחק פינדרוס הציג את ההצעה בפתח הדיון ואמר: "אני מבין את הסיטואציה. יש דבר אחד שמוסכם על כל חלקי הבית בכאוס השלטוני שאנחנו נמצאים בו. אי העברת תקציב 2020 תשתק את המדינה וצריך להעביר אותו גם אם יוצאים לבחירות. בואו נעביר את החוק הזה בשביל שלא יווצר כאוס, יכול להיות שהבחירות לא יובילו להכרעה ולא יהיה תקציב עוד הרבה זמן, לכן אני חושב שצריך להצביע בעד ההצעה הזו."

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אתם חושבים שקל לנו כאופוזיציה לפזר את הכנסת הזאת זה וללכת לבחירות בתקופה הזאת? חודשים בניגוד ל dna שלנו כאופוזיציה התנגדנו לבחירות, תמכנו בעוד חוק ועוד חוק.

"התוכניות שלכם לקורונה, יותר טובות פחות טובות עברו פה-אחד בוועדת הכספים כי גילינו אחריות. כי הבנו שישראל לפני הכל זו לא סיסמה זו אחריות זו מחויבות שלנו כשליחי ציבור. איך אפשר ככה לנהל מדינה? איך אתם מסוגלים אני מסתכל בעיניים של אזרחי ישראל? שמסתכלים עלינו על הבית הזה והם לא מבינים איך יכול לראות שאין תקציב."

ח"כ יאיר גולן: "עשינו צחוק. עשינו צחוק מהחוק, עשינו צחוק מחוק יסוד הממשלה, ומחוק יסוד הכנסת, עשינו צחוק מכל נורמה ציבורית אפשרית, עשינו צחוק ממשרתי ציבור ישרי דרך, עשינו צחוק מהאמת, עשינו צחוק מבתי המשפט, עשינו צחוק מהיועץ המשפטי לממשלה פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לכנסת, עשינו צחוק מהמשטרה ומהעומד בראשה, עשינו צחוק מהכנסת ומחברי הכנסת, עשינו צחוק מעצמנו כי אנחנו שבויים בידי ראש ממשלה מושחת, מפלגות מסואבות או סקטוריאליות אופורטוניסטיות להחריד.

"עשינו צחוק מעצמנו כי ראינו באנשים מושחתים או רופסים מנהיגי העתיד מנהיגים שעוד דקה יהפכו לנחלת העבר. עשינו שחוק ועכשיו אנחנו נבכה הרבה שנים קדימה אם לא נבנה חלופה שלטונית ואם לא נשנה כיוון ערכי."

ח"כ ישראל אייכלר: "בהיסטוריה של ימי המגפה במדינת ישראל ישאלו איך יתכן שבתקופה נוראה כזו של קורונה ומשבר כלכלי וחברתי, כאשר הכל טובע, וכמו בספינת הטיטאניק, הנגנים ניגנו, והמלצרים מלצרו, והפוליטיקה השתוללה כאילו כלום לא קרה. אף אחד לא יאמין לזה.

"אינני יודע אם יש כבר עם מי לדבר, אבל אני מעז לבקש מבני גנץ שהוכיח בעבר יושרה ותום לב, שעוד הלילה יחשוב על טובת אזרחי ישראל ויחזור להקים ממשלה יציבה עם נתניהו על בסיס דברים מוסכמים."

השר אופיר אקוניס: "זה סופו של כל בלון. כבר עם הקמתה הייתה כחול לבן בלון נפוח מלא באוויר שלא מציע כלום ולא אומר שום דבר. כחול לבן לא עושה לעצמה הלילה הזה חרקירי היא מתאבדת בקפיצה מגג הבניין הזה. זו התאבדות מהירה ומיידית וכחול לבן שוברת את כל השיאים של כל מפלגות האווירה מאז 1977.

"המושבים של כחול-לבן הריקים מעידים במידה רבה על ריקנותה של כחול לבן. כחול לבן, השותפה הפוליטית הגרועה ביותר שיכולנו לאחל לעצמנו, דרדרה את ישראל לבחירות המיותרות והבזבזניות ביותר בתולדותיה."

ח"כ אוסמה סעדי: "אנחנו כאן רומסים את כל חוקי היסוד ועושים חוכא ואטלולא מכל המוסד הזה שנקרא חוקי היסוד. אחרי שקיבלנו את פשרת האוזר ודחינו את זה למאה יום, כאשר אין תקציב למדינה מאז 2018. התקציב האחרון שאושר, תקציב דו-שנתי, זה היה עוד לפני שהתפטרתי ברוטציה בשנת 2017 בכנסת ה-20, ומאז אין למדינה תקציב.

"איך אפשר לנהל מדינה באחד מהמשברים הבריאותיים הקשים ביותר לא רק בישראל אלא בעולם? כבר שנה אומרים אי אפשר אבל תקציב ל-21 יש מגיפה, יש שינויים, אנחנו אולי נעשה את זה בפברואר או במרץ, אבל אז פתאום מביאים לנו חוק כזה היום. איפה כל הרפורמות שהתגאה בהם שר האוצר הכל ירד לטמיון ולכן זה חוק שצריך להוריד אותו מהר ככל האפשר ואנחנו כמובן צריכים להפיל את הממשלה הזאת."

ח"כ מאיר כהן: "מה שמתרחש לעיני לנגד עיננו הוא חסר תקדים ובלתי נתפס. זאת אחת הפעמים הבודדות בהן המשבר והאנדרלמוסיה העוברים על המדינה מחווירים לעומת מה שמתרחש כאן בקרב ההנהגה. הבלאגן בין שתי השותפות לממשלה כל כך גדול עד שאין אפילו הן לא מצליחות להגיע להסכמה על דרך הפרידה.

"אני לא רוצה לומר לחבריי מכחול-לבן אמרנו לכם, אבל אני אומר לכם כעת הרימו את ראשכם וצאו מהממשלה הרעה בתולדות המדינה. המריבות ביניכם לבין עצמכם גורמות לנו להחוויר, זאת הפעם הראשונה בכנסת ישראל שהקואליציה ממלאת את תפקידה של האופוזיציה בצורה מוצלחת ביותר."

ח"כ נפתלי בנט: "השנה האחרונה הייתה מאוד מטלטלת עבור אזרחי ישראל, נלקחו מאיתנו דברים שאנחנו רואים כמובנים מאליהם, חופש התנועה, הזכות להתפרנס, חינוך, בריאות, ובאירוע כל כך קיצוני האזרחים מצפים שהמדינה תהיה שם לצידם. הם הסתכלו וראו ששרי הממשלה עושים בדיוק הפוך.

"במקום לעזוב הכל ולטפל בכל הכוח במשבר, שרים במשרדי הממשלה במשרדים עצומים המשיכו כרגיל לנצל את המשרדים לג'ובים, כבוד ומופעי יחצנות. יש רק דבר אחד יותר גרוע מבחירות, וזה המשך הממשלה שתירשם לדיראון בדברי ימי ישראל כממשלה הכי גרועה בתולדות המדינה."

01:02 עריכה

בדרמה של הרגע האחרון, נפלה הצעת חוק דחיית מועד התקציב – כששלושה חברי כנסת מכחול-לבן וחברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד נכנסו למליאה בסיום ההצבעה כדי להצביע נגד ההצעה.

ההצבעה החלה כשלליכוד ניכר רוב של קול או שניים, אחרי שחברי רע"מ עזבו את המליאה לפני ההצבעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס למליאה וההצבעה החלה כשכל חברי כחול-לבן נעדרים מהמליאה.

אולם, משהסתמן כי ההצעה עומדת לעבור, חזרו למליאה שיר, חיימוביץ', שפע וזמיר – ובסיומה של ההצבעה, התוצאה הייתה 47 בעד ו-49 נגד.

לפיכך, ההצעה לדחיית מועד התקציב נפלה, והבחירות לכנסת ה-24 יתקיימו ב-23 במרץ 2021.

#ברייקינג פרטים נוספים על מאחורי הקלעים של הדרמה: חברי הכנסת מיקי חיימוביץ ואסף זמיר חיכו בספריה של הכנסת ולא בלשכות…

Posted by Tal Schneider on Monday, December 21, 2020

רגע לפני ההצבעה, ביקש ראש הממשלה את רשות הדיבור במליאה ואמר: "התעכבתי משום שבשעה 24:00 בדיוק, קיימתי שיחה עם אחת מראשי החברות הגדולות בעולם שמפתחת חיסונים. ביקשתי ממנו להקדים משלוחי חיסונים לישראל ובאותה הזדמנויות שאלתי אותו מה ההתפתחות לגבי המוטציה.

בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 21 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)

"הוא סיפר שיש להם פיתוחים ומחקר, וההערכה שלהם שהחיסון שיש בידנו יכול באפקטיביות גדולה לטפל במוטציה. הם ידעו את זה תוך ימים וזה כמובן בשורה גדולה לאנושות ולעם ישראל. זה מה שעשיתי בשעה הזו. במשך היום עבדתי יחד עם חברי לסגור את השמים נגד המוטציה שיכול להיות שהיא כבר כאן.

בשעה הזו היינו צריכים ללכד כוחות ולמצוא כל דרך למנוע את הבחירות המיותרות האלה. ברגע האחרון בני גנץ נסוג מהדברים שהסכמנו עליהם כדי לעצור את הדיקטטורה הפקידותית משפטית פה, אבל הוא לא עמד בלחץ של ניסנקורן וחבריו ואנחנו לא יכולים להסכים לזה. ולכן כחול לבן הולכים לגרור אותנו לבחירות מיותרות. אני לא חושש מהבחירות, אנחנו ערוכים לזה ואנחנו ננצמח, אבל זה מיותר. אני אצביע בעד המשך קיום הממשלה."

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הגיב: "על מי אתה עובד, לא מעניינת אותך המוטציה מעניינת אותך רק הרוטציה."

01:41 עריכה

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הודיע הלילה כי הליכוד תבקש להכריז על חברות הכנסת מיכל שיר ושרן השכל כח"כיות פורשות. זאת, אחרי ששיר הצביעה נגד הצעת החוק לדחיית מועד התקציב – והשכל נעדרה מההצבעה.

"לאחר שביקשתי להכריז על יפעת שאשא ביטון כפורשת, אבקש להכריז כך גם על ח"כ מיכל שיר ועל ח"כ שרן השכל", הודיע זוהר. "שיר הצביעה בניגוד לעמדת הסיעה והשכל סירבה להגיע להצבעה וזאת בניגוד לעמדת סיעת הליכוד שעשתה הכל כדי למנוע את הבחירות".

01:47 עריכה

ח"כ מיכל שיר מהליכוד, שהמרתה את הוראות הסיעה הלילה והצביעה נגד הצעת חוק דחיית מועד הגשת התקציב – ובכך סייעה להביא לקיצה את הכנסת ה-23 – הודיעה מייד אחרי ההצבעה כי היא מתפטרת מהכנסת וכי היא מצטרפת למפלגתו החדשה של גדעון סער.

סגירה