האם מבחני המחוננים רלוונטיים לחינוך של ימינו?

התכוננות למבחן, אילוסטרציה (צילום: monels / iStock)
monels / iStock
התכוננות למבחן, אילוסטרציה

אסיפת הורים. כיתה ב'. המחנכת מדברת על השנה שתבוא ופתאום בין בליל ההודעות נזרק לחלל המשפט "מבחן מחוננים". דריכות בכיתה – המחנכת מדגישה כי "את המבחן צפויים לעבור מספר קטן מאוד של תלמידים". בסיום אסיפת ההורים מתגודדים הורים בחצר. אימא אחת אומרת שהיא מתנגדת למבחני מחוננים ושהם מייצרים הסללה. אבא אחר ממלמל שהוא לא רואה סיבה להעמיד את בנו בתנאי לחץ של תחרות בגיל כל כך צעיר ומעדיף שבנו לא ייבחן. מרבית ההורים כבר חושבים על מכוני ההכנה ומתלבטים מה המכון הטוב ביותר שיכין את ילדיהם למבחן.

אסיפת הורים. כיתה ב'. המחנכת מדברת על השנה שתבוא ופתאום בין בליל ההודעות נזרק לחלל המשפט "מבחן מחוננים". דריכות בכיתה – המחנכת מדגישה כי "את המבחן צפויים לעבור מספר קטן מאוד של תלמידים"

אני לא מצליח להחליט איך להתמקם מול הסוגיה, מתהפך בלילה במיטה ובבוקר קם עם החלטה – בתי תהיה בין 15% המאושרים שצפויים לעבור את המבחן.

מתחילים מחנה אימונים, בבוקר לפני בית הספר, בדרך באוטו, בימי שבת, בחגים. מתאמנים, הילדה כבר עייפה אבל אני יודע בליבי שבכך אני עוזר לה ולא מרפה. מועד המבחן מתקרב, הלחץ גובר. אני מרגיש שעוד נושא קטן והיא כבר מוכנה.

חודש לאחר המבחן אנו מוזמנים לשיחה עם המנהלת, שמודיעה לנו בהתרגשות כי בתנו אובחנה כמחוננת באינטליגנציה רגשית ותעבור לשלב ב'. אני לא יודע את נפשי מרוב שמחה. פותח את המכתב של משרד החינוך וקורא את הקריטריונים לפיהם היא אובחנה: רגישות לאחר,  זיהוי מצבים וסיטואציות חברתיות, אמפתיה והכלה, מודעות לחברה ולסביבה, אוצר עשיר של מילים הקשורות בהבעה רגשית, סקרנות לגבי אנשים, הכלה וקבלת שינויים, לא נוטרת טינה ומעריכה את מה שיש לה.

מתעורר מהחלום.

בשנת 2020, 35 שנים אחרי שהרוורד גרדנר דיבר לראשונה על אינטליגנציות מרובות ואמר כי אין לראות במבחני ה-IQ מבחנים שמשקפים את רמת האינטליגנציה של האדם, במערכת החינוך הממלכתית בישראל מבחני הIQ הם המבחנים הראשונים איתם מתמודדים הילדים. בכך נוצרת הטבעה שהאינטליגנציה הלשונית, הלוגית, המתמטית והמרחבית הן האינטליגנציות השוות והמוערכות יותר על ידי הסביבה, המורים וההורים.

שערו בנפשכם מציאות שבה מבחני המחוננים במערכת החינוך בודקים את האינטליגנציה האישית והבינאישית של ילדינו. מציאות שבה הורים מכינים את ילדיהם למבחן ה"מחוננים" על ידי דוגמה אישית, עובדים איתם על הכלה ורגישות לאחר, הקשבה וסבלנות, התמודדות עם מציאות בלתי רצויה, פיתוח עצמאות ותחושת מסוגלות, יכולת להבין ולהביע את רגשותיהם, מתן מקום לשונה ועוד ועוד.

מערכת החינוך צריכה להשקיע זמן רב בדיאלוג, בשיח, במפגשים חינוכיים ובזיהוי והעצמת כוחותיו של הפרט, מתוך אמונה כי זה מה שיניע את התלמידים והמורים לשינוי ערכי והתנהגותי.

שערו בנפשכם מציאות בה מבחני המחוננים במערכת החינוך בודקים את האינטליגנציה האישית והבינאישית של ילדינו, והורים מכינים את ילדיהם למבחן בעבודה על הכלה ורגישות לאחר, הקשבה, סובלנות ופיתוח עצמאות

בשיחות רבות שקיימתי עם בני נוער, המרכזיות והמשמעותיות של בית הספר בחייהם הוזכרה פעמים רבות והבחנתי שתחושת ההצלחה והכישלון שלהם נשענת במידה רבה על סיפורי ההצלחה שליקטו במהלך שנותיהם בבתי הספר השונים. אני סבור כי אנשי חינוך צריכים לתת מקום לחוכמות השונות שרכשו בני הנוער ולמצוא דרכים לשלבן בין כתלי בית הספר.

על פי הוועדה לילדים ונוער בסיכון, תופעת הנשירה ממערכת החינוך היא אחד הגורמים המרכזיים, המזינים ומשמרים את הפערים החברתיים ואחת התופעות החברתיות הקשות בחברה הישראלית. זיהוי הכוחות של בני הנוער ומתן מקום ונראות לאינטליגנציות מרובות בתוך בית ספר, יצמצמו לדעתי בצורה ישירה את תחושת הניתוק והניכור שלהם מבית הספר, וכתוצאה מכך יתרמו לצמצום הנשירה בעתיד.

שילוב אינטליגנציות מרובות בין כותלי בית הספר יכולה לשנות את ההיררכיה המקובלת של הידע ולהעביר מסר' שיכולות שונות, מלבד הקוגניטיביות, הינן נחשבות ומועילות. חשוב להציג בפני התלמידים מודלים שונים של הצלחה ולהפגיש אותם עם מגוון רחב של מבוגרים שהצליחו לממש את חזונם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 559 מילים
סגירה