חמאס מנסה לסחוט את ישראל

אסמאעיל הנייה ויחיא סנוואר בעזה, בתהלוכת 30 שנה לחמאס. 14 בדצמבר 2017 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
AP Photo/Khalil Hamra
אסמאעיל הנייה ויחיא סנוואר בעזה, בתהלוכת 30 שנה לחמאס. 14 בדצמבר 2017

ארגון חמאס דחה הצעה ישראלית לעסקת חילופי שבויים הכוללת מתן חיסונים לתושבי הרצועה נגד הקורונה ושחרור מאות מחבלים מבתי הכלא בישראל. המשא ומתן  על העסקה נמצא שוב במבוי סתום. הנחת העבודה של חמאס היא שהלחץ הפנימי בישראל יכופף את הדרג המדיני להיכנע לדרישותיו.

"עסקת שליט" ב-2011 נחשבת לאחת ההצלחות הגדולות של ארגון חמאס במאבקו נגד ישראל, והוא ממשיך לנסות ולהפוך אותה לתקדים, שעל פיו צריכה ישראל לנהוג בכל עסקת חילופי שבויים עתידית עם חמאס.

"עסקת שליט" ב-2011 נחשבת לאחת ההצלחות הגדולות של ארגון חמאס במאבקו נגד ישראל, והוא ממשיך לנסות ולהפוך אותה לתקדים, שעל פיו צריכה ישראל לנהוג בכל עסקת חילופי שבויים עתידית עם חמאס

במסגרת העסקה הזו, אשר נערכה בשני שלבים, שוחררו 1027 מחבלים פלסטינים תמורת חייל ישראלי אחד חי, גלעד שליט.

מכך גוזרים מנהיגי חמאס את מחיר העסקה הבאה: חייל ישראלי אחד "שווה" כאלף מחבלים. לכן, מבחינתם, תמורת 2 חיילים ישראלים (אורון שאול והדר גולדין ז"ל) פלוס עוד שני אזרחים (אברה מנגיסטו והישאם א-סייד) יש לקבל לפחות אלפיים מחבלים.

העמדה הזו מרוחקת כמרחק שמים וארץ מהעמדה הישראלית ומהמלצות ועדת שמגר, אבל לארגון חמאס יש זמן. הוא כבר התרגל לחיות עם מגיפת הקורונה ברצועת עזה והוא סומך על כך שהלחץ הפנימי בישראל יביא לכך שהממשלה הישראלית תתקפל ראשונה במשחק הפוקר של המשא ומתן ותיענה לדרישותיו.

בשבוע שעבר ביקרה ברצועת עזה משלחת של המודיעין המצרי, ומכיוון שמנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, נדבק בנגיף הקורונה, היא נפגשה עם סגנו ח'ליל אלחיה. המצרים הביאו עימם הצעה ישראלית שנועדה לשבור את המבוי הסתום במשא ומתן על עסקת חילופי שבויים חדשה:

  • הקלות הומניטריות נרחבות.
  • העברת חיסונים לרצועת עזה נגד נגיף הקורונה.
  • שחרור מאות מחבלים מבתי הכלא בישראל בתמורה להחזרתם של חיילי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, ושני האזרחים הישראלים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, הנמצאים בשבי חמאס יותר מ-5 שנים.

גורמים בחמאס אמרו לעיתון הלבנוני "אלאח'באר" ב-15 בדצמבר כי לראשונה ישראל חרגה בהצעתה מהמלצות ועדת שמגר והסכימה לשחרר גם אסירים ביטחוניים שיש להם "דם על הידיים" והיו מעורבים ברצח ישראלים. אולם ארגון חמאס דחה את ההצעה על הסף.

לארגון חמאס יש זמן. הוא כבר התרגל לחיות עם מגיפת הקורונה ברצועת עזה והוא סומך על כך שהלחץ הפנימי בישראל יביא לכך שהממשלה הישראלית תתקפל ראשונה במשחק הפוקר של המשא ומתן

בישראל לא מגיבים על הפרסום הזה ושומרים על עמימות. לא מאשרים וגם לא מכחישים אותו. אולם חמאס מפגינה קשיחות והתעקשות על העקרונות שקבעה למשא ומתן.

  • אין קשר בין המצב ההומניטרי הקשה ברצועת עזה לבין עסקת חילופי השבויים החדשה.
  • העסקה החדשה צריכה להתבצע בשני שלבים, כמו "עסקת שליט", ולא בפעם אחת כפי שדורשת ישראל.

בשלב הראשון: העברת מידע מחמאס לישראל על גורלם של 4 השבויים והנעדרים, מלווה בהוכחות, בתמורה לשחרור אסירים מבוגרים, חולים, נשים וקטינים.

בשלב השני, שחרור כאלפיים אסירים ביטחוניים, בהם כמה מאות מחבלים רוצחים ובהם מנהיגי הטרור, מכמה ארגונים פלסטינים, השפוטים למאסרי עולם: מאמון א-סיייד, עבדאללה ברגותי, אחמד סעאדאת, מרוואן ברגותי ואחרים.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי חמאס רוצה לפצל את העסקה, כדי שישראל תשלם פעמיים בשחרור מחבלים, וכי גם אם תושלם עסקה כזו בעתיד הוא איננו מוכן להתחייב לרגיעה ארוכת טווח של כמה שנים מול ישראל. חמאס רוצה להמשיך ולשמור בידיו את מנגנון הטרור באופן פעיל כדי שיוכל לסחוט את ישראל בכל רגע נתון.

הנהגת חמאס החזירה את הכדור למגרש הישראלי מתוך ציפייה שסירובה להצעת העסקה הישראלית ילחיץ את ישראל להגיש ויתורים נוספים. הנהגת חמאס מקיימת גם  התייעצויות עם ההנהגה החדשה של אסירי חמאס שנבחרה לאחרונה בבתי הכלא בישראל. העמדה של חמאס מושפעת גם מהבחירות הפנימיות לראשות התנועה שיתקיימו בקרוב, בהן המתמודדים ח'אלד משעל ואסמעיל הניה מעוניינים להפגין עמדה קשוחה במשא ומתן מול ישראל ולא להצטייר כמי שנכנעו ללחץ הישראלי.

על פי גורמים בחמאס, לראשונה ישראל חרגה בהצעתה מהמלצות ועדת שמגר והסכימה לשחרר גם אסירים ביטחוניים שיש להם "דם על הידיים" ומעורבות ברצח ישראלים. אולם ארגון חמאס דחה את ההצעה על הסף

נראה כי המשא ומתן שוב נקלע למבוי סתום, ישראל חשבה לנצל את התפשטות מגיפת הקורונה ברצועת עזה כמנוף שכנוע ולהציע עזרה רפואית ממשית לתושבי עזה, בתמורה להתגמשות חמאס בנושא השבויים.

אבל את מנהיגי חמאס זה לא בדיוק מעניין. הם רואים מול עיניהם את הבחירות הפנימיות להנהגת התנועה ומחפשים הישגים אישיים. תושבי הרצועה והאסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל יכולים לחכות מבחינתם.

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר אמר את הדברים בצורה ברורה בימים האחרונים:

"יש לנו עיקרון, אסירים תמורת אסירים או גופות תמורת אסירים, אין מחיר חוץ מהמחיר הזה, לא נוותר על המשוואה הזו עבור כסף או חיסונים".

המתווה שהציעה ישראל לחמאס כדי לקדם את עסקת חילופי השבויים הוא מסוכן, אך הוא נועד להביא לפריצת דרך של הקיפאון הממושך. אין בו הפקת לקחים מ"עסקת שליט" והוא מנוגד להמלצות וועדת שמגר שקבעה, למשל, כי אין לשחרר מחבלים חיים תמורת גופות של ישראלים.

נראה כי הדרך היחידה שנותרה לממשלת ישראל לגרום לחמאס להגמיש את עמדותיו היא לאמץ את המלצות הקבינט הביטחוני שנקבעו כבר לפני כ-3 שנים ועסקו בדרכים להפעיל לחץ על חמאס. כמו למשל צבירת קלפי מיקוח, חטיפת מחבלים בכירים, חיסולים, ועוד המלצות שהשתיקה יפה להן.

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר אמר את הדברים במפורש בימים האחרונים: "יש לנו עיקרון, אסירים תמורת אסירים או גופות תמורת אסירים, אין מחיר חוץ מהמחיר הזה, לא נוותר על המשוואה הזו עבור כסף או חיסונים"

המבוי הסתום ימשך בחודשים הבאים. בקרוב יתקיימו בחירות פנימיות בחמאס  וכנראה גם בחירות רביעיות בישראל. יש להן השפעה על מהלך המשא ומתן. אסור לישראל להיכנע לטרור וצריך לגלות סבלנות ונחישות. חמאס נמצא בעמדה נחותה במשא ומתן מכל הבחינות ואסור למצמץ.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 843 מילים
סגירה