הממשלה אישרה: סגר מלא החל מיום א' למשך שבועיים לפחות

ארבעה חולים, הנושאים את מוטציית הקורונה שהתגלתה בבריטניה, אותרו בישראל ● "אלפים בבידוד שלא לצורך": ראש מערך החקירות האפידמיולוגיות התפטרה מתפקידה ● "אווירה של פולחן אישיות": אלקין תקף את נתניהו והודיע על התפטרות מהממשלה וחבירה לגדעון סער ● עמיר פרץ הודיע שלא יתמודד על ראשות העבודה ● ידיעות אחרונות, וואלה ובזק יועמדו לדין, בכפוף לשימוע

עוברים ושבים בתל אביב, 23 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מרים אלסטר, פלאש 90
עוברים ושבים בתל אביב, 23 בדצמבר 2020
06:56 עריכה

ניצן הורוביץ בגלי צה"ל על חוק הלאום: "שמעתי את הדברים, זה לא פשוט לבג"ץ להתערב, אבל הכנסת עשתה פלסטלינה מחוקי היסוד ואני מקווה שבג"ץ יתערב".

הורוביץ הוסיף על רקע המערכה המתקרבת "אין פרנסה למיליון איש ואנחנו במיתון ולממשלה אין תכנית כלכלית אבל הם משתלחים בבית המשפט כי נתניהו מסובך בשחיתות". לדברי הורוביץ, "אנחנו נדגיש את הפן החברתי כלכלי – אני ניסיתי להעביר בכנסת את חוק חינוך חינם".

לגבי הסקרים אמר הורוביץ, "אתה רואה תנודות בסקרים – זה עוד ישתנה. ברגע שישימו את הדברים על השולחן יעשו את הבחירה. הפעם בראש הגוש אני מקווה שיעמדו אנשים שלא יערקו".

לשאלה אם ירוצו עם מפלגת העבודה ענה הורוביץ כי מפלגת העבודה לא ממש קיימת.

07:06 עריכה

איציק שמולי התראיין לרשת ב' ואמר: "לעולם לא אצטער על החלטה שנועדה לשרת את מדינת ישראל. רק דבר אחד הנחה את נתניהו בחודשים האחרונים – הניסיון לחמוק ממשפט על ידי פגיעה במערכת שלטון החוק".

על עתיד מפלגת העבודה אמר: "ההחלטה שהתקבלה בוועידה היא שהמפלגה נערכת לבחירות ובוחנת אופציות של שיתופי פעולה עם אישים ומפלגות בגוש המרכז-שמאל. אין ולא היה הסכם עם כחול לבן על שיריון".

שמולי אמר כי הוא מתנגד לסגר הרמטי וכי יש להעדיף פתרונות דיפרנציאליים.

איציק שמולי ועמיר פרץ נואמים במחאת דיור בשדרות רוטשילד, לקראת הבחירות. 27 באוגוסט 2019 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
איציק שמולי ועמיר פרץ לקראת הבחירות הקודמות (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
07:11 עריכה

בגלי צה"ל מדווחים שאתמול בבוקר הסכים נתניהו לכל דרישות גנץ כולל השארת ניסנקורן במקומו שמירה על הרוטציה, ולאחר שקיבל ממנו אישור, ניסה יריב לוין למצוא דרך חוקית להאריך את חיי הממשלה אולם לא נמצאה שום דרך בה יהיה אפשר להעביר בשלוש קריאות תקציב בין פתיחת הכנסת לסגירתה בין השעות 16:00 לחצות.

יו"ר הכנסת יריב לוין מפזר את הכנסת ה-23, 22 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
הסוף. יו"ר הכנסת יריב לוין מפזר את הכנסת ה-23 (צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
07:39 עריכה

תומר לוטן, ראש מטה "מגן ישראל", נוכח העלייה בתחלואה: "עברנו את נקודת האל-חזור. אין לנו מנוס אלא להציע הצעה חריפה ומשמעותית, ממליצים על סגר של 3-4 שבועות".

ממונה הקורונה נחמן אש הוסיף ברשת ב': "המצב מדאיג. יש קפיצה מטרידה בתחלואה, מעל 500 חולים במצב קשה בבתי החולים. זה מחייב סגר מיידי. מקווה שהציבור יבין שזה חשוב וכולנו מקווים שזה יהיה האחרון".

חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות אמר בגלי צה"ל: "נבקש לסגור את המסחר ולחזור לסגר דומה לזה שהיה ביום הכיפורים". 

איילון ריק בזמן ביום הראשון של סגר הקורונה השני (צילום: Miriam Alster/Flash90)
איילון ריק בזמן ביום הראשון של סגר הקורונה השני בספטמבר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

משרד הבריאות דיווח כי 3,251 נדבקו אתמול בקורונה ושיעור הבדיקות החיוביות עלה ל-5.1%.

07:47 עריכה

מרב מיכאלי ברכה את שגית אפק לאחר שמונתה ליועמ"ש של הכנסת: ברכות לכנסת על היועצת המשפטית החדשה שלה, מינוי ראוי ביותר ומשמח של יו"ר הכנסת יריב לוין. מי תתן והבחירה שלה מבשרת שגם הכנסת הבאה תהיה נשית-חזקה, ישרה, מקצועית ואמינה".

08:01 עריכה

אלי אבידר בציוץ על עתידו של יריב לוין.

08:03 עריכה

ברשת ב' מפרסמים כי גורמים בכירים בכחול לבן אומרים שלהערכתם כחול לבן כלל לא תגיע ליום הבחירות בעוד שלושה חודשים וצפויה שלא להתמודד בבחירות.

08:11 עריכה

סקר 103fm: המגמה של הימים האחרונים נמשכת. הליכוד ב-28 מנדטים, סער 18. כחול לבן בקושי עוברת את אחוז החסימה.

בגוש הימין הנוכחי 44 מנדטים וגם יחד עם בנט לא ניתן להרכיב קואליציה.

08:26 עריכה

מיקי זוהר שלל את הפרסום לפיו נתניהו הסכים לכל דרישות גנץ. לדבריו "לא היינו מוכנים לאפשר מצב בו ניסנקורן ימשיך בהתנהלות הפקידותית שלו, שעוינת את הליכוד ומנציחה את החולאים במערכת המשפט".

זוהר אמר לגבי ישיבה עם סער: "לא פוסלים אף אחד, למעט מי שלא רואה במדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית – כמו רע"ם".

ביש עתיד-תל"ם הגיבו: "מעניין מה ח"כ מנסור עבאס אומר על זה…"

08:46 עריכה

ח"כ מאיר כהן מיש עתיד אמר בראיון ל-103FM: "רון חולדאי הוא מפלגת פנטזיה. הוא לא ישנה את המציאות במדינה הזאת, הוא יחבל באפשרות לשנות אותה".

כהן הוסיף "כדי לייצר מפלגת מרכז ליברלית טובה בעיניי מי שצריך להנהיג אותה זה יאיר לפיד. אני לא יכול לתאר את מה שקורה בכנסת, אנשים שבאו ואמרו 'אנחנו המשיחים החדשים' שבחצי שנה הרסו הכול. בואו ניתן לאנשים עם ניסיון".

ח"כ מאיר כהן (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
לתת תמיכה ללפיד. ח"כ מאיר כהן (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
08:47 עריכה

ח"כ שרן השכל תכריז בשעה 10:15 על המשך דרכה בפוליטיקה. השכל לא הגיעה למשכן להצבעה על המשך דרכה של הממשלה ולא ענתה לטלפונים של חברי סיעתה שחיפשו אותה.

ב-N12 מדווחים כי השכל תודיע על חבירתה לגדעון סער.

09:18 עריכה

נתניהו מתגאה במיקומה של ישראל במקום השני במספר המתחסנים לנפש:

09:19 עריכה

דפנה ליאל מדווחת: נפתלי בנט יכריז הערב כי הוא מתמודד על ראשות הממשלה.

10:24 עריכה

דיווחים: בכירים בליכוד מעריכים כי לא יתקיימו פריימריז במפלגה.

10:30 עריכה

היועמ"ש הודיע כי הוא שוקל להעמיד לדין את התאגידים בזק, וואלה וידיעות אחרונות על רקע תיקי האלפים. בנוסף, פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד שאול אלוביץ', שהיה בעל השליטה בחברת בזק ויו"ר הדירקטוריון של החברה, וכן נגד נושאי משרה בכירים בקבוצה ובחברת יס.

כתב האישום מייחס לנאשמים עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך; ומתייחס לשתי פרשות: מרמה ביחס לתשלום התמורה עבור רכישת מניות חברת יס על ידי בזק, ומרמה ביחס להתנהלות הוועדות הבלתי תלויות שהוקמו בבזק לצורך בחינת עסקאות של החברה שלבעל השליטה אלוביץ' היה עניין אישי בהן.

בד בבד, הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה על סגירת תיקי החקירה של חשודים שנחקרו בפרשה המכונה 4000 ובפרשת בזק. בפרשת 4000 הוחלט על סגירת התיק בעניינם של זאב רובינשטיין ויועץ התקשורת אלי קמיר, לאחר שנשקלה העמדתם לדין אך טענות השימוע בעניינם התקבלו. כן הוחלט על סגירת תיק החקירה בעניינם של איתן צפריר, לשעבר ראש מטה משרד התקשורת; עדי קהאן, שהייתה עוזרת מנכ"ל משרד התקשורת; שרון פליישר, שהייתה סמנכ"ל רגולציה בחברת בזק; אור אלוביץ' ועמיקם שורר, שהיו נושאי משרה בבזק. כאמור, נגד אור אלוביץ' ושורר הוגש כתב אישום בפרשת בזק.

כן התקשרה פרקליטות מיסוי וכלכלה בהסדר הפסקת הליכים מותנית בתנאים לפי חוק ניירות ערך עם סטלה הנדלר, שהיתה מנכ"לית בזק. במסגרת ההסדר הודתה הנדלר בעובדות שלפיהן הייתה מעורבת בהכללת פרט מטעה בדיווחי בזק, תשלם קנס בסך 400,000 ש"ח, ותהיה מנועה לכהן כנושאת משרה בתאגיד מדווח לתקופה של תשעה חודשים.

תאגידי בזק, חברת וואלה וחברות מקבוצת יורוקום חשודים בעבירות מתן שוחד, הלבנת הון ועבירות דיווח, מכוח פעולותיו ומחשבתו הפלילית של אלוביץ', שהיה נושא משרה בהם.

ידיעות אחרונות חשודה בעבירות הצעת שוחד מכוח פעולותיו ומחשבתו הפלילית של ארנון מוזס, שהיה נושא משרה בתאגיד.

מסביבת ראש הממשלה נמסר: "מנדלבליט הבין שתיק 4000 גוסס ומנסה לבצע בו החייאה מלאכותית באמצעות בלוף מגוחך. ברור לכולם שמנדלבליט לא מתכוון להעמיד את התאגידים לדין ושהסיבה היחידה להודעתו היא ניסיון להסיט את תשומת הלב מכך שהוא פועל באכיפה בררנית נגד ראש הממשלה".

10:33 עריכה

מרב מיכאלי בגלי צה"ל: "ודאי שהמפלגה לא עוברת את אחוז החסימה עם פרץ ושמולי – ובצדק. העבודה חייבת לחזור ולבנות את עצמה מחדש, היא שירתה את הימין יותר מדי פעמים".

10:44 עריכה

האם בליכוד יערכו בחירות מוקדמות? ניר ברקת תומך בפריימריז לרשימה. לדבריו "הליכוד היא התנועה הדמוקרטית היחידה בישראל ועל כך גאוותנו. לכן אנו צריכים לקיים פריימריז לבחירת הרשימה לכנסת, כי זו חובתנו ל-140,000 מתפקדי הליכוד וזו הדרך שלנו לחזק את החיבור לשטח ולהביא לנצחון הליכוד בבחירות".

גם שלמה קרעי תומך בכך. הוא כתב בטוויטר שלו: "אומנם עברו קצת פחות משנתיים ומערכת בחירות אחת ארוכה מאוד, אבל יותר מידיי דברים השתנו בזמן הזה. הליכוד היא כמעט התנועה הדמוקרטית היחידה והטובה ביותר בישראל ועליה לחזק את היתרון הזה שלא יהפוך לנוסטלגיה בלבד. יש לקיים פריימריז לרשימת הליכוד לאלתר כדי לקבל אמון מחודש מחברי הליכוד".

גם השר אלי כהן אמר בגלי צה"ל כי הוא מעדיף שיהיו פריימריז וכי בתחילת השבוע הבא תהיה הכרעה בעניין.

השרה גילה גמליאל לא החלטית: "מצד אחד יש חברי כנסת שלא הספיקו לממש את עצם כהונתם אחרי שהביאו 36 מנדטים לליכוד ואנחנו לקראת סגר ויש מורכבות טכנית, אבל מצד שני עברו מאז הפריימריז האחרונים כמעט שנתיים. כל החלטה תתקבל באהבה".

10:52 עריכה

שרן השכל הודיעה על הצטרפותה לגדעון סער והתפטרותה מהכנסת.

לדבריה של השכל כשהצטרפה לליכוד חשבה שזו המפלגה המתאימה עבורי אולם השנה האחרונה הבהירה כמה הליכוד רחוק מהאידיאלים שלה.

על סער אמרה השכל:

"לפני כשנה, תמכתי בגדעון סער בהתמודדות לראשות הליכוד. הערכתי את הניסיון הרב שלו, ואת יכולתו לפעול וּלשנות. בעיקר, ראיתי בו את האדם היחיד במערכת הפוליטית, שיכול לאחד את העם, לחבר בין סיעות הבית, ולהרכיב קואליציה יציבה. השנה האחרונה, ושלש מערכות הבחירות האחרונות, הוכיחו שהדברים נכונים שבעתיים".

גדעון סער בירך את השכל וכתב בפייסבוק שלו:

ברוכה הבאה ח"כ שרן השכל, המצטרפת היום ל"תקווה חדשה".
שרן היא אשת ציבור חזקה עם עמוד שדרה ומצפן ערכי.
שרן היא לוחמת. היא חברת הכנסת הראשונה ששירתה בשירות סדיר קרבי בצה"ל. בשדה הפוליטי היא כבר הוכיחה פעמים רבות את אומץ לבה ונחישותה במאבק על השקפת עולמה ואמונותיה. עקבתי בהשתאות אחרי האומץ שהפגינה כשבחרה לשתף את הציבור במאבקה להביא את ילדתה לעולם.
שרן מייצגת באופן מובהק את השקפת העולם הליברלית, רעיון השוק החופשי וערכי החירות האישית והכלכלית.
ראיתי מקרוב את אומץ ליבה כשהתייצבה לצדי כבר לפני שנה עת התמודדתי על ראשות הליכוד מול נתניהו.
בחמש השנים שבהן היא מכהנת בכנסת התבלטה שרן גם בייצוג ישראל בפורומים בינלאומיים. בכנסת הנוכחית נבחרה, בנוסף לתפקידה כסגנית יו"ר הכנסת, גם לתפקיד יו"ר ועדת המשנה (של ועדת החוץ והבטחון) למדיניות חוץ.
שרן היא אשת ציבור צעירה ומבטיחה שעתידה לפניה, המחזקת היום את התקווה החדשה.
יחד איתה נחולל שינוי במדינה. נהפוך אכזבה לתקווה. נקשיב לאזרחים, נאחד את החברה, נשקם את הכלכלה, נחזיר את הממלכתיות ונוביל את ישראל לעתיד טוב יותר.
שיהיה לכולנו בהצלחה!

10:59 עריכה

ראש ההרכב במשפט נתניהו השופטת רבקה פרידמן-פלדמן נדבקה בקורונה.נכון לעת הזו, ולפי הנחיות הגורמים הרפואיים, היא צפויה להימצא בבידוד עד ליום ה-1 בינואר 2021.

על פי ההודעה מטעם הרשות השופטת, התחקיר האפדמיולוגי טרם הושלם, וככל שיהיה צורך בהנחיות לגורמים נוספים הן יימסרו בהמשך. עוד נמסר כי השופטת חשה בטוב.

11:01 עריכה

פרקליטה של שרה נתניהו, עו"ד יוסי כהן, בפניה ליועמ"ש בבקשה להורות על חקירתו של יעקב קדוש, עובד לשעבר בחברת הניקיון שהועסקה במעון ראש הממשלה.

הפנייה ליועמ"ש באה לאחר שעובדות במעון הטילו דופי בגרסתו, ולאחר שהודה במתן עדות שקר.

11:53 עריכה

השר לשעבר איוב קרא שאמור להכנס לכנסת לאחר התפטרות שרן השכל: "עד יום שישי אחליט אם להיכנס לכנסת או לא, בעקבות עיסוקיי עם מדינות המפרץ והשלום הכלכלי שכל כך קרוב לליבי".

אחרי איוב קרא ברשימת הליכוד נמצאת מטי יוגב ואחריה יהדה גליק.

12:09 עריכה

בצלאל סמוטריץ' התערב עם רם שפע מכחול לבן על בקבוק וויסקי שלא הולכים לבחירות ועכשיו הוא ישלם – כמו כולנו בעצם.

12:18 עריכה

ציפי לבני החליטה להגיב לדברי רביב דרוקר אתמול לפיהם "התאבדה פוליטית" בכנסת.

 בפוסט בפייסבוק כתבה: התעלמתי הרבה זמן, הפעם החלטתי לשים את זה כאן.

העובדות ביחס לאי הרכבת הממשלה ב2008:

1. כשקיבלתי את המנדט להרכיב ממשלה כשנה וחצי לפני סיום הקדנציה של הממשלה, המשחק כבר היה מכור. הגוש/ציר בין נתניהו לש"ס, נסגר לפני. לא משנה מה הייתי מסכימה לשלם, ממשלה לא יכלתי להרכיב.

2. במהלך המו"מ התברר שהמחיר הוא לא רק תשלום הקצבאות. הדרישה הנוספת היתה ביטול המו"מ לשלום. (מזכירה שמדובר באלי ישי – ימין קיצוני שלימים הקים מפלגה שבמצעה נאמנות מוחלטת לתורה וארץ ישראל השלמה.) והדרישה הבאה שתוכננה, חקיקה שתפגע בנשים בבתי הדין הרבניים.
אז להיגרר כסמרטוט בהסכמות שמנוגדות לכל מה שאני מאמינה ובשבילו הגעתי לפוליטיקה, גם לבגוד במצביעים וגם לא להרכיב ממשלה?? משל הדג המסריח והעיר קטן לעומת זה. (נדמה לי שיש דוגמאות עכשוויות ..)

בבחירות שהגיעו לאחר מכן ניצחתי את נתניהו ראש בראש אבל הגוש שנסגר קודם ניצח אותנו.

ב-2013 כדי להשפיע מבפנים, נכנסתי לממשלה בתנאים שלי: שרת משפטים עצמאית ואחראית על המשא ומתן עם הפלסטינים. מו"מ שעד אז היה בהקפאה מוחלטת. ואז, בדיוק כשנתניהו הסכים להמשיך במו"מ על בסיס קוי 67 על פי מסמך אמריקאי שנוסח אחרי מאות שעות עבודה, כתב אותו רביב דרוקר מאמר תחת הכותרת: "תתפטרי, ציפי תתפטרי" ובו הציטוט הבא:

"אני לא משלה את עצמי שתקבלי את עצתי החכמה. במקום שבו את נמצאת, מפתה מאוד להפוך לשמעון פרס או לאהוד ברק, לשכנע את עצמך שהיה כל כך הרבה יותר גרוע אם לא היית שם, שטויות".

אז למרות הקריאה הנרגשת, נשארתי ועוד הספקתי למנות שני שופטים ליברלים לבית המשפט העליון.

אני באמת לא חושבת שהכל זה שחור ולבן והמסקנה שלי שצריך לשקול כל פעם בהתאם לנסיבות מה נכון לעשות, על מה בשום אופן לא מוותרים ועל מה כן, לפי סדר עדיפויות. אבל גם כשמשבחים או מבקרים, עובדות רבותי עובדות.

והמסקנה החשובה מכולם לחבריי בפוליטיקה, לכו על פי צו מצפונכם ולא על פי דברי הפרשנים. הם ישנו את דעתם ואתם תשלמו את המחיר (לפעמים גם המדינה.)

12:47 עריכה

ח"כ פרוש מיהדות התורה אמר ב-103fm: "אם נתניהו לא יכול להרכיב ממשלה, אנחנו צריכים לבדוק מי יכול לתת תשובות לשאלות שלנו".

בנוסף אמר "אנחנו לא נולדנו כדי ללכת לאופוזיציה. ממתי גדעון סער היה פסול אצלנו? מה? אם ביבי לא יוכל להרכיב ממשלה אנחנו נלך לאבדון? למדבר אופוזיציוני?"

למרות זאת, פרוש הבהיר שהם מעדיפים את נתניהו וכי הוא "לא חושב שמישהו מסוגל להתחרות בנתניהו בתחום המדיני".

12:55 עריכה

אחמד טיבי יורד בטוויטר על איוב קרא וגם קצת על עומר ינקלביץ':

13:01 עריכה

ממונה הקורונה נחמן אש אמר בגלי צה"ל כי יש לסגור את מערכת החינוך לא עקב הדבקה בקרב הילדים אלא עקב ההורים שלהם שלא נזהרים. לדבריו: "השיקול שלנו בהמלצה על סגירת מערכת החינוך לא מתבסס על רמת התחלואה הנמוכה של הילדים, אלא על ההתנהלות מסביב – הסעות ומפגשים שמגדילים את ההדבקה. התחלואה עלתה במהירות וצריך לנקוט בצעדים קשים שיורידו אותה במהרה". 

13:32 עריכה

שרן השכל הגיעה כדי למסור את התפטרותה ליו"ר הליכוד יריב לוין ושניהם הצטלמו יחדיו.

שרן השכל מגישה התפטרותה ליו
השכל, הדף, והיו"ר.
13:42 עריכה

פיקוד העורף מוסר כי "סבירות גבוהה שהמוטציה החדשה הגיעה לישראל". ב-ynet מדווחים כי לפי נתוני מפקדת אלון, מחצית מהנדבקים החדשים בקורונה התגלו בחקירות אפידמיולוגיות. מצד שני, בחודש האחרון לא נעשו תחקורים של השבים מדובאי וטורקיה.

14:00 עריכה

בצלאל סמוטריץ' הגיע לתמוך בחבריו של אהוביה סנדק שהקימו במקום בו הוא נהרג מאחז.

14:03 עריכה

בחדשות 12 מפרסמים כי ראש מערך החקירות האפידמיולוגיות במשרד הבריאות ליאורה ולינסקי, הגישה מכתב התפטרות לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס. במכתב היא מפרטת את סיבות עזיבתה את התפקיד ומותחת ביקורת על העברת המערך לפיקוד העורף.

בין השאר היא כותבת: "באחת, אנשי הצבא הפכו להיות מומחים בלתי מעורערים לנושא החקירות האפידמיולוגיות, זאת מבלי שיש להם כל ידע בנושא ו/או הכשרה מקצועית לכך". התוצאות לשיטתה: "אלפי אנשים בבידוד שלא לצורך ומעט מאוד מידע על מקומות הדבקה".

ולינסקי מוסיפה: "ניסיתי בכל כוחי לשנות החלטות שלתפיסתי התקבלו ללא חשיבה מקצועית וללא הבנת ההשלכות. הסמכות על מערכות המידע של החקירות הופקעה מידי אנשי המקצוע והועברה במלואה לממונה על החקירות בפקע"ר, אדם ללא ניסיון בחקירות או באפידמיולוגיה".

14:27 עריכה

עמיר פרץ לא יתמודד על ראשות מפלגת העבודה. בפוסט בפייסבוק כתב שר הכלכלה:

אני כותב לכם שורות אלה מתוך כבוד והערכה לכל אחת ואחד מכם. מתוך תחושת אחריות המוטלת עליי אני מודיע כי בבחירות הקרובות לא אוביל את מפלגת העבודה ולא אעמוד בראש הרשימה לכנסת. בעת הזו מפלגת העבודה חייבת לעבור התחדשות ולבחור לה יו"ר חדש והנהגה חדשה.

עשיתי הכל במערכות הבחירות הקודמות כדי להביא לחילופי שלטון. לא הסכמתי להצטרף לממשלת ימין צרה למרות התמורות הפוליטיות האישיות הגדולות שיכולתי לקבל.

אך כאשר בני גנץ קיבל החלטה אמיצה בעת משבר עולמי חסר תקדים ומתוך אחריות לאומית, להקים ממשלת רוטציה שיוונית בה למרכז שמאל עמדות השפעה משמעותיות, ותאריך לסיום כהונתו של בנימין נתניהו, החלטתי לתמוך במהלך הזה. בחרנו בפשרה מתוך הסתכלות מפוכחת על מצב המדינה, מצב החברה הישראלית והמציאות הפוליטית.

ידעתי שאשלם מחיר פוליטי כבד אך עשיתי זאת כי רציתי למנוע מערכת בחירות רביעית שהייתה מלהיטה את הרוחות, מגבירה את ההסתה והשיסוי הפנימי בעם ועל פי כל התחזיות (אם היו מתקיימות בחירות ביולי-אוגוסט 2020), נתניהו היה מצליח להקים ממשלת ימין צרה וקיצונית.

הצטרפתי לממשלה למען מדינת ישראל ואני לא מצטער על כי הייתי שם יחד עם חברי איציק שמולי, שני שרים ממפלגת העבודה שנשלחו על ידי חברי הועידה שהכריעו ברוב עצום בעד כניסה לממשלה. אני לא מצטער על יום אחד במשרד הכלכלה שם אני מוביל כלכלה אנושית על פי תפיסת העולם הסוציאל דמוקרטית בה אנו מאמינים. אני שמח על ההזדמנות שבה איציק שמולי, מנהיג סטודנטים שצמח למנהיג חברתי מעורר השראה הוכיח כי הוא יכול להנהיג את משרד העבודה והרווחה בתקופה המורכבת והקשה ביותר תוך הפגנת מקצועיות ורגישות שסייעה לכל האוכלוסיות המוחלשות בישראל.

אני שמח כי היייתי שותף לבני גנץ שר הביטחון ולגבי אשכנזי שר החוץ שבדרך חכמה שעוגנה בהסכמים הקואליציוניים הצלחנו למנוע את סכנת הסיפוח החד צדדי ובמקום זאת היינו שותפים לתקופה בה נחתמו הסכמי שלום עם האמירויות, בחריין ועכשיו מרוקו. אני שמח כי עמדתי לצידו של יו"ר ההסתדרות לשעבר, שר המשפטים ידידי אבי ניסנקורן שביטן וחיזק את חומת המגן של מערכת המשפט, שומרי הסף והדמוקרטיה הישראלית.

לצערי השותפות בתוך הממשלה כשלה. נתניהו יצר משבר אמון שרק הלך וגבר עד מצב בו לא ניתן לקיים עוד את הממשלה, ולכן מדינת ישראל יוצאת היום למערכת בחירות קשה שאיש אינו יודע איך היא תסתיים.

לאחרונה דחיתי אפשרות להיות משוריין במקום בטוח בצמרת כחול לבן, מתוך גישה כי אינני מייצג את עצמי בלבד אלא תנועה שלמה שמכילה אנשים ומנהיגים מצוינים בכל רחבי הארץ ומובילה תפיסת עולם ערכית.

מפלגת העבודה היא תנועה בת 100 שנים. טבעי שתנועה כזו עוברת משברים וגם נחלצת מהם. למפלגת העבודה יש את המשאבים האנושים, הערכיים, תנועת נוער מפוארת, תנועת עובדים ותנועת התיישבות המהווה תשתית פוליטית בריאה עבור כל מי שיוביל את מפלגת העבודה בעתיד.

מדינת ישראל משופעת בהון אנושי בלתי נדלה שמוכיח את עצמו בכל התחומים ולכן אני קורא לכל המנהיגות והמנהיגים שרוצים להיות שותפים בבנייתה מחדש של תנועת העבודה ההיסטורית לבוא ולהצטרף למפלגה ולהיות חלק ממסע התחדשות בתוך מפלגה שבה תתקיימנה התמודדויות דמוקרטיות.

כל חיי הציבוריים אני חלק ממחנה השלום והצדק החברתי, כך אני נוהג במשך כארבעים שנים. כי מעולם לא ויתרתי על הצורך לתת הזדמנות שווה לכל ילד, ועל המאבק לשוויון זכויות בלי הבדל של דת, גזע, מין או נטייה מינית.

לשמחתי, הדמוקרטיה הישראלית אפשרה לי, ילד שנולד ממרוקו וגדל במעברה להגיע למקומות ההשפעה המשמעותיים ביותר ולהשיג הישגים גדולים עבור אזרחי ישראל כולם.

אני מודה לכל פעילי המפלגה, צירי הועידה, שמוכיחים כל פעם מחדש כי אנו מקיימם דמוקרטיה אמיתית שיודעת לקבל הכרעות בשאלות גורליות למפלגה ולמדינה. אנו המפלגה שרבים מאזרחי המדינה, גם אלה שלא מצביעים עבורנו, יודעים כי היא נכס צאן ברזל עבור מדינת ישראל שבה כולנו שואפים לקיים חברת מופת המושתתת על הערך של "ואהבת לרעך כמוך ".ֿ

זה הזמן לאפשר לכוחות חדשים לפרוץ ולהנהיג ואני אעמוד לרשותם למען המדינה ולמען המפלגה.
מתוך חברות עמוקה,
שלכם
עמיר.

15:09 עריכה

פעילים במפלגת העבודה קוראים לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק להוביל את המפלגה בבחירות הקרובות לכנסת.

15:20 עריכה

חברת הכנסת מרב מיכאלי הגיבה להודעתו של יושב ראש מפלגת העבודה, שהודיע שלא יתמודד לתפקיד יושב ראש המפלגה: "הגיע הזמן. פריימריז בקרב המתפקדות והמתפקדים – עכשיו".

15:23 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הודיעו שהסדרת ההתיישבות הצעירה וההתיישבות לבדואים יעלו יחד בישיבת הממשלה הקרובה.

15:27 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סיום קורס הטיס: "המדיניות שלנו ברורה: מי שינסה לפגוע בנו – יספוג מהלומה מוחצת".

מכובדיי הרבים, מכובדיי בני המשפחות השכולות, כולל אברהם ודביר שנרב מלוד, אחיה של רינה הבלתי נשכחת.

המשפחות הנרגשות והגאות של מסיימי הקורס, והיום מעל כולם, עם הראש בעננים, הטייסים החדשים, הנווטים והנווטות. אני מברך אתכם בשמי, ובשם כל אזרחי ישראל. אתם עברתם קורס מאוד קשה, אחד הקשים ואולי הקשה ביותר בצה"ל, ואם עברתם אותו זה אומר שאנחנו מפקידים בידיכם לא רק את הכלים להגנתנו, אנחנו מפקידים בידיכם גם את האמון שלנו שתעשו כל מה שצריך כדי להגן על ארצנו ועל השמיים שלנו. עלו והצליחו.

לפני חודש איבדנו שני אנשים יקרים בטיסת אימון: את מדריך הטיסה, רב-סרן במילואים איתי זיידן ז"ל, ואת פרח הטיס, רב"ט ליהוא בן-בסה ז"ל. לבנו עם משפחותיהם. חיל האוויר, כדרכו, מפיק כל לקח אפשרי מההתרסקות בצפון הנגב.

האירוע הקשה מזכיר לנו שהגנת המדינה תמיד כרוכה בסיכון, אבל דבר אחד ברור: לא נפסיק לטוס, לא נחדל מן השמירה על ביטחון ישראל. צה"ל עושה זאת בלא הפוגה, סביב השעון, כולל בחודשי הקורונה. ייתכן מאוד שיש חילות אוויר בעולם, שהורידו הילוך בתקופת המגפה, אבל לא אצלנו. אצלנו המשימות דוחקות, האתגרים מתרבים והפעילות המבצעית הולכת ומתרחבת.

אנו ממשיכים לפעול נגד הניסיונות של איראן וגרורותיה להתבסס צבאית בסוריה. לא נתפשר בעניין זה, כפי שלא נתפשר בנוגע לניסיונות של אויבינו לפתח טילים מדויקים בסוריה, בלבנון ובכל מקום אחר. אנחנו לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. איננו מקלים ראש באיומים שמופנים נגדנו, ועם זאת איננו נרתעים מפניהם.

המדיניות שלנו ברורה ועקבית: מי שינסה לפגוע בנו יספוג מהלומה מוחצת. אל מול פני הסכנה, חיל האוויר נכון לפעול בעוצמה – בכל טווח, בכל זירה ובכל יעד. בד בבד, בממלכת האוויר של המזרח התיכון יש גם התפתחויות חיוביות, מאוד חיוביות.

בתוך ארבעה חודשים הבאנו ארבעה הסכמי שלום ונורמליזציה: עם איחוד האמירויות, בחריין, סודן ועכשיו גם מרוקו. התעופה האזרחית משנה את פניה אף היא כתוצאה מההסכמים הללו – יותר טיסות, ביותר נתיבי טיסות, ליותר ארצות. אתמול שוב עשינו היסטוריה: טיסה רשמית, ראשונה וישירה מנתב"ג לרבאט, בירת מרוקו.

ובכן, בשמיים מתקיימים במקביל סיכויים וסיכונים, הזדמנויות ואיומים. המטרה שלנו היא לצמצם את הסיכונים ולמקסם את הסיכויים. המטרה שלנו היא להבטיח תמיד את העליונות האווירית של ישראל באמצעות טיפוח היתרון האיכותי והעוצמה האסטרטגית של מדינת ישראל.

בוגרי ובוגרות קורס-טיס 181, היום אתם עומדים במסדר הכנפיים כתף אל כתף, ובקרוב מאוד תנסקו מעלה כנף אל כנף. בינתיים, אל תשכחו לתת כתף לזריקות, אנחנו צריכים אתכם מאוד בריאים, מאוד כשירים. הגנו עלינו בשחקים, שמרו על המדינה ושמרו על עצמכם.

עלו והצליחו.

15:30 עריכה

שר הבריאות הנחה את בתי החולים לחסן, החל מהשבוע הבא, את האוכלוסיות הזכאיות להתחסן נגד קורונה. בכך יצטרפו בתי החולים אל קופות החולים, שכבר מחסנות את הציבור.

15:37 עריכה

מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים רונן מנליס הודיע על התפטרותו מתפקידו. מנליס כיהן בתפקיד מחודש יוני האחרון. בשנים 2019-2017 שימש כדובר צה"ל.

רונן מנליס (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
רונן מנליס (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

ייתכן שהתפטרותו של מנליס מהשירות הציבורי נועדה כדי לאפשר לו להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת.

15:46 עריכה

הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה בראשות אליעזר גולדברג תדון מחר במינוי קובי שבתאי למפכ"ל המשטרה וקטי שטרית לנציבת שירות בתי הסוהר.

15:59 עריכה

השר לנושאים אסטרטגיים מיכאל ביטון קיבל את התפטרות מנכ"ל משרדו, רונן מנליס.

קיבלתי את התפטרותו של מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים, רונן מנליס.
הודיתי לו על עשייתו ובירכתי אותו בברכת הצלחה.

כפי שאמרתי בעבר, פעילות המשרד כנגד הדה-לגיטימציה של ישראל מצד אחד, וקידום תדמיתה החיובית מצד שני, הינה חשובה וצריכה אף להתגבר ולהתחזק, כחלק מביסוס מעמדה של ישראל בעולם. בעניין זה אני מאמץ את המלצת המנכ"ל מנליס במכתבו אליי, לפיה "יש לממש תהליך סדור שיביא למיזוג המשרד עם משרדי ממשלה וגופי ביצוע נוספים". ואכן בימים אלה אני בוחן את האפשרויות השונות למימוש המלצתו.

16:10 עריכה

יושב ראש ימינה הגיע למשכן הכנסת. הערב, בשעה 20:10, הוא צפוי להודיע על התמודדותו לתפקיד ראש הממשלה.

16:57 עריכה

החלה ישיבת הממשלה, שבה ידונו השרים בהחמרת ההגבלות. משרד הבריאות דורש להטיל סגר מלא.

17:00 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן קיבל הצעה להתמודד על ראשות העבודה – כך דיווח יובל קרני באתר ynet.

17:32 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע שבשבוע הבא יגדל מספר המתחסנים.

17:36 עריכה

ארבעה חולים, הנושאים את המוטציה שהתגלתה בבריטניה, אותרו בישראל – כך הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין.

18:09 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאיתור מוטציית הקורונה בישראל.

ברור מאליו שנקטנו בצעדים הנכונים כשסגרנו את השמיים מבריטניה ומיתר העולם, ברור מאליו שנקטנו נכון כשחייבנו ישראלים להיכנס לבידוד במלוניות, וברור מאליו שנקטנו בצעדים הנכונים כשביקשנו לאתר אנשים שהיו באנגליה ובשאר המדינות הנגועות. עם זאת, כרגע אנחנו צריכים להניח שהנגיף מתפשט כאן. החדשות הטובות הן שההערכות של החברות שמספקות לנו את החיסונים, הן שהחיסונים הללו, בסבירות גבוהה אבל לא מוחלטת, מטפלים גם במוטציה. את זה נדע עוד כמה ימים, אין לנו ביטחון שכך יהיה. אנחנו צריכים להמתין כדי לדעת את זה.

זה רק מחזק את מה שאנחנו דנים בו כרגע – דהיינו לקדם מהר מאוד את מבצע החיסונים שלנו שהוא כרגע מהמהירים ביותר בעולם ביחס לאוכלוסייה ובמקביל להגביל את תפוצת המחלה, גם של הנגיף הקודם וגם של המוטציה. שני הדברים צריכים להיעשות במקביל – גם מבצע חיסונים מהיר מאוד וגם הגבלות. אם נעשה זאת, נהיה המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מהמגפה. זה אפשרי, אנחנו יכולים לעשות זאת אם נעשה את זה ביחד.

18:17 עריכה

שר החינוך יואב גלנט נכנס לבידוד, לאחר שהתברר שנחשף ביום שני האחרון לחולה קורונה. גלנט מסר שהוא חש בטוב ואינו מפגין תסמינים האופייניים לחולי קורונה. את הבשורה שעליו להיכנס לבידוד קיבל השר במהלך ישיבת הממשלה.

18:27 עריכה

מפלגתו של גדעון סער, תקווה חדשה, הכריזה שתמסור הערב הודעה לציבור. ההודעה תפורסם בשעה 20:20.

מעט קודם לכן, בשעה 20:10, ימסור יושב ראש ימינה, נפתלי בנט, הודעה לציבור. חבר הכנסת צפוי – לפי ההערכות – להודיע על התמודדותו לתפקיד ראש הממשלה.

18:57 עריכה

החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, פרופסור ירון זליכה, נערך להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת – כך דיווחה טל שלו ב"וואלה! ניוז" על סמך דבריהם של גורמים במערכת הפוליטית.

פרופסור ירון זליכה נושא דברים בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 7 באוגוסט 2020 (צילום: פלאש 90)
זליכה נושא דברים בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים באוגוסט האחרון (צילום: פלאש 90)

זליכה מסר בתגובה: "כמו רבים מאזרחי המדינה, אני חרד לעתידה הכלכלי חברתי של ישראל. אי אפשר להישאר אדיש נוכח הניהול הכושל של המשבר וההחלטות הנגועות בפוליטיזציה זועקת לשמיים. בשבעות האחרונים פונים אליי אזרחים ואישיים פוליטיים שאומרים שחייבים שינוי וזה הזמן לעשות מעשה. לכולם אני משיב כי טרם החלטתי מהו האמצעי הנכון וכשיהיה לי מה להודיע אודיע".

19:12 עריכה

התנועה לאיכות השלטון פנתה לליכוד בבקשה לומר האם אורלי לוי אבקסיס קיבלה הבטחה להשתריין ברשימת הליכוד לכנסת, כשעזבה את סיעת העבודה-גשר-מרצ וחברה לליכוד.

19:32 עריכה

גדעון סער יודיע הערב על הצטרפות של בכיר בליכוד למפלגתו, תקווה חדשה – כך העריכה הערב דפנה ליאל ב-N12. לעומתה דיווח יובל קרני מ"ידיעות אחרונות" ש"הדיבורים" הם על כך שסער יכריז על הצטרפותו של הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, למפלגתו.

19:40 עריכה

יושב ראש הבית היהודי רפי פרץ יעזוב את התפקיד ותחתיו יתמנה מנכ"ל המפלגה, ניר אורבך – כך דיווח חיים לוינסון מ"הארץ".

20:04 עריכה

גורמים בליכוד אומרים שהשר זאב אלקין יודיע הערב על פרישה מהליכוד והצטרפות לגדעון סער – כך דיווח עמית סגל. בממשלה הנוכחית מכהן אלקין כשר ההשכלה הגבוהה והמשלימה וכשר משאבי המים. בעבר כיהן כשר להגנת הסביבה, שר העלייה והקליטה ושר ירושלים ומורשת.

זאב אלקין בטקס חילופי השרים במשרד להגנת הסביבה בירושלים, 18 במאי 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אלקין בטקס חילופי השרים במשרד להגנת הסביבה בירושלים במאי האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
20:16 עריכה

יושב ראש ימינה, נפתלי בנט, נושא בשעה זו דברים. "הערב, אני עומד פה בפניכם, אזרחי ישראל ומודיע שאני מתמודד לתפקיד ראש ממשלת ישראל, כדי להביא סופסוף את השינוי, כדי שלישראל תהיה מנהיגות שרואה את האזרחים, ולא את עצמה. כדי להחזיר את הרוח הישראלית הגדולה של יצירתיות ואמונה. אותה הרוח שהחזירה עם מפוזר לביתו אחרי אלפיים שנות גלות".

20:26 עריכה

שר ההשכלה הגבוהה והמשלימה ושר משאבי המים זאב אלקין הגיש את התפטרותו מהממשלה. ההתפטרות תיכנס לתוקף בעוד 48 שעות.

מכתב ההתפטרות של אלקין מהממשלה
מכתב ההתפטרות של אלקין מהממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוכל להחזיק בתיקים בעצמו, בשל הפסיקה האוסרת על נאשם בפלילים לכהן כשר בממשלה, לכן יידרש למנות שרים אחרים או לסגור את המשרדים ולהעביר את סמכויותיהם.

20:30 עריכה

הליכוד בתגובה לדבריו של יושב ראש ימינה, נפתלי בנט –

בשעה שבנט נותן נאום מבולבל וטרחני בטלוויזיה, ראש הממשלה נתניהו מוביל את קבינט הקורונה למבצע החיסונים המהיר בעולם וסגרים נחושים, שיביאו את ישראל לצאת ראשונה בעולם מהקורונה.

כל ההצעות של בנט נכשלו בעולם כולל באירופה שקרסה לסגרים עם אינספור מתים יותר מישראל. רק הניהול של ראש הממשלה נתניהו הביא את ישראל למקום הראשון בעולם בחיסונים, פעל בנחישות ובמהירות לעצירת המוטציה והציב אותנו באחד המקומות הטובים בעולם בתחלואה ובתמותה.

20:32 עריכה

הליכוד תוקף את זאב אלקין על רקע הדיווחים שבכוונתו להודיע על הצטרפותו לגדעון סער.

שר המים אלקין דילג מקדימה לליכוד ומהליכוד לגדעון רק בגלל שלא הצליח להיכנס ל-10 הראשונה בליכוד ולא קיבל את הג'וב שרצה. מפלגת גדעון היא מחנה פליטים ועריקים שנכשלו בבחירות הדמוקרטיות בליכוד ושלא יכולים להיבחר בהן. למרות מכתב רצוף שקרים גם אלקין יודע שלגדעון אין ממשלה בלי לפיד והשמאל.

20:40 עריכה

השר זאב אלקין הודיע על פרישתו מהליכוד והצטרפותו למפלגת תקווה חדשה בראשות גדעון סער. "לצערי, בשנתיים האחרונות ובמיוחד בתקופה האחרונה אני מרגיש יותר ויותר שהשיקולים האישיים והגחמות של סביבתו הקרובה תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בתהליך קבלת ההחלטות", אמר אלקין על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אדוני ראש הממשלה, אני מכיר אותך היטב ויודע שאתה צופה בנו כעת. אתה יודע היטב את האמת הפשוטה – אתה לקחת שוב, משיקולים אישיים, את כל המדינה, בפעם הרביעית לבחירות מיותרות תוך שנתיים", אמר.

"אינני יכול עוד להמשיך לשמש כשר בממשלתך ולשאת באחריות הקולקטיבית למעשיך. לכן, בכאב עצום, הגשתי לפני דקות אחדות את מכתב התפטרותי מהממשלה ומתנועת הליכוד". אלקין גם אמר שיתפטר מחר מהכנסת.

"אתה, אדוני ראש הממשלה, הרסת את תנועת הליכוד והבאת לתוכה אווירה של פולחן אישיות, חנופה, פחד להביע ביקורת וחצר ביזנטית".

20:56 עריכה

גדעון סער בירך את זאב אלקין, שהתפטר מהליכוד והצטרף לתקווה חדשה.

שמח וגאה על החלטתו של חברי, השר זאב אלקין, להצטרף לתקווה חדשה בראשותי. זאב הוא מהאיכותיים ביותר, החכמים ביותר והערכיים ביותר במערכת הפוליטית שלנו. בעל נסיון עשיר בתפקידים בכירים בכנסת ובממשלה. החלטתו מעידה על יושרו, יושרתו ואומץ-ליבו. עזה אמונתי כי ביחד – נצליח.

20:59 עריכה

חברי הליכוד תוקפים את השר זאב אלקין, שהתפטר הערב מהממשלה ומהמפלגה.

21:11 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לעשות הפסקה בת שעה בישיבת הממשלה, שדנה בהטלת הסגר. לדבריו, הדבר נועד כדי שיתייעץ עם השרים הרלוונטיים.

21:49 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לפרישת זאב אלקין מהממשלה ומהליכוד.

22:00 עריכה

החל משעה זו – 22:00 בלילה – כל מי שמגיע לישראל מחו"ל נדרש להיכנס לבידוד במלונית.

נוסעים בנמל התעופה בן-גוריון, 14 בדצמבר 2020 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
נוסעים בנמל התעופה בן-גוריון בשבוע שעבר; אין קשר בין הדיווח לאישים הנראים בתמונה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
23:03 עריכה

מיום ראשון בשעה 17:00 יוטל סגר שיימשך שבועיים – זו ההצעה שתובא לאישור הממשלה. לפי הצעה זו, הלימודים בגני הילדים ובכיתות א'-ד' וי"א-י"ב יימשכו; המסחר ייסגר, אך משלוחים יתאפשרו; תוחל הגבלת תנועה של אלף מטרים.

אם מקדם ההדבקה לא יהיה קטן מ-1 ומספר הנדבקים ביום לא יהיה קטן מאלף – הסגר יוארך – לפי ההצעה – בשבועיים נוספים.

00:20 עריכה

הממשלה אישרה הלילה במשאל טלפוני את ההחלטה להטיל סגר החל מיום ראשון ב-17:00, אשר יימשך לשבועיים לפחות.

סגירה