הצביעו עבור מי שאתם באמת מעדיפים

עובדות אלטרנטיביות (צילום: דן פרי)
דן פרי
עובדות אלטרנטיביות

כעת, כששוב נלך לבחירות, יש לי בקשה ממצביעי ישראל, המנוסים אך גם מבולבלים: הצביעו בלי חוכמות עבור המועמד שאתם באמת מעדיפים, ולא עבור מי "שיכול".

ישראלים רבים חושבים או מעט מדי או יותר מדי בבואם לבחור, וזו בעיה בהתחשב בתדירות המעמד – ארבע מערכות תוך שנתיים. עם קצת הגיון וגם טיפת מזל, אולי הפעם נצליח יותר.

כעת, כששוב נלך לבחירות, יש לי בקשה ממצביעי ישראל, המנוסים אך גם מבולבלים: הצביעו בלי חוכמות עבור המועמד שאתם באמת מעדיפים, ולא עבור מי "שיכול"

במה הדברים אמורים?

החושבים מעט מדי הם אלה שמצביעים אוטומטית למפלגה מסוימת מבלי להתחשב בתוצאות.

בתיאוריה זה קורה בכל הצדדים, אבל האמת היא שזה ממש מגפה בימין: המוני מצביעי ימין אינם רוצים מדינה דו-לאומית ובכל זאת רק פיצוץ גרעיני יזיזם מהמקום. הם רואים את עצמם כסוג של אוהדי כדורגל: נאמנים תמיד לקבוצה, גם אם ההנהלה כולה טיפשים והשחקנים אינם מוצאים את הכדור.

שמעתי כאלה, המודים בפה מלא שהליכוד פוגע באינטרסים שלהם, ואין הדבר משפיע על הצבעתם. הסברים לא חסר: במדינה במצור הלאומנות תמיד פורחת; מלחמת התרבות משתלטת על השכל; די-די-טי; הכל עגום, מיותר ומדכדך. זו בעיקר הסיבה שהליכוד והפרוקסי שלו ש"ס עדיין מקבלים כ-30% בסקרים ויהי מה.

זאת למרות שסירובו של בנימין נתניהו להעביר את תקציב שנת 2020 (על המגפה והמשבר הכלכלי העמוק שפקדו אותה)  מביא אותנו לשנת 2021 (שצרכיה הכלכליים קיצוניים ודחופים והוצאותיה הכבירות לא מתוקצבות) עם תקציב שהוקפא בשנת 2019, ושרמתו נקבעה בכלל בשנת 2018 והיתה רלוונטית לאותם ימים. הוא עשה זאת כדי להשאיר פתח להתחמקות מהרוטציה עם בני גנץ, ועל אף הנוכלות והפגיעה בכלכלה ובעניים הדבר כמעט לא נזקף לחובתו.

המחשבה העודפת באה לרוב לידי ביטוי בהצבעה טקטית מוגזמת.

היסטורית, הצבעה טקטית נטתה להעביר את המצביעים בין מפלגות באותו הגוש.

כך הצביעו אנשים שליבם עם מרץ עבור כחול לבן, מפלגה שבסופו של דבר בגדה בהם בהצטרפותה לנתניהו. הם הצביעו כך כדי ליצור מפלגה גדולה, המאזנת את הליכוד. לגודל המפלגה אין משמעות רבה בשיטה הישראלית בה הגוש קובע – אבל תמיד יש רושם שבכל זאת גודל יביא גם מומנטום פוליטי ולגיטימיות ציבורית. כחול לבן קרסה למרות הניצחון בבחירות האחרונות בגלל חולשה וחישוב מוטעה, ולכן היא נעלמת כרגע בסקרים. הצבעה טקטית יכולה להניב תוצאה כזו.

הצבעה טקטית גרמה לחילופין גם לאנשי מרכז להצביע למרץ, מפלגה שחלקם החשיבו כנאיבית מדינית וסוציאליסטית יתר על המידה. הם תמכו בה כדי למנוע את ירידתה מתחת לאחוז החסימה, דבר שהיה מבזבז קולות לגוש ופוגע אנושות בגנץ.

הצבעה טקטית גרמה לחילופין גם לאנשי מרכז להצביע למרץ, שחלקם החשיבו כנאיבית מדינית וסוציאליסטית מדי. הם תמכו בה כדי למנוע את ירידתה מתחת לאחוז החסימה, מה שהיה מבזבז קולות לגוש ופוגע אנושות בגנץ

כך וודאי גם אנשי ימין שאינם קיצוניים הצביעו למפלגות קטנות של הימין הקיצוני.

לקראת הבחירות הקרובות, עם זאת, הסקרים מנבאים וריאציה פרועה של הצבעה טקטית, מיותרת לחלוטין וממש ולא נבונה: התמיכה הניכרת בסקר ערוץ 12, שפורסם ביום פיזור הכנסת, של מצביעי מרכז-שמאל לשעבר עבור נפתלי בנט מימינה ומורד הליכוד גדעון סער עם חבורתו החדשה-ישנה.

בבחירות מרץ 2020 קיבלו מפלגות המתנגדות לנתניהו 62 מתוך 120 מנדטים. הרוב נגד נתניהו לא ירד מהארץ. אבל כ-15 מנדטים כאלה עוברים, על פי הסקרים לפחות, לסער ולבנט, פחות או יותר.

אפשר לקוות שסקרים כאלה, בהם היו מספר גבוה של לא-משיבים, הם מוקדמים מידי ובכלל לא מייצגים – ושכאשר הדברים במרכז-שמאל יתבהרו הכל ייראה אחרת. אבל אם לא, אפשר יהיה לומר שני דברים:

  1. אנו עשויים לקבל את הכנסת הלאומנית ביותר בתולדות ישראל.
  2. כנסת זו עשוייה להדיח את נתניהו סוף סוף, מכיוון שיש מרד בימין עצמו נגד השחיתות וסמכותנות שלו.

שני הדברים גם יחד עשויים לקרות בעצם. ישראל עשויה להיפטר מנתניהו המפוקפק ובמקביל לקבל ממשלה נקיית כפיים ומטורפת לגמרי, הנחושה להגדיל את פרויקט ההתיישבות האובדני בגדה המערבית. זה יהיה נכון במיוחד אם הליכוד ידיח בעצמו את נתניהו לאחר הפסד מסתמן. סער יתאחד איתם מיד בתור ראש ממשלה ואף יצפה להכרת תודה מטעם השמאל על כך שסילק להם את הדמון הנורא.

ישראל עשויה להיפטר מנתניהו המפוקפק ובמקביל לקבל ממשלה נקיית כפיים ומטורפת לגמרי, הנחושה להגדיל את פרויקט ההתיישבות האובדני בגדה המערבית

האם זה מספיק טוב? מדוע שבוחר מרכז-שמאל אחד יתמוך בסער במקום באדם ליברלי, חילוני ופרגמטי כמו יאיר לפיד?

מדובר בכשלי השכל והרוח.

  • סיבה אחת היא חוסר היכולת לאזן בין נרטיבים סותרים ומורכבים. סער טוב כי הוא מסכן את נתניהו – אז האם הוא יכול להיות גם רע?
  • ישנה גם אנטיפתיה מזוכיסטית ולא הגיונית למועמדים שנראים כלא מיועדים לניצחון. בכל העולם אנשים שהצד שלהם מפגר בסקרים לא מצביעים, דבר שיוצר אפקט כדור שלג ומבטיח את ההפסד. זה לעיתים גם מובנה בסקרים – נבואה שמגשימה את עצמה.
  • הסיבה השלישית – קשורה לשניה אך עוד יותר מעוררת רחמים – היא אינסטינקט העדר לתמיכה ב"ווינרים", אף שיהיו נבלים. הפסד זה יותר מייאש מטיפשות, כך נראה.
  • לאחר מכן מגיעה אי ההבנה של מערכת פוליטית מטורפת שנראית עוד יותר גרוע בגין הבלקניזציה של החברה. אף אחד כבר לא מבין מה קורה כאן.

עם כל ההבנה לטבע הדפוק שלנו, טוב יעשו הבוחרים אם לא יתבלבלו: סער יועיל מאד להפלת נתניהו גם ללא תמיכת אנשי שמאל. די בכך שהוא מוריד קולות מהליכוד ומקיים את הבטחתו שלא להצטרף שוב לנתניהו. שיואיל להצטרף ללפיד ולחולדאי אם ירוץ – ואפילו, כן כן, גם לערבים. אם בנט המתנדנד ייצמד לאותה עמדה, זה גם יהיה שימושי. לא עוד יוכל הנאשם מספר אחד לבחוש במערכת שלטון החוק ולנסות לבטל את משפטו.

ההחלטה הלא נבונה של גנץ להצטרף לנתניהו בגלל שבזמן קורונה לא מחליפים סוסים (או שאי אפשר לרצות איכשהו את הנדל והאוזר) אינה סיבה לשלול מהמרכז-שמאל את הרוב שהיה צריך להפעיל ללא רחמים לפני חודשים.

עם כל ההבנה לטבע הדפוק שלנו, טוב יעשו הבוחרים אם לא יתבלבלו: סער יועיל מאד להפלת נתניהו גם ללא תמיכת אנשי שמאל. די בכך שהוא מוריד קולות מהליכוד ומקיים את הבטחתו שלא להצטרף שוב לנתניהו

להצביע עבור סער או בנט מבלי שבאמת מעדיפים אותם זה מקרה נדיר של לחשוב מעט מדי ויותר מדי בעת ובעונה אחת. זה מקעקע את יסודות הגיון הדמוקרטיה. וזה יחזק את אלה שכבר מסיקים שהאנושות איננה מסוגלת לעמוד במשימה.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 929 מילים ו-1 תגובות
סגירה