איך לחפש (ולמצוא) מידע משפטי בחינם באינטרנט

חיפוש באינטרנט, אילוסטרציה (צילום: iStock / Chinnapong)
iStock / Chinnapong
חיופש באינטרנט, אילוסטרציה

לפני רכישת דירה, ביצוע השקעה, או הצטרפות לשותפות, כיצד ניתן לדעת עם מי לא להיכנס למיטה עסקית ואיך ניתן לוודא שאתם מוגנים מפני נוכלים? תופתעו לגלות כמה בקלות תוכלו להשיג מידע רב באינטרנט בחינם (או כמעט בחינם).

בין אם מדובר בהשכרת דירת מגורים טיפוסית ובין אם זו השקעה של מיליוני שקלים, כדאי לנסות לקבל את מלוא המידע לגבי הצד השני לכל עסקה. אתרי אינטרנט רבים יוכלו לסייע לכם 'לבלוש' באופן דיסקרטי ולקבל מידע רב ביעילות, מבלי לצאת מהבית ובחינם (או בעלות סמלית).

בין אם מדובר בהשכרת דירת מגורים טיפוסית ובין אם זו השקעה של מיליוני שקלים, כדאי לנסות לקבל את מלוא המידע לגבי הצד השני לכל עסקה. אתרי אינטרנט רבים יוכלו לסייע לכם 'לבלוש' באופן דיסקרטי

ברשימה להלן אפרט אתרי אינטרנט הפתוחים לציבור, בהם ניתן וכדאי להיעזר. האתרים משמשים עורכי דין, אנשי עסקים ויועצי השקעות לצורך קבלת החלטות האם לבצע עסקאות (או להמליץ ללקוח בנושא) וכדי לקבוע את תנאיהן. המידע פתוח וזמין לכל וכדאי להיעזר בו במקביל לקבלת ייעוץ מקצועי.

1. מנועי חיפוש

תחילתו של כל תחקיר, בין לגבי עסקה מסחרית או לגבי רכישת בלנדר, הוא בחיפוש בגוגל. הקלדת שמו של האדם או החברה מולם אתם מנהלים משא ומתן, תניב תוצאות רבות בשבריר שניה ותאפשר לכם לקבל מידע שיכול להתברר כחשוב מאוד לעסקה. שימו לב שאם מדובר בעסק מסחרי, בצדן של תוצאות החיפוש יופיע מידע כללי לגבי העסק כמו גם דירוג של העסק, בצירוף חוות דעת.

2. רשתות חברתיות

מומלץ לחפש את שמו של האדם או החברה בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות, אשר יכולות לספק לכם מידע אישי (אם מדובר באדם בעל פרופיל פתוח לציבור) ואפשרות להתרשם מתגובות וביקורות הגולשים (אם מדובר בחברה). אם לא ידוע לכם איות של שמו של אדם באנגלית, מומלץ לבצע חיפוש ברשתות חברתיות באמצעות כתובת דוא"ל.

3. אתר האינטרנט הרלוונטי

כדאי 'לחפור' באתר של החברה או האדם מולם אתם מבצעים עסקה. אם אתם לא בטוחים מי הדמות שמפעילה את העסק, האינטרנט מאפשר בקלות לבדוק על שם מי רשום הדומיין של האתר הרלוונטי.

4. מאגרים משפטיים

אתרי המאגרים המשפטיים מאפשרים גישה כמעט לכל פסקי הדין, כאשר שמות הצדדים לרוב גלויים. ניתן לדלות מפסקי הדין מידע רב לגבי סכסוכים קודמים ונוכחיים של הצד השני לעסקה, תחומי העיסוק שלו, התנהלותו ומצבו הכלכלי.

אתרי המאגרים המשפטיים מאפשרים גישה כמעט לכל פסקי הדין, כאשר שמות הצדדים לרוב גלויים. ניתן לדלות מפסקי הדין מידע רב לגבי סכסוכים קודמים ונוכחיים של הצד השני, תחומי העיסוק שלו, התנהלותו ומצבו הכלכלי

באתר פסק-דין למשל תוכלו לקרוא בחינם מספר פסקאות ראשונות מפסקי דין והחלטות בית המשפט (שלפעמים מספרות את רוב הסיפור) והאתר מאפשר לרכוש את מלוא פסק דין ב-27 ש"ח. שימו לב שפסקי הדין של בית המשפט העליון פתוחים לעיון הציבור בחינם. מומלץ גם לעשות חיפוש של תיקים והחלטות באתר תולעת המשפט, המנגיש מידע בחינם לציבור.

5. אתר נט-המשפט

אתר נט-המשפט משמש עורכי דין להגשת תביעות ובקשות בתיקים משפטיים ומאפשר לעיין בתיקים (לראות החלטות, פרוטוקולים של דיונים וכדומה). בעלי הדין עצמם יכולים לעיין בתיק באמצעות מערכת הזדהות ממשלתית (אף כאשר הם אינם מיוצגים על ידי עורכי דין).

אנשים שאינם צד להליך המשפטי הספציפי יכולים לקבל באתר בכל זאת מידע מסוים לגבי אותו הליך. כך למשל ניתן לדעת באיזו ערכאה משפטית מתנהל התיק, באיזה סוג תיק מדובר, מתי יהיה דיון בתיק (הדיונים לרוב פתוחים לציבור), מי השופט המטפל, מי עורכי הדין המייצגים והאם התיק עדין פתוח.

בחלק מההליכים המשפטיים ניתן לקבל באתר נט-המשפט מידע נוסף, כך למשל בתיקי תובענות ייצוגיות ניתן לראות את כתבי הטענות ואת החלטות בית המשפט. המידע באתר ניתן בחינם.

6. אתר ההוצאה לפעול ("כלים שלובים")

באתר ההוצאה לפעול תוכלו לבצע בחינם בדיקה לגבי קיום של חוב לגבי מזונות, בדיקה לגבי רישום במרשם החייבים המוגבלים באמצעים ובמרשם החייבים המשתמטים.

7. אתר הבורסה לניירות ערך (מאיה)

מומלץ להיעזר באתר הבורסה כדי לקבל מידע לגבי חברות ציבוריות (המפרסמות דיווחים שוטפים, דוחות כספיים מפורטים ומידע רב על עצמן) וגם כדי לחפש מידע על אנשים שיש להם נגיעה לחברות ציבוריות – דירקטורים, בעלי שליטה וכדומה. המידע זמין בחינם ונגיש באמצעות מנוע חיפוש באתר.

8. כונס הנכסים הרשמי

באתר כונס הנכסים הרשמי תוכלו לבדוק האם אדם או חברה נמצאים בהליכי חדלות פירעון (פשיטת רגל או פירוק). לשם כך מספיק להקליד באתר רק את שמו של האדם. אם קיימים הליכי פשיטת רגל בעניינו, האתר יספק מידע חשוב, כולל מספר תעודת הזהות שלו וכתובתו. הבדיקה באתר היא בחינם.

9. בנק ישראל

אתר בנק ישראל מאפשר לבדוק האם חשבון בנק מסוים מוגבל. לצורך הבדיקה נדרש מספר חשבון הבנק, הסניף ושם הבנק – פרטים הנמצאים על כל צ'ק שיש בידכם. כך תוכלו לבדוק האם צ'ק שניתן לכם יצא מחשבון מוגבל וצפוי לא להיפרע. הבדיקה באתר היא בחינם.

10. רשם המשכונות

ניתן לעיין בשעבודים ומשכונות של כל אדם באתר האינטרנט של רשם המשכונות. בדיקה זו מאפשרת לרוב לגלות חובות של אדם כלפי נושים מתוחכמים (בנקים, חברות אשראי וגופים הנעזרים בייעוץ משפטי).

ניתן לעיין בשעבודים ומשכונות של כל אדם באתר האינטרנט של רשם המשכונות. בדיקה זו מאפשרת לרוב לגלות חובות של אדם כלפי נושים מתוחכמים (בנקים, חברות אשראי וגופים הנעזרים בייעוץ משפטי)

כך ניתן לראות האם נכסי הנדל"ן, כלי הרכב וניירות הערך של האדם משועבדים לגופים שנתנו לו אשראי ומכאן ניתן ללמוד לגבי יכולת הפירעון שלו. בדיקה ברשם המשכונות עולה 11 ש"ח בלבד.

11. רשם החברות

רשם החברות מאפשר לקבל נתונים שונים לגבי חברות. ניתן לקבל בחינם מידע כללי מצומצם לגבי החברה לפי מספר החברה (ח.פ.) או לפי השם שלה. תמורת תשלום של 10 ש"ח בלבד תוכלו לקבל נסח של החברה, בו ניתן לראות את רוב המידע השימושי לגביה, כמו שמות בעלי המניות שלה, הדירקטורים בה והשעבודים הפעילים. ניתן גם להזמין את תיק החברה, שיספק מידע רב נוסף בעלות של 33 ש"ח. ברשות התאגידים ניתן לקבל גם מידע נרחב על עמותות וחברות לתועלת הציבור, כאשר חלק ממידע פתוח לציבור בחינם.

12. רשם המקרקעין (הטאבו)

מידע לגבי נכסי נדל"ן ניתן לקבל באמצעות הפקת נסח טאבו באתר רשם המקרקעין, בעלות של 15 ש"ח בלבד. בנסח הטאבו תוכלו לראות, בין היתר, על שם מי רשומה הבעלות בנכס, האם ישנה משכנתה לגביו והאם נרשמו שעבודים. ישנם אתרי אינטרנט חשובים נוספים בהם ניתן לקבל מידע לגבי מקרקעין, כך למשל באתר רשות המסים ניתן לקבל מידע לגבי עסקאות שבוצעו בנכס, מידע תכנוני ניתן לקבל באתר העירייה הרלוונטית, ניתן לראות תמונות מהשטח בכלים של גוגל (מפות וצילומים) ואת נתוני הנכס (גוש/חלקה) ניתן לאתר באמצעות המרכז למיפוי ישראל.

13. איתור מען באתר רישום אוכלוסין

תמורת 20 ש"ח בלבד ניתן לאתר מען של כל אזרח ישראלי. אפשרות זו יכולה להיות רלוונטית במיוחד לאלו המחפשים לשלוח מכתב רשום לאדם או לפתוח נגדו בהליך משפטי.

רשימה זו אינה ממצה וישנם כמובן אתרים רבים אחרים שאינם מופיעים בה ויכולים לסייע בקבלת מידע לצרכים משפטיים ועסקיים. שימוש באתרים המוזכרים כאן לרוב לא יספק לכם את התמונה המלאה הנדרשת לצורך גיבוש החלטה לגבי העסקה העומדת על הפרק (ומומלץ להתייעץ לשם כך עם אנשי מקצוע רלוונטיים), אולם באמצעות אתרים אלו תוכלו להגיע בקלות ובמהירות למידע מהותי ונגיש, שיעזור לכם לקבל החלטה מושכלת ואולי לשלול עסקאות על הסף.

שימוש באתרים הללו לרוב לא יספק תמונה מלאה הנדרשת בגיבוש החלטה לגבי עסקה, אולם יאפשרו להגיע בקלות ובמהירות למידע מהותי ונגיש, שיעזור לקבל החלטה מושכלת ואולי לשלול עסקאות על הסף

*האמור בכתבה זו אינו מהווה ייעוץ משפטי ומומלץ בכל מקרה פרטני לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי.

עורך דין העוסק במשפט אזרחי-מסחרי והמייסד של מיכאל פטרמן – משרד עורכי דין.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,115 מילים
סגירה