עתירה: נשק ישראלי משמש ארגון אנטישמי

בלעדי נשק ישראלי משמש את המליציה האוקראינית ״אזוב״, האחראית על תקיפת יהודים ● מתביעה שהגיש עו"ד איתי מק, ונדונה בדלתיים סגורות בבית המשפט המחוזי בתל אביב, עולה: חברי מיליציה, שנושאים על בגדיהם צלבי קרס וסמלי אס.אס, ולא מסתירים את השורשים הנאציים והאנטישמיים שלהם, מצוידים ברובי תבור ישראלים

לוחם המיליציה האוקראינית "אזוב"
לוחם המיליציה האוקראינית ״אזוב״

ההפתעה הגיעה בסוף הדיון המשפטי, שנערך השבוע (שני) בצהריים בבית המשפט המחוזי בתל אביב בצהריים. רובו נותר חסוי והתקיים בדלתיים סגורות במעמד צד אחד בלבד – נציגי אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני ונציגי משרד הביטחון ומשרד החוץ.

עו
עו"ד איתי מק בבית המשפט (צילום: אמיר בן-דוד)

שופט בית המשפט המחוזי, ארז יקואל, פנה לעורך הדין איתי מק ושאל אותו "שאלה לפרוטוקול" בנוגע לצילום מסוים, שצורף לעתירה שהגיש מק בשמו ובשם 42 עותרים נוספים, בדרישה לבטל את הרישיונות שמנפיקה המדינה, ומאפשרים ייצוא נשק ויידע בטחוני ישראלי לאוקראינה.

"הצילום הזה", אמר השופט יקואל, "חשוב לי לדעת המועד המדויק שהוא צולם".

עו"ד מק ענה שהצילום שמשך את תשומת לב השופט, נלקח מאתר האינטרנט של המיליציה האוקראינית "אזוב", ונמצא שם גם עכשיו, אבל ציין כי הוא לא יכול לדעת בוודאות מתי הוא צולם.

מק ניצל את הפתח הקטן, שנפתח לפניו במפתיע, ואמר לשופט שאם הוא מעוניין, הוא יכול לשלוח לו סרטוני וידאו חדשים, שעלו לאינטרנט השבוע, ושבהם נראים חברי "אזוב" חוגגים 5 שנים להקמת המיליציה שלהם, כשבידיהם רובי תבור ישראלים. הוא ציין כי אינו טוען שרובי התבור האלה עוברים ישירות מישראל אל המיליציה האוקראינית, אלא שהם מיוצרים על ידי חברה ביטחונית אוקראינית, שקיבלה אישור מישראל לייצר אותם.

חייל במיליציית
חייל במיליציית "אזוב" מסביר כיצד לתפעל רובה תבור (צילום: יוטיוב)

השופט עצר את שטף הדיבור של מק וסיכם ש"למען הסדר הטוב", יעביר מק את הנתונים חדשים שנמצאים בידיו לידיעת נציגי מערכת הביטחון, לקראת הדיון המלא בעתירה, שנדחה לתחילת אוקטובר.

למה התעניין השופט דווקא בצילום הזה? קשה לדעת, כי כאמור קדם לשיחה הזאת דיון בדלתיים סגורות במעמד נציגי מערכת הביטחון בלבד. אפשר לנחש שבדיון הסגור עלתה טענה כלשהי ביחס למועד הצילום הזה, וכי זו נראתה לשופט עקרונית מספיק ושווה בירור.

בעתירה נטען, שההתחזקות של מליציית "אזוב" היא חלק משמעותי מהתחזקות האנטישמיות, האנטי-קומוניזם והכוחות הניאו-נאצים באוקראינה

מה רואים בצילום הזה? לוחם אוקראיני במדי קרב חורפיים, המצולם בזווית מחמיאה מלמטה. על ראשו כובע גרב, שמזכיר קצת צילומים מימי הפלמ"ח. מאחוריו משתרגים ענפיו הכהים של עץ שעומד בשלכת. הלוחם נושא את עיניו אל האופק, באופן שעשוי להזכיר את צילום הצנחנים בכותל של דוד רובינגר. בידיו הוא חובק רובה תבור ישראלי.

לוחם המיליציה האוקראינית
לוחם המיליציה האוקראינית "אזוב". הצילום שהשופט התעניין בו.

המצולם חבר ב"אזוב". מיליציה אוקראינית שהוקמה ב-2014, על רקע הפלישה הרוסית לחצי האי קרים. חברי "אזוב" מצדיעים במועל יד, נושאים על בגדיהם צלבי קרס וסמלי אס.אס, ולא מסתירים את השורשים הנאציים והאנטישמיים שלהם.

אחד מלוחמי "אזוב" הסביר לכתב ה"גארדיאן" הבריטי, שהוא נלחם ברוסיה כי "פוטין הוא יהודי". בשם ההגינות, אולי לא מיותר להזכיר שבראיון שהתקיים בחודש מרץ 2015, טען דובר "אזוב" כי "רק 10% עד 20% מחברי המיליציה הם נאצים". מרגיע.

בעתירה שהגיש עו"ד מק נטען, שההתחזקות של מליציית "אזוב" היא חלק משמעותי מהתחזקות האנטישמיות, האנטי-קומוניזם והכוחות הניאו-נאצים באוקראינה, שנהנים מתמיכה או מעצימת עיניים של השלטון המרכזי בקייב.

בשנים האחרונות תועדו לא מעט מקרים חמורים שבהם קבוצות ניאו-נאציות תקפו יהודים ואתרי זיכרון יהודיים באוקראינה, ונהגו באלימות כלפי עיתונאים, קומוניסטים, צוענים, הומואים ולסביות.

עו"ד מק מוכר היטב למערכת הביטחון הישראלית. עתירות קודמות שהגיש עסקו בייצוא נשק או ידע בטחוני לקמרון, להונדורס, לבורמה ולדרום סודאן. אבל העתירה הנוכחית שהגיש יוצאת דופן – הפעם לא מדובר בביקורת מופשטת על הפרת זכויות אדם במדינות מרוחקות, שבדרך כלל לא מעניינות את רוב הישראלים.

חיילי מיליציית
חיילי מיליציית "אזוב" נושאים רובה תבור

הפעם מדובר בנשק ישראלי שמגיע לידי נאו נאצים אנטישמיים. נשק ישראלי שמשמש ארגון האחראי על תקיפת יהודים. אם זה היה נשק זר, לא קשה לדמיין את נציגי המדינה תוקפים מעל כל במה אפשרית בעולם את מי שכבר הספיקו לשכוח את לקחי המאה ה-20.

איך ולמה התגלגל נשק ישראלי לידי נאו נאציים באוקראינה? מי העניק את האישורים ולמה? את זה בדיוק דורשים העותרים לדעת.

איך מדינת ישראל יכולה להגן על החלטה כזאת? ובכן – לעת עתה, היא עושה את זה מאחורי הדלתיים הסגורות של השופט יקואל, בעזרת נימוקים שיופיעו רק בפרוטוקול החסוי של הדיון.

יכול להיות שבדיון הבא, שייערך ב-6 באוקטובר, העניינים יתבהרו מעט יותר.

עוד 574 מילים
סגירה