״בכיר בכחול לבן הוא שהזמין מעקבים אחרי ינקלביץ״

אולמרט: "אנשי נתניהו הפעילו עליי אותם אמצעים כמו על גנץ, עקבו אחריי, התנהגו כמו משפחת פשע" ● בנט: "אני מנהיג. סער לא מנהיג, אלא פוליטיקאי ערמומי, פוליטרוק, ילך לממשלה של ביבי כמו טאטאלע" ● רועי פלג, ממובילי המחאה נגד רה"מ, נעצר בהפגנה ● הצהרונים לא ייסגרו בסגר ● אלרעי-פרייס: "האוכלוסייה בסיכון תחוסן תוך 10 ימים, הסגר יימשך שלושה שבועות לפחות"

עומר ינקלביץ' (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
הדס פרוש/פלאש 90
עומר ינקלביץ'
06:58 עריכה

קבינט הקורונה אישר בלילה את ההחלטה לבטל, החל מיום שני הקרוב, את הגדרתם של אילת ושל ים המלח כ"איים ירוקים".

נופשים בחוף ימה של אילת, 6 בנובמבר 2020 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
נופשים בחוף ימה של אילת בחודש שעבר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
07:16 עריכה

מחרתיים – ביום ראשון – בשעה 17:00 יחל סגר, שבמסגרתו ייאסר על הציבור להתרחק למעלה מאלף מטרים מביתו, אלא לצרכים שהותרו, ובהם עריכת קניות, הגעה לבית הספר או לגן ועבודה. הלימודים בגני הילדים ובכיתות א'-ד' וי"א-י"ב יימשכו. ניתן לבצע פעילות ספורטיבית במרחק העולה על קילומטר, בתנאי שההגעה אינה נעשית ברכב, אלא ברגל. בעת הסגר חל איסור לבקר בביתו של אדם אחר, אלא לשם הגשת סיוע.

הסגר יימשך שבועיים, אולם אם נתוני התחלואה לא יהיו נמוכים דיים – צפויה הארכה.

07:28 עריכה

לפי סקר פאנלס פוליטיקס שפורסם הבוקר ב"מעריב", הליכוד נחלש בשלושה מנדטים לעומת הסקר הקודם, ואילו מפלגתו של גדעון סער, תקווה חדשה, מתחזקת בשני מנדטים.

מפלגת העבודה מקבלת 1.4% מהקולות, עוצמה יהודית מקבלת 1% מהקולות, רשימתו של עפר שלח מקבלת 0.8%, הבית היהודי זוכה ב-0.3%, וגשר מקבלת 0% מקולות הבוחרים. כל חמש הרשימות לא עוברות את אחוז החסימה.

הסקר נערך בקרב 530 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המרבית – 4.3%.

07:48 עריכה

גבי אשכנזי מתלבט בין פרישה זמנית מהפוליטיקה לבין האפשרות שיכנס סביבו חלק מחברי כחול לבן – כך דיווח הבוקר נחום ברנע בטורו ב"ידיעות אחרונות". אתמול פרסם בן כספית ששר החוץ שוקל להקים רשימה עצמאית.

08:07 עריכה

עמיר פרץ שוחח השבוע עם השר אבי ניסנקורן מכחול לבן והציע לו להתמודד לתפקיד יושב ראש מפלגת העבודה – כך דיווח הבוקר יניר קוזין בגלי צה"ל. פרץ העביר את בחירת יושב הראש ממרכז המפלגה לוועידה – דבר המקל עליו להשפיע על הבחירה.

אבי ניסנקורן, בעת כהונתו כיושב ראש ההסתדרות, לצד עמיר פרץ, 5 ביולי 2017 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ניסנקורן, בעת כהונתו כיושב ראש ההסתדרות, לצד פרץ ב-2017 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ניסנקורן קיבל גם הצעות מרון חולדאי ומיאיר לפיד.

08:27 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין מעדכן שלמעלה מ-74 אלף איש חוסנו אתמול במנת החיסון הראשונה, מתוך שתיים, נגד קורונה.

08:56 עריכה

לפני מספר ימים נערך מפגש וירטואלי בין חוקרים במכון למחקרי ביטחון לחוקרים במכון הישראלי לדמוקרטיה. המשתתפים בדיון התבקשו להציג את עצמם. כשעשה זאת גדי איזנקוט הוא אמר: "אני רמטכ"ל לשעבר, שהולך לעשות את הטעות הבאה" – כך דיווח הבוקר יוסי ורטר ב"הארץ". מדבריו ניתן להסיק שהוא גמל בליבו להצטרף למערכת הפוליטית.

גדי איזנקוט נושא דברים בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה באקדמית נתניה, 18 במרץ 2019 (צילום: פלאש 90)
איזנקוט נושא דברים בכנס מאיר דגן לביטחון ואסטרטגיה באקדמית נתניה בשנה שעברה (צילום: פלאש 90)

ורטר קובע בטורו שאיזנקוט לא יצטרף לכחול לבן, לימינה או לרשימתו של רון חולדאי, וההתלבטות היא בין יש עתיד של יאיר לפיד לבין תקווה חדשה של גדעון סער, אם אכן יחליט להתמודד בבחירות.

10:25 עריכה

לכל מי שעצרו את נשימתם: איוב קרא החליט לחזור לכנסת. לאחר ההודעה, לפני יומיים, על התפטרותה של חברת הכנסת שרן השכל, אמר קרא שהוא מתלבט בין האפשרות לשוב ולכהן בבית המחוקקים או להמשיך בפעילותו למען השלום עם מדינות המפרץ. עתה – כאמור – הודיע קרא שהחליט לשוב ולכהן כחבר כנסת. את הדברים אמר קרא בראיון לאלי לוי ברדיו חיפה.

קרא כיהן כחבר בממשלה בשנים 2019-2017 – תחילה כשר ללא תיק ובהמשך כשר התקשורת. הוא כיהן כחבר כנסת בשנים 2006-1999, הוא שב לכנסת ב-2009 וכיהן בה עד 2013, וב-2015 שב בפעם השלישית, לכהונה שנמשכה עד 2019.

11:03 עריכה

איוב קרא פרסם סרטון ובו בישר על החלטתו לשוב לבית המחוקקים: "לאחר שיחה הבוקר, ביני לבין יושב ראש הכנסת, חברי הטוב, חבר הכנסת יריב לוין, ובעקבות פניות של עשרות אלפי חברים, כולל בהנהגת הליכוד, החלטתי לחזור לפעילות בכנסת, כדי לסייע לראש הממשלה בנימין נתניהו לנצח את הבחירות הבאות".

11:11 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מציין את יום הקדיש הכללי לנספי השואה, שיום מותם אינו ידוע, המצוין היום, י' בטבת.

12:24 עריכה

שרי הממשלה מקיימים בשעה זו הצבעה טלפונית, שבה הם מאשרים את התקנות, שלפיהן תוגבל השהייה במרחב הציבורי ותצומצם פעילות המסחר והפנאי. עמיר פרץ צפוי להימנע ואופיר אקוניס, שמתנגד לתקנות, עתיד שלא להשתתף בהצבעה.

13:00 עריכה

הממשלה אישרה את תקנות הסגר, שיחל ביום ראשון הקרוב, בשעה 17:00.

13:11 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ישראל – אלופת העולם בחיסונים".

13:23 עריכה

הליכוד משתף את הציבור בסקר פנימי שערך, ובו נמצא שהמפלגה מקבלת 30 מנדטים – עשרה יותר ממפלגתו של גדעון סער, תקווה חדשה.

13:35 עריכה

מחר, במוצאי שבת, יחול המועד האחרון, שבו יכולים שליש מחברי סיעה בכנסת להתפלג ולזכות במקדמת בחירות. כרגע לא ידוע על קבוצת ח"כים שמתכננים לעשות כן.

13:37 עריכה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר כי הוא מעוניין להדק את הקשרים עם ישראל. לצד זאת מתח ארדואן ביקורת על ישראל ואמר שהמדיניות שלה כלפי הפלסטינים "בלתי מקובלת". עוד אמר הנשיא הטורקי במסיבת עיתונאים שקיים באיסטנבול, שלאנקרה יש בעיה עם מי שנמצא בראש הפירמידה בישראל.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נושא דברים בפני חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, 23 בדצמבר 2020 (צילום: Turkish Presidency via AP, Pool)
ארדואן נושא דברים בפני חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, שלשום (צילום: Turkish Presidency via AP, Pool)
14:21 עריכה

בליכוד מעריכים שמשרד ההשכלה הגבוהה והמשלימה יועבר לשר החינוך יואב גלנט ומשרד משאבי המים לשר האנרגיה יובל שטייניץ – כך דיווחה דפנה ליאל ב-N12. שני המשרדים הוקמו עבור זאב אלקין, שהתפטר שלשום מהממשלה.

14:26 עריכה

אחדים במערכת הפוליטית מברכים את הציבור הנוצרי לרגל חג המולד, שחל היום.

14:33 עריכה

48 שעות לאחר שהוגשה – נכנסה לתוקפה התפטרותה של שרן השכל מהכנסת. השכל כיהנה כחברת כנסת מאוגוסט 2015. היא פרשה שלשלום מהליכוד והודיעה על הצטרפותה למפלגתו של גדעון סער, תקווה חדשה.

שרן השכל מגישה התפטרותה ליו
השכל מוסרת את מכתב ההתפטרות שלה מהכנסת ליושב הראש יריב לוין, שלשום

במקומה של השכל יכהן איוב קרא בכנסת.

14:48 עריכה

עורך הדין אריאל רוט, שותפו של עמית חדד, המייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו, פעל בניסיון להכפיש את שופטי נתניהו ואף ניסה לשבש את המשפט – כך פורסם אמש ב"עובדה". אילה חסון מדווחת היום שהעסקן מנחם גשייד הוא שהביא את רוט אל הפגישה, שבה הוא הוקלט מספר על כוונותיו אלה. דיווח זהה, שלא זכה לתהודה רבה, פורסם אמש ב"זירה פוליטית".

15:09 עריכה

שרי הממשלה אישרו בהצבעה טלפונית את תקנות הסגר שיתחיל ביום ראשון ב-17:00. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הפיץ את תקנות הגבלת הפעילות ("תיקון מספר 21") הקובעות הגבלות על שהייה במרחב הציבורי, הגבלות על תנועה והגבלות על פעילות מסחר, בילוי ופנאי.

הסגר יהיה דומה מאוד לסגר החלקי שהוטל בראש השנה, לפני ההחמרה של יום הכיפורים, בהבדל בולט אחד: חלק מהכיתות בבתי הספר וגני הילדים יישארו פתוחים. הקנס על כל הפרה של הסגר יהיה 500 שקלים.

כל השרים תמכו בסגר, למעט אופיר אקוניס שהתנגד ולא השתתף במשאל הטלפוני והשר עמיר פרץ שהשתתף במשאל ונמנע.

לפי התקנות, התבטלה ברגע האחרון האפשרות לקיים פעילויות לתלמידים בשטח פתוח שתוכננה להתקיים. מאידך, בוטלה ברגע האחרון הכוונה לסגור את הצהרונים ולסיים את הלימודים בכיתות הלימוד הנמוכות ובגנים בשעה 13:00. 

בוטלו לימודים מעשיים במוסדות להשכלה גבוהה ובמוסדות להכשרה מקצועית. עוד הוקפאה פעילות כיתות י"ג וי"ד – לימודי המשך בתיכונים שמיועדים לנוער נושר או בסיכון ופעילויות של תנועות נוער. עם זאת, תימשך הפעילות לנוער נושר ובסיכון, והפנימיות וכיתות העולים יישארו פתוחות.

תלמידי י"א ו-י"ב ילמדו ארבע שעות בשבוע בכל האזורים (ולא רק באזורים ירוקים וצהובים), כדי לאפשר להם להשלים את מבחני הבגרות". תלמידים בכיתות ה' עד י' לא ילמדו בבתי הספר. אתמול הוחלט כי גני הילדים וכיתות א'-ד' וי"א-י"ב ילמדו בסגר השלישי במתכונת רגילה (כולל צהרונים בגנים ובכיתות הנמוכות).

מסגרות החינוך המיוחד, מסגרות של ילדים ונוער בסיכון ופנימיות ימשיכו לפעול כרגיל גם כן, לצד הצהרונים שיישארו פתוחים.

בכיתות י"א-י"ב יתאפשר מעבר תלמידים בין שלוש קבוצות, ומעבר של המורים – בין ארבע קבוצות. כיתות ה'-י' ילמדו מרחוק בלבד.

תאסר יציאה מרדיוס של קילומטר מבית המגורים, למעט לצרכים הבאים: טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, יציאה רגלית לצורך פעילות ספורט, העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת, יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית (בכפוף למגבלת ההתקהלות).

תאסר יציאה ממקום המגורים לצורך שהייה במקום מגורים של אדם אחר (גם ברדיוס של פחות מקילומטר).

ייסגרו מקומות ציבוריים ועסקיים הפועלים בדרך של פתיחם לציבור למעט החריגים הכוללים בעיקר שירותים חיוניים וחנויות חיוניות (מזון, היגיינה, אופטיקה, בית מרקחת, מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית וכד'), סגירה של יחידות אירוח וצימרים, גן חיות, ספארי שמורת טבע, גנים לאומיים, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, מקום למתן טיפול שאינו רפואי, לרבות מספרה ומקום למתן טיפולי יופי וקוסמטיקה, מקום למתן טיפול רפואה משלימה, מקום להקרנת סרט קולנוע שהצפייה בו נעשית מתוך רכב פרטי, קניון או שוק קמעונאי ומוזיאון, וכן ביטול האפשרות לפתיחת בית אוכל בדרך של איסוף עצמי.
בנוגע למקום המשמש לאימוני ספורט – תתאפשר הפעלה של מקום המשמש לאימון או תחרות של ספורטאי מקצועי בלבד.

ייאסרו שיעורי נהיגה מעשיים וארגון או השתתפות בטיול מאורגן.
אישה יכולה לצאת לטבול במקווה
תותר יציאה לנמל התעופה לצורך טיסה אל מחוץ לישראל – עד שמונה שעות לפני הטיסה.
ייאסר קיום טיולים.

מקומות עבודה המעסיקים מעל 10 עובדים לא יוכלו לאפשר שהייה בו זמנית של עובדים בשיעור שעולה על 50% ממצבת העובדים במקום העבודה, או 10 עובדים, לפי הגבוה מביניהם, למעט חריגים אלה: מקומות עבודה המספקים שירותים חיוניים, מפעלים למתן שירותים קיומיים, מפעלים בעלי היתר מיוחד להעסקת עובד בשעות המנוחה ומקומות עבודה שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית, תעשייה ביטחונית ומפעלים תומכי ביטחון (שלגביהם יחולו מגבלות אחרות). מעבר למגבלה האמורה, יידרש המעסיק להמשיך לעמוד בתנאי התו הסגול.
האיים הירוקים יבוטלו

הסגר יחול למשך שבועיים ויוארך בשבועיים נוספים אלא אם כן תושג המטרה – מספר מאובחנים יומי קטן מאלף ומקדם הדבקה (Rׂ) שנמוך מאחד. מקדם ההדבקה כיום עומד על כ-1.2 ומספר המאובחנים היומי עומד על קרוב ל-4,000.

מרים אלסטר/פלאש90
מחסום משטרתי במרכז תל אביב ב-24 בספטמבר 2020
15:20 עריכה

רועי פלג, אחד ממובילי המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית, עוכב היום לחקירה בחשד להפרת הסדר הציבורי במהלך הפגנה.

פלג (35) הוביל הבוקר תהלוכת מחאה בדרישה לפתוח בחקירת פרשת הצוללות מול בית משפחת נתניהו בקיסריה. במשטרה טענו כי התהלוכה התקיימה באופן לא חוקי, והוא נלקח לחקירה בתחנת משטרת חדרה. כמה מהמפגינים מוחים מול שערי התחנה כאות הזדהות עם פלג. בתום חקירתו ייקבע אם להאריך את מעצרו.

מתנועת "חקירה עכשיו" שאותה מוביל פלג נמסר: "משטרת ישראל צריכה לחקור את פרשת הצוללות וכלי השיט. מעצרי השווא הללו לא יפחידו אותנו מלהמשיך לדרוש ועדת חקירה שתבהיר: האם ראש הממשלה מערב בין הטבות לו ולמקורביו ולביטחון ישראל".

התהלוכה החלה הבוקר ב-09:00 חוף האקוודוקט בקיסריה, ולוותה במשט של סירות ובנאום של ראש שב"כ לשעבר עמי איילון. לאחר מכן יצאה שיירת רכבים לעבר ביתו של ראש הממשלה, ובין המיצגים הוצגה גם צוללת ענק.

טל דנטס, חבר המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, שהיה בין המפגינים, התראיין  לאתר וואלה! NEWS ואמר: "מדובר במעצר פוליטי נטו. שרנו שירי מחאה והכול עבר בשקט, אנשים לאורך הדרך הסתכלו עלינו ואפילו מחאו לנו כפיים. הגענו מאחור לבית של נתניהו וככל שנראה הפתענו את השוטרים שנורא נעלבו מהעניין הזה. ניסו לעצור את התהלוכה אבל אנחנו המשכנו לצעוד, לא התעכבנו, פשוט חלפנו והמשכנו בחזרה לחוף, וכשהגענו לשם אחרי שכבר נגמרה ההפגנה בלי בעיות ובלי אירועים מיוחדים וחלק התפזרו ונשארו רק 20-15 איש אחרונים לקפל את הצוללת אחרי שהוציאו ממנה את האוויר, אז הגיעו שוטרים ופשוט התחילו בפרובוקציות".

מפגין מול בית ראש הממשלה בקיסריה, הקורא לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
מפגין מול בית ראש הממשלה בקיסריה, הקורא לחקור את נתניהו בפרשת הצוללות, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
15:53 עריכה

יו"ר ימינה נפתלי בנט סוגר שבוע בביקורת חריפה על הממשלה ועל הסגר שמתוכנן להתחיל ביום ראשון הקרוב:

17:06 עריכה

עובדת מזנון הכנסת ציונה צעירי, המחלקת קפה במליאת הכנסת ובאה במגע עם כל הח"כים, אובחנה כחולה במגפת הקורונה. בנוסף לה, שני דוברים של חברי כנסת אומתו היום כחיוביים לקורונה. החקירה האפידמיולוגית שלהם מתקיימת בשעות אלו. לפי תגובות הפוליטיקאים, נראה שצעירי היא האישיות היחידה במשכן שיכולה להשכין ביניהם אחדות.

 

 

17:32 עריכה

אלפי ישראלים צעדו היום בצפון השומרון וביער ריחן לזכרה של אסתר הורגן ז"ל, שנרצחה ביער בתחילת השבוע. חלק מהמטיילים נעו בשיירת רכבים עם דגלי ישראל.

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר בעצרת שנערכה: "הלב שלנו שותת דם. אנחנו בוכים, אנחנו כואבים, אבל אנחנו לעולם לא מתייאשים. המשפחה ביקשה ממני ומכל מי שהגיע לנחם: אנחנו רוצים להוסיף אור, להוסיף בבניין הארץ, אנחנו עם ותיק שראה הרבה דברים. הוא תמיד ניצח בגלל האמונה שלו, בגלל הדבקות שלו".

"הדבר שמאפיין את ההתיישבות בשומרון ובצפון השומרון בפרט הוא לב גדול ואהבת ישראל גדולה", ציין. "אני מצדיע לכל התושבים והתושבות של יישובי צפון השומרון: טל מנשה, חיננית, ריחן, שקד, חרמש ומבוא דותן. אנחנו קוראים מכאן לממשלת ישראל לתת את הרוח הגבית והגיבוי למערכת הביטחון להכות בטרוריסטים האלו ובמי ששלח אותם", הוסיף.

"אנחנו עומדים כאן וקוראים לממשלת ישראל להודיע ביום ראשון על ההכפלה של טל מנשה, ובכך לתת תשובה ניצחת למוטיבציה של המנוולים שרוצים לכבות כאן את האור. אנחנו צריכים לתת תשובה ברורה קבל עם ועולם: עם ישראל חי, עם ישראל מנצח".

הלווייתה של אסתר הורגן בטל מנשה, 22 בדצמבר 2020 (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)
הלווייתה של אסתר הורגן בטל מנשה, 22 בדצמבר 2020 (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)
18:39 עריכה

"אחליט אם לרוץ לכנסת ברשימתו של גדעון סער ומה לעשות עם ראשות העיר (האם לעזוב) לפי המצב. אם הצטרפות שלי לרשימה תסייע להצלחה של גדעון, אצטרף". כך אמר הערב ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, בראיון בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12.

הלוי, שחזר בראיון על הצהרתו לפיה הוא "מתכוון לעזור לגדעון סער", נשאל האם בכוונתו "לעזוב את אילת". הלוי ענה: "לא, לא, לא, את אילת אני לא עוזב בשום מקרה, לא עוזב לעולם. גם אם אהיה חבר כנסת אמשיך לגור באילת". כשהמראיינת, אופירה אסייג, הבהירה לו שהתכוונה לשאול אם בכוונתו לעזוב את ראשות העיר, אמר "אחליט לפי המצב".

המראיין, אייל ברקוביץ', שאל את הלוי במרירות: "תגיד, יש בכלל עיר? נשארה עיר או שהיא הרוסה לגמרי?" והלוי השיב: "אילת נהרסת. זה מאוד עצוב לי, ככל שהזמן נוקף אני מבין פחות ופחות את השיקולים האפידמיולוגיים. שאלתי רופאים ובעלי מקצוע, מה ההיגיון? מדוע לסגור עיר שכבר סגורה? ולמה שוב אחרי חמישה שבועות של סגר? ולא קיבלתי תשובות הגיוניות".

"אנחנו נמצאים באנדרלמוסיה ערכית מוסרית חברתית כלכלית ופוליטית", אמר הלוי, "אני מכיר את ביבי טוב והערכתי בעבר דברים שעשה. אבל בשנתיים האחרונות במקום להתעסק בענייני מדינה, יש התעסקות בעניינים שהם לא מדינה, וזה חמור. גדעון סער מול זה גילה אומץ ורצינות, לא התחשבן אלא פעל לפי צו מצפונו. גם יפעת שאשא ביטון גילתה אומץ רציני".

"אני בא מאילת ויודע שאילת מאחורי. הפריפריה מאחוריי. יש תסיסה עצומה בשטח, אכזבה עצומה מנתניהו. גדעון סער הוא הבשל ביותר מבין המועמדים להחליף את נתניהו והוא יהיה ראש הממשלה".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי (צילום: משה שי, פלאש 90)
ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי (צילום: משה שי, פלאש 90)

רועי כהן, יו"ר לשכת ארגוני העצמאים, שהודיע השבוע על הצטרפות למפלגה שהקים עופר שלח, והשתתף בפאנל באותה תוכנית עם הלוי, קטע את דבריו ושאל אותו: "וזה סער ואלקין שסגרו לך את העיר, שסגרו לך את השמים. איך אתה יכול לשבת איתם?"

כשהלוי והמראיינים אמרו לכהן, "ככה זה פוליטיקה", להב אמר: "אז זה רע, זאת פוליטיקה מושחתת. צריך אנשים ישרים בפוליטיקה, אנשים עובדים. אני בא מהשטח, אני בא מהפגנות, אני עדיין מריח את הריח של הצמיגים מההפגנות של העצמאים, קיבלתי מכות, ישבתי במעצרים. אני מייצג את העצמאים וכל מה שמעניין אותי זה שהציבור המוכה הזה יקבל ייצוג. זאת צריכה להיות הפוליטיקה".

בתשובה לשאלה, מדוע הצטרף דווקא למפלגה של שלח, שלא בטוח שתעבור את אחוז החסימה ושאין בה דמויות בולטות פרט לשלח עצמו, ענה כהן: "אף מפלגה לא הציעה לי להצטרף אליה. כולם מדברים עם כולם, אבל רק שלח הקשיב".

רועי כהן, מנכ
רועי כהן, מנכ"ל להב (צילום: Flash90)
19:37 עריכה

"אנשיו של נתניהו הפעילו נגדי את אותם אמצעים שהם מפעילים נגד גנץ". כך הצהיר היום ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בראיון לתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12, בהתייחסו לחשיפות בתוכנית "עובדה" על אמצעי מעקב ולחץ פסיכולוגי שננקטו נגד ראש הממשלה החליפי בני גנץ. לדברי אולמרט: "הפעילו עליי בלשים, מעקבים, מה לא, מימנו הפגנות נגדי באמצעים שהגיעו מחו"ל".

לדברי אולמרט: "ככה מתנהלים ארגוני פשיעה וכך מתנהלים אנשיו של נתניהו. נתניהו הוא שקרן, נוכל, שלא מאמין בכלום, שאכפת לו רק מעצמו, משרה ומיאיר. כל מה שהוא עושה במדינה זה רק למען ענייניו האישיים, הוא דואג רק לענייניו האישיים".

אולמרט התחמק מלענות לשאלת מראייניו, האם ראוי שהוא, כמי שהורשע בפלילים, ידבר בצורה כזאת על נתניהו. כאשר נשאל "ואם הם יגידו שאתה בעצמך עבריין שישב בכלא", הוא אמר "הם כבר אומרים". אולמרט התחמק גם מתשובה לשאלה הפרובוקטיבית "מה, נתניהו והאנשים שלו הכניסו אותך לכלא" וסירב להשיב לה בשלילה או בחיוב.

מהליכוד נמסר בתגובה: "האסיר לשעבר אהוד אולמרט הוא האחרון שיכול להשתמש בביטוי 'נוכל'. נתניהו עושה הכול למען ישראל ואולמרט עושה הכול כדי להפריע לו".

עוד אמר אולמרט כי הוא מעריך שישראל תגיע השנה גם למערכת בחירות חמישית. לדבריו: "סער אדם ישר ואני מאמין לו שהוא לא ישב עם נתניהו. מצד שני, הוא לא ישב גם עם מפלגות שרחוקות מעמדותיו המדיניות, כמו מרצ, כי הוא באמת מאמין בעמדות הללו. לכן לדעתי לא יהיה מנוס מבחירות חמישיות, כי נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה אבל גם סער לא. כשאמרתי אחרי הבחירות הראשונות שיהיו שניות ואחר כך שיהיו שלישיות ורביעיות, לא האמינו לי".

לדברי אולמרט: "למדינה ייקח זמן להתאושש מהנזק האדיר שחוללה לה כהונתו של נתניהו. יהיה לה קשה להשתחרר מהלפיתה שלו. אבל אנחנו כבר קרובים לסוף העידן שלו. אלמלא הקורונה העידן כבר היה נגמר. סער לא יקבל יותר מנדטים מביבי. זה לא שהעם תומך מביבי, רק רבע מהציבור תומך בו, כל השאר זה מניפולציה פוליטית, והיא עדיין נמשכת אבל קרובה לסיומה".

עוד אמר אולמרט: "המצב נורא. ההתנהלות היא על הקרשים. המדינה מופקרת, לא מנוהלת. אין שום תהליך של קבלת החלטות. התוצאות הרעות יורגשו עוד הרבה שנים. אבל משהו קרה בשבועות האחרונים. כל אנשי הליכוד, שפחדו לפתוח את הפה, למרות שהם חושבים כבר הרבה זמן על נתניהו מה שהם אמרו עליו השבוע, מתחילים לצאת נגדו, אומרים דברים נוקבים".

"יש לי טענה לאנשים כמו אלקין שישבו בממשלה של נתניהו כל השנים, שיודעים בדיוק מה קורה שם. איפה הייתם עד עכשיו? הרי אלקין בעצמו אומר, שכבר שנתיים נתניהו מפקיר את האינטרסים של המדינה, ומתנהל כמו חצר ביזנטינית, ושרוב השרים והח"כים חושבים כמוהו. אז איפה היית עד עכשיו?"

כשנשאל האם הוא תומך בגדעון סער והאם יצביע לו, ואם לא, אז במי, אמר: "הוא מועמד ראוי, אבל אני לא אצביע למי שעמדותיו המדיניות רחוקות משלי, כמו סער או בנט".

אהוד אולמרט על ספסל הנאשמים במשפט הולילנד, ב-29 בספטמבר 2013 (צילום: Roni Schutzer /Flash90)
אהוד אולמרט על ספסל הנאשמים במשפט הולילנד, ב-29 בספטמבר 2013 (צילום: Roni Schutzer /Flash90)
20:05 עריכה

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, יוצא במתקפה חריפה נגד גדעון סער. "ההבדל ביני לבין חבורת ביבי, סער, ליברמן, לפיד, הוא שאני מנהיג, הם פוליטיקאים", אמר בנט הערב בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12.

לדברי בנט: "אני גדלתי בעולם העסקי, אני יזם, אני מנהיג, אני דואג לאנשים, כואב לי על מה שקורה לאנשים, לבעלי העסקים הקטנים, אני מסתובב בשטח ורואה מה קורה לאנשים, מדבר איתם ועוזר להם, ויש לי תוכנית. שכל מה שמעניין אותי זה להחזיר 800 אלף עובדים לעבודה, ואילו הם עסוקים בפוליטיקה".

לדברי בנט: "מה הם רוצים, סער ואלקין? להחליף פוליטרוק אחד בפוליטרוק אחר? חבורת פוליטיקאים אחת בחבורת פוליטיקאים אחרת? מה הם עשו בשביל המדינה, בשביל העם, בזמן שאני דאגתי למלוניות, ולבדיקות, ולעסקים הקורסים? הם עסקו בפוליטיקה, וגם עכשיו הם עוסקים בפוליטיקה, בהכשלת מועמדים אחרים. אני לא פוליטיקאי מתוחכם כמו סער ואלקין, הם פוליטיקאים ערמומיים. הם משקרים לכם בפנים. אתם מאמינים להכרזות של סער של רק לא ביבי? אחרי הבחירות הוא ילך עם ביבי כמו טאטאלע".

בנט סירב להשיב לשאלה, שהוטחה בפניו פעמים רבות ובאגרסיביות רבה על ידי המראיינים אופירה אסייג ואייל ברקוביץ', האם יסכים לשבת בקואליציה של נתניהו או לא.

בנט חזר פעמים רבות על הצהרתו "את נתניהו צריך להחליף", אבל כשנשאל: "אתה רוצה להחליף אותו, אבל תסכים לשבת איתו בקואליציה אם לא תצליח והוא יציע לך?" אמר: "אני לא מוכן להיכנס למשחק של כן ביבי לא ביבי. זה לא מעניין את הציבור, את העם. מי שהולך להפגין עם דגלים שחורים, שיצביע לליברמן, לסער, ללפיד, לחבורה הזאת. הציבור לא מתעניין בביבי לא ביבי אלא במנהיג שאכפת לו, במישהו שידאג להם, לפרנסה שלהם. ואני לא מוכן להחרים אנשים אישית. הרי כשמחרימים אישית את נתניהו מחרימים את מיליון הבוחרים שלו, כמו שהחרימו את מנחם בגין".

כשנשאל מדוע לא יצטרף לקואליציה של סער וליברמן שתביא להחלפתו של נתניהו, אמר: "כי אין להם סיכוי להרכיב קואליציה כזאת. הם יצטרכו את לפיד והערבים, והם יעדיפו את נתניהו". יחד עם זאת, באותה נשימה, אמר בנט: "אני מוכן להצטרף לכל קואליציה שתדאג לאזרחים. אני אדאג רק לאזרחים, לפרנסה. אני שם בצד ריבונות, אני לא מתעניין עכשיו בריבונות, ימין, שמאל, כשאדם רעב, כשהוא חייב מאות אלפי שקלים, הוא לא מתעניין בימין, שמאל, ביבי לא ביבי".

מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "נתניהו מוביל את קבינט הקורונה למבצע החיסונים המוביל בעולם, הוא נלחם בקורונה, בזמן שבנט יושב ביציע, כותב ספרים ומעביר ביקורת, ולכן לא ראוי להתייחס לדבריו".

ממפלגתו של גדעון סער נמסר: "מפלגת תקווה חדשה בראשות גדעון סער תמשיך להציג את עמדותיה ולהילחם על עקרונותיה, אין לנו עניין להיכנס לקרב של השמצות אישיות".

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת ב-2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת ב-2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
20:12 עריכה

הנהגת ההורים הארצית ו-800 אנשי ציבור נוספים חתמו על עצומה הקוראת למשרד הבריאות להחזיר את תלמידי כיתות ה'-י"ב לבתי הספר:

20:28 עריכה

"גורם בכיר בכחול לבן שכר חוקרים פרטיים וביקש להתחקות אחרי השרה, אז חברת הכנסת עומר ינקלביץ'". כך חשף הערב עמית סגל, כתב ופרשן חדשות ערוץ 12, במהדורת החדשות של הערוץ, כפולו-אפ לתוכנית "עובדה" שחשפה אתמול אמצעי מעקב שהפעילו, לכאורה, אנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על יו"ר כחול לבן בני גנץ.

לדברי סגל: "המעקב הזה נעשה מאחורי גבו של בני גנץ. הייתה שם במפלגה הזאת מלחמת כנופיות מטורפת. ראיתי כבר הרבה דברים אבל לא ראיתי משהו כמו מה שקורה בכחול לבן ובחוסן לישראל לא ראיתי".

סגל ציטט את תגובת חוסן לישראל: "אף גורם מחוסן בחוסן לישראל לא שכר מעולם חוקר פרטי ולא ביקש להתחקות אחרי ח"כ ינקלביץ' או מישהו אחר".

עומר ינקלביץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עומר ינקלביץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
20:49 עריכה

הסיבוב הראשון של החיסון מפני קורונה של האוכלוסייה המבוגרת, האוכלוסייה בסיכון והצוותים הרפואיים – שביחד הם כמיליון וחצי איש – ייארך עוד כ-10 ימים בלבד. כך העריכה הערב ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שרון אלרעי-פרייס, בפאנל של חדשות ערוץ 12. הערכתה האופטימית של אלרעי-פרייס מבוססת על הקצב המהיר של מבצע החיסונים שמובילות קופות החולים, שהגיע ליותר מ-100 אלף מחוסנים ביום.

בשלב הנוכחי של רכישת החיסונים, רכשה ישראל וקיבלה מחברת פייזר מנות חיסון המספיקות לכ-2 מיליון אנשים, וכדי להמשיך לחסן בקצב כזה, תידרש המדינה למנות חיסון נוספות מחברת מודרנה וספקים נוספים. אלרעי-פרייס סירבה לענות לשאלה שהופנתה אליה מהעיתונאים שהשתתפו בפנאל, מתי יגיעו מנות החיסון הבאות למדינה, בטענה שהממשלה חתומה על הסכמי סודיות בנושא.

כשנשאלה אלרעי-פרייס מתי יסתיים הסגר נשמעה אלרעי-פרייס פחות אופטימית, ואמרה: "הסגר לא יימשך שבועיים, אלא לפחות שלושה שבועות, אולי יותר. ככל שנקפיד יותר לקיים את ההוראות, וככל שההוראות יהיו יותר מחמירות, הוא יהיה יותר קצר". כשנשאלה, מדוע יש צורך בסגר שלישי נוקשה, יותר מאשר במדינות אחרות בעולם שסובלות מתחלואה גבוהה יותר מקורונה, הציגה אלרעי-פרייס את העלייה החדה בתחלואה בישראל, ואמרה: "המחיר של פחות סגר יהיה יותר תחלואה ויותר תמותה. אם מוכנים לשלם את המחיר הזה, אז בסדר".

כשנשאלה אלרעי פרייס על ההיגיון בהחלטה, שבינתיים בוטלה, לסגור את הצהרונים של גני הילדים ובתי הספר ולסיים את הלימודים ב-13:00 בזמן הסגר, אמרה אלרעי-פרייס: "זאת הייתה החלטה שאני לא יכולה להבין ולא יכולה להגן על ההיגיון האפידמיולוגי שלה, כי אני לא מבינה אותו בעצמי, ייתכן שאין בה היגיון אפידמיולוגי. היא לא באה ממשרד הבריאות". והיא ממילא בוטלה. 

יצויין שעמדת משרד הבריאות, ועמדתה של אלרעי-פרייס עצמה, הייתה שיש צורך לסגור את בתי הספר וגני הילדים לגמרי. העיתונאים באולפן קיבלו את דבריה של אלרעי-פרייס כ"הודאה" בכך שמשרד הבריאות תומך בפתיחת גני הילדים והכיתות הנמוכות לכל היום, כפי שיקרה בפועל, אך ייתכן שהיא התכוונה לומר שהמשרד רצה לסגור אותם לגמרי ולא לפתוח אותם ולסגור ב-13:00.

פציינט מקבל במרכז של קופת החולים מכבי בתל אביב את המנה הראשונה מתוך שתיים של החיסון נגד קורונה, 22 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
פציינט מקבל במרכז של קופת החולים מכבי בתל אביב את המנה הראשונה מתוך שתיים של החיסון נגד קורונה, 22 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

 

 

21:20 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך מרוקו מוחמד השישי שוחחו היום לראשונה מאז חידוש היחסים בין ישראל למרוקו בשבוע שעבר. בשיחה בירכו המנהיגים זה את זה על חידוש היחסים, ההסכמים וחתימת ההצהרה המשותפת ביחד עם ארצות הברית השבוע ברבאט.

בשיחה, שהתנהלה בצרפתית, עברית וערבית, סיכמו נתניהו ומלך מרוקו גם על התהליכים והמנגנונים ליישום ההסכמים. ראש הממשלה אף הזמין את המלך לביקור בישראל, והודה לו על אירוח המשלחת הישראלית בראשות היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "המלך ציין את הקשר האמיץ והחם עם יהודי מרוקו ויוצאי מרוקו בישראל, וכי ראש הממשלה נתניהו ציין בפניו כי בישראל כולה ישנה התלהבות רבה מהסכמי השלום בין המדינות".

Jared Kushner, Meir Ben-Shabbat, Nasser Bourita (צילום: rAP Photo/Abdeljalil Bounhar)
Jared Kushner, Meir Ben-Shabbat, Nasser Bourita (צילום: rAP Photo/Abdeljalil Bounhar)
סגירה