טום הנקס (צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
Jordan Strauss/Invision/AP

והרי החדשות, מפי טום הנקס

הוא היה המפורסם הראשון בעולם שחלה בקורונה, יחד עם אשתו ● הוא אחד השחקנים האהובים והמצליחים בהוליווד, בזכות שורת תפקידים של אנשים רגילים בנסיבות לא רגילות ● אבל בסרטו החדש "חדשות העולם", טום הנקס משחק לראשונה במערבון, בתפקיד עיתונאי העובר מעיירה לעיירה ומציג את החדשות ● ולמרות הרקע ההיסטורי, המסר אקטואלי מתמיד ● "זה רושם כמעט נאיבי של מה שהחדשות היו יכולים להיות"

ראיון עם טום הנקס הוא בדרך כלל מפגש הרבה יותר ספונטני וחופשי מאשר עם כוכבים אחרים. השחקן החביב אוהב לדבר, ואפילו יותר מכך, הוא אוהב לספר אנקדוטות – הוא אחד ממספרי הסיפורים הטובים ביותר בהוליווד.

הנקס עבר די הרבה ב-2020, עם טווח רחב של רגעי שיא ושפל. אחרי הכל, בדרך כלל לא עוברים מקבלת המועמדות השישית שלך לאוסקר (על הסרט הביוגרפי A Beautiful Day in the Neighborhood) אל היותך המפורסם הראשון בעולם שאובחן עם נגיף הקורונה. העליות והמורדות הרגשיות האלו יכולות לגרום למכות כואבות ופתאומיות, אבל האור בקצה המנהרה הוא ש-2020 מסתיימת בסימן חיובי עבור הנקס, בתור הכוכב של סרט חדש ונהדר: המערבון News of the World.

החיבור בין הנקס למערבון בוודאי מרים לא מעט גבות. אחרי הכול, השחקן בן ה-64 ידוע בגילום אזרחים אמריקאים רגילים שהפכו לגיבורים בנסיבות יוצאות דופן. הוא אחד מהשחקנים הבודדים שזכו בשני פרסי אוסקר ברצף, על "פילדלפיה" (1993) ו"פורסט גאמפ" (1994).

בין הסרטים הנוספים והאמריקאים במיוחד שהוא ידוע בהם: "להציל את טוראי ראיין" (1998) בבימויו של סטיבן שפילברג (שהוא גם חבר קרוב שלו), ו"סאלי: נס על ההדסון" (2016) אותו ביים קלינט איסטווד ובו הנקס גילם את צ'סלי 'סאלי' סאלנברגר, הטייס שהפך לגיבור לאחר שהנחית את המטוס התקול שלו בנהר ההדסון על מנת להציל את הנוסעים והצוות של המטוס.

וכעת מגיע News of the World, שיתוף הפעולה השני שלו עם פול גרינגראס, לאחר שחברו יחד ב"קפטן פיליפס" ב-2013.

הסרט מספק הרבה הפתעות וריגושים שהקהל יכול לצפות לו ממערבונים קולנועיים. אבל אם יש דבר אחד מסוים שמבדל את הסרט, הוא המקצוע של הגיבור הראשי שלו: הנקס לא מגלם את השריף, צייד הראשים או החוואי, אלא עיתונאי הנוסע מעיר לעיר כדי להציג לתושבים את החדשות מרחבי המדינה.

טום הנקס ב"חדשות העולם" (צילום: Bruce W. Talamon/Universal Pictures)
טום הנקס ב"חדשות העולם" (צילום: Bruce W. Talamon/Universal Pictures)

כצפוי, הנקס מתחיל את הריאיון עם אנקדוטה: "הייתה תקופה שבה היו מפיקים כל-כך הרבה מערבונים, עד שהשחקנים רכבו תמיד על אותו סוס, בכל מערבון שהם עשו". הוא נזכר בפגישה עם ג'ימי סטיוארט בביתו לטובת צילומים, ואיך הבחין כי היו בבית רק מעט פריטים מהסרטים הידועים של סטיוארט. אבל אז הוא ראה ציור גדול של סוס בשם פאי, אותו סוס שסטיוארט רכב עליו בכל המערבונים שלו.

"אנשי המקצוע שטיפלו בסוסים החזיקו אותם בגריפית' פארק", הנקס נזכר בדברים שאמר סטיוארט, כשהוא מחקה את כוכב 'אלו חיים נפלאים'. "'שם היו כל הסוסים שלנו'". הנרי פונדה צייר את הציור לסטיוארט, בצירוף מקרים, רק מספר ימים לפני שנפטר, וכך השחקן שמר את הציור על הקיר בתור דרך לזכור את חברו הוותיק.

הסיפור של סטיוארט מוביל את הנקס להיזכר בחוויות שלו ברכיבה על הסוס שלו, שענה לשם ווימפי, על סט הצילומים של News of the World. "לסוסים יש עיניים גדולות ועמוקות כאלו, בצד של הראש שלהם, והם פשוט סוג של מסתכלים עלייך ככה", אומר הנקס, ועושה חיקוי של סוס שלא ממצמץ. "והייתה לי תחושה מאוד ברורה שזה היה ווימפי, ולא אני, שמחליט האם הוא יכול לסבול אותי או לא".

לסוסים יש עיניים גדולות ועמוקות כאלו, בצד של הראש שלהם, והם פשוט סוג של מסתכלים עלייך ככה. והייתה לי תחושה מאוד ברורה שזה היה ווימפי, ולא אני, שמחליט האם הוא יכול לסבול אותי או לא"

בסרט, המבוסס על ספר באותו שם של הסופרת פולט ג'ילס, הנקס משחק את קפטן קייל קיד, חייל לשעבר בצבא הקונפדרציה, אשר חמש שנים לאחר מלחמת האזרחים עבר למקצוע אחר. הוא נוסע מעיר לעיר וכדי לחסוך לאנשים את השעמום שבקריאת עיתונים, הוא מציג על הבמה עדכונים על ההתפתחויות שקרו במדינה. הוא מנהל אורח חיים של נווד, אבל העבודה שלו מוערכת בכל מקום בו הוא עוצר.

טום הנקס והלנה זנגל ב"חדשות העולם" (צילום: Pictorial Press Ltd / Alamy)
טום הנקס והלנה זנגל ב"חדשות העולם" (צילום: Pictorial Press Ltd / Alamy)

החיים של קיד משתנים בוויצ'יטה פולס, לאחר שהוא נתקל בעגלה שהותקפה על הדרך, ומגלה שורדת יחידה של התקיפה, נערה צעירה בשם ג'ואנה (הלנה זנגל). היא אמנם לא מדברת אנגלית, אבל קיד מגלה מהרישומים שהיא נחטפה על ידי ילידים אמריקאים משבט קיואה וגודלה על ידם במשך שש שנים. היא הובאה חזרה לקרובי המשפחה הקרובים אליה ביותר, דודה ודוד בעיירה בשם רד ריבר, כשהעגלה שהובילה אותה הותקפה.

קיד מנסה להתחמק מהאחריות של הבאתה אל המקום אליו היא צריכה להגיע. בהתחלה, הוא מנסה להשאיר אותה עם חברים בעיר קרובה, אבל כשהיא ממשיכה לנסות ולברוח מהם, הוא מבין מה עליו לעשות. זהו מסע ארוך ומסוכן, אבל קיד מוודא שהיא מגיעה ללא פגע לרד ריבר, שם היא יכולה לנהל חיים נורמליים, עד כמה שניתן.

הנראטיב מובל על ידי מגוון עימותים שהגיבור ובת חסותו נתקלים במסע שלהם, ועל אף שהמבנה יחסית פשוט, התוצאה כובשת לב. לאורך המסע, דרכם של השניים מצטלבת עם פדופילים נחושים באופן מטריד, פורע חוק פשיסט, סערות אבק מעוורות, אבל מול כל משבר עומדות החלטות נבונות – ומרגשות באופן בלתי צפוי.

טום הנקס והלנה זנגל ב"חדשות העולם" (צילום: Bruce W. Talamon/Universal Pictures)
טום הנקס והלנה זנגל ב"חדשות העולם" (צילום: Bruce W. Talamon/Universal Pictures)

לדברי הנקס: "הדמות שלי לקחה את החדשות שהיו חשובות ונפלאות, שדיברו על החיים שלהם כמו בניית רכבות או גשרים, או מחלות שיצאו משליטה, לצד ניסים של החיים המודרניים שהתרחשו אז, כמו מעליות במלונות בפעם הראשונה. זה שהוא נכנס לעיירה ומושך את כולם יחד לשעה של קהילתיות מאירת עיניים, זה רושם כמעט נאיבי של מה שעיתונות והפצת החדשות היו יכולים להיות".

ויכוח עם הבמאי

הקראת החדשות לציבור היא אחד ההיבטים המרתקים של הסרט ואחת מהחוזקות הגדולות שלו, כאשר דרך הצגתם מנצלת את הכריזמה הטבעית והאינסטינקטיבית של הנקס. אך מה שהופך את הנושא למעניין יותר הוא שמדובר בהיבט שגרר ויכוח בין הבמאי לכוכב, אשר לא הסכים לדרך בה התבקש להקריא את החדשות.

כשהוא מדבר על היום הראשון על סט הצילומים בו צילמו לראשונה את הקראת החדשות, אומר הנקס כי "עבר כבר חצי יום צילום, והתיישבנו על מדרכת עץ באחת מעיירות המערבון שלנו. ודיברנו על זה, הוא ואני, על מה המשמעות של ביצועי ההקראות האלו של החדשות.

"אני הייתי נעול על אותנטיות והחדשות האמיתיות וסיפורים אמיתיים, פרספקטיבה והצגה כמעט יבשה לחלוטין של החדשות. והוא היה נעול על חיבור של הקהל, של מתן השראה לקהל, וריתוק הקהל למה שהיה בחדשות".

טום הנקס והבמאי פול גרינגראס על הסט של "חדשות העולם" (צילום: Bruce W. Talamon/Universal Pictures)
טום הנקס והבמאי פול גרינגראס על הסט של "חדשות העולם" (צילום: Bruce W. Talamon/Universal Pictures)

בהתחשב במשמעות הרבה של הקראות החדשות בסרט, זה היה נושא גדול להתעקש עליו. השחקן הסביר כי הם היו מבוצרים בדעות שלהם, ורמז שההתנהלות לא תמיד היתה ידידותית. בעזרת הידיים, הנקס המשיך ואמר כי "למעשה המשכנו ככה קצת זמן (מסמן אגרוף לאגרוף) כי הוא אמר 'אתה חייב להבין, אתה מעלה מופע שמקבץ אנשים'. ואני אמרתי 'פול, אתה חייב להבין, אני מקריא את החדשות כדי לקבץ את האנשים יחד'".

מה שהנקס וגרינגראס גילו לבסוף, לעומת זאת, היה שהקונפליקט דווקא היטיב עם הסרט. העימות בין השחקן לבמאי נתן להם הזדמנות למצוא את עמק השווה היצירתי שגרם לשניהם להיות מרוצים.

למרות חילוקי הדעות, גרינגראס אמר שהוא תמיד ידע שהנקס מתאים באופן מושלם לתפקיד: "קפטן קיד הוא אמנם דמות שחוותה קרבות, אך הנשק הגדול ביותר שלו הוא הכריזמה שלו, הפיקחות, והרצינות שלו, ואין מי שמעביר את הדברים האלו כמו הנקס. הלבביות שלו בולטת בכל עידן. הוא שובה את הקהל בסרט בתור שחקן כמו שהוא שובה את הקהל במציאות בתור אדם".

חדשות בתקשורת: אז ועכשיו

עד כמה שהוא נהנה לדבר על הסרט החדש שלו, הנקס להוט לדון בפוליטיקה האמיתית, החדשות בתקשורת, המצב החמור של מגפת הקורונה, התפקיד המסוים שלו במאבק.

טום הנקס (צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)
טום הנקס (צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)

"ידענו שבכך שאנחנו מדברים על החדשות ואיך החדשות מועברות, אנחנו מתעסקים עם נושא רלוונטי" הנקס אומר. "אנחנו חיים בעידן בו דעה מסתווה בתור חדשות, בו חצאי-עובדות ומיתוסים הופכים לסחורה ולכלי מסחרי. הרבה אנשים שם בחוץ מרוויחים הרבה מאוד כסף על ידי פרסום חדשות שהן במהות שלהן דעה סובייקטיבית".

הוא אומר כי על אף שהוא שמח שהחלו לתת חיסונים נגד נגיף הקורונה, עבורו "הסיפור הגדול ביותר, זה שאני שם לב אליו, הוא העבודה שיש לנו יותר מ-310,000 מתים תוך תשעה חודשים בלבד. אני לא מבין מדוע זה לא הסיפור המוביל בחדשות בכל יום.

"בעבר, בצעירותי, דיווחים בטלוויזיה לא התעסקו עם המניעים של האנשים המעורבים; הם התעסקו עם העובדות בזמן שהן נחשפו, כשהן היו על פני השטח. הדיווחים בטלוויזיה היו חלק מטובת הציבור, עד ההתקדמות של הטלוויזיה בכבלים, למען האמת. אבל כל זה מאחורינו היום, כשאנשים פונים למקורות מסוג אחר כדי למצוא את המידע.

"בעבר, בצעירותי, דיווחים בטלוויזיה לא התעסקו עם המניעים של האנשים המעורבים; הם התעסקו עם העובדות בזמן שהן נחשפו, כשהן היו על פני השטח. הדיווחים בטלוויזיה היו חלק מטובת הציבור"

"יש עוד שינויים משמעותיים: פעם היינו מקבלים כחצי שעה של חדשות בכל ערב ממקורות שהם לא רק מהימנים, אלא מקורות שהעבודה שלהם היתה לאשר ולאמת את מה שהוא האמת. והיום החדשות הן 24 שעות ביממה. אתה שומע את אותו סיפור שוב ושוב, ויש הרבה ריפוד נוסף שמצטרף לכך.

"בעבר, זה לא היה נקרא חדשות אלא אם ועד שהדבר אומת על ידי מספר מקורות, אבל זו פשוט לא הדרך בה החדשות עובדות היום. בימינו, כולם פשוט מחפשים את מה שהם רוצים לשמוע באתרים או רשתות חברתיות על מנת לחזק את מה שהם כבר מאמינים ויודעים".

טום הנקס ואשתו, השחקנית ריטה וילסון (צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
טום הנקס ואשתו, השחקנית ריטה וילסון (צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)

"צילמנו את הסרט שנה לפני הבחירות", הנקס ממשיך, "ובסוף התברר שהוא ראה את הנולד באופן שלא היינו יכולים לחזות אותו. כמו שלפעמים דברים כאלו קורים. ההקשר, הנסיבות בהן הסרט הופץ, הם הגורמים שמגדירים את החשיבות שלו, וזה משהו שאף אחד מאיתנו לא היה יכול לחזות בזמן שעבדנו עליו".

תגובה לחיסון

כשהנקס מדבר על החיסון, הוא נזכר: "כשהייתי ילד, סביב 1961, פוליו היה חלק משמעותי מהחיים שלנו. קיבלת פוליו ממים מזוהמים. פוליו יכול להפוך אותך לנכה ופוליו היה בכל מקום, בעצם. גרתי בפלזנט היל, קליפורניה, ויום אחד, כל המשפחה נכנסה למכונית. וכולנו הצטרפנו לתור ארוך של רכבים שהוביל לקולג' הקהילתי, שם כולם קיבלו חיסון לפוליו בצורה של קוביית סוכר.

"היו שם רופאים והם ראו כמה אנשים יש במכונית – אם היו 10, אז הם נתנו 10 קוביות סוכר בכוסות נייר קטנות. זה היה ללא ספק לטובת הציבור. מדע עבד כדי לעזור למגר משהו קטלני ומטיל מום כמו פוליו".

הוא מודע היטב למעמד שלו בתור מפורסם. "אני לא יכול שלא להיות דמות ציבורית, ואתה עולה לכותרת לפעמים רק בגלל שחבשת כובע מטופש. אתה אף פעם לא באמת יודע כמה אנשים מוכנים להשקיע בך את תשומת הלב שלהם.

טום הנקס וריטה וילסון עם ראש ממשלת יוון ורעייתו ב-25 ביולי 2020. וילסון, הנקס וילדיהם קיבלו אזרחות ממשלת יוון כהוקרה לסיוע שהעניקו לקורנות שריפות הענק שהתחוללו ליד אתונה ב-2018 (צילום: Greek Prime Minister's Office via AP)
טום הנקס וריטה וילסון עם ראש ממשלת יוון ורעייתו ב-25 ביולי 2020. וילסון, הנקס וילדיהם קיבלו אזרחות ממשלת יוון כהוקרה לסיוע שהעניקו לקורנות שריפות הענק שהתחוללו ליד אתונה ב-2018 (צילום: Greek Prime Minister's Office via AP)

"אני לא יודע אם אני מנהיג עולמי במשהו, אולי מנהיג ההשתטות העולמי. אני לא יודע אם העוצמה של האמפתיה גדלה בעקבות העובדה שהיה לי קורונה. מה שאולי גדל היה תחושת האחריות שניתנה לנו. אבל במקרה הזה היה משהו שהיה בחזית, ולדעתי קיבלנו החלטה נכונה לשתף את המידע ולהיות כנים לחלוטין בנושא".

הוא מרחיב: "כמו כולם, כשהבדיקה שלך יוצאת חיובית, החשש המיידי היה האם יש משהו בתוכי שעומד להציב אותי בסיכון גדול יותר? יש לי סוכרת סוג 2, אשתי (השחקנית ריטה ווילסון) היא שורדת סרטן. האם זה עומד לשים אותנו בסכנה גדולה יותר?"

"כמו כולם, כשהבדיקה שלך יוצאת חיובית, החשש המיידי היה האם יש משהו בתוכי שעומד להציב אותי בסיכון גדול יותר? יש לי סוכרת סוג 2, אשתי היא שורדת סרטן. האם זה עומד לשים אותנו בסכנה גדולה יותר?"

הוא משבח את שירותי הבריאות באוסטרליה "על כך שטיפלו בנו היטב, פיקחו עלינו מקרוב. לאחר שלושה ימים הגיעו למסקנה שאנחנו עומדים להיות בסדר. אבל זה היה רק חצי מהעניין. החצי השני הוא האחריות שלנו. היינו צריכים לוודא שאנחנו לא מעבירים את זה למישהו נוסף.

"אני לא מבין איך לאדם הממוצע אין את תחושת האחריות או האמפתיה. כולנו צריכים לעשות את זה כמו שצריך להאט את הנסיעה בקרבת בית ספר, כמו לשים חגורת בטיחות או לאותת כשפונים. נגיף הקורונה היה מבחן לכולנו, ואין ספק שחלק מאיתנו לא למד את הלקחים מהמבחן הזה".

Hello folks. Rita Wilson and I want to thank everyone here Down Under who are taking such good care of us. We have…

Posted by Tom Hanks on Thursday, March 12, 2020

"לא סיימנו עם המשבר הזה", הנקס מרצין. "זה מצוין שיש חיסון, אבל אנחנו עומדים לחיות עם זה למשך זמן רב. לקבל את החיסון לא עומד להיות דבר קל שפשוט קורה. אנחנו לא נוכל פשוט לעצור לרגע ולקחת אותו. זה עומד להיות שוב מבחן עבורנו, ולדעתי חלק מהאנשים יעברו את המבחן וחלק לא יעברו אותו".

עוד 1,772 מילים
סגירה