שנה מאז'ורית בסולם מינורי

"כשאני מסתכל על האלבומים שבחרתי, שהיו הפסקול שלי השנה, אני מבין שהאווירה מסביב השפיעה גם על הרגלי האזנה שלי. ההסתגרות בבית, הריחוק החברתי, דחפו אותי אל הקוטב המלנכולי, המלודי, המהורהר יותר של הטעם המוזיקלי שלי" ● אמיר בן-דוד מציג את עשרת האלבומים הטובים של 2020

טיילור סוויפט (צילום: Beth Garrabrant)
Beth Garrabrant

"כשאני מסתכל על האלבומים שבחרתי, שהיו הפסקול שלי השנה, אני מבין שהאווירה מסביב השפיעה גם על הרגלי האזנה שלי. ההסתגרות בבית, הריחוק החברתי, דחפו אותי אל הקוטב המלנכולי, המלודי, המהורהר יותר של הטעם המוזיקלי שלי" ● אמיר בן-דוד מציג את עשרת האלבומים הטובים של 2020

אנחנו אוהבים מוזיקה ממגוון סיבות, שלא רק משתנות מאדם לאדם אלא גם פושטות ולובשות צורה עם השנים.

אחת הסיבות המופלאות ביותר היא התחושה המוכרת והממכרת שמתפשטת בגוף כשאתה שומע שיר גדול. ויותר מזה, כשאתה שומע אלבום גדול. והכי הרבה – כשאתה בהופעה גדולה באמת.

או אז המוזיקה ממלאת אותך ברגש הכפול והנדיר הזה, שאתה בו בזמן אינדיבידואל, אדם לעצמך, בעל טעם משלך, סנטימנטים משלך, זיכרונות משלך, ואתה יכול לצלול עם הצלילים והמילים אל עומק העולם הפנימי שלך, שלאף אחד מלבדך אין גישה אליו; ובאותו זמן ממש אתה מתחבר למשהו שהוא יותר גדול ממך. שלא קשור אליך בכלל. שהוא חיצוני לך. שהוא "התרבות". או "הטרנד". או ה"וויב". או "רוח הזמן". אתה גם בפנים וגם בחוץ. גם לבדך וגם יחד עם כולם. קסם.

 

הנס הזה לא קורה הרבה. הוא קורה ברגעים הכי יפים במועדונים בלילה. מול במות בפסטיבלים. לפעמים גם בבית, עם האוזניות. אתה לבד עם עצמך ואחד עם כולם.

השנה זה כמעט לא קרה. הנגיף כיווץ אותנו לגודל של נתון סטטיסטי על עקומה שצריך לשטח אותה. מקדם הדבקה. הכי רחוק מהשחרור – או מאשליית השחרור – שמוזיקה גדולה יכולה להעניק לנו בטובה.

הנגיף כיווץ אותנו לגודל של נתון סטטיסטי על עקומה שצריך לשטח אותה. מקדם הדבקה. הכי רחוק מהשחרור – או מאשליית השחרור – שמוזיקה גדולה יכולה להעניק לנו בטובה

רבים העידו על עצמם שאין להם בכלל חשק לשמוע מוזיקה חדשה. שהם מתרפקים על אהבות עבר. מתבוססים בנוסטלגיה. קולה של אמא. הטעם של הילדות. הפסקול של גיל ההתבגרות. רק לא מוזיקה עכשווית. כאילו רוצים להיצמד לפסקול של החיים שלפני הנגיף.

מה שעוד קרה זה שבצל הריחוק החברתי, הסגרים הבינלאומיים וההיצמדות למסכים הביתיים, נוצרה לרגע האשליה שהתקצר המרחק בין חובבי המוזיקה האלמונים הספונים בבתיהם שבקצה העולם לכוכבי המוזיקה הגלובלים, שנאלצו לרדת מרכבת הקליע הדוהרת על הנתיב המהיר ולהסתגר כמו כולם בבית.

 

רובי וויליאמס התחרפן בסטוריז של אינסטגרם. קארדי בי קרעה מצחוק (וגם תפסה צד פוליטי, מול טראמפ, באומץ ראוי להערכה). ג'יימס בלייק ניגן בסלון שירים לבקשת הקהל, כשרק ג'מילה ג'מיל מוחאת לו כפיים מהצד. הוא גם כינס את השירים האלה ל-EP מוצלח, שאמנם לא נכנס לרשימה כאן, אבל שווה האזנה.

בהיעדר הופעות חיות מסעירות, שום דבר לא הצליח באמת לפרוש כנפיים ולהמריא מעל היום-יום הקטן והמדכדך שנכפה עלינו השנה. אפילו לא מופע הענק "עולם אחד – ביחד בבית", שהיו לו היומרות להיות ל"לייב אייד" של ימי הקורונה, ובסוף נשאר כלא יותר מהערת שוליים, אנקדוטה בהיסטוריה של המוזיקה הפופולרית.

סיכום אלבומי השנה כאן הוא בהכרח פרטי ואישי. אף אחד לא יכול להקיף את כל המוזיקה שיוצאת בעולם בשנה. אין כאן יומרה לבחור את האלבומים הכי חשובים או הכי גדולים או הכי משמעותיים או הכי משפיעים. זו משימה כמעט בלתי אפשרית לאדם אחד בכל שנה נתונה, ובטח בשנה כמו 2020.

מה שכן, כשאני מסתכל על האלבומים שבחרתי, האלבומים שהיו הפסקול שלי השנה, אני מבין שהאווירה מסביב השפיעה גם על הרגלי האזנה שלי. ההסתגרות בבית, הריחוק החברתי, דחפו אותי אל הקוטב המלנכולי, המלודי, המהורהר יותר של הטעם המוזיקלי שלי. דחקו הצידה את האלקטרוניקה, ההיפ-הופ, הפופ והרוק הקשוחים יותר. אלה אמנם נוכחים כאן, אבל פחות מבעבר. נדמה לי שאם הייתי בודק מה הסולם של כל אחד מהשירים בעשרת אלבומי השנה שלי, הייתי מגלה שרובם בסולם מינורי.

 

אולי זה בגלל ש-2020 היתה שנה מאז'ורית בעולם, אבל מינורית בלב ובאוזניים.

10

Idiot Prayer – Nick Cave alone at Alexandra Palace

"תפילת האידיוט" של ניק קייב לא היה נכנס לרשימת אלבומי השנה שלי בכל שנה אחרת. הוא גם כנראה לא היה מוקלט בכל שנה אחרת. ניק קייב היה האמן הגדול הראשון שהתעשת וחיפש דרכים יצירתיות להתמודד עם המצב החדש שנכפה על אמני העולם השנה. הקורונה תפסה אותו באמצע מסע אישי מרגש, אפילו מפעים לפרקים, ליצירת חוויה אינטימית חדשה עם הקהל ההולך וגדל שלו.

Idiot Prayer – Nick Cave alone at Alexandra Palace
Idiot Prayer – Nick Cave alone at Alexandra Palace

בבלוג שלו – "תיקי היד האדומה" – קייב משיב בכנות נדירה ובאומץ גדול לשאלות האישיות ביותר שמעריציו מפנים אליו. וב-23 ביולי, בשיא הסיבוב הראשון של המגיפה, ושלושה שבועות אחרי ההופעה המתוכננת בבלומפילד שאמורה היתה לחתום את סיבוב ההופעות העולמי שלו שבוטל (שוקי וייס, תחזיר את הכסף! זה לא בסדר!), קייב העלה מופע יחיד פתוח לקוני כרטיסים באינטרנט.

לבדו באמצע "ארמון אלכסנדרה" בלונדון, עם פסנתר כנף, מואר בתאורה מינימליסטית ומלנכולית, הוא שר וניגן 22 שירים מהרפרטואר מפרק ההגנות שלו. לא ראינו את זה מגיע, אבל הוא הצליח להביא אותנו עד דמעות בסלון.

מבחינתי זו היתה הופעת השנה – ולו מהסיבה המצערת שזו גם הייתה ההופעה היחידה השנה (גם למופע הרשת של בילי אייליש קנינו כרטיס. היא הלכה על הפקה יותר נוצצת ומרובדת. קייב הגיע חשוף ופגיע). מבחינתי, האלבום הזה חייב להיות אחד מאלבומי השנה, כי הוא יזכיר לי אותה תמיד.

 

9

Roisin Machine – Roisin Murphy

הכי כיף לגלות אמן חדש לגמרי במקרה, בלי הכנה, בלי בניית ציפיות, בלי הטירטור של מכונת היח"ץ הדורסנית. את רושין מרפי הצלחתי לפספס עד היום, למרות שהיא בסביבה מהניינטיז. את "מולוקו", הלהקה שהיא הגיחה ממנה, שמעתי פה ושם, אבל היא לא השאירה עלי רושם רב. אולי הגיע הזמן לתת לה הזדמנות שניה.

Roisin Machine – Roisin Murphy
Roisin Machine – Roisin Murphy

על קריירת הסולו של מרפי ידעתי מעט מאוד. ואז נפלתי עליה במקרה בפסטיבל ב-2019, בדרך להופעה אחרת בכלל, ועפתי. חיית במה דוהרת על גרוב רצחני עם שירים נוטפי כריזמה. מה יש כאן לא לאהוב? נשארנו עד הסוף ושכחנו לגמרי מההופעה שהתכוונו לראות. ככה נולדים סיפורי אהבה.

רוב השירים מההופעה הקטלנית ההיא, סינגלים שרושין הוציאה פה ושם לאורך העשור האחרון, מכונסים ב"מכונת רושין" שהיא הוציאה השנה. זה תקליט פופ-האוס-דיסקו-אלקטרוני מרומם נפש ומזיז אגן, שנולד לרחבות ריקודים אבל לרוע מזלו יצא בשנה שכל רחבות הריקודים בעולם נסגרו.

אם אתם מתגעגעים לגרוב של מועדון בשלוש בבוקר, אתם מוזמנים לרקוד עם האלבום הזה בסלון. השכנים מלמטה יתלוננו על הבסים, אבל מה הם מבינים.

8

Song Machine, Season One: Strange Timez – Gorillaz

עוד מכונת להיטים לרקוד איתה בסלון, עד שההופעות החיות יחזרו. ועוד ד"ש עצוב מהופעה שכבר היו לי כרטיסים אליה ובוטלה (הפעם אתה לא אשם, שוקי וייס). כבר שנים אני זומם על דיימון אלברן, לטעמי המוזיקאי המעניין ביותר שיצא מאנגליה בניינטיז. סיבוב הופעות חדש של גורילאז נראה כמו הזדמנות מעולה לסגור את הפינה הזאת.

Song Machine, Season One: Strange Timez – Gorillaz
Song Machine, Season One: Strange Timez – Gorillaz

מאז אלבום הבכורה האדיר שלהם שיצא – אלוהים, כמה אנחנו זקנים – לפני 20 שנה בדיוק, הגורילאז הוא פרויקט יצירתי שטיבו לא תמיד ברור (הם לוקחים את עצמם ברצינות? הם משתטים? הם מנסים להגיד משהו או רק לעשות נעים?).

אלברן מוסר את המיקרופון לאחרים, בחדווה לא אופיינית לסולנים של להקות גדולות, ודווקא בדרך הזו, המפורקת, הלא ברורה, הלא תמיד מגובשת, הצליח אחרי הפירוק של "בלר" ללכוד משהו עמוק ברוח הזמן המבולבלת, רגע אחרי באג 2000 שלא קרה וסוף בועת הדוט קום בואכה מאה חדשה, דיגיטלית, טכנולוגית, מתעתעת, עסוקה מעל הראש בזהויות, בהסתתרות, באמת ובשקר.

כל אלה נמצאים באלבום האחרון של גורילאז, שהסינגלים הראשונים מתוכו יצאו בינואר 2020 מלווים בהצהרה של אלברן ש"אלה שירים מתוך פרויקט חדש שאין לי שום מושג לאן הוא יתקדם". ובמהלך השנה הפרויקט הזה שינה בהדרגה את אופיו והתחיל לשקף את הבלגאן והבלבול של התקופה המשונה הזאת.

אל המיקרופון זומנו בזה אחרי זה תותחים מסדר הגודל של בק, רוברט סמית, אלטון ג'ון, סקפטה, סנט וינסנט, סלואטי ועוד. אלברן, קול כהרגלו, אירגן לעצמו את המסיבה הכי טובה שלעולם לא נוזמן אליה.

7

Rough and Rowdy ways – Bob Dylan

כשבוב דילן הוציא בחודש מרץ את השיר "Murder Most Foul" – השיר המקורי הראשון שלו מאז 2012 – נבהלתי. לאורך 17 הדקות של השיר שכותרתו שאולה מ"המלט" של שייקספיר, דילן מדקלם, ממלמל, מהמהם את בתיו הארוכים, כמעט ללא מלודיה. מלווה בפסנתר, קונטרבס, תופים מרוחקים, נגיעות כינור.

Rough and Rowdy ways – Bob Dylan
Rough and Rowdy ways – Bob Dylan

גם אחרי כמה האזנות רצופות הוא לא הפך לשיר שאפשר להתיידד איתו. לא שיר שאפשר לשיר. זה גם לא שיר שצריך לשיר. "זו קינה. מארש אבל", כתבתי על השיר בזמן ישראל, "וקשה לדעת על מי דילן מקונן. על ג'ון פיצג'רלד קנדי? על אמריקה? על הרוח של שנות השישים? על עצמו? ואולי בכלל עלינו, שמאזינים לו עכשיו סגורים בבתים, חוששים מהבאות?"

המחשבה הראשונה, הלא מעובדת, אחרי האזנה אחת לשיר, הייתה שזה יהיה השיר האחרון של דילן. שעם השיר הזה הוא בוחר להיפרד מאיתנו ומהעולם.

"אמנם יכול כמובן להיות שבהמשך יתברר שזה עוד אחד מתמרוני התעתוע הדילנים הידועים. אבל ייתכן שהפעם המקרה שונה. אולי דילן כבר יודע משהו שאנחנו עוד לא יודעים, וכמו דיוויד בואי וליאונרד כהן לפניו, החליט להיפרד מאיתנו עם צוואה מוקלטת. רקוויאם לעידן הפולק. נפנוף שלום אחרון לנו ולעולם של אתמול. זה שהוא היה אחד מגיבוריו וכנראה גדול מנסחיו".

ואז הגיע האלבום המלא והרגיע את חששותיי. דילן לא מתכוון ללכת לשום מקום. בגיל 79 – כפרה עליו – עם פרס נובל לספרות על החגורה, ועם כל הסופרלטיבים שבן אנוש יכול לייחל להם, הוא נשמע פשוט נפלא. חד. מדויק. מחובר לעצמו. מחובר לשירים שלו, ואפילו שר אותם באופן שעשוי לחבב אותו גם על מי שלא היו מסוגלים עד היום להאזין לקולו המאנפף.

דילן לא מתכוון ללכת לשום מקום. בגיל 79 – כפרה עליו – עם פרס נובל לספרות על החגורה, ועם כל הסופרלטיבים שבן אנוש יכול לייחל להם, הוא נשמע פשוט נפלא. חד. מדויק. מחובר לעצמו. מחובר לשירים שלו

"אני ראשון בין שווים, ושני לאף אחד אחר" הוא שר על עצמו, וממשיך לפלרטט עם הדימוי שלו, עם המעמד המיוחד שלו, עם האגדה שאופפת אותו. זה האלבום ה-39 שלו. הלוואי שיש לו עוד. הוא עדיין לא שני לאף אחד אחר. וזה גם תקליט מושלם לחורף שבא עלינו לטובה.

6

The New Abnormal – The Strokes

מה עלה על דעתם של "הסטרוקס" לקרוא לאלבום שלהם דווקא "הלא נורמליות החדשה"? כשהוא יצא באפריל עוד לא היה להם מושג שהשנה הזו הולכת לעבר טירלול שלא היה כדוגמתו. שניו יורק, העיר ש"הסטרוקס" הם מהטוענים לכתר הפסקול שלה מאז תחילת המאה, תיכנס – גם עכשיו קשה להאמין שזה קרה – לסגר מוחלט.

The New Abnormal – The Strokes
The New Abnormal – The Strokes

האלבום האחרון של "ארקטיק מאנקיז" נפתח בשורה הנהדרת "בסך הכל רציתי להיות אחד מהסטרוקס". כדי להגשים את חלום הנעורים הזה, אלכס טרנר נדרש לדמיין מועדון נוצץ לווטראנים של הרוק על הירח. ב"הלא נורמליות החדשה", ג'וליאן קזבלנקס ואלברט האמונד ג'וניור מזכירים לאלכס טרנר איך יכול להישמע גלאם-רוק אורבני על כדור הארץ במאה ה-21.

את האלבום הם כתבו, הקליטו ובישלו לניו יורק אחרת, לעולם אחר. עם מפיק העל ריק רובין מאחורי הקונסולה, אחרי שנים של התקשקשות, מלחמות אגו טיפשיות, טיולי סולו, הם מצאו את עצמם מחדש, ונשמעים זוהרים, מבריקים כמו שלא נשמעו אולי מאז אלבום הבכורה המופתי שלהם.

ואז, ממש כשהם היו מוכנים לצאת ולטרוף את העולם – הוא נסגר. אין צדק.

כל האלבום אדיר, במיוחד אם אתם מתגעגעים לסאונד ולאווירה של האייטיז.  אפשר להתחיל מהפנינה הנהדרת הזו:

5

The Ascension – Sufjan Stevens

חמש שנים אחרי "קארי ולואל", יצירת המופת שוברת הלב שלו ואחד האלבומים הגדולים של העשורים האחרונים – בעצם, אחד האלבומים הגדולים אי פעם – סופיאן סטיבנס מפנה את המבט החוצה. אם ב"קארי ולואל" הוא פרש, בחושפנות מיקרוסקופית, את היחסים המסובכים עם אמו האלכוהוליסטית שנטשה אותו בילדות, ב-2020 סטיבנס כותב על העולם, ובעיקר על ארצו שהולכת לאבדון.

The Ascension – Sufjan Stevens
The Ascension – Sufjan Stevens

את הסינגל הראשון, "אמריקה", הוא הוציא ב-4 ביולי, יום העצמאות האמריקאי, שגם העניק את שמו לשיר היפה ביותר מ"קארי ולואל", זה שנגמר בקינה-תפילה "בסוף כולנו נמות".

סטיבנס עדיין מורבידי. עדיין מדוכדך. אבל הפעם הוא גם רוצה לזוז. אולי אפילו לרקוד. לא באמצע הרחבה. חס וחלילה. בצד. קרוב לקיר. מסתכל בסקרנות על החוגגים. או כמו שהוא שר ב"משחקי וידיאו", "אני לא רוצה לשחק, אני רק רוצה ללכת מכאן". לאן הוא רוצה ללכת? לאייטיז, כמובן. בדיוק כמו הסטרוקס.

4

Shore – Fleet Foxes

אלבום הבכורה של "פליט פוקסס" מ-2008 היה אחד האלבומים האהובים עלי בעשור הראשון של המאה הנוכחית. כמו סופיאן סטיבנס גם הם היו תלמידים מצטיינים של הפולק האמריקאי, עם יד טובה על המיתרים והרמוניות קוליות – מין גלגול סיאטלי פסיכדלי של קרוסבי, סטילס ונאש (פחות של יאנג) ואפילו של פול סיימון.

Shore – Fleet Foxes
Shore – Fleet Foxes

שני האלבומים הבאים שלהם השאירו אותי אדיש. חשבתי שנפרדנו לתמיד, כמו שקורה לפעמים, אבל הנה רובין פקנולד וחבורתו חוזרים השנה עם אלבום שהצליח לשחזר את ההישגים היפים שלהם מאלבום הבכורה. עם אותה תנופה מלודית והרוח ההיפית הזו של צפון החוף המערבי, כולל השבועה לכבד את כל מה שיש לחיים להציע.

השנה הנחמה הזו היתה חיונית מתמיד.

3

Fetch the bolt cutters – Fiona Apple

אני מודה במבוכה מסוימת שהתלבטתי אם לכלול את האלבום הזה בסיכום השנה שלי. לא כי הוא לא טוב. הוא מצוין. הוא כל כך טוב שיש קונצנזוס עולמי שזה אלבום השנה.

Fetch the bolt cutters – Fiona Apple
Fetch the bolt cutters – Fiona Apple

ב-Metacritic, האתר שמשקלל מאות מבקרי מוזיקה מכל העולם, האלבום של פיונה אפל הוא אלבום השנה בפער ניכר מכל היתר. הוא דורג ב-23 רשימות סיכום שנה שהאתר סוקר למקום הראשון, וב-17 רשימות נוספות למקום השני. לפיכך זכה ל-146 נקודות – 50 נקודות יותר מהאלבום שהגיע למקום השני. אז מה? להצטרף להמון? אבל מה לעשות, עובדה שחזרתי אליו שוב ושוב ושוב. מגיע לו. גם אם כולם מסכימים.

אני חושד שהאפיל המצודד של האלבום הזה – חוץ מהוורסטיליות מעוררת ההשתאות של אפל, שמשחקת על כל המגרש המוזיקלי בחופשיות של אמנית מהמעלה הראשונה – קשור גם הוא לאווירה של השנה האחרונה.

אני חושד שהאפיל המצודד של האלבום הזה – חוץ מהוורסטיליות מעוררת ההשתאות של אפל, שמשחקת על כל המגרש המוזיקלי בחופשיות של אמנית מהמעלה הראשונה – קשור גם הוא לאווירה של השנה האחרונה

הפרופיל המקיף של פיונה אפל ב"ניו-יורקר", שליווה את יציאת האלבום, התמקד בנטייה שלה להתבודד, להסתגר מהעולם, להתנתק מהסובבים אותה. מרגישים את זה במוזיקה שהיא יוצרת. והשנה הזו, של הקורונה, היתה מושלמת למוזיקאית שמבחינתה ריחוק חברתי הוא לא עונש אלא בחירה.

2

Punisher – Phoebe Bridgers

פיבי ברידג'רס היא זו שהגיע למקום השני, 50 נקודות אחרי פיונה אפל בדירוג דירוגי השנה (אללי, הטעם שלי כה המוני? איבדתי את הקצה?).

האמת היא שזה די לא ייאמן מה שהבחורה המוכשרת הזו, גיבורת אינדי מלוס אנג'לס, הספיקה לעשות מ-2017, אז היא הוציאה את אלבום הבכורה שלה. אחריו היא הוציאה, תחת השם "בויג'ינייס", אלבום נהדר כצלע בשלישיית הנשים המוחצת עם ג'וליאן בייקר ולוסי דאקוס. ואז חברה לקונור אוברסט לאלבום האדיר של "בטר אוביליביון קומיוניטי סנטר" מ-2019.

Punisher – Phoebe Bridgers
Punisher – Phoebe Bridgers

ב-2020 הפגיזה עם Punisher, שמעמיד אותה בחזית הרוק הנשי האמריקאי החדש, המחובר לעצמו, הנטול דאווין, פוסט מי-טו, פוסט גירלז, אישי, אינטימי (גם אדריאן לנקר מ"ביג ט'יף" שהוציאה השנה אלבום סולו מוצלח, בחבורה הזו).

נשים צעירות הן אלה שסוחבות עכשיו על הכתפיים את הרוק, בעולם שפנה להיפ-הופ ולפופ. יש לי הרגשה – או שמא משאלת לב – שהעשור הקרוב יהיה טוב אליהן ושהן יובילו את הרוק לחוף מבטחים חדש.

1

Folklore + Evermore – Taylor Swift

בעצם מדובר בשני אלבומים בהיקף מוזיקה של שלושה. הם אמנם יצאו בנפרד, קודם "פולקלור" המושלם וחמישה חודשים אחריו "אוורמור" המוצלח מעט פחות (אבל עדיין נהדר), אבל אני מעדיף להתייחס אליהם כאל גוף עבודה אחד שרק פוצל לשניים מסיבות שיווקיות ולא אומנותיות.

Folklore – Taylor Swift
Folklore – Taylor Swift

שילמתי מחיר כבד בבית על חיבתי לאלבומים האלה. הילדים שלי לא מבינים מה לכוכבת מסיבות הבת/בר מצוות שלהם ולאביהם הבומר (אני לא. אבל זה לא ממש איכפת להם. שנות השישים, ימי הביניים, תקופת האבות – מה זה משנה. נולדת מזמן).

להגנתי אני משיב במשפט המחץ שאני מטיף להם מאז התחילו לפתח טעם במוזיקה והתחילו לחקור אותי על ההבדלים בין הז'אנרים השונים: יש רק שני ז'אנרים – מוזיקה טובה ומוזיקה רעה. ושני האלבומים שטיילור סוויפט הוציאה השנה הם מוזיקה מעולה.

להגנתי אני משיב במשפט המחץ שאני מטיף לילדיי מאז התחילו לפתח טעם במוזיקה: יש רק שני ז'אנרים – מוזיקה טובה ומוזיקה רעה. ושני האלבומים שטיילור סוויפט הוציאה השנה הם מוזיקה מעולה

קודם כל כי הם כוללים שירים מצוינים ממש, של פזמונאית בשיאה, שגם ניחנה בטעם מעולה בבחירת שותפיה לדרך. ודבר שני, הם מזכירים את העניין הכמעט נשכח ההוא שפעם היה המובן מאליו – אמן אמיתי צריך להסתכן. לחפש. לא לדרוך במקום. לנסות. להמר. לאתגר את עצמו ואת הקהל שלו.

Evermore – Taylor Swift
Evermore – Taylor Swift

זה לא שטיילור סוויפט התחילה ב-2020 לאכול סכיני גילוח. אבל בכל זאת, צריך אומץ כדי לשבור לדרך הצדדית שאליה היא פנתה השנה. ואומץ כזה הפך עניין נדיר מאוד בעולם שמכוון מכירות, מרצ', זיכיונות, שיווק ותדמית.

אם לא היינו יודעים כל מה שאנחנו יודעים על טיילור סוויפט – מכירות של טריליון אלבומים, רווחים של טריליון דולרים ומדף עם טריליון פרסי גראמי – ומקשיבים לאלבומים האלה בלי דעה מוקדמת, הם היו נשמעים כמו אלבומי בכורה נהדרים של זמרת אינדי-פופ אמריקאית חדשה ומוכשרת מאוד, שאיכשהו הצליחה לארגן לעצמה שיתופי פעולה פנטסטיים עם צמרת האינדי והפופ האמריקאים – אהרון דסנר מ"הנשיונל" ששותף להפקה וגם הביא את חבריו ללהקה להתארח בשיר אחד, להקת חיים, ג'ק אנטונוף ובון איבר שהשתתף בשני שירים.

אחד מהם, "גלות",  הוא גם שיר השנה שלי.

עוד 2,516 מילים ו-1 תגובות
כל הזמן // יום שלישי, 26 בינואר 2021
מה שחשוב ומעניין עכשיו

קוטלת הגזענים

ראיון רוברטה קפלן ישבה במשרדה וצפתה בדיווחים על אירועי שרלוטסוויל ● באף-בי-איי שברו שמירה, מחלקת המשפטים גמגמה, אז היא הבינה שהיא צריכה לפעול בעצמה ● בארבע השנים מאז, הפכה עורכת הדין הניו יורקית לאחד הקולות הבולטים במאבק נגד הגזענות בארה"ב, ומרסקת את הימין הקיצוני בבית המשפט, תביעה אחר תביעה ● "טרור פנימי הוא האויב הכי גדול שלנו", היא אומרת

עוד 2,224 מילים

מסמוס, טרפוד וטינוף - יום הכיפורים של אגף התקציבים

לא מעט מאמרים נכתבו בשבוע האחרון על שידור התכנית "עובדה" שעסקה ביחסים שבין פקידי אגף התקציבים לבין השר הממונה. שר האוצר. שניים תפסו את עיני במיוחד.

"ויש אפילו בתוך אמ"ן יחידה מיוחדת – איפכא מסתברא – שכל מטרתה היא לאתגר את החשיבה המקובלת בצבא, כדי לוודא שאיננו נתפסים לקונספציה. צה"ל הוא ארגון היררכי לחלוטין, אבל הלקח של מלחמת יום הכיפורים לימד אותו שרק שיח פתוח ומאתגר מביא לתוצאה המקצועית הראויה" (מרב ארלוזורוב).

אחד המאמרים על "עובדה", שעסקה ביחסי פקידי אגף התקציבים לשר הממונה, תפס את עיני: "ויש אפילו בתוך אמ"ן יחידה – איפכא מסתברא – שמטרתה לאתגר את החשיבה המקובלת בצבא, כדי שלא ניתפס לקונספציה"

"המדיניות הכלכלית בכל נושא מורכבת מארבעה שלבים – הראשון, קביעת היעדים. השני, בחינת חלופות למימוש היעד. בשלב השלישי נבחרת המדיניות הרצויה מבין החלופות ובשלב הרביעי היא מבוצעת. […] במציאות, תפקיד הפוליטיקאים הוא לקבוע את היעדים, ואילו תפקידו של הדרג המקצועי הוא לגבש חלופות להשגת היעדים הללו. לאחר שגובשו החלופות, הדרג הפוליטי אמור לבחור את החלופה הרצויה" (אבי בן בסט).

ולמה מדובר בציטוטים חשובים כלכך? פשוט כי הם מציגים בצורה מדוייקת את הכשל החמור שמתקיים לפחות בעשרים השנים האחרונות באגף התקציבים באוצר. כשל המבוסס על חשיבה אחידה, ללא הצגת חלופות אמיתיות, ודחיפת אג'נדה אישית המבוססת על תפישת עולם שאינה בהכרח מייצגת את צרכי הציבור אותו אמורים אנשי האגף לשרת. וגם החוסר במי שיהיה מחוייב באתגור המערכת והצגת הדברים בצורה שונה, אחרת, אולי אפילו יצירתית וחדשנית. אגב, כולנו יודעים שגם אם יש חלופות – ישנה דרך להציג את חומר בצורה כזו, שרק חלופה אחת, זו שהמציגים רוצים בה – תתקבל.

אנשי אגף התקציבים הם בראש ובראשונה פוליטיקאים. הם אמנם אנשי כלכלה מצויינים אבל הם עוסקים יום יום ושעה שעה בפוליטיקה, לעיתים קרובות במהלכים פוליטיים שמשאירים מאחור, מבחינת יחסי התן וקח והממכר הפוליטי גם את הפוליטיקאים המיומנים ביותר.

הם גם לא חסידי השקיפות. לא סתם ביקשה סתיו שפיר להקים עבורה את וועדת השקיפות המפורסמת, כלקח מחוסר היכולת לקבל נתונים אמיתיים בישיבות ועדת הכספים אליהן הובאו בקשות האוצר לאישור העברות, הקצבות ותכניות עבודה.

הדרישה הבסיסית, שרק לאחר עתירה לבג"ץ החלה להתקיים, היתה שהחומרים יועברו בצורה מסודרת, הכוללת הסבר, ובזמן סביר לפני הדיון, לפחות לחברי הועדה. זאת כדי שאלו יפסיקו לשמש, אחרי כלכך הרבה שנים כחותמת גומי לרצונות וגחמות אנשי האגף. היו סיבות טובות, עדיין יש, לכך שאנשי האגף מחזיקים את המידע, את הנתונים ואת הנימוקים לבקשות ולתוכניות שלהם קרוב לחזה. אחרת איך הם יכולים לשלוט.

יש כשל מתמשך באגף התקציבים באוצר, המבוסס על חשיבה אחידה, ללא הצגת חלופות אמיתיות, ודחיפת אג'נדה אישית המבוססת על תפישת עולם שאינה בהכרח מייצגת את צרכי הציבור

לא אשכח את אחד מהימים שלפני אישור תקציב המדינה וחוק התקציב, עוד בתקופה שוועדות הכנסת היו, כמעט כולן, במסדרון ארוך אחד בקומה התחתונה של המשכן. על שטיח הלבד הירוק התרכזו עשרות ומאות חברי כנסת, עוזרים פרלמנטרים, עיתונאים ואורחים אחרים ועסקו רק בדבר אחד, בדיוני תן לי ואתן לך.

ביום זה לפתע פתאום ראיתי את אחד מבכירי חברי הכנסת עומד כפוף ליד שולחן בסופו של המסדרון, לידו עמדה פקידה בכירה מאגף התקציבים שהגישה לו מסמך לחתימה. ביקשתי מצוות טלוויזיה שהיה במקום לרוץ ולצלם את הדברים. בערב הופיעו הצילומים במהדורה המרכזית.

התברר שאגף התקציבים הגיש לחבר הכנסת הבכיר הסכם להעברת תקציבים למפלגתו תמורת סידור של הצבעה בעד סעיפים בחוק ההסדרים. יש מקומות שהיו קוראים למעשה כזה שוחד. בספר העבודה של אגף התקציבים מדובר בנוהל סטנדרטי להביא את נבחרי העם להצביע בעד תוכניות תקציביות גם אם הם לא לגמרי משוכנעים שהן ראויות ויעילות.

"הם פעלו בשלושה שלבים כשלא רצו לעשות משהו שהפוליטיקאים ביקשו: מסמוס, טרפוד וטינוף״,

כך התבטא בתכנית "עובדה" מי שהיה במשך ארבע שנים לערך מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. הדברים לא נזרקו סתם לחלל האויר. מי כמוני זוכר ויודע איך הם עובדים.

המקרה האחרון הוא הקמתה של קרן ההלוואות ללקוחות מודרי אשראי, התחייבות שנתן שר האוצר לח"כ איתן כבל בתחילת הדיונים על חוק נתוני אשראי. במשך ארבע שנים כמעט הצליח אגף התקציבים למסמס את הקמת הקרן שאותה יזמתי יחד עם ח"כ כבל, וגם לאחרונה, כשסוף סוף יצא המכרז לדרך, הוא בנוי בצורה כלכך שגוייה שאין להתפלא כי אין קופצים עליו כדי להפעילו.

לפתע ראיתי את אחד מבכירי הח"כים עומד כפוף ליד שולחן בסוף המסדרון, לידו פקידה בכירה מאגף התקציבים שהגישה לו מסמך לחתימה. ביקשתי מצוות טלוויזיה שהיה שם לצלם זאת. בערב זה הופיע במהדורה המרכזית

אותו הליך בוצע גם מול מחאת האמהות החד-הוריות בשנת 2003. עיתונאים תודרכו נגד האמהות, שרובן נשים עובדות, שבסך הכל רוצות לפרנס את משפחתן בכבוד. תחת נימוקים מטופשים ולא ריאלים הם מנעו בשנת 2014 תוספת של 50 מיליון ש"ח, שאושרה על ידי שרי האוצר והרווחה, לתיקון עוולת חוק מזונות הילדים.

מטרת התיקון היתה ניתוק הקשר בין תשלום מזונות הילדים לבין גובה השכר שמשתכרת האם החד-הורית. בעברית קוראים לזה תמרוץ שלילי לצאת לעבוד. במילים אחרות אומרים באגף התקציבים, תהיו עניים, תהיו מסכנים, אל תשאפו למעלה.

קיים עוד כשל גדול ומבני בהתנהלות אגף התקציבים, והוא הכח הבלתי סביר שיש לו אל מול משרדי הממשלה עליהם הוא מפקח. תפקיד האגף הוא בהחלט לשמור על המסגרת התקציבית של כל משרד ומשרד, לסייע בהוצאתה לפועל ולשמור על מסגרת תקציב המדינה.

אבל ההחלטה המקצועית על התכניות חייבת להיות בראש ובראשונה של אנשי המקצוע במשרד. אחרת לא צריך אותם. זה תפקידה של הפקידות הבכירה במשרדי הממשלה. להחליט על התוכניות שהם רוצים לבצע ולהפעיל אותן, תוך שהם מקפידים על מסגרת התקציב. האם אנחנו באמת מוכנים לקבל את העובדה שכלל הפקידות המקצועית הבכירה במדינת ישראל כפופה הלכה למעשה לפקידי אגף התקציבים באוצר? ברצותם יקרו דברים וברצותם לא?

אם מלחמת יום הכיפורים היתה נקודת היקיצה של צה"ל, הרי שמשבר הקורונה הוא ללא ספק יום הכיפורים של אגף התקציבים. מדובר בתקופה שלאחריה אגף התקציבים לא יכול ואסור לו להמשיך ולפעול כפי שהוא פועל מאז תכנית הייצוב הכלכלי של המשק בשנת 1985.

אגף התקציבים חייב לעבור שינוי מהותי שכולל חובת הצגת חלופות ריאליות לכל יעד מדיניות שנקבע על ידי השר הממונה וחובת הכנסת מערכת של איפכא מסתברא לתוך האגף.

אם מלחמת יום הכיפורים היתה נקודת היקיצה של צה"ל, הרי שמשבר הקורונה הוא ללא ספק יום הכיפורים של אגף התקציבים. מדובר בתקופה שאחריה אסור לאגף התקציבים להמשיך לפעול כפי שפועל מאז 85'

ואולי הדבר החשוב מכל, שעליו ארחיב ברשומות הבאות על אגף התקציבים באוצר, נוגע להפסקת הניהול הפוליטי של האגף מצד אחד והפחתה משמעותית של השליטה המקצועית של אגף התקציבים בהתנהלות היומיומית של משרדי הממשלה השונים. זאת תוך הפיכת שרי ומנכ"לי המשרדים, כמו גם את אנשי המקצוע בהם, למעין בובות בתיאטרון הבובות, שמפעיליו הם אנשי האגף.

פעיל חברתי, מומחה לקידום ושינוי מדיניות. לשעבר סמנכ"ל עמותת "ידיד", כיום מייסד נקודת מפנה-המרכז לקידום מדיניות של רווחה כלכלית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,006 מילים

נתניהו: יש למנות פרויקטור לנושא האלימות בחברה הערבית

בית המשפט דחה את בקשת נתניהו לעכב פתיחת שלב ההוכחות במשפטו ● בית המשפט העליון התיר לערוך חיפוש בטלפונים הניידים של יועצי ראש הממשלה ● חוסר הסכמה בין כחול לבן לליכוד על חוק הקנסות ● המגעים במשותפת: ברע״ם מסכימים להבטיח לא להמליץ על נתניהו אך דורשים לדעת עם איזה מפלגה כן אפשר יהיה לשתף פעולה ● מרידור על איומי התביעה של כ״ץ: ״אמת דיברתי״

עוד 31 עדכונים

בזמן שמבצע החיסונים בארץ מתקדם במהירות אימתנית, ברשות הפלסטינית הכול תקוע ● משלוחי החיסונים מתעכבים, הפלסטינים חוששים מהחיסון הרוסי, ומתקשים לעמוד בנטל הכלכלי ● עם כ-100 אלף שנכנסים דרך קבע לישראל לצורכי עבודה, אפידמיולוגים מזהירים כי אם ישראל לא נסייע לפלסטינים להתחסן מהר, לא תושג חסינות העדר המיוחלת ● פרופ' ברבש: "זה אינטרס שלנו לעזור להם"

עוד 1,769 מילים

למקרה שפיספסת

ראיון "אחמד טיבי הרבה יותר טוב מדרעי וליצמן"

דווקא הרב בועז נקי, אחד האנשים החשובים בפלג הירושלמי החרדי-ליטאי הקיצוני המכונה בדרך כלל "טרוריסטי", מגנה בחריפות את הארועים האלימים של הימים האחרונים ● "אלה פושעים, ברברים, מעשי ונדליזם. אנחנו לא שורפים אוטובוסים, לא עושים דברים כאלה", הוא מתקומם ● והוא יודע בדיוק את מי אשם במצב הנוכחי: "המשטרה שבאה לחסל חשבונות, בעזרת דרעי, ליצמן וגפני"

עוד 947 מילים

משבר הקורונה הכלכלי, כשלון הטיפול בישראל לעומת האיחוד האירופי

נתניהו וממשלתו טיפלו בקורונה בדרך מופקרת, צינית ונגועה באינטרסים פוליטיים. הצורך לשמור על נתניהו מבית המשפט גבר על שיקולי דעת מקצועיים. התוצאה היא קטסטרופה מתמשכת, הן בצד הבריאות והן בפגיעה אנושה בעסקים הקטנים ובכלכלה.

נתניהו וממשלתו טיפלו בקורונה בדרך מופקרת, צינית ונגועה באינטרסים פוליטיים. הצורך לשמור על נתניהו מביהמ"ש גבר על שיקולי דעת מקצועיים. התוצאה היא קטסטרופה מתמשכת, בצד הבריאותי והכלכלי

מעל 4400 מתים, מעל 1100 חולים במצב קשה או קריטי, נכון לתחילת השבוע.
אסור שמסע יחסי הציבור של נתניהו יאפיל על תוצאות איומות אלו.

מבחינת ההשפעות הכלכליות של הקורונה, חלק ניכר מאזרחי ישראל הידרדרו למצב קשה. יותר מחצי מיליון מובטלים, עסקים קורסים, דור של ילדים ונוער שלא למד במשך שנה, דור של נשים צעירות שמעמדן המקצועי, הכלכלי והחברתי נסוג שנים לאחור, ודור שלם של צעירים שהמדינה דוחפת לתרבות של אבטלה. כל זאת בעוד רבים מנסים להתקיים ללא הכנסה וללא עבודה, בין סגר, בידודים חוזרים, טיפול בילדים ושמירה על שפיות ובריאות.

ב-17 לינואר פורסמה "סקירה כלכלית לסיכום שנת 2020 ותחזית ל-2021" שנכתבה על ידי צוות מאקרו באגף הכלכלנית הראשית באוצר. לפי הסקירה, התוצר בישראל בשנת 2020 יתכווץ ב-3.3%, שיעור האבטלה הרחב (הכולל מובטלים, עובדים בחל"ת ומפוטרים טריים שאינם מחפשים עבודה) יעמוד ב-2020 על 15.4% לעומת 3.8% ב-2019. ב-2021 שיעור האבטלה יעמוד על 8.6%, ובמקרה של החמרה בריאותית שיעור האבטלה יעמוד ב-2021 על 11.6%.

ב-18 לינואר פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, "נתונים מסקר כוח אדם למחצית השנייה של חודש דצמבר ולחודש דצמבר 2020". לפי הסקר, הכניסה של ישראל לסגר השלישי בסוף דצמבר העלתה את שיעור האבטלה הרחב בישראל ל-13.7% עם כ-566 אלף מובטלים.

אפשר להניח כי נתוני האבטלה הראשונים לינואר, שיפורסמו בסוף ינואר, יורו על ההשלכות השליליות של הסגר השלישי בשוק העבודה עם עלייה בשיעור האבטלה.

גסיסת העסקים הקטנים

מעניין לציין שבסקירה של האוצר אין נתונים על העסקים הקטנים שנפגעו קשה מהמשבר, מלבד איזכור כוללני ומכובס:

"בעקבות המגבלות שהוטלו, חלק מהעסקים נאלצו להתאים את עצמם בקצב מהיר מהצפוי למציאות החדשה".

בסקירה של האוצר אין נתונים על העסקים הקטנים שנפגעו קשה מהמשבר, מלבד איזכור כוללני ומכובס: "בעקבות המגבלות שהוטלו, חלק מהעסקים נאלצו להתאים את עצמם בקצב מהיר מהצפוי למציאות החדשה"

המכון הישראלי לדמוקרטיה ב"סקר מצב שוק העבודה בתקופת הקורונה | דצמבר 2020" משלים את החסר: משבר הקורונה פגע במצב התעסוקתי של העצמאים באופן חמור בהשוואה לשכירים.

נכון לשבוע השני של דצמבר כ-74% מהעצמאים עבדו, אך מרביתם, כ-45%, דיווחו על עבודה חלקית. רק מיעוט, כ-24%, המשיכו לעבוד בהיקפים דומים לאלו שנרשמו טרום קורונה.

כרבע מהעצמאים, כ-26%, דיווחו בתחילת דצמבר כי נאלצו להפסיק לעבוד או לסגור את העסק. שיעור זה משקף סדר גודל של כ-130 אלף עצמאים שלא עובדים באופן זמני או קבוע.

גם הסקר הנוכחי, בדומה לקודמיו, מעלה תמונה של פגיעה קשה בהכנסות העצמאיים: כ-75% מהעצמאים מדווחים על פגיעה בהכנסתם בחודש נובמבר 2020 , מהם 57% שרשמו ירידה בהכנסתם וכ- 18% שכלל לא משכו הכנסה מהעסק.

גם שיעור הירידה בהכנסות העמיק מאז הסקר הקודם: ירידה ממוצעת של 47% בהכנסתם של העצמאים שדיווחו על ירידה בהכנסה בחודש נובמבר 2020, לעומת ירידה של 44% בחודש יוני.

הפגיעה ברמות ההכנסה בולטת בקרב העצמאים בהשוואה לשכירים: 75% מהעצמאים נפגעו בהכנסתם בחודש נובמבר 2020, לעומת 26.5% בקרב השכירים שעבדו בנובמבר. יתרה מכך, שיעור המדווחים שלא משכו כלל הכנסה אישית מהעסק בקרב העצמאים עומד על 18%, לעומת כ-1.5% שלא קיבלו כלל שכר בקרב השכירים.

התגובה באיחוד האירופי להשלכות הכלכליות של הקורונה

האיחוד האירופי בחר ליישם מדיניות, לכאורה יקרה, שיש לה השלכות רחבות אבל כדאיות בטווח הבינוני והארוך. הרעיון הוא להקטין את המכה הכלכלית כך שכלכלת האיחוד האירופי תהיה מוכנה להתנעה מחדש כאשר התנאים יהיו תקינים. כדי להשיג זאת, צריך להשאיר אנשים בתעסוקה ובעסקים.

האיחוד האירופי בחר ליישם מדיניות שהשלכותיה רחבות אך כדאיות בטווח הבינוני והארוך: להשאיר אנשים בתעסוקה ובעסקים, כך שכלכלת האיחוד תהיה מוכנה להתנעה מחדש כשהתנאים ישתפרו

תגובת האיחוד האירופי למשבר הקורונה הייתה מדיניות התומכת בהעסקת עובדים, בעסקים, ובכלכלה בכלל. התמיכה בהעסקת עובדים מבוססת על הגמשת מודל ההעסקה והעמקת הסבסוד הממשלתי לעובדים.

למימוש מדיניות זו, הקים האיחוד האירופי מכשיר חדש, SURE, כדי לעזור לאנשים לשמור על עבודתם במהלך המשבר. התוכנית מעניקה הלוואות בתנאים נוחים למדינות החברות הזקוקות לסייע לעובדים לקבל הכנסה ולעסקים לשמור על צוות העובדים שלהם.

Sure תומך בתוכניות עבודה לזמן קצר ובצעדים דומים אחרים, שיסייעו למדינות החברות באיחוד האירופי להגן על מקומות עבודה, ומגן על שכירים ועצמאיים מפני סיכון של פיטורים ואובדן הכנסה.

חברות יוכלו לצמצם באופן זמני את שעות העובדים או להשעות כליל את העבודה, כאשר המדינה מספקת הבטחת הכנסה בגין השעות שלא עבדו.

העצמאים יקבלו החלפת הכנסה למצב החירום הנוכחי. זה מאפשר לאנשים להמשיך לשלם את שכר הדירה, את החשבונות ואת קניות המזון שלהם ומסייע לספק יציבות נחוצה לכלכלה.

מדובר בסבסוד של 60% מהשכר על שעות עבודה שהמועסקים לא עבדו בהן, והוא הורחב ל–80% מהחודש השביעי למשבר. הממשלות גם נושאות בתשלומי הביטוח הלאומי והפנסיה של העובדים, שהיו באחריות המעסיקים. כך כולם מוגנים כלכלית: העובדים אינם מפוטרים ואינם יוצאים לחל"ת (כינוי מכובס לפיטורים), המעסיקים אינם מאבדים את כוח העבודה החיוני ואינם מפסידים כסף, נפילת הביקושים נמנעת והעמקת המיתון נבלמת. רוב הממשלות נקטו עוד אמצעים, כמו סבסוד שכר דירה פרטי ומסחרי, מטפלות לפעוטות, ועוד.

התוצאה המיידית היא תחושת יציבות ואמון בממשלות החברות באיחוד, ושיעורי אבטלה נמוכים יחסית.

באיחוד האירופי ניתן סבסוד של 60% מהשכר על שעות עבודה שהמועסקים לא עבדו בהן, והוא הורחב ל–80% מהחודש ה-7 למשבר. הממשלות גם נושאות בתשלומי הביטוח הלאומי והפנסיה של העובדים. כך כולם מוגנים

בישראל שיעור האבטלה בסוף דצמבר עלה לכ-13.7%, כ-566 אלף מובטלים, ועל תחושת היציבות והאמון בממשלה אין מה לדבר.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 842 מילים
עודכן לפני 44 דקות

תגובות אחרונות

זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

הספין הכלכלי של נתניהו וכ"ץ

התוכנית הכלכלית שהציגו נתניהו וכ"ץ שלשום היא לא יותר מתעמולת בחירות ● סעיף הרפורמות להגדלת השקעות נראה כאילו נכתב על ידי יח"צן ולא על ידי כלכלנים ● דמי אבטלה לעצמאים ממחזר הצעת חוק ישנה שבו העצמאים משלמים לעצמם דמי אבטלה ● וסעיף "מענק לכל אזרח" מלמד כי לכל הפחות, ראש הממשלה ושר האוצר לא לומדים מטעויות ● זו לא כלכלת בחירות, זו הונאת בחירות

עוד 780 מילים

מר לפיד הולך לוושינגטון

רגע לפני ששערי נתב"ג נסגרים, לפיד חוזר היום מביקור בוושינגטון ● רשמית, יו"ר יש עתיד נסע לארה"ב כדי להיפגש עם יועציו האמריקאים ● אולם ההערכה בזירה הפוליטית היא כי לפיד נסע כדי לגייס תורמים ואולי גם לתכנן מהלך אסטרטגי נרחב ● בינתיים, בישראל, גם במפלגות האחרות לומדים את לקחי הקמפיין בבחירות שהסתיימו בארה"ב ונעזרים ביועצים אמריקאים משלהם

עוד 1,211 מילים

ספר הג'ונגל בעיר הבירה

בשנה הבאה ייפתח בית ספר יער חדש בעמק הצבאים בירושלים ● בשלב הראשון בית הספר יכלול שתי כיתות א', בכל אחת 25 תלמידים, ולכל כיתה שני מורים ● "הרעיון הוא שהלמידה צריכה להיות רגשית-חברתית, חושית, שבה התנסות קודמת לתיאוריה", מסביר אמנון רבינוביץ', אחד ממייסדי בית הספר ● ההרשמה כבר בעיצומה ופתוחה לכל

עוד 929 מילים

ערוץ מורשת בלפור

תחקיר זמן ישראל ערוץ 20 יעבור בקרוב לאפיק 14, סמוך לערוצי המיינסטרים ● אולם שבע שנים אחרי שהוקם, הוא ממשיך לדשדש ● איך הפכה היומרה להקים פוקס ניוז מקומי לכלי תקשורת אזוטרי שמהדהד את דף המסרים של ראש הממשלה? ● למה המגיש הראשי כועס על תומכי הליכוד ש"שותקים כמו דגים"? ● איזה הטבות רגולטוריות קיצוניות קיבל בתמיכת נתניהו - ומדוע יש הקוראים לזה תיק 5000?

עוד 4,481 מילים

יותר ממחצית התלמידים המאומתים לקורונה - מהמגזר החרדי

משרד הבריאות ממליץ על הארכת הסגר בשבוע ● כ״ץ שלח לשאול מרידור מכתב התראה לפני תביעה; "דבריך נסתרים על ידי בכירים שנכחו בדיונים״ ● מרב מיכאלי הורתה לשמולי ופרץ להתפטר מהממשלה ● מחלוקת ברשימה המשותפת: רע״ם דורשים חופש הצבעה בכנסת הבאה ● מאמצי הרגעה: הרבנים קנייבסקי ואדלשטיין מזהירים את הציבור החרדי מהשתתפות בהפגנות

עוד 48 עדכונים

הפלג הקיצוני הפך לפופולרי - וסוחף אליו את הרחוב החרדי

הפלג הירושלמי, שבימים רגילים מושמץ גם בקרב החרדים עצמם, מצליח היום לשלהב ציבורים גדולים ומתונים בקהילה החרדית ● זו כבר לא מלחמה בין קבוצת קיצונים קטנה למשטרה - עכשיו זו המשטרה נגד כולם ● והבחירות ברקע רק מלבות את יצרים עוד יותר ● "אינתיפאדה חרדית", כינה זאת אתמול אריה דרעי ● פרשנות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
טוב, מהיכן להתחיל? א. אכן הציבור החרדי כולו חש מאז ומתמיד וביתר שאת בתקופה זו שישנה כלפיו אכיפה בררנית וכשרואה את התמונות מחוף הים כשהוא נאלץ לוותר על בבת עינו דהיינו תפילות בבית כנסת ו... המשך קריאה

טוב, מהיכן להתחיל? א. אכן הציבור החרדי כולו חש מאז ומתמיד וביתר שאת בתקופה זו שישנה כלפיו אכיפה בררנית וכשרואה את התמונות מחוף הים כשהוא נאלץ לוותר על בבת עינו דהיינו תפילות בבית כנסת ולימוד תורה תחושה זו מקבלת משנה תוקף.
ב. אין לזה שום קשר לפלג הירושלמי שהוא פלג מזערי וקיצוני ואינו גורם אלא לראקציה אצל הכלל החרדי ואני כותב זאת כחרדי מבטן השייך למינסטרים החרדי.
ג. להבא נא להבדיל בין ב האחים אדמורי"ם מויז'ניץ שחסידי האחד התפרעו-בצדק או שלא-לעומת השוטרים והאחר הוא אשר הורה לפתוח את מוסדות הלימוד אך הדגיש שאין להתעמת עם השוטרים כלל.
ד. ללא כל קשר לנ"ל אסיים בתפילה ותקווה שיוסר מעלינו נגע הקורונה ובעקבותיו הריחוק החברתי שהוא גורם בין איש לרעהו ובין מגזר זה לאחר.

עוד 824 מילים ו-1 תגובות

נתניהו זקוק ללפיד

גם אם יוביל איחוד מרכז-שמאל גדול, הסיכוי של לפיד להקים ממשלה רחבה הוא קלוש ● זאת, בניגוד לסער ובנט שעשויים לבנות קואליציה יציבה יותר בהינתן התוצאה הנכונה ● נתניהו יודע את זה ובונה על זה: אם מפלגות המרכז-שמאל יתאחדו, תהיה לו מטרה ברורה לקמפיין הגוועלאד המסורתי בישורת האחרונה ● לכן, ככל שלפיד יצליח יותר בסקרים, כך סביר יותר שנתניהו ינצח ● פרשנות

עוד 1,137 מילים

בשנתיים האחרונות, אוחנה מנצל כל הזדמנות כדי להתנגש עם מנדלבליט ולערער על סמכויותיו ● הסבב האחרון הגיע אחרי שהשר לביטחון פנים החליט לחרוג מהוראות משרד הבריאות לחסן אסירים ● אחרי עתירות לבג"ץ, אוחנה התקפל - אבל מנדלבליט לא מוותר וחותר לפסק דין שיכריע בשאלת מעמדו אחת ולתמיד ● בהתחשב בהרכב השופטים שקיבל, לא בטוח שישיג את מבוקשו ● פרשנות

עוד 840 מילים

פרופיל שגריר נתניהו לענייני טראמפ

שגריר ישראל בארה"ב מפנה את הכיסא אחרי ארבע שנים בהם שם את כל הקלפים על טראמפ ● עכשיו מסבירים בצד הדמוקרטי של בית הנבחרים כי האסטרטגיה הזו תרדוף את ישראל ● על היחסים הקרובים עם נתניהו, המחלוקות הקשות עם הקהילה היהודית בארה"ב, ההישגים המדיניים שרשם בזכות קשריו עם ממשל טראמפ - והמחיר שישראל תשלם עליהם

עוד 2,655 מילים

סקר: 65 מנדטים למתנגדי נתניהו; לראשונה זה חודשים העבודה מעל אחוז החסימה

מרב מיכאלי נבחרה ליושבת ראש מפלגת העבודה: "זה הרגע האחרון בו ניתן להציל את התנועה" ● הממשלה אישרה את סגירת נמל התעופה בן-גוריון ● מבלי להיוועץ באנשי משרד האוצר וללא קבלת אישור מהיועץ המשפטי לממשלה, הציגו נתניהו וכ"ץ תוכנית לחלוקת מענקים כספיים לציבור ● לאחר שנתיים ללא נציב קבוע לשירות בתי הסוהר אישרה הממשלה את מינוי קטי פרי לתפקיד

עוד 57 עדכונים
סגירה
בחזרה לכתבה