מוסיקה מהמרפסת גם בישראל

"באך מהמרפסת", צילום מסך מתוך היוטיוב של הפרויקט
"באך מהמרפסת", צילום מסך מתוך היוטיוב של הפרויקט

מזה כ-10 חודשים ישראל והעולם שרויים בהתמודדות עם התפרצות מגפת הקורונה. התמודדות זו הביאה לסגרים על אזרחי ישראל, לשיתוק חלקי של הכלכלה, לביטול הופעות ואירועים, ולסגירה למעשה של עולם התרבות הישראלי.

10 חודשים בהם אנשי תיאטרון, מוזיקה, אמנות, טלוויזיה, קולנוע ועוד, חדלו מלעסוק בתחום פרנסתם והפסיקו את עיסוקיהם היומיומיים. עולם התרבות איבד את תפקידו החשוב במסגרת קיומה של מדינה דמוקרטית, בריאה ותקינה.

מזה 10 חודשים אנשי תיאטרון, מוזיקה, אמנות, טלוויזיה, קולנוע ועוד, חדלו מלעסוק בתחום פרנסתם ועיסוקיהם היומיומיים. עולם התרבות איבד את תפקידו החשוב במסגרת מדינה דמוקרטית בריאה ותקינה

הנזקים לענף התרבות נאמדים במאות מיליוני שקלים ויותר (ההוצאה הלאומית למוזיקה ואמנויות הבמה הסתכמה בשנת 2019 בכ-15 מיליארד שקלים). האומנים, והשחקנים, ועובדי מערכת התרבות בישראל חוו ביטולים של רוב הקונצרטים, ההופעות והאירועים, וביטולים אלו הביאו לאבדן יכולתם להשתכר ואף להתקיים, הכניסו אותם למצב בו רבים מהם עלולים למצוא עצמם בעתיד ללא פרנסה וללא יכולת להשתקם.

ציפי ברנד, סגנית ראש עיריית תל אביב, שנאמה בהפגנה של כ-200 שחקנים, מוזיקאים ועובדי ענף התרבות בסוף נובמבר בכיכר הבימה בתל אביב, בדרישה להצגת מתווה פתיחה לאולמות המופעים, אמרה:

"תמיד התרבות תוקצבה בתת-תקציב במדינה שלנו ועכשיו אין יותר כלום. […] הציבור חייב להבין שאנשים יושבים בלי פרנסה בבית כבר שמונה חודשים. אנחנו מסלילים, כמדינה, משפחות שלמות לעבר כלום, ואנחנו חייבים לעשות הכל כדי שיצליחו להתקיים. התרבות זו נשמת אפה של כל חברה שפויה, בלי תרבות לא יהיה על מה להילחם, גם לא נגד נגיף קורונה".

בימים אלו אנו ערים להתפרצות של גל שלישי בישראל וכתוצאה מכך, סגירה חוזרת של עולם התרבות בישראל. התקווה היא שמערכת החיסונים לקורונה תצלח ושמרבית האוכלוסייה תתחסן. עד אז, עולם התרבות ייסגר ויפתח בהתאם להתפתחויות ולהנחיות קבינט הקורונה ומשרד הבריאות.

במרץ 2020, בזמן שצרפת נקטה בסגר, כדי להתמודד עם מגיפת הקורונה, פרסם ארגון "מהפכת המוזיקה הקלאסית" "Classical revolution" באתר שלו בפייסבוק, קריאה למוזיקאים צרפתים לנגן מהמרפסות שלהם.

סרטונים של מוזיקאים איטלקיים הנמצאים בהסגר, השרים מחלונותיהם או מהמרפסות שלהם ביום שישי ה-13 במרץ 2020, באמצע הסגר, את ההמנון הלאומי שלהם, אריות מאופרות ושירת פופ איטלקי, הפכו ויראליים ברשתות החברתיות.

הנזקים לענף התרבות נאמדים במאות מיליוני שקלים ויותר. כמות הביטולים הביאה לאבדן יכולתם של האמנים להשתכר ואף להתקיים ורבים מהם עלולים למצוא עצמם בעתיד ללא פרנסה וללא יכולת להשתקם

היוזמה האיטלקית עוררה השראה לכנרת שרה ניבלאק, ראשת "מהפכת המוזיקה הקלאסית" בצרפת, לדבריה:

"אנו המוזיקאים ראינו את ההתחייבויות שלנו, ואת כל ההופעות שלנו מתנדפות, ולכן עלינו למצוא דרך אחרת להגשים את המשימה שלנו, להביא מוזיקה לקהל הרחב ולשמח את שכנינו".

ניבלאק קראה למוזיקאים הצרפתיים לנגן מהמרפסות שלהם ביום שלישי, תחת השם: "באך של המרפסות" Bach des balcons. נפתח אתר בפייסבוק שאסף וחיבר מוזיקאים חובבים, מוזיקאים בתזמורות גדולות, ומורים למוזיקה. ההופעה הראשונה היתה ב-17 במרץ בצהרים, וחזרה מדי שבוע, מעין פסטיבל מיני מוסיקלי בכל יום שלישי בצהריים עד לסיום הסגר. מספיק כדי להכניס מעט שמחה לליבם של מוזיקאים מקצועיים, שנפגעו קשה ממשבר הקורונה.

דוגמה לקונצרט מסדרת 'באך של המרפסות':

כדי לבצע את האירועים ולהרחיב את מספר המוזיקאים המשתתפים, הוקמה גם קבוצת פייסבוק שמנתה כ-1,700 חברים. האירועים היו הזדמנות למוזיקאים ולחובבי המוסיקה בצרפת להביע את רגשותיהם מהמרפסות ולצאת מהמציאות באמצעות כמה תווים. זהו הפך גם לרגע של סולידריות לצרפתים בעת משבר הקורונה. למיטב הבנתי, הקונצרט האחרון מהמרפסות היה ב-12 למאי.

"המהפכה הקלאסית" היא תנועה בינלאומית המונה כארבעים סניפים ברחבי העולם, כולל אחד בצרפת. התנועה נוסדה בשנת 2006 בסן פרנסיסקו, במטרה להביא מוסיקה קלאסית למקומות שבהם בדרך כלל לא מנגנים אותה ומקשיבים לה, וחבריה מנגנים בפאבים, במועדוני לילה ובמקומות אחרים.

האירועים היו הזדמנות למוזיקאים ולחובבי המוסיקה בצרפת להביע את רגשותיהם מהמרפסות ולצאת מהמציאות באמצעות כמה תווים. זהו הפך גם לרגע של סולידריות לצרפתים בעת משבר הקורונה

האם תקום האמנית המוזיקאית, או ארגון אמנים, שירימו את הדגל, ויזמו פסטיבל דומה, "מוסיקה מהמרפסת בישראל" של מוסיקה קלאסית, ג'ז, שירה, ועוד. הופעות שינוגנו ע"י אמנים, באמצעות זום במידת הצורך, ויופצו ברשת? אני מקווה שאפשר יהיה לקבל מימון ממשלתי לפרויקט כזה, לתמיכה באמנים מובטלים בדרך זו.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 607 מילים
סגירה