המצור הרביעי על בלפור

המצור הרביעי על בלפור, 26 בדצמבר 2020 (צילום: עידו רז)
עידו רז
המצור הרביעי על בלפור, 26 בדצמבר 2020

כבר כמה שבועות אני כותב על שינוי קריטי בתודעת המפגינים. התחלנו להבין שמספרית אנחנו יותר מהשוטרים, ושאם רק נרצה, נפגין מתי והיכן שנראה לנכון. למרות שהמשטרה עושה הכל כדי למנוע מהמפגינים להפגין קרוב ככל האפשר למעון ראש הממשלה, בניגוד לפסיקת בג"צ שקובעת כי ניתן להפגין במרחק 80 מטר מ"מעון רשמי".

במוצ"ש האחרון המפגינים לא ויתרו, ובפעולה נועזת הפתיעו את המשטרה והגיעו ל"הפגנת פתע" אל מול הוילון השחור, שנתפר כדי לסייע לניתוקו של ראש הממשלה מאזרחי המדינה

ואכן, בשבת אחר הצהריים – רצינו. בפעולת קומנדו חשאית ומתוכננת היטב, הגיעו בשעה 15:50 שלושה אוטובוסים שפרקו למעלה מ-100 מפגינים על רחוב בן מימון. מפגינים, שבתוך שניות הרימו הפגנה אל מול הוילון השחור בכניסה לרחוב בלפור – אותו וילון כל כך סמלי שהמשטרה עשתה הכל כדי להרחיק את המפגינים ממנו. במקביל, יצא לפועל מבצע הסברה ברשתות, שכלל שידורים חיים של המפגינים עצמם, של העיתונאית הלוחמת אור-לי ברלב, שיתופים בפייסבוק ובטוויטר, שיחד הגיעו לחשיפה בפני מאות אלפי אנשים.

המצור הרביעי על בלפור, 26 לדצמבר 2020 (צילום: עידו רז)
המצור הרביעי על בלפור, 26 לדצמבר 2020 (צילום: עידו רז)

החיילים של הפעולה בשטח, פעלו בצורה מושלמת ומדויקת. עמדו בזמנים, היו נחושים, לא נרתעו מאלימות המשטרה – גם לא כשהגיעו עבד נערני וניסו "אגרוף המחץ" גואטה. מגיעה גם מילה טובה למי שישב ב"בור" במהלך פעולת המצור, ותיכלל את הכל בצורה מושלמת.

המשטרה עשתה הכל – שוב – כדי לנסות ולשבור את רוחם של המפגינים. אפילו כשהובערו כמה קרשים על הכביש, והמשטרה שלפה מטפה וניסתה לכבותם – האש לא כבתה והמדורה המשיכה לבעור. כמה סמלי. אל מול הוילון השחור – אש המחאה לא כבתה למרות ניסיונות המשטרה.

המצור הרביעי על בלפור, 26 בדצמבר 2020 (צילום: עידו רז)
המצור הרביעי על בלפור, 26 בדצמבר 2020 (צילום: עידו רז)

המשטרה והשוטרים לא יכולים להגיד שלא הזהרתי אותם מפורשות לגבי מצב כזה. בשבוע שעבר, בפעולת המצור השלישית, עמדתי מול השוטרים בפינת הרחובות אחד העם וברנר, בשעה 21:30, ויחד עם המגפון המפורסם שהשבתי לאחר שנשדד ממני באחת ההפגנות הקודמות, אמרתי לשוטרים:

"יש לכם מזל שאלו המפגינים שעומדים מולכם. יש לכם מזל שאנחנו אזרחים שומרי חוק שלא תומכים באלימות. כי אם רק היינו רוצים – היינו מגיעים קרוב ככל האפשר למעון ראש הממשלה, ו-100 שוטרים עם פרשים ומכתזית לא היו מצליחים לעצור אותנו" –

רק אם היינו רוצים.

בפעולת קומנדו חשאית ומתוכננת היטב, הגיעו בשעה 15:50 שלושה אוטובוסים שפרקו למעלה מ-100 מפגינים על רחוב בן מימון. במקביל, עלה מבצע הסברה עם שידורים חיים ברשתות

הסברתי להם איך בבית הלבן אפשר להפגין על הגדר השחורה, וגם בדאונינג 10. המשטרה בישראל מונעת ממפגינים לא אלימים שלא מהווים סיכון, להגיע קרוב ככל האפשר למעונו הרשמי של ראש הממשלה, עליו הם משלמים, ובכך פוגעת אנושות בזכות המחאה ובחופש הביטוי.

המשטרה לא תקבע לי מתי להפגין, איך להפגין ואיפה להפגין. אין כזה דבר "הפגנה לא חוקית". הפגנות בנושא שמירה על שלטון החוק, טוהר המידות של נבחרי הציבור ומחאה על שחיתות שלטונית – אינן מותנות בקבלת רישיון גם אם מתקיימות תחת כיפת השמיים ומשתתפים בהן מעל 50 איש.

בשבת משטרת ירושלים קיבלה המחשה מעולה לדברים שלי. משטרת ירושלים הבינה איזה מזל יש לה שאנו המפגינים שעומדים מולה בכל מוצאי שבת. כי במוצ"ש לפחות חמישה שוטרים נפצעו בהפגנת המחאה של אנשי הימין הקיצוני על מות הנער אהוביה סנדק ז"ל, בצומת המטה הארצי בירושלים, לאחר שהמפגינים יידו אבנים לכיוונם. כנראה שכאשר היד שמשליכה את האבן היא יד כשרה שמניחה תפילין, המעשה פחות חמור. תרשו לי להזכיר לכם כמה ציטוטים:

"מיידה אבנים הוא מחבל" / איילת שקד
"אבנים הם נשק קטלני" / בנימין נתניהו
"כל זורק אבנים צריך להבין שהוא יכנס לכלא" / מירי רגב
"זריקת אבן היא ניסיון לרצח" / ניסן סלומינסקי
"זורקי אבנים מנסים לרצוח" / נפתלי בנט
"יידוי אבנים הוא פיגוע לכל דבר" / ניר ברקת
"מחבל שזורק אבנים צריך לשבת בכלא" / גלעד ארדן

את מפגיני הימין הקיצוני, ראש הממשלה הנאשם בפלילים בנימין נתניהו ושופרותיו לא יכנו "מפיצי מחלות" או "אנרכיסטים". עליהם לא תראו שלטי "בוגדים". ישראל הראשונה עם הכיפות הסרוגות היא מחוץ לתחום הגינויים.

לפחות חמישה שוטרים נפצעו בערב אחד של הפגנות הימין הקיצוני, אבל במהלך חצי שנה של הפגנות בבלפור? לי לפחות לא ידוע אפילו על שוטר אחד שנפצע. אני זוכר שהמשטרה טענה שמפגינים שברו רגל של שוטר ואז התברר שהוא בכלל נפל תוך כדי מעצר ושבר את רגלו.

את מפגיני הימין הקיצוני, ראש הממשלה הנאשם בפלילים בנימין נתניהו ושופרותיו לא יכנו "מפיצי מחלות" או "אנרכיסטים". עליהם לא תראו שלטי "בוגדים". ישראל הראשונה עם הכיפות הסרוגות היא מחוץ לתחום הגינויים

עוד דבר חמור שקרה אמש – אור-לי ברלב הורחקה מה"שטח הסטרילי" שיועד לעיתונאים, לאחר שניצב משנה קובי יעקובי פקד על השוטרים לפנות אותה בטענה ש"שוטר בכיר" פנה אליו ואמר לו שאור-לי "מסיתה" נגד שוטרים. כמובן שזו המצאה וניתן לצפות ולשמוע כל מילה של אור-לי בשידור החי מהמקום. שום הסתה.

מה כן היה? דקות ספורות לפני שפונתה, ניגשה אור-לי לתת ניצב עופר שומר ולסגן ניצב ניסו גואטה, ושאלה אותם למה מפגינים מפונים באלימות אבל מר וגברת זרקא הביביסטים מסתובבים חופשי בשטח הסטרילי. השוטר היחיד שפינה את מר וגברת זרקא, היה למרבה האירוניה – ניצב משנה קובי יעקובי שנתן את ההוראה לפנות את אור-לי.

המשטרה חייבת להבין – אנחנו לא האויבים שלה. המפגינים לא אלימים ולא מחפשים אלימות. יש לנו חברים ואחים ובני דודים במשטרה. אנחנו מפגינים שומרי חוק שחושבים שנאשם בפלילים לא יכול להיות ראש ממשלה. מותר לנו להפגין בכל מקום שנרצה כל עוד הוא לא מוגדר כ"שטח צבאי סגור" ואנחנו לא צריכים לתאם איתכם או לקבל את אישורכם.

ככה זה עובד, כל עוד ישראל היא דמוקרטיה. ואני מקווה שהיא תישאר דמוקרטיה, כי משטרה שמדכאת מחאות ועיתונאים שנאשמים בהסתה מדומיינת – אלו תהליכים מאוד ברורים שמצביעים על הכיוון אליו מדינת ישראל הולכת.

המצור על בלפור #4 – והמשך לצעדת המיתרים השנייה.הגענו עד הוילון השחור, מי יודע לאן נגיע בפעם הבאה? תודה לכל מי שהיה…

Posted by Ido Raz on Saturday, December 26, 2020

גיל סולומון הוא עצמאי בן 31. צלם, יועץ פוליטי, יזם, ערכיסט ואקטיביסט. מתעניין בפוליטיקה, ותקשורת.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 840 מילים
סגירה