ההסתבכות של יורש העצר הסעודי

יורש העצר מוחמד בן נאיף ויורש העצר הנוכחי מוחמד בן סלמאן, צילום מסך מ- Al Jazeera English
יורש העצר מוחמד בן נאיף ויורש העצר הנוכחי מוחמד בן סלמאן, צילום מסך מ- Al Jazeera English

בארה"ב הוגשו תביעות משפטיות חמורות נגד יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, וסעודיה הגישה בקשה לארה"ב להעניק לו חסינות. ממשל טראמפ בודק את בקשת החסינות, אך יתכן שהיא תעבור לטיפול ממשל ביידן שיש לו ביקורת קשה על סעודיה. אי קבלת החסינות עלולה לפגוע במאמציו של בן סלמאן להיבחר למלך הבא של סעודיה.

העולם הערבי עוקב בעניין רב אחרי ההסתבכות החדשה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שהסתבך בעבר בפרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה.

העולם הערבי עוקב בעניין רב אחרי ההסתבכות החדשה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שהסתבך בעבר בפרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה

גורמי המודיעין האמריקנים מעריכים כי בן סלמאן הוא שהורה לחסל באיסטנבול את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ועכשיו צצה הפרשה החדשה המייחסת לו ניסיון לחסל בכיר לשעבר בשירותי המודיעין הסעודי.

ממשל טראמפ בודק כעת את האפשרות להעניק ליורש העצר הסעודי בן סלמאן חסינות משפטית מפני חקירה פדרלית בעקבות תביעה משפטית שהגיש נגדו סעד אלג'ברי, בכיר לשעבר במודיעין הסעודי. אלג'ברי טוען כי מוחמד בן סלמאן שלח באוקטובר 2018 יחידת חיסול כדי להתנקש בחייו בקנדה, שם הוא מתגורר, לאחר שנמלט מסעודיה לפני שלוש שנים. אלג'ברי נמלט לשם לאחר שנחשד בשחיתות ובגניבת כספי ציבור. לדבריו, קנדה סיכלה את ניסיון ההתנקשות בחייו.

סעודיה הגישה בחודש אוקטובר האחרון את בקשת החסינות עבור בן סלמאן למשרד החוץ האמריקני.

עורך הדין של יורש העצר הסעודי גם פנה בתגובה לבית משפט בארה"ב בדרישה לבטל את התביעה.

אלג'ברי היה עוזרו של יורש העצר הקודם מוחמד בן נאיף. על פי גורמים אמריקנים, לאלג'ברי יש גישה למסמכים רגישים, המעוררים חשש אצל יורש העצר הנוכחי מוחמד בן סלמאן כי הוא עלול להשתמש בהם נגד בית המלוכה הסעודי.

אלג'ברי מבקש בתביעתו פיצויים כספיים. הוא טוען שמוחמד בן סלמאן מעוניין במותו בגלל שהוא מקורב לנסיך מוחמד בן נאיף וראש שירותי הביטחון הסעודיים לשעבר ובגלל שיש לו מידע רגיש על פעילותו של מוחמד בן סלמאן, שעלול לגרום למשבר ביחסים ההדוקים בין בית המלוכה הסעודי לממשל טראמפ.

לדברי אלג'ברי, מוחמד בן סלמאן רוצה לחסל אותו מכיוון ש"הוא יודע יותר מדי".

בכתב התביעה שהגיש אלג'ברי נכתב כי צוות החיסול משתייך לקבוצה שנקראת "חוליית הטיגריס" המקורבת לבן סלמאן, וכי הצוות הגיע לקנדה כדי להרוג אותו כשברשותו שני שקים עם כלים המשמשים לזיהוי פלילי, ובצוות אדם שיודע להעלים ראיות מזירות פשע.

בכתב התביעה של אלג'ברי נכתב כי צוות החיסול משתייך לקבוצת "חוליית הטיגריס" המקורבת לבן סלמאן, וכי הצוות הגיע לקנדה להרוג אותו, כשברשותו שני שקי כלים המשמשים לזיהוי פלילי, ובצוות אדם שיודע להעלים ראיות מזירות פשע

מייקל קלוג, עורך הדין של יורש עצר הסעודי, הכחיש את טענותיו של אלג'ברי ואמר כי הוא הגיש את התביעה כדי להסתיר פשעים שהוא ביצע בעצמו.

הוא טען גם שמכיוון שיורש העצר בן סלמאן עומד בראש מדינה זרה, הוא חסין מפני העמדה לדין בתביעות  אזרחיות שיוגשו נגדו בארה"ב.

רשת הטלוויזיה BBC דיווחה כי התביעה של אלג'ברי הוגשה בכפוף לחקיקה משפטית מיוחדת שמאפשרת לאזרחים זרים להגיש תלונות בארה"ב בעקבות טענות לפגיעה בזכויות אדם.

מחלקת המדינה האמריקנית שלחה סדרה של שאלות לצוות המשפטי של אלג'ברי. היא צריכה להחליט אם על היועץ למשרד המשפטים האמריקני להעניק חסינות ליורש עצר הסעודי.

על פי המקובל, ארה"ב מעניקה חסינות משפטית לראשי מדינה ובכירים במדינות זרות כצעד שנעשה לעיתים קרובות בהתאם לחוק הבינלאומי, אולם במקרים מסויימים החסינות מוסרת מהם אם ארה"ב מעוניינת להפעיל לחץ מדיני.

פרשת מגישת הטלוויזיה ע'אדה עוויס

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מסובך בתביעה משפטית נוספת בארה"ב, שאותה הגישה שדרנית ערוץ "אל-ג'זירה" ע'אדה עוויס, בבית משפט בפלורידה, נגדו ונגד השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי.

בתביעתה היא מייחסת להם אשמה כי ניסו לפגוע בה באמצעות חדירה למכשיר הטלפון הנייד שלה, שימוש בתמונות שהיו בו כדי להכפישה ואיומים על חייה בגלל הביקורת שמתחה על סעודיה ואיחוד האמירויות.

בפרשה הזו יש כ-20 נאשמים שנטלו חלק בהתנכלות לשדרנית ע'אדה עוויס שמקבלת גם סיוע משפטי מארגוני זכויות אדם.

בתביעתה, מייחסת השדרנית ע'אדה עוויס ליורשי העצר של סעודיה ואבו דאבי נסיון פגיעה בה בחדירה לסלולרי שלה, שימוש בתמונות שהיו בו כדי להכפישה, ואיומים על חייה בשל הביקורת שמתחה על סעודיה ואיחוד האמירויות

עדיין לא ברור אם משרד החוץ האמריקני יסיים את הטיפול בבקשת החסינות של מוחמד בן סלמאן לפני שהממשל יסיים את תפקידו ב-20 בינואר, אם זה לא יקרה יעבור הנושא לטיפול הממשל החדש של ג'ו ביידן שיש לו ביקורת קשה על סעודיה.

סעודיה מחזיקה במעצר, מאז חודש מרץ, כמה מבני משפחתו של סעד אלג'ברי בניסיון להפעיל עליו לחץ לחזור לסעודיה ולעמוד שם לדין באשמת שחיתות.

להערכת גורמים משפטיים בכירים בארה"ב, הענקת חסינות למוחמד בן סלמאן בפרשת סעד אלג'ברי תעניק לו גם חסינות אוטומטית בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

הנשיא טראמפ הוא המגן הגדול של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שמיודד מאוד עם ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא האמריקני.

טראמפ הגן עליו בפני הקונגרס בכל מה שקשור לפרשת רצח חאשוקג'י ומנע מה-CIA לפרסם דו"ח סודי על הפרשה שבו מפורטת מעורבותו של מוחמד בן סלמאן.

התביעות המשפטיות נגד מוחמד בן סלמאן עלולות לפגוע בו קשות מבחינה פוליטית וגם במאמציו להיבחר למלך הבא של סעודיה, במיוחד אם לא יזכה בחסינות משפטית או אם הנושא יעבור לטיפולו של ממשלו של ג'ו ביידן.

הנשיא הנבחר ביידן ידוע בביקורת הקשה שלו על סעודיה. הוא הבטיח במהלך קמפיין הבחירות שלו לסיים את תמיכתה של ארה"ב במלחמה שמובילה סעודיה בתימן ואמר כי ארה"ב לא תמכור את הערכים שלה בתמורה לנפט ולמכירת נשק לסעודיה. הוא גם מתח ביקורת נוקבת על הטיפול בזכויות האדם בסעודיה.

ד"ר ח'אלד אלג'ברי, בנו של סעד אלג'ברי, הביע דאגה עמוקה ממה שכינה:

"הפוליטיזציה של משרד החוץ האמריקני של טראמפ בכל הקשור לאפשרות הענקת החסינות ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן".

לדבריו, אם יורש העצר יקבל את החסינות הוא ימשיך להתנקם במתנגדיו וכי הדבר משול למי ש"קיבל נשק להרוג".

מומחים למשפט בינלאומי אומרים כי מנהיגים ודיפלומטים רבים מקבלים חסינות בהסתמך על עמדותיהם או על סמך התנהלותם בתפקיד.

התביעות המשפטיות נגד מוחמד בן סלמאן עלולות לפגוע בו קשות מבחינה פוליטית וגם במאמציו להיבחר למלך הבא של סעודיה, במיוחד אם לא יזכה בחסינות משפטית או אם הנושא יעבור לטיפולו של ממשלו של ג'ו ביידן

להערכתם, משרד החוץ האמריקני לא יוכל להתעלם ממעמדו של יורש העצר מחמד בן סלמאן כשליט בפועל של סעודיה ויצטרך להעניק לו את החסינות הדרושה, השאלה האם הוא יספיק לסיים את ההליך המשפטי במהלך כהונתו של הנשיא טראמפ ולהעביר את המלצתו למשרד המשפטים האמריקני שהוא הקובע את עניין הענקת החסינות, זהו כעת מרוץ נגד הזמן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 982 מילים
סגירה