לקראת מתקפה אמריקאית?

הפגנת תמיכה במיליציות הפרו-איראניות בעיראק, צילום מסך מאל ג'זירה
הפגנת תמיכה במיליציות הפרו-איראניות בעיראק, צילום מסך מאל ג'זירה

איראן שיגרה מסר מפייס לממשל טראמפ כי היא מתנגדת להתקפות על שגרירות ארה"ב בבגדאד ואיננה מעוניינת בהגברת המתיחות בעיראק. איראן מורתעת אך המתיחות בעיראק גבוהה ויתכן שמליציות שיעיות "סוררות" ינסו בכל זאת לפגוע ביעדים אמריקניים במדינה.

איראן חוששת ממכה צבאית אמריקנית על המליציות הפרו-איראניות בעיראק ואולי גם על מטרות באיראן, בעקבות התגברות המתיחות בעיראק לאחר ההתקפות של המליציות שלה על שגרירות ארה"ב בבגדאד ועל שיירה לוגיסטית של כוחות הקואליציה הבינלאומית שהיו בימים האחרונים. המתיחות גוברת ככל שמתקרב מועד יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני ב-3 בינואר.

איראן חוששת ממכה צבאית אמריקנית על המליציות הפרו-איראניות בעיראק ואולי גם על מטרות באיראן, אחרי התקפות המיליציות שלה על שגרירות ארה"ב בבגדאד ושיירה לוגיסטית של כוחות הקואליציה הבינלאומית

נראה כי איראן איננה מעוניינת בהסלמה, כל עוד הנשיא טראמפ נמצא בבית הלבן. ביטוי לחשש האיראני נתן מנהיג חזבאללה חסן נצראללה שהתראיין לערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" ב-27 בדצמבר ואמר:

"הנשיא טראמפ הוא משוגע, יתכן שהוא יתקוף ויתכן שלא, אנו מתנהלים בזהירות כדי שלא ימשכו אותנו לעימות בלתי מחושב".

האיראנים חוששים שטראמפ עלול לתקוף גם את מתקני הגרעין באיראן לפני שהוא עוזב את הבית הלבן ולהשאיר מורשת כמי ש"לימד את האיראנים לקח שלא ישכחו לעולם".

דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח'טיב זאדה, אמר ב-28 בדצמבר כי איראן העבירה מסר  לוושינגטון כי היא מתנגדת להתקפות על הנציגויות הדיפלומטיות בעיראק, וגם להתקפות כאלה שהיו בעבר, במסר נאמר כי "איראן איננה מענויינת ביצירת מתיחויות".

איראן הזמינה לטהרן את יועצו של ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי כדי לדון עמו בהתפתחויות האחרונות בעיראק, לאחר שוושינגטון האשימה את איראן כי היא עומדת מאחורי ההתקפות האחרונות על מטרות אמריקניות בעיראק.

על פי גורמים עיראקיים, השליח העיראקי שהגיע לטהראן הוא מוחמד אלהאשמי, והוא הביא עמו מסר מראש הממשלה מוצטפא כאט'מי להנהגה האיראנית כי המצב בעיראק מתוח מאוד "ועלול להביא לאסון על עיראק ואיראן". כאט'מי ביקש מהנהגת האיאתולות להרגיע את המליציות הפרו איראניות בעיראק לפחות בתקופה הקרובה עד שהנשיא החדש ג'ו ביידן יכנס לבית הלבן.

ביטוי לחשש האיראני נתן מנהיג חזבאללה נצראללה בערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" כשאמר: "הנשיא טראמפ הוא משוגע, יתכן שהוא יתקוף ויתכן שלא, אנו מתנהלים בזהירות כדי שלא ימשכו אותנו לעימות בלתי מחושב"

מפקד גיס "קודס" האיראני אסמעיל קאא'ני ביקר בבגדאד בשבוע שעבר. הוא נפגש עם ראש הממשלה כאט'מי ועם ראשי המליציות הפרו איראניות, ביקש מהם לרסן את ההתקפות על היעדים האמריקנים בעיראק וטען כי איראן מתנגדת לכך.

ראש ממשלת עיראק כאט'מי קיבל "אור ירוק" מאיראן וב"צעד של מנהיגות" הורה לעצור כמה מחברי המליציה הפרו איראנית ששיגרו את רקטות הקטיושה לעבר השגרירות האמריקנית בבגדאד לפני כמה ימים. הם משתייכים למליציית "עצאייב אהל אלחק" בראשותו של  קייס אלח'זעלי.

בעקבות המעצר שיגרו מליציית "עצאייב אהל אלחק" מליציה נוספת בשם "גדודי אבו אלפצ'ל אלעראב" ומליציית "גדודי חזבאללה" איומים לעבר ראש הממשלה כאט'מי והנשיא העיראקי בורהם צאלח.

נראה כי ההרתעה האמריקנית כלפי עיראק ואיראן עובדת לפי שעה בכל הקשור לחזית העיראקית. ממשלת עיראק כבר הורתה לפרוס כוחות גדולים במרכז בגדאד כדי להרתיע את המליציות הפרו איראניות מהתקפה על "האזור הירוק" שבו שוכנות הנציגויות הזרות. הנשיא טראמפ שיגר כוחות ימיים למפרץ הפרסי והגנרל פרנק מקנזי, מפקד הכוחות האמריקנים במזרח התיכון, הזהיר מפורשות את איראן כי ארה"ב תגיב על כל התקפה על יעדים אמריקנים או יעדים של בנות בריתה (ישראל ומדינות המפרץ).

ההנהגה האיראנית מייצרת הרבה איומים פומביים באמצעי התקשורת שלה כי היא תנקום את מותו של קאסם סולימאני "בזמן המתאים", אך לא מן הנמנע כי מדובר בהרבה רעש תקשורתי לצרכי פנים, לקראת יום השנה למותו של סולימאני, שילווה בטקסים ועצרות. מאיומים באמצעי התקשורת ועד למעשים בפועל בשטח המרחק גדול, ובינתיים האיראנים כמעט ולא מזכירים את חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה המיוחס למוסד הישראלי.

ההנהגה האיראנית מייצרת הרבה איומים פומביים באמצעי התקשורת שלה כי תנקום את מותו של קאסם סולימאני "בזמן המתאים", אך לא מן הנמנע כי מדובר ברעש תקשורתי לצרכי פנים, לקראת יום השנה למותו

אין ספק שחיסולו של קאסם סולימאני שיפר את ההרתעה האמריקנית. כל עוד הנשיא טראמפ בבית הלבן האיראנים חוששים. מדיניות "בעל הבית המשוגע" של הנשיא טראמפ הוכיחה את עצמה בכל הקשור לאיראן. הנשיא טראמפ נתפס על ידי הציר השיעי בראשות איראן כ"בלתי צפוי בתגובותיו" וזה עשוי לעזור לארה"ב ולישראל לעבור בשקט יחסי את שלושת השבועות הקרובים עד לעזיבתו את הבית הלבן.

ההערכה בוושינגטון היא שטראמפ איננו נלהב "ללחוץ על ההדק" בעיראק או באיראן, אבל הוא לא מהסס להפגין נחישות ולאיים בתגובה צבאית קשה על כל פעילות התקפית של איראן או שלוחותיה במזה"ת. גורמים בממשל טראמפ מעריכים בסבירות גבוהה כי אם יותקפו יעדים אמריקנים או ישראלים הוא לא יהסס להכות צבאית במליציות הפרו-איראניות ובאיראן עצמה, במיוחד אם חס ושלום יהיו נפגעים בנפש.

עם זאת, יש בהחלט מיליציות "סוררות" בעיראק שעלולות להפר את ההנחייה האיראנית להפסיק כרגע את ההתקפות על יעדים אמריקנים. אם הן יבצעו התקפות ויפגעו באזרחים או בחיילים אמריקנים, הן עלולות לדרדר את המצב הביטחוני בעיראק ולספק לנשיא טראמפ עילה להורות על פעולה צבאית נגד המליציות הפרו-איראניות בעיראק.

צריך לזכור כי איראן והמליציות הנאמנות לה אינן מתכוונות רק לנקום את מותו של קאסם סולימאני, אלא לגרש לגמרי את הנוכחות האמריקנית מעיראק על פי החלטת הפרלמנט העיראקי שהתקבלה בשנה שעברה בלחץ איראני.

מיליציות "סוררות" בעיראק עלולות להפר את ההנחייה האיראנית להפסיק כרגע התקפות על יעדים אמריקנים. אם ייפגעו אזרחים או חיילים אמריקנים בהתקפות כאלה, הן עלולות לדרדר את המצב הביטחוני בעיראק

כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן אמורה לצנן מאוד את הרצון האיראני לנקום את מותם של קאסם סולימאני ופח'רי זאדה, האיראנים מעוניינים בהסרה מיידית של הסנקציות ולא יעשו שום צעדים שעלולים להרגיז את הנשיא החדש, הנקמה האיראנית תיאלץ להיכנס לעמדת המתנה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אסור להאמין שהם פוחדים טרמפ,הם מתמחים להרדים את האוייב שלהם ואז ביום ברגע אחד הם מפוצצים את עצמם איפוא שבא להם,לכן אני מניסיון העבר אומר לתת להם בראש בלי סיבה ,לא לחכות שהם יעשו טעות,אל... המשך קריאה

אסור להאמין שהם פוחדים טרמפ,הם מתמחים להרדים את האוייב שלהם ואז ביום ברגע אחד הם מפוצצים את עצמם איפוא שבא להם,לכן אני מניסיון העבר אומר לתת להם בראש בלי סיבה ,לא לחכות שהם יעשו טעות,אלא יש להם כוונה להגיע לאטום אז להשמיד אותם כל עוד אפשר ומהר,שבת שלום.

עוד 857 מילים ו-2 תגובות
סגירה