למרות בקשת הקופאיות, ההסתדרות אינה מתכוונת לפעול כדי לחסן אותן

פרסום ראשון נציגות של הקופאיות במרכולים ובסופרמרקטים ביקשו מההסתדרות לפעול כדי להשיג להן עדיפות במתן חיסונים לקורונה, אבל בקשתם לא נענתה ● בהסתדרות מצהירים: "לא מתכוונים לעשות שום דבר בנושא, יש הרבה אוכלוסיות שדורשות לקבל חיסון"

סופרמרקט בירושלים. רשתות השיווק עבדו לאורך כל משבר הקורונה (צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90)
Olivier Fitoussi/FLASH90
סופרמרקט בירושלים. רשתות השיווק עבדו לאורך כל משבר הקורונה

נציגות של הקופאיות במרכולים ובסופרמרקטים ביקשו מההסתדרות לפעול כדי להשיג להן עדיפות בתור לקבלת חיסון נגד מגפת הקורונה. זאת בדומה לעדיפות שעובדי ההוראה מנסים, וכנראה הצליחו להשיג לעצמם, לאחר שהכריזו על סכסוך עבודה ואיימו בהשבתת הלימודים. עם זאת ההסתדרות לא נענתה לבקשת הקופאיות, והחליטה שלא לפעול בעניין. כך נודע לזמן ישראל.

"עלתה בקשה שישקלו לחסן את האוכלוסייה הזאת, שפוגשת מאות אלפי אנשים מדי יום", אמר לזמן ישראל גורם בכיר בהסתדרות. "התשובה שהן קיבלו זה, מה שנקרא, חסדי השם". גורמים בוועדי העובדים המייצגים את הקופאיות אישרו את הטענה.

ואולם, בהסתדרות החליטו שלא לפעול בנושא וכלל לא להציג את בקשת הקופאיות לממשלה. "אנחנו לא מתכוונים לעשות שום דבר בנושא, לא צעדים ארגוניים או אחרים", נמסר מההסתדרות. "יש הרבה אוכלוסיות ואנשים שדורשים לקבל חיסון, בצדק או שלא בצדק".

ההסתדרות: "אנחנו לא מתכוונים לעשות שום דבר בנושא, לא צעדים ארגוניים או אחרים. יש הרבה אוכלוסיות ואנשים שדורשים לקבל חיסון, בצדק או שלא בצדק"

ההסתדרות מייצגת את עובדי רשתות השיווק שופרסל ומגה, שכמו שאר רשתות השיווק המשיכו לפעול ונותרו לפעול לאורך כל המגפה, לנוכח הגדרתן כ"מקום עבודה חיוני". מנתוני המעקב האפידמיולוגי של משרד הבריאות עולה כי 7% מההדבקות במגפה בישראל התרחשו במהלך קניות בסופרמרקט ובמכולת (לעומת 3% בלבד במערכת החינוך).

ועדי העובדים של רמי לוי ומרבית רשתות השיווק האחרות, כמו גם עובדי המינימרקטים והמכולות הפרטיות, אינם מאוגדים בארגוני עובדים. עם זאת הניסיון מראה כי זכויות שמוענקות לכלל עובדי שופרסל ומגה במסגרת הסכמים קיבוציים, מוענקות גם לשאר עובדי הענף, במסגרת צווי הרחבה.

תור בכניסה לסופרמרקט רמי לוי באשדוד. 14 במרץ 2020 (צילום: פלאש 90)
תור בכניסה לסופרמרקט רמי לוי באשדוד. 14 במרץ 2020 (צילום: פלאש 90)

חיסון עובדי ההוראה יחל ביום ראשון

שר החינוך, יואב גלנט, הודיע היום כי עובדי ההוראה יתחילו להתחסן כבר ביום ראשון הקרוב. לא ברור אם הכוונה לעובדי הוראה מעל גיל מסוים ובסיכון, או לכלל המורים. בכך נענה גלנט חלקית לדרישות של הסתדרות המורים, שהכריזה על סכסוך עבודה ומאיימת שלא לבטל אותו "עד שכל המורים יחוסנו".

במשרד הבריאות אמרו אתמול שהם שוקלים את הדרישה לחסן את המורים, אך בינתיים אינם נענים לה מאחר שאין מספיק חיסונים. לפי שעה, עמדת משרד הבריאות היא שהחיסונים יתנהלו לפי הסדר שנקבע מראש, לפיו הראשונים להתחסן הם בני 60 ומעלה, שמתחסנים כעת וצפויים לסיים את סבב החיסונים הראשון בשבוע הבא, ולאחר מכן חולים במחלות כרוניות מעל גיל 40.

עוד נודע לזמן ישראל כי ארגון העובדים כוח לעובדים, המייצג חלק מנהגי האוטובוס השכירים של אגד, דן וסופרבוס, הגיש למשרד הבריאות בקשה לתת עדיפות לנהגי אוטובוס בתור להתחסנות. בארגון אומרים כי מדובר בעובדים חיוניים הנמצאים בסכנת הדבקה גבוה מאוד, גם לעצמם וגם לכלל האוכלוסייה שהם משרתים".

לפני כחודש אמרו בארגון לזמן ישראל כי הם מקווים שנהגי האוטובוס יקבלו עדיפות לצד עובדים חיוניים המשרתים קהל גדול כמו המורים והקופאיות, וכי לא יהססו לפתוח בצעדים ארגוניים אם ציפייתם לא ייענו.

אראלה סיסו, יו"ר ועד עובדי שופרסל, לא הגיבה לידיעה. את תגובת ועד עובדי מגה לא ניתן היה להשיג. עד כה לא התקבלה תגובת משרד הבריאות.

שר החינוך יואב גלנט וראש עיריית צפת שוקי אוחנה במפגש עם תלמידים בעיר, 27 באוקטובר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
שר החינוך יואב גלנט וראש עיריית צפת שוקי אוחנה במפגש עם תלמידים בעיר, 27 באוקטובר 2020 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
עוד 438 מילים
סגירה