תואם ביבי

בובות מתנפחות של בנימין נתניהו ובני גנץ בהפגנה בבלפור (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
בובות מתנפחות של בנימין נתניהו ובני גנץ בהפגנה בבלפור

רבות נכתב ודובר על יושב ראש כחול לבן בני גנץ. אבל נדמה לי שלנוכח מצבו ומצבה של מפלגתו המתפוררת לא נותר לנו אלא לחמול עליו על ההתעללות שנתניהו מתעלל בו. האיש מעורר רחמים, במו ידיו הביא את אסונו־שלו. אלא שבכך הביא גם את אסוננו.

נדמה לי שלנוכח מצבו של גנץ ומצב מפלגתו המתפוררת לא נותר לנו אלא לחמול עליו על ההתעללות שנתניהו מתעלל בו. האיש מעורר רחמים, במו ידיו הביא את אסונו־שלו. אלא שבכך הביא גם את אסוננו

בני גנץ וכחול לבן עשו מה שלא נעשה כאן תקופה ארוכה, ארוכה מדי: בתוך כשנה וחצי הוא הצליח, בלא מעט עזרה מבחוץ ומבפנים, להציב חלופה ברורה, חזקה, איתנה ומובהקת לשלטון האימים והפחד של הנאשם נתניהו. בתקופה קצרה מאוד הוא הקים מפלגת שלטון והפיח תקווה חדשה בלב הישראלים, שכבר התייאשו מזמן מהפוליטיקה ומשלטון נתניהו המוחלט.

הוא הצליח לסחוף אחריו מיליונים שהאמינו לו ובו, מיליונים שהאמינו לתמימות ששידר, מיליונים שהאמינו לכנוּת שניבטה מדבריו, מיליונים שהאמינו שהאיש אמיתי  וישר דרך, גם אם נראה מעט מגושם פוליטית. ומה שדרוש עכשיו בפוליטיקה הוא מנהיג ישר דרך שטועה לפעמים, אנושי וכן.

גנץ הצליח לשכנע בכנות דבריו, בפשטות הליכותיו. אלא שבאותה מהירות שבנה את החלופה כך ריסק אותה, פורר אותה והפר כל אמון שהיה בו ובפוליטיקה.

כאן המקום להעיר כי מובן שגנץ לא פעל בחלל ריק ולא עשה כל זאת לבדו. יתרה מכך,  בדיעבד מתברר שלא רק שהיו לו שותפים רבים למהלך הזה, אלא שהוא עצמו לא היה דומיננטי ומנהיג, אלא פסיבי ומונהג.

מהרגע שגנץ הפר את אמונו מול בוחריו ומנהיג יש עתיד, יאיר לפיד – מאותו הרגע נחרץ גורלה של כחול לבן להיכחד. מהרגע שגנץ בחר לפרק את כחול לבן המקורית ולחבור לנאשם נתניהו – מאותו רגע שעון החול של כחול לבן החל לזרום והיה זה עניין של זמן עד שהיא תתפורר לחלוטין.

אין ספק, בני גנץ גאון. צריך להיות גאון כדי להציב חלופה שלטונית חזקה בתוך שנה ואז במכת מחץ אדירה, קצרה וטרגית לרסק אותה, לפורר מפלגת שלטון ותקווה עצומה בתוך פחות מחצי שנה. רק גאון מסוגל לבצע דבר כזה.

בתוך חצי שנה הצליח בני גנץ לעשות את הבלתי ייאמן ולהפוך מחלופה אמיתית לנתניהו לחלק בלתי נפרד מנתניהו, לתואם ביבי אם תרצו. הוא למד מנתניהו לרמות, לשקר, להפר אמון. הוא לא הבין ונראה שגם לא יבין שנתניהו היתל בו ומשחק בו לצרכיו החולניים האנוכיים. הוא בסך הכול בובה על חוט שנתניהו משתמש בה ומשתעשע בה, בובת סמרטוטים משומשת וקרועה שנתניהו עושה בה מניפולציות כרצונו.

בתוך חצי שנה הצליח גנץ לעשות את הבלתי ייאמן ולהפוך מחלופה אמיתית לנתניהו לחלק בלתי נפרד מנתניהו. לתואם ביבי אם תרצו. הוא למד מנתניהו לרמות, לשקר, להפר אמון

בנאומו האחרון הראה גנץ את הניתוק המוחלט שלו מהמציאות, מבוחריו ומן העובדות. במקום להתנצל על הטעויות הרבות שעשה, במקום לשאת באחריות ולהתפטר, הוא בחר, במודע או שלא במודע, לתקוף (ולא בפעם הראשונה!) את מצביעיו ותומכיו במילות גנאי (כינה אותנו "בכיינים") ולשקר במצח נחושה מול המצלמה. בזה אי אפשר להאשימו, היה לו מורה טוב להפצת פייק ושקרים. כמעט אפשר לומר שהתלמיד עולה על רבו, אבל לא.

בני, איך בדיוק הצלת את הדמוקרטיה אם חברתָּ לנאשם נתניהו ושיחקת ואתה עדיין משחק לידיו? וכיצד שמרת על זכות ההפגנה אם עשרות מפגינים ליד ביתך נעצרו לשווא?

אמרת שבבחירות הבאות תקום ברית נגד נתניהו. בני, אני לא יודע איך לבשר לך זאת אבל הברית הזאת קמה מזמן. אם לא שמת לב, אתה היית שותף לה והעם גם נתן לך את כל הכוח והתמיכה להחליף את שלטון נתניהו הרקוב. ואתה בחרת להפר את הברית ולמוטט את התקווה שנטעת בעם, אז על איזו ברית נגד נתניהו אתה מדבר?

והטענה המופרכת ביותר שלך: בנאומך המיותר טענת שההישג הגדול ביותר של כחול לבן בראשותך הוא סיום כהונתו של נתניהו. אני חוזר: בנאומך המיותר טענת שההישג הגדול ביותר של כחול לבן בראשותך הוא סיום כהונתו של נתניהו. לא הבנתי. נתניהו כבר לא ראש ממשלה? נתניהו כבר מחוץ למערכת הפוליטית? ממתי? באיזה עולם אתה חי, גנץ? על מה אתה מדבר, למען ה'? אתה שפוי?

לא רק שאין כאן שום הישג, אלא שנתניהו ראש ממשלה רק בגללך, אתה הארכת את כהונתו של הנאשם מבלפור ורק באשמתך הוא עדיין כאן מכתיב את סדר היום במקום לטפל בענייניו הפליליים. אז על מה אתה מקשקש?

בזמן שיא, חצי שנה, פוררת מפלגת שלטון והשלכת אותה לתהום הנשייה, השארת איתך רק את נאמני נתניהו. את כל מתנגדי נתניהו פיטרת והוצאת. את הנדל והאוזר שעזבו למפלגה אחרת השארת אבל מניסנקורן שעשה בדיוק את אותו דבר אתה דורש להתפטר או שתפטר אותו בעצמך. ישראל לא לפני הכול אצלך, ממש לא, השמירה על שלטון נתניהו לפני הכול.

בני, איך בדיוק הצלת את הדמוקרטיה אם חברתָּ לנאשם נתניהו ושיחקת ואתה עדיין משחק לידיו? וכיצד שמרת על זכות ההפגנה אם עשרות מפגינים ליד ביתך נעצרו לשווא?

ריסקת מחנה שלם שהאמין בך ולך והתחיל לחזור ולהאמין בפוליטיקאים. הסבת נזקים אדירים למדינה ולאמון הציבור, ייקח לנו שנים רבות לתקן אותם ולשקם את האמון בין האזרח למוסדות המדינה ובין האזרחים לבין עצמם.

בנקודה שאתה נמצא בה הפכת לתואם ביבי, גרסה זולה סוג ג של הנאשם מבלפור. תואם ביבי שלמד ממנו לשקר, לבנות מציאות וירטואלית, להתבכיין ולהאשים. בנקודה שאתה נמצא בה הפכת למסוכן עוד יותר מנתניהו וכל שנשאר לך, אם נותרה בך טיפת הגינות, הוא לפרוש מהחיים הפוליטיים, להפסיק להזיק למדינה ולנו ולאפשר לנו להשתקם.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הניתוח לא מוצלח. הוא מתמקד בענין של הצבת אלטרנטיבה לנתניהו ומתעלם מהמצב שהיה פה לאחר הבחירות האחרונות. זו הייתה הפעם השלישית שאי אםשר היה להרכיב ממשלה - כולל ממשלה חליפית לליכוד. והגיע ... המשך קריאה

הניתוח לא מוצלח. הוא מתמקד בענין של הצבת אלטרנטיבה לנתניהו ומתעלם מהמצב שהיה פה לאחר הבחירות האחרונות. זו הייתה הפעם השלישית שאי אםשר היה להרכיב ממשלה – כולל ממשלה חליפית לליכוד. והגיע משבר הקורונה שטיבו לא היה ברור והוא נראה סופר בעייתי. במצב כזה מדינה צריכה ממשלה. גנץ גם יכל להאמין שנתניהו לאחר 3 כשלונות להגיע להרכבת ממשלה יתנהג אחרת. זה נכון שזו הייתה טעות אך זו התברר רק בדיעבד וכאמור בכל מקרה בינתיים הייתה ממשלה – איזושהי ממשלה.
ביחס לנקודה שגנץ חיבל באלטרנטיבה לביבי בואו נזכור שכשהצטרף לא הייתה אפשרות.להקים ממשלה אחרת. המפלגות השונות מול ביבי יכלו להתאחד להפילו אך לא להקים משהו אחר. וזה לא השתנה מאז והסיבה הבסיסית היא: החרדים. הם בעצם חוסמים כל אופציה אלטרנטיבית כי עקב כוחם שגדל, עם גידולם הדמוגרפי הם ביחד עם הליכוד כבר הרבה מאד. בבחירות האחרונות: 50 מנדטים. בהתחשב ביריבויות בין שלל המפלגות האחרות כולל הבעייתיות של שיתוף הרשימה המשותפת חשבון פשוט מעלה שלא הייתה שום אלטרנטיבה מעשית. ברגע שביבי קנה את החרדים בהרבה מאד כסף ואלה הבינו שהוא מוכן לשלם ללא הגבלה המשחק נגמר. החרדים הצליחו להשתמש בדמוקרטיה הישראלית לרתום את יתר המדינה לצרכיהם. גם מצאו שותף מתאים לכך.
נגד זה גנץ לא יכול לעשות כלום. לכן, זה שבעת משבר כפול, פוליטי ובריאותי-כלכלי, הייתה ממשלה זה המעט שניתן היה לעשות וזה גם מה שנעשה. בואו גם נזכור שאלמלא ניסנקורן במשרד המשפטים נקל לשער מה היה קורה למערכת המשפטית לאור המתקפה העצומה של נתניהו וגם סמוטריץ עליה. היא הייתה מתקעקעת לגמרי. ועוד נזכור שהיו ימים, בעיצומו של משבר הקורונה, שביבי שקל נטילת סמכויות חירום. באותם רגעים זה היה מרגיע מאד שמשרד הבטחון היה בידי גנץ ולא, כמו המשרד לבטחון פנים, בידי איש של נתניהו.
כך שאם גנץ מרגיש שעשה מה שיכל אפשר להבין זאת. לא משנה אם נתניהו בסוף כן שיטה בו. הם היו הרי רק כחצי שנה ביחד – זה לא הרבה זמן. ובינתיים המדינה תיפקדה איכשהו.
וביחס לקודה של ממשלה חליפית: לאור הברית הזו בין נתניהו והחרדים ו50 המנדטים שלהם יחד כבר די ברור שהישועה יכולה לבוא רק מפירוק הליכוד והדחת נתניהו. וזה מה שאולי קורה עתה לנגד עיננו – כתוצאה מהצעד של סער. 

יש בי, מצד אחד, חמלה רבה לאיש ומצד שני, כעס גדול מאד. בפעם הראשונה בחיי העזתי לשנות את צבעתי [בבחירות האחרונות] ונתתי קולי לבני גנץ-כחול לבן. בעשותי זאת שברתי רצף הצבעות, מאז גיל 18 לער... המשך קריאה

יש בי, מצד אחד, חמלה רבה לאיש ומצד שני, כעס גדול מאד.
בפעם הראשונה בחיי העזתי לשנות את צבעתי [בבחירות האחרונות] ונתתי קולי לבני גנץ-כחול לבן. בעשותי זאת שברתי רצף הצבעות, מאז גיל 18 לערך.
רבים מחברי.ותי הצהירו בפני, שהפעם לא ילכו להצביע ואני נלחמת בהם, מנסה לשכנע, שדווקא הפעם חשוב ללכת ולהצביע. אין מצב, שראש הממשלה המכהן יבחר לכהונה נוספת.

עוד 816 מילים ו-2 תגובות
סגירה