הסטוריה של אלימות

חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת, דצמבר 2019 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
חברי הרשימה המשותפת בהצבעה על פיזור הכנסת, דצמבר 2019

מפלגת "הרשימה המשותפת" מהווה כרגע את המפלגה השלישית בגודלה בכנסת ולפי הסקרים האחרון צפויה להיות באזור החמישית. היא מהווה כיום את מפלגת השמאל הגדולה ביותר, וכל עוד כחול לבן ישבה בקואליציה עם נתניהו, היא היוותה את מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר. היא זוכה במגזר הערבי ליותר מ-85% תמיכה, וגם חוגי שמאל רדיקלי (מה שמכונה בקרב ההמון "ההיפסטר התל אביבי") מגלים אהדה למפלגה.

בפוסט זה אפרוש שורה של עשרות התבטאויות מפי ראשי המפלגה ופעיליה הבולטים, שיוכיחו שעוברת בה כחוט השני תמיכה בפעולות טרור, שרצחו יהודים על עצם היותם יהודים. עובדה זו מטויחת בידי התקשורת, החוגים האוהדים אותה ומערכת המשפט הישראלית, שדחתה כמות גדולה של עתירות נגד בכירי המפלגה על רקע זה.

בפוסט זה אפרוש שורה של עשרות התבטאויות מפי ראשי המפלגה ופעיליה הבולטים, שיוכיחו שעוברת בה כחוט השני תמיכה בפעולות טרור, שרצחו יהודים על עצם היותם יהודים

איימן עודה

נפתח באימן עודה, ראש המפלגה. הפייסבוק הישראלי מלא בפוסטים המתמוגגים מהגבר הנאה והחייכן, שמביע חזון לדו קיום ולהתעניינות הדדית בין ערבים ויהודים בישראל, כשלצדה חיה בשלום פלסטין, ומצטלם כאבא גנוב המקריא סיפור לילדיו ונעלב כשמקשרים אותו לטרור.

אך בדיקה של היסטורית ההתבטאויות שלו מציירת תמונה מלבבת פחות:

  • בשנת 2013 שיבח עודה את חיזבאללה על כך שנחל נצחון על ישראל.
  • במאי 2016 השתתף עודה בארוע ליום הנאכבה, שעיקרו הנחת זרים על קברו של עז א דין אל קסאם, מייסד ומנהיג של כנופיות שעסקו ברצח יהודים. את המחווה הזו הציג כחלק ממאבק בפינוי קברים באותו בית עלמין.
  • לאחר כחודש השתתף בקבלת פנים לחאלדה ג'ראר, פעילה בארגון המחבלים "החזית העממית", שהסיתה לחטיפת חיילים. עודה תאר אותה כלוחמת חופש שנכלאה למטרת השתקה.
  • בנובמבר 2016 השתתף בועידת הפת"ח ברמאללה. בנאומו התנגד לפיצול הפת"ח והחמאס וקרא לשני הפלגים להיות מאוחדים נגד ישראל. לאחר הנאום קרא הקהל "לירושלים צועדים מליוני שהידים" ועודה חייך לקהל שצעק כך.
  • ביוני 2018 השתתף עודה בכנס שארגנו "החזית העממית" ו"החזית הדמוקרטית" במזרח ירושלים. המשטרה הפסיקה את הכנס.
  • ביולי 2020 השתתף עודה בועידת זום של פת"ח וחמאס נגד תכנית הסיפוח. תכנית הסיפוח בוטלה בתמורה לשלום של ישראל עם איחוד האמירויות, לו התנגד עודה.

אחמד טיבי

טיבי שימש שנים כיועץ ליאסר ערפאת, שעד מותו עמד מאחורי אינסוף פיגועי וגלי טרור נגד תושבי ישראל. כבר בשנת 1987, בהיותו מתמחה ברפואה בבית החולים הדסה, ביצע טיבי תקרית אלימה כאשר הטיח את התיק שלו בראשו של מאבטח וגרם לו לפציעה.

  • בשנת 2000 הגדיר טיבי את חטיפת שלושה חילי צה"ל בהר דב בידי חיזבאללה כדבר שנכפה על חיזבאללה בידי טמטומה של ממשלת ישראל.
  • אחמד טיבי התנגד לחיסול שייח' יאסין, שתחת הנהגתו הרוחנית רצח חמאס מאות ישראלים, וכינה את החיסול פשע מלחמה.
  • בתחילת שנת 2008 התראיין טיבי בטלפון לטלויזיה הפלסטינית והגדיר את חמאס כמתנגד לגיטימי לכיבוש.
  • בשנת 2011 השתתף טיבי בעצרת לציון תחילת פעילות הפת"ח ואמר שישנן שלוש צורות התנגדות: בדרכי שלום, עממית ופעילה. הוא הגדיר את הפת"ח כמשגר הניצוץ לתהלוכת השחרור ושכל צורת התנגדות היא חובה.
  • בשנת 2012 נחשף סרטון בו מצהיר טיבי ששאהיד הוא שיא התפארת ומגלם בפועלו את הנעלה בערכים. טיבי היתמם וטען שהתכוון רק להרוגים לא חמושים ולא מעורבים בסכסוך, אולם משפט באותו נאום בו הוא מאשים את ישראל שסיווגה כמחבלים את אלה שמתו למען המולדת, אינו מותיר ספק ביחס לכוונותיו.
  • באפריל 2018 השתתף טיבי בארוע של הרשות הפלסטינית לכבוד מרוואן ברגותי, שהורשע בחמישה פיגועי ירי רצחניים. טיבי תאר אותו כדמות נערצת שלא נעצר כדין אלא נחטף. באותו נאום הביע טיבי תמיכה באבו ג'יהאד, שחוסל בידי ישראל לאחר שרצח במשך "קריירת" טרור ענפה לפחות 125 ישראלים, בכרים ובמאהר יונס, רוצחי החייל אברהם ברומברג בשנת 1981, ובאחמד סעדאת, מנהיג החזית העממית, שלקחה אחריות על רצח רחבעם זאבי.

היבא יזבק

  • היבא יזבק כתבה בפוסט פייסבוק על דלאל מוגרבי, מחבלת שהנהיגה רצח 35 ישראלים בפיגוע כביש החוף שבוצע בשנת 1978: "הספיקה כה רבות בחיה למרות שמתה בגיל עשרים. אני מצדיעה להתנגדות הנשים".
  • בפוסט פייסבוק אחר היא כינתה את סמיר קונטאר, רוצחן של שתי הילדות הקטנות, עינת ויעל הרן, "שאהיד".
  • בפוסט אחר היא בירכה על השחרור מהכלא את ראווי סולטאני, שנשפט על ריגול נגד הרמטכ"ל אשכנזי.

חנין זועבי

חנין זועבי אינה מכהנת בכנסת כרגע, אולם כיהנה מטעם הרשימה המשותפת והרשימה מעולם לא התנערה ממנה, לכן אתיחס להתבטאיותיה כאל חלק מההסטוריה של המפלגה ומרוחה:

  • בשנת 2010 השתתפה זועבי במשט הטורקי לעזה, שכל מטרתו היתה לפגוע בזכותה של ישראל לפקח על הכנסה לעזה של חומרים, שעלולים לשמש לירי ולפיגועים נגד אזרחיה. יש להזכיר שישראל הביעה נכונות להכניס את תוכן הספינה, ברגע שבדיקה תוכיח שאכן מדובר בציוד סיוע. בצילומים מהמשט היא נראית לצד פעילים המחזיקים נשק חם ומוטות.
  • באותה שנה האשימה את ישראל בטהור אתני נגד הפלסטינים.
  • בשנת 2011 התיחסה זועבי לירי טיל בידי חמאס על אוטובוס ילדים, ממנו נהרג נער, בהצהרה שמדובר בתוצאה טבעית של העובדה שישראלים אינם מפגינים נגד הסגר הישראלי על עזה.
  • בשנת 2012 התנגדה זועבי לחלוקת כבוד לנרצחי הפיגוע באולימפיאדת מינכן.
  • באותה שנה טענה שישראל היא לא קורבן כשאזרחיה נרצחים אלא האשמה בכך.
  • היא אמרה גם שישראל לא מתנגדת לנשק גרעיני בידי איראן בשל הסכנה שזה מהוה לתושביה, אלא מתוך שאיפות כוחניות.
  • ביוני 2014 דיברה על חטיפת שלושת הנערים וחזרה על טענתה לפיה ישראל מאלצת את הפלסטינים לבצע פעולות כאלו.
  • לאחר כחודש צעקה בבית המשפט בנצרת, שצריך להשתמש בערבים, המשרתים במשטרת ישראל, לניגוב הרצפה, ושהם בוגדים הראוים לנידוי ולהפחדה.באותו חודש הביעה זועבי התנגדות למשא ומתן עם ישראל.
  • באוקטובר 2014 הכחישה הבדל בין צה"ל לדאע"ש.באוקטובר 2015, על רקע גל טרור פלסטיני, התראינה זועבי לאתר המזוהה עם החמאס והצהירה שהאינתיפאדה צריכה להפסיק להיות אינתיפאדת בודדים כפי שכונתה, ולהשתדרג להשתתפות של אלפי אנשים.בינואר 2016 התיחסה לחיסול המחבל, שרצח שלושה אנשים בפיגוע שברחוב דיזנגוף, בקריאה להעמיד לדין את אלה שחיסלו אותו.בפברואר 2016 נפגשה זועבי עם משפחות של מחבלים שנהרגו כשביצעו פעולות טרור ועמדה לכבודם דקה דומיה.
  • באפריל 2016 סרבה להשתתף בארועי יום השואה בטענה שישראל עושה לפלסטינים את מה שעשו הנאצים ליהודים.בדצמבר 2016 האשימה את ישראל בכריתת איברים לאסירים בטחוניים.

לגבי מעשים שמעבר לדיבורים:

  • עזמי בשארה נמלט מישראל לאחר שהואשם בריגול עבור חיזבאללה.
  • באסל גטאס העביר טלפונים נידים לאסירים עם דם על הידים. בשנת 2015 סרב גטאס לגנות את רצח הזוג הנקין ופיגוע הדקירה בירושלים, בטענה שלעם כבוש יש זכות להתנגד בכל דרך שיבחר, ושהאחריות היא על נתניהו. באותה שנה אמר בעימות לח"כ יואל חסון שלגיטימי להתנגד לכיבוש גם באלימות. גם הוא השתתף ב-2016, לצד זועבי, במפגש עם משפחות מחבלים שנהרגו, שכלל דקה דומיה לכבודם

למרות ההסטוריה הזאת של עשרות התבטאויות, המהוות התרת דם של בני אנוש, היציאה נגד מפלגה זו היא נחלתם של כלי תקשורת ימניים מובהקים, שאינם בעלי החשיפה הגדולה והמיינסטרימית. עתונאי זר עשוי להחשף רק לקליפה החיצונית של המפלגה, זו המדברת על שויון ודו קיום, ולהתרשם כי היציאה נגדה היא נחלתם של חמומי מוח חשוכים, שמשחקים שש בש בפיצוציה ושונאים כל מה ששונה מהם.

עתונאי זר עשוי להחשף רק לקליפה החיצונית של המפלגה, זו המדברת על שויון ודו קיום, ולהתרשם כי היציאה נגדה היא נחלתם של חמומי מוח חשוכים, שמשחקים שש בש בפיצוציה ושונאים כל מה ששונה מהם

המפלגה זוכה כאמור לתמיכה של יותר משמונים אחוז במגזר הערבי, דבר שאומר משהו רע מאוד על רצונו של כאחד מכל עשרה אזרחים במדינה לגנות רצח גזעני או לקבל את עצם קיומו של שכנו היהודי כמשהו מעבר לעוול ולעצם בגרון.

את ההכחשה בחוגים הנחשבים נאורים לגבי בעיתיות המפלגה יש מבחינתי לראות כמקבילה לתאור נוכחות צה"ל בשטחים במלים כיבוש ואפרטהייד, תוך התעלמות מהעובדה שכל שטח ממנו הסיגה ישראל את נוכחותה הפך לבסיס טרור וטילים, ושהפלסטינים עצמם על כל פלגיהם מצהירים שהתגובה היא לעצם קיום ישראל.

וזה כשלעצמו חלק ממגמה שלטת בשיח העולמי, שמדברת על גברים לבנים כמקור הרוע בעולם, ושתוך התעלמות מאינסוף עובדות אקטואליות והסטוריות, מזוועות שבוצעו ושמבוצעות בשם האסלאם ועד לאכזריותם של רודנים אפריקאים – ומתרכזת רק במערב כישות לא לגיטימית.

ג'רי הראל בן 41. כותב ומביט בעולם. שואף לצדק ולאמת. איש תרבות. כמו שאומר פתגם רוסי: "המלה היא אלהים", וכמו שאמר עוזי חיטמן: "סליחה אם לפעמים קצת לא יפה היה הטון, אך נסו נא להבין זה עמד על הלשון"

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,200 מילים ו-1 תגובות
סגירה